Raskaus ja atopia

Lila

Näppärä viestien naputtelija
Onko muita raskaanaolevia atooppikkoja? Miten olette pärjänneet ihottuman kanssa ja mitä rasvoja/lääkkeitä olette saaneet käyttää?
 
Itselläni nyt 7+1 ja iho pahempana kuin vuosiin. Voi toki johtua myös poikkeuksellisen kovista pakkasista, joita ei ole ollut moneen talveen nyt. Tavallinen hydrocortison(2,5%) ei oikein auta ja vahvempia ei kai saisi laittaa. Aamulla kyllä laitoin vähän Eloconia, mutta kauhistuin kun netistä googlasin sen tuoteselosteen (paperista ei tietenkään ollut tallessa..), joten ei sitä enää missään tapauksessa..  En vain oikein tiedä millä saisin nämä pahat ihottumat nyt selätettyä, ensi viikolla on neuvola, jos sinnittelisi kysymyksen kanssa sinne asti.
 
en ole paha atoopikko, pärjäilen ihan ok hyvin naksuvan nahkani kanssa, eli varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata.
Mutta.. luin juuri netti-artikkelin atopian periytyvyydestä ja siitä että maitohappobakteerit raskauden aikana nautittuna suojaisivat lasta atopialta.
Aloinpa siis vetää gefilusta ja maustamatonta jugurttia samantien varmuuden vuoksi [:D] suku on täynnä enemmän ja vähemmän pahoja atoopikkoja nääs [8D]
 
Itselläni oli alkuraskauden ajan iho todella huonossa kunnossa. Allergialääkkeitä en saanut syödä ja mitään vahvoja cortisoneja en saanut käyttää. Siinä rv 12 tienoilla asiasta lääkärin kanssa juttelin ja hän sanoi että juuri niitä miedoimpia cortisoneja (eli ilman reseptiä saatavia) voin käyttää kuuriluontoisena niinkuin aikaisemminkin. Itsellä sibicort auttoi viikon kuurina käytettynä. Duocortia (reseptillä saatava) käytin myös viikon verran lääkärin ohjeistuksella. Sen jälkeen olen pärjännyt hydrocortisonilla ja perusvoiteilla. Ihon on myös pysynyt paremmassa kunnossa, mikä johtuu ilmeisesti hormooneista. Itsellä iho taas kärsii tästä kuivuudesta, mutta ahkeralla rasvauksella se pysyy melko hyvässä kunnossa.

En tiedä oliko tuosta vastauksesta mitään hyötyä, mutta näin siis minun kohdalla. Neuvolasta kannattaa tosiaan kysyä niin sieltä kyllä neuvovat. Toivottavasti hormonit helpottaa tilannetta [;)]
 
Atoopikko minäkin! Se periytyvyys, kuten astmankin, huolettaa täälläkin... Kun nuo koiratkin on meille niin rakkaita... Jospa ne toimisivat vain ennalta ehkäisijöinä!!

"Valitettavasti" helpolla olen ihoni kanssa päässyt. Nyt olen ihoani hoitanut öljyillä,(esim vauvan kylpyöljy) myös raskausarpien pelossa. Imeytyvät kai syvempään kuin useimmat rasvat..?!

En tiedä onko Kalkki-Pii tableteistakin ollut apua,(iholle, hiuksille, kynsille) samoin kalaöljy kapseleista.
Niistä cortisoneista ei ole ollut koskaan merkittävää apua! Ei edes kutinaan, jos iho ollut todella pahana. Ennalta on ehkäistävä.

Suurin murheen aiheuttaja on olleet kuivuvat yläluomet. Iho hilseili pahasti, eikä kovin paksuja voiteita voinut laittaa... Eräs kauneushoitaja opasti, toisin kuin kaikki ohjeet, kuorimaan ihon myös silmien ympäriltä! Eikä ole vaivannut enää!

Suolahuone olisi kai hyvä hoitomuoto myös kuivuvalle iholle! En itse ole kokeillut, vaikka Joensuussakin olisi.
PanDaEmo kiitos tiedosta! En sitten ole turhaan maitohappobakteereja nauttinutkaan!
 
