Raskaus ja atopia

Shampoista löytyy mielestäni hyviä vaihtoehtoja ainakin mm. Bio+, System 4 ja Decubal. Nyt ostin ELIVO:n shampoon, jota en ole vielä kokeillut. BIO+:lla on mielestäni tosi hyvä kosteuttava ja rauhoittava geeli päänahkaan, joka ei jätä kumminkaan hiuksia rasvaisen tai tahmean tuntuiseksi.
 
miehen vaikeisiin päänahkaongelmiin toimii parhaiten ihan pesu aqualanilla. samoin saippuan (tai meikinpoistioaineen) kun korvaa sillä, helpottaa myös minulla. Tukka puhdistuu hyvin ja kasvot pysyy elastisena :)
 
Lila  Oli se minunkin päänahkani "ihottomana", talvisin erityiseen. Välillä piti kaataa päähän ihan haavan puhdistusainetta. Bakteerithan sellaisessa viihtyvät ja pahentavat tilannetta!
Ainakin Bodyshopilla on aivan pieniäkin pulloja, joilla on helppo kokeilla uutta shampoota! Eikä niissä ole ylimääräisiä aineita.  Hintaa tulee, mutta jos avun saa niin kannattaa.
Lääkärin myrkkyihin en ole koskenut.
 
Itse olen huomannut, että päänahka on kanssa hiukan kuivunut ja hilseilee. Ihan yllätyksenä tuli ettei hilseshamppoita (paitsi kaupan) suositella raskausaikana. Ihottumaa ei onneksi päänahassa ole muutamaan vuoteen ollut. Sillon itsellä auttoi lääkärin määräämä liuos. Hyviä shamppoita saa myös Hairstorelta. Sielä on ainakin muutamaa eri merkkiä (en nyt muista nimiä), mitkä on tarkoitettu herkkäihoisille. Eivät siis sisällä hajusteita eikä mitään muutakaan ylimääräistä.

Neuvolassa kävin tänään ja kysyin siellä kalaöljykapseleista ja maitohappobakteereista. Kalaöljykapseleita ei suositellut. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että jos se on valtakunnallisissa suosituksissa kielletty niin silloin siihen on jokin syy. Ei sen tarkemmin osannut kuitenkaan sanoa. Sen verran vielä kertoi, että jos on taipumusta verenvuotoon niin sillon ei varsinkaan kannata niitä syödä sillä kalaöljykapselit voivat lisätä sitä. En tiedä onko sillä sitten jokin yhteys tähän raskausaikaankin..? Maitohappobakteereja sen sijaan suositteli syömään säännöllisesti raskaus- ja imetysaikana. Sillä ei kuulemma voi estää esim. atopiaa, mutta sen puhkeaminen voi siirtyä myöhäisemmäksi ja tulla lievempänä. Aloitin siis tänään maitohappobakteerien syömisen! Toivotaan, että siitä on hyötyä. 
 
Heippa mimu, kiinnostaa edelleent tuo kalaöljykapseleihin liittyvä suositus, että niitä ei suositeltaisi raskaanaoleville. Missä tämä valtakunnallinen suositus on annettu? En löytänyt aiheesta mitään esim. terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta, ankä sosilaali- ja terveysministeriön julkaisusta?
 
http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/ravitsemus/suomalaisten_ravitsemus/raskaana_olevat_ja_imettavat/raskaana_olevat
 
Onko suositus aivan uusi?
 
ei taida tuo valtakunta sitten ulottua pääkaupunkiseutuun, meillä kätilö oli kalaöljytablettien kannalla. Tai sanoi, että missään nimessä niistä ei haittaa ole.
ja kuulema oli ollut vauva lehdessä juttua että vauvasta tulee myös älykkäämpi rasvojen ansiosta [:D]
 
Edelleenkin ihmettelen, että miten voi käsitykset ja ohjeistukset olla niin erilaisia. [>:] Janis77 se minun lähde on ihan neuvolasta saatu paperi, minkä on tehnyt Sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen ravitsemusneuvoja. Lähteenä on ollut Evira, HUS (teratologinen tietopalvelu) ja STM:n julkaisu: Lapsi, perhe ja ruoka. Tarkemmin lähteitä ei ole merkattu. Lista on päivitetty 8/2009. Sillon kun tämän ravitsemusneuvojalta sain (viime elokuussa) niin kysyin tuota kalaöljykapseleiden syömistä ja hän sanoi ettei pitäisi syödä. No en tietenkään sillon älynnyt kysyä että miksi. PanDaEmo laittoin että vauvalehdessä on aiheesta juttua. Pitää varmaan etsiä se käsiin. Olen aikaisemmin lukenut jonkun lehtijutun aiheesta ja siinä oli juuri samaa, että niiden kapseleiden syömisestä on vaan hyötyä vauvan kehitykselle. En siis voi ymmärtää tätä ristiriitaisuutta [&:] 
 
mimu, en minäkään ymmärrä ristiriitaisia ohjeita. Niitä tuntuu tulevan asiasta kuin asiasta mutta luotan kaupunkilaismaalaisjärkeeni [:D]

