Raskaudesta kertominen

Jenni-Julia

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuunmammat 2014
Missä vaiheessa kerrotte/olette kertoneet raskaudesta sukulaisille/läheisille/muille lapsille ?
 
Mä olen tällä hetkellä kertonut yhdelle ystävälle, koska hän tiesi jo valmiiksi että poden vauvakuumetta ja sovittiin että ilmoitan kun testi näyttää positiivistä! Kiva kun saa kertoa jollekkin omia fiiliksiä! Muille ei olla vielä kerrottu. Vanhemmillemme kerromme seuraavaksi, mutta ehkä vasta ekan ultran jälkeen (emme varmaan mene varhaisultraan) jos sinne asti jaksaa pitää salassa ja sitten vasta muille kavereille :).

Entäs te?
 
Meillä myös juuri näin, Yhdelle ystävälleni kerroin heti kun plussasin, koska näin olimme sopineet. Muile ei kerrota ainakaan ennen ultraa. :)
 
Mä oon myös kertonut yhdelle ystävälleni, joka tiesi pitkästä yrityksestä. :) Oon miettinyt, että varhaisultran jälkeen kertoisin omille vanhemmilleni ja parille muulle ystävälle, jotka tietävät tilanteen. Muille sitten joskus, kun siltä tuntuu tai huomaavat asian laidan. :)
 
Meillä ei tiedä muut kuin minä ja mies. Eikä kerrota muille varmaan pitkään aikaan. Paitsi että tänään sattui soittamaan yks vanha ystävä ja alotti puhelun et "Arvaa mitä?!" Kertoi olevansa raskaana ja mä en malttanu olla sanomatta et "Arvaa mitä kans!" :grin
 
Me ei olla avomiehen kanssa kerrottu vielä kellekään. Toisaalta tekisi kyllä mieli. Täytyy varmaan keksiä joku hauska tapa kertoa molempien vanhemmille, sillä tuleva lapsi on heidän esimmäinen lapsenlapsensa.
 
Mää kerroin jo parhaalle kaverille, äidilleni ja yhdelle työkaverille, koska oon niin onnellinen, etten voi olla kertomatta. Ja mies on kans kertonut äidilleen ja siskolleen. Mutta mun äiti ei kommentoinut uutista millään tavalla, ilmeisesti siksi, kun ei tule toimeen mieheni kanssa. Mutta olinpa tosi pettynyt :sad001
 
Me ei olla avomiehen kanssa kerrottu vielä kellekään. Toisaalta tekisi kyllä mieli. Täytyy varmaan keksiä joku hauska tapa kertoa molempien vanhemmille, sillä tuleva lapsi on heidän esimmäinen lapsenlapsensa.

Lähettäkää ekasta ultrasta kopsattu kuva onnittelukorttina isovanhemmuudesta. :)
 
Lähettäkää ekasta ultrasta kopsattu kuva onnittelukorttina isovanhemmuudesta. :)

Se olisi hyvä idea, mutta en varmaan pysty salaamaan sitä niin kauan. Porukat asuu samassa kaupungissa ja käydään aina välillä heillä syömässä ja ruuan kanssa on usein viiniä. Ja mun on muutenkin vaikea pitää salaisuuksia. :) Jonkun onnittelukortin, jossa lukee onnea isovanhemmile tai muun isovanhemmuuteen liittyvän pikkulahjan voisi hankkia. Haluaisin kertoa jotenkin erityisellä tavalla, kuin vaan sanoa suoraan.

Perjantaina kutsuttiin mun veli kylään ja kerrottiin sille. Mies oli ostanut mulle ihania ruusuja ja sitten niitten kautta johdin puheen siihen, miksi olisin ruusuja saanut. Annettiin veljelle pieniä vihjeitä ja käskettiin arvaamaan. Jossain kohtaa se sen arvasi. :) Taisi olla aika yllätys, mutta ihanaa oli kun veli ensin halasi minua ja onnitteli sitten molempia.

Onneksi mun vanhemmat on reissussa ja tulevat vasta alkuviikosta, niin ehtii ensin itse miettimään tätä. Ehkä jos ensi viikon lopulla kertoisi, jos ei malta olla hiljaa. :D
 
Meillä tietää muutamat kaverit, sukulaisille kerrotaan aikaisintaan varhaisultran jälkeen. Mies haluaisi ennemmin pitää vielä omana tietona ja mä en :) Pari mun kaveria tiesi yrityksestä ja heille kerroinkin. En tiedä, miten pari kaveria osasi asiasta puolestaan kysyä ja en sit vaan osannut päin naamaa valehdella
 
Meppi voi mite ihana ja hauska tilanne, vertaistuki on niiin parasta ! :) mikäs sen ihanempaa kun olla "yhdessä raskaana" :) saa jakaa tuntemuksiaan :]

Katinka ompa kurja juttu :/ Ymmärrän kyllä sun fiilikset. Uskon kyllä, että sisimmässään äitisi on kuitenkin iloinen ihanasta uutisesta :) ainakin toivon niin.

Mä myös mietin tuota taktiikkaa mitä Meppi ehdotti vaikkakin meidän porukoille lapsenlapsi tulee olemaan "jo" kolmas. ja miehen puolelta kahdeksas. :)

Töissä mun pitäis jo kertoa, koska sielä paljon vaara ja haastavia tilanteita, mutta kun itse haluaisi juurikan vasta ultran jälkeen kertoa, että olisi 100% varma ja näkisi ensin että kaikki on oikeasti kunnossa ja hyvin :)
 
mä kerroin heti plussan jälkeen mun parhaalle ystävälle, veljelle ja äitille, ja kahelle muulle ystävälle oli pakko kertoo kun oltiin suunniteltu lonareissua Espanjaan ja oli tarkotus ostaa liput nyt viikonloppuna.. :) eli oli pakko perua reissu..mutta oli kuulemma hyvä syy perua :wink muuten varmaan ootellaan ekaa ultraa ennenkin julkisesti ruvetaan asiasta puhumaan. :)
 
Meppi, toi on niin ihanaa kun on joku samaan aikaan raskaana! Miulla kävi ekassa raskaudessa niin, oli ihanaa kun odotettiin kaverin kaa samaan aikaan esikoisiamme :p Salaa toivon, että sattuis sama tilanne nyttenkin, että ois joku samassa tilanteessa että voi puhua pölpöttää tuntemuksista :)

Me ei olla vielä kerrottu kellekään! Mieli kyllä tekis mutta odotellaan kuitenkin sinne ekaan ultraan :) Ois kyllä kiva keksii joku kiva tapa kertoo. Ja ois