Ootko sä multatassu syöny kalaöljykapseleita raskauden ajan? Mä söin niitä ennen raskautta ja raskauden alussa, mutta lopetin kun neuvolassa ravitsemusneuvoja sanoi niiden olevan kiellettyjen aineiden listalla. Tiedä sitten miten se oikeen on, kun siitä tuntuu olevan niin ristiriitaista tietoa...
 
Niin kalaöljyä olen, mutten kalanmaksaöljyä. Jälkimmäisessä A-vitamiinia, jota pitää välttää.
Möllerin jossain valmisteessa oli lisäksi foolihappoja (hyviä alkuraskaudesta), E- ja B-vitamiineja. Tarkistin sopivuuden apteekista silti!
Nykyisessä valmisteessa on vain niitä öljyjä.
 
No sitä mä sen ravitsemusneuvojan kanssa nimenomaan juttelin, että jos syö sitä kalaöljyä eikä kalanmaksaöljyä. Hän oli kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä ettei kumpaakaan kannata syödä. Antoi vielä jonkun virallisen ruoka-ainesuosituslapun, missä molemmat on siinä kiellettyjen aineiden kohdassa. Apteekissa sanoi että voi syödä, mutta kun sanoin tuosta ravitsemusneuvojan kommentista niin ei oikeen mitään vastausta tullut ja jäi vähän niinkun omaan harkintaan tuo koko homma... Lääkäriltäkin asiaa kysyin ja hän totesi ettei tiedä. Harmittaa, kun saa niin monenlaisia vastauksia ja sitten itsestä tuntuu että ihan sama miten tekee niin väärin menee. [>:] Olen nyt sitten kuitenkin syömättä niitä, vaikka ne iholle hyvää tekisikin. 
 
mimu Kiitos tiedosta! Tuohon tietoon en todella ole törmännyt! A-vitamiinista vain varoitellaan. Entä jos söisi paljon rasvaista kalaa? Oisiko sekin kiellettyä...? Vai siinäkö se jippo sitten on, kun suositus on kalaa pari kertaa viikossa.... Ei paljon enempää saisikaan syödä...
Just sen takia ne otin, kun se kalan syönti on olematonta...
 
Syökääpäs odottajat maitohappobakteeri-valmisteita, niistä voi tuleva lapsenne saada avun. Itse vasta raskauteni jälkeen kuulin, että valmiste voi raskausaikana käytettynä jotenkin suojata lasta, että hän ei kärsisi atopiasta.

Itse olen myös atoopikko, mutta omalla kohdalla raskaus teki ihmeitä, enkä kärsinyt ihottumasta. Nyt nämä pakkaset saa ihoni huutamaan hoosiannaa ja kämmenissä/sormien välissä vesikelloja, kipeitä/kirveleviä sellaisia... [:@]

Minä ja tarkka näköni... PanDaEmo olikin jo asiasta kirjoittanut. [:D]
 
Samaa sanotaan omega3 rasvahapoista, voi suojata allergioilta ja atopialta. Lisäksi aivoille hyvä.
Onkohan maitohappobakteereja tutkittu just raskaana olevilla? Käskevät kohta välttämään sitäkin, kun ei ole tutkittu vaikutusta sikiöön!! Aivan kuin nuo omegat (kalaöljyt)... Toinen taho kieltää, toinen sanoo tämän tekevän karhunpalveluksen vainkaiken varmuuden välttämiseksi.
Ilmankos kiellettyjen lista vain pitenee Suomessa.

Kasvojen ja käsien iho hilseilee täälläkin! Ei auta pakkasilla enää öljytkään, eikä ihon kuoriminen...eikä nuo pillerit...
Mitä teillä on käytössä?
 
Itselläni on atooppinen iho ja neuvolan terveydenhoitaja kielsi käyttämästä mitään kortisoneja, ainoastaan perusvoiteet ovat sallittuja. Enpä niitä itse kyllä ole 5 vuoteen käyttänytkään kun auttaa vain hetkellisesti.