Noissa kalaöljytableteissa olen törmännyt vain sellaiseen negatiiviseen mainintaan, että pari viikkoa ennen synnytystä on hyvä lopettaa niiden käyttö jonkinlaisen veren hyytymiseen liittyvän jutun takia. Täsmällistä tietoa tämäkin.. [;)]
 
Kiitos vastauksesta! Onpa tosiaan varsin ristiriitaista tietoa. Toinen ylle laittamistani linkeistä on juuri STM:n julkaisu Lapsi, perhe ja ruoka ja sieltä en löytänyt tuollaista suositusta. Ymmärtäisin kyllä, jos kysymys olisi kalanmaksaöljyvalmisteista. Ennekaikkea kiinnostaa myös perustelut, että miksei! (Olen hieman tällainen skeptikko luonteeltani, etten usko mitään noin vain, vaan haluan aina kuulla myös perustelut[8|]) Tuon kyllä ilman muuta ymmärrän, että jos kalaöljy ohentaa verta, niin juuri ennen synnytystä ei suositeltaisi syötäväksi. En muuten löytänyt aiheesta mitään Evirankaan sivuilta (siis tuohon suositukseen viittaavaa) - tosin siellä nyt on niin paljon tietoa, että voi olla aika vaikea löytääkin. Melko tuore paperihan on kyseessä kuitenkin, jos lista oli päivitetty 2009!
 
Olen kärsinyt vaikeasta sekä laaja-alaisesta atooppisesta ihottumasta niin kauan kuin vaan muistan. Äitini on kertonut, että kätilö sanoi jo synnytyksessä, että mulla on kuivaiho. Nyt raskauden aikana iho on ollut entisestään huonompi.

Helmikuussa sain ihotulehduksen, kun en suostunut käyttämään kortisoneja ensimmäisellä kolmanneksella ja jouduin antibioottikuurille. Tämän jälkeen kävin valohoidossa, josta en kokenut olevan minkäänlaista apua, vaan mielestäni se vaan pahensi ihoa ja joka toinen kerta tuntui, että iho olisi palanut. Helmikuusta alkaen olen myöskin käyttänyt 1% reseptillä saatavia kortisoneja: Bemetsonia alkuun ja nyt Locoid-nimistä. Käytän kortisonia viiden päivän kuurina ja sen jälkeen pidän 10 päivän tauon. Kortisonikuurista on apua, mutta ihottuma tulee takaisin tauon aikana.

Olen syönyt koko raskauden ajan maitohappolisää sekä gefilustuotteita, epäsäännöllisen säännöllisesti, en ihan joka päivä, mutta useamman kerran viikossa. Lisäksi aloitin nyt muutama viikko sitten kalaöljykapselien syömisen, myöskin epäsäännöllisen säännöllisesti eli syön useamman kerran viikossa, mutta en päivittäin. Apteekissa ainakin sanottiin, että kalaöljyä voisi käyttää, mutta muutama annos rasvaista kalaa viikossa riittää turvaamaan kalasta saatavien hyvien rasvojen tarpeen. En syö kalaa kuin ehkä kerran viikossa, niin korvaan ne muut kala-annokset kapseleilla.

Nyt ihoni on paremmassa kunnossa, osittain syy on siinä, että pakkaset ovat toivottavasti ohitse tältä keväältä ja ilmankosteus noussut. Olen talvella käyttänyt makkarissa myös ilmankostutinta, josta nyt en osaa sanoa onko apua vai ei. Suihkussa käydessä teen joka toinen päivä rasvapesun, eli tavallisella kosteusvoiteella, saippuan sijaan, ja joka toinen päivä huuhtelen ihon ensin suolakääreisiin tarkoitetulla suolaliuoksella ja sen jälkeen pesen Eucerinin suihkuöljyllä, tämä pesurytmi tuntuu toimivan mun iholle.

Pari vuotta sitten kosmetolgini suositteli kokeilemaan sesaminsiemenöljyä ihon hoitoon, perusteluna hänellä oli, että kyseisellä öljyllä on lähinnä ihmisen ihon rasvakerrosta vastaava rakenne. Sesaminsiemenöljy tuntuu olevan ainoa asia, mikä pitää tän koppuraihon pehmeänä, että muutkin perusvoiteet imeytyy. Kaupasta tai luontaistuoteliikkeistä olen ostanut 100% kylmäpuristettua sesaminsiemenöljyä ja joka päivä laitan kerroksen. Suosittelen kokeilemaan, koska ei ainakaan mitään myrkkyjä ole ja vatsan iho sekä rinnat on myös ihanan pehmeät ja joustavat, toivon auttavan raskausarpiin, sekä poistaa myös ärsyttävää kutinaa iholta. Mielestäni sesaminsiemenöljy on se asia, mikä hilltisi ihottumani, voihan se tietenkin olla se, että raskauden alku on ohitse, ja kevät on alkanut, tms.. mutta kuitenkin uskon sen pehmentäneen ihoa.

Tässä siis mun taisteluni raskauden aikana atopiaa vastaan [:D] Toivon kovasti, että pikkuiselle ei periydy nää vaivat, kun isukilla on ihan normaali iho, niin saattaisi kait olla mahdollistakin ja toivon ainakin, että kalaöljyistä ja maitohaposta olisi jotakin apua.

Jaksamista kaikille muillekin kuivan ihon kanssa taisteleville!
 
Nostellaampas vanhaa.

Täälläkin atoopikko, lievä allergikko ja astmaatikko. Koiria myös taloudesta löytyy. Tässä ketjussa suositeltiin noita maitohappobakteereita ehkäisemään lapsen mahdollista allegiaa ja atopiaa. Oletteko syöneet ihan kapseleina noita läpi koko raskauden? Onko tästä mitään virallista tutkimustietoa? Entäs ne allergiataustaiset, jotka ovat maitohappobakteereita raskausaikana syöneet ja joilla on jo lapsia? Onko allergioita ilmennyt?

Kalaöljykapseleita en voi syödä, mutta kalaa syön kuitenkin jonkin verran. Onneksi nyt on myös kesä tulossa, niin jospa iho ei olisi niin pahana. Mulla on ongelma-alueena kädet ja jos ne alkaa aukeamaan, niin pakkohan niihin on jotain kortisonia laittaa, kun ei sekään nyt hyvä ole, että kädet on täysin rikki kämmenpuoliltakin.. Toitvottavasti nyt kuitenkin pysyisi hyvänä, mutta jos huononee niin pitää sitten ottaa lääkäriin yhteyttä. Tällä hetkellä onneksi vaan pientä karheutta nyt, ei ole iho rikki.

 
Täällä raskautta yrittävä atoopikko. Ihotautilääkäri suositteli helokkiöljyä joten olen muutaman kuukauden napsinut helokkiöljykapseleita. Omega kolmosten ja kutosten tasapainottamiseksi suositeltiin ottamaan myös kalaöljykapseleita. Kalaa sinänsä en voi allergian takia syödä mutta nuo öljyt käyvät, koska niistä on poistettu kalaproteiini.

Olin kuullut noista kalaöljyistä todella ristiriitaisia suosituksia, joten kysyin lapsettomuusklinikan lääkärin mielipidettä. Hän sanoi varsin painokkaasti että kalaöljy on suorastaan suositeltava ravintolisä mutta kalanmaksaöljyä ei suositella raskauden aikana syystä että A-vitamiini.

Jos kuitenkin odottavalla äidillä on todettu verenvuototaipumus esim. johtuen siitä ettei veri hyydy normaalisti, kalaöljyn käyttö raskausaikana ei välttämättä ole hyvä idea koska öljyllä on pieni verta ohentava vaikutus. Toisaalta jos veri on liiankin hyytyvää ja käytössä on verenohennuslääkkeet, kalaöljyn käytöstä tulee neuvotella lääkärin kanssa, jottei ohennuslääkkeen ja kalaöljyn yhteisvaikutus ohenna verta liikaa. 

Useimmille odottajille kalaöljy on kuitenkin turvallinen ja suositeltava ravintolisä.
 
^Pitääpä tutustua noihin helokkiöljykapseleihin, josko ne minullekkin kävisivät. Kalaöljykapseleita tosiaan en voi itse syödä.
 
Mä olen syönyt Femiglandineja, joissa helokkiöljyn lisäksi on E-vitamiinia. Purkissa mainitaan että tukevat hormonitoimintaa Mene tiedä mutta mun PMS ja kuukautiskivut, jotka alkoivat vaivata viime keväisen keskenmenon jälkeen, loppuivat kokonaan kun olin syönyt noita Femiglandineja ja Möllerin kalaöljykapseleita pari kuukautta. 
 
Takaisin
Top