Mutta noista muista apukeinoista..
Omega3-rasvahappoja ja kalaöljyjä kannattaisi ehdottomasti käyttää, auttavat omaan ihoon ja ehkäisevät vauvan allergioita ja atopiaa.
Maitohappobakteereja
on aloitettu tutkimaan n. 10 vuotta sitten Turun yliopistossa ja tulokset ovat olleet hyviä. Ainakin gefilukset ja asidofilukset ehkäisevät ja auttavat vauvan allergioihin ja atopiaan. Esim. gefilus-tuotteita olisi hyvä ottaa sekä raskausaikana että imettäessä. Ja lohdutuksen sanana niille, jotka eivät ole raskausaikana näitä ottaneet (eli lapsi ei välttämättä ole synnytyskanavassa altistunut oikeille bakteereille) niin auttavat kyllä äidinmaidossa sitten ihan samalla tavalla. :) Muistelisin myös että imetyksen aikana nuo ehkäisevät ja helpottavat vauvan kolikkia. Ja tottakai näistä on itsellekkin apua, ainakin minulla iho on ollut aina huomattavasti paremmassa kunnossa kun olen syönyt 3 kuukauden kuureina maitohappobakteerikapseleita.

Helsingin sanomien arkistosta löytyy artikkeleita koskien tuota tutkimusta, itselläni ei enää ole lukuaikaa tuonne, joten en niitä pääse nyt tähän kopioimaan. Yhden otsikko on "Maitohappobakteerit voivat estää lapsia saamasta allergioita" ja päiväys 6.4.2001.

Itse sain tiedon tuosta tutkimuksesta vasta n. kuukausi sitten sukulaiseltani, joka ihmetteli miksei näitä tietoja osata käyttää neuvoloissa kun on kuitenkin ihan suomalainen luotettava tutkimus. Ne on vaan ne neuvolatätit niin kaavoihin kangistuneita, etteivät uutta tietoa noin vain sisäistä. :D
 
Hei, minä myös olen atoopikko.
 
Mä olen kokenut, että itseasiassa raskaus on parantanut ihoa huomattavasti, muttei vielä ihan alkurakaudessa.
 
Varovaisesti olen jotain lääkerasvoja käyttänyt lyhytaikasiesti pahimipen ihottumakohtien hoitoon, mutta nyt ei ole enää tarvinnut. Lähinnä pitänyt peruskosteutuksesta huolta.
 
En ole kuullutkaan tuosta, ettei noita kalaöljykapseleita saisi käyttää - lähinnä olen ajatellut, että kun kerran kalan syöntiäkin suositellaan, niin miksei noita kapseleita, joista saa samat tärkeät rasvahapot. Itse olen ottanut säännöllisesti E-EPA:a, samoin kun myös maitohappobakteeria.
 
Mä syön säännöllisesti kalaöljykapseleita ja vein ekalle neuvolakerralle näyttää purkinkin (Vapaa kierto -merkkinen) ja terveydenhoitaja sanoi, että nuo ovat ihan hyviä käyttää. Samoin käytän säännöllisesti maitohappobakteereita. Atooppiseen ihoon en osaa mitään sanoa, sitä mulla ei ole. Tsemppiä teidän ihon rauhoittumiselle!! [:)]
 
Hmph [>:] Just tätä mä tarkotin, että niin erilaista tietoa tuntuu olevan. Mutta hyvä tietää, että te muut niitä kalaöljykapseleita syötte. Taidan ottaa asian puheeksi seuraavassa neuvolassa. Josko sitä alottaisi niiden syömisen uudestaan. Itsellä se on todellakin auttanut ihon kunnossapysymiseen.

Näköjään on myös monenlaista tietoa tuosta cortisonien käytöstä, jos sisitalle kerran on sanottu ettei niitä saa ollenkaan käyttää? Harvakseltaan niitä itselläkään on tullut käytettyä, mutta muutamia viikon kuureja kylläkin.

Maitohappobakteerien syönnistä en ole aikaisemmin kuullut kertaakaan. Täytyypäs siitäkin sitten seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä. Jos siitä kerran tutkimuksiakin on tehty niin kumma juttu ettei sitä sitten vartavasten suositella.

Sitä vaan niin kovasti toivoisi ettei pikkuinen joutuisi näistä samoista ongelmista kärsimään, mistä itse kärsii.
 
Olen myös atoopikko ja käsi-ihottumakroonikko.
Täytyy sanoa että raskauden alku ihonkanssa on ollut yhtä tuskaa... Kädet ovat melko hyvässä kunnossa (ei tulehduksia tms. vielä) mutta sääriin on tullut todella kivulias ja kutiava ihottuma.
 
Ihotautilääkärini kielsi kaiken kortisonin ennen rv 12 ja sen jälkeen olen voinut käyttää 1%:n hydrokortisonia (mikä ei auta mihinkään). Perjantaina menenkin ihotautilääkärini juttusille, hän sanoi että onhan raskaanakin pakko sitä ihoa hoitaa enkä saa päästää ihoa niin pahaksi että se tulehtuu. Saas nähdä mitä mitä rasvoja se mulle määrää.
 
En usko kortisonin olevan mikään kamalan paha asia raskauden aikana sillä sehän on ihmiskehon itsetuottamaa hormonia. Eli uskon että sitä voi kohtuudella raskaudenkin aikana käyttää.
 
Mimu, tuo minun neuvolan terveydenhoitaja on kaikessa tuollainen, että ehdottomasti ei, jos ei varmasti osaa sanoa saako käyttää vaiko eikö ja minkä verran. Kortisonin lisäksi tuohon "ehdottomasti ei"-kategoriaan kuuluu SUP-valohoito, joka kyllä sopii myös raskaana oleville, en kuitenkaan sitä ole nyt tarvinnut kun tässä kovimmilla pakkasillakaan ei iho ole niin pahaksi mennyt.

Mutta tosiaan kyllä se kortisoni on ihan sallittua jos sitä tarvitsee, kunhan sitä(kään) ei ylettömiä määriä käytä.

Toivon nyt todella että hormonit tekevät tehtävänsä ja ihoni paranee edes melkein normaaliksi kuten minulle on tässä lupailtu monien lääkärien taholta. [:D]
 
Toivotaan sisita, että ne hormonit tosiaan auttaa sulla ihoon! Mulla on nyt jo vähän paremmassa kunnossa iho kun pari päivää sitten. Auttaa heti kun pakkanen lauhtuu eikä ole ihan niin kuiva ilma. Olen myös kuullut, että raskauden jälkeen iho ei välttämättä enää mene niin huonoon kuntoon kun ennen raskautta. Toivottavasti sekin pitää paikkansa!!
 
Kiitokset kaikille kommenteista :)  Kävin tänään varhaisultrassa ja samalla kysyin lääkäriltä noista rasvoista. Vähän samansuuntaista kommenttia lääkäri antoi, että ihan satunnaisesti voisi laittaa voimakkaampia rasvoja, mutta pääasiassa vain perusvoiteita ja hydrokortisonia saa käyttää. Maitohappobakteerit olinkin jo ottanut käyttöön, kun jostain luin että ne ehkäisisivät hiivatulehduksia, hyvä jos niistä olisi vauvallekin apua. Miehellä on myös allergioita (nuhaa ja silmäoireita siitepölyaikaan), joten tämän suhteen ei mitkään ideaaliperintötekijät meillä..
 
Iho on nyt pikkaisen parempi, mutta päänahka puolestaan huonona.. onneksi pakkaset ovat hieman hellittäneet, niin jospa nämä vaivat pian häipyisivät.. Siihen asti täytyy vältellä kutinaa lisääviä ruoka-aineita (minulla pahinta ovat suklaa ja kaikki sitrukset sekä jotkut elintarvikevärit). Onneksi ei juuri makeaa tee mieli pahoinvoinnin takia, niin ei niin harmita nuo rajoitukset.
 
 
 
Minulla talviaikaan kuivuvaan ja kutiavaan päänahkaan auttoi shampoon vaihto! Nekin on aivan täynnä myrkkyjä...mitä lie silikooneja.

Bodyshopissa oli hyvä rauhoittava (hilse) inkivääri-shampoo, joku kotimainen luomu-shampoo auttoi myös ja nyt käytössä XZ sarja.
Ei kutinaa ollenkaan!
 
multatassu, mä olen tosi arka kokeilemaan sampoita, kun uusista saan lähes aina päänahan aukeamaan ihan kokonaan (isoja märkiä kuin poltettuja kutiavia läiskiä...) Käytän tällä hetkellä XZ rauhoittavaa sampoota, sitä päänahka on kestänyt jotenkuten. Sunsilkillä oli hyvä rauhoittava sampoo vielä joku vuosi sitten, mutta sitä ei ole pitkään aikaan enää näkynyt kaupoissa, sen vuoksi oli pakko siirtyä XZ'iin, vaikka se ei ihan niin hyvä olekaan..
 
Takaisin
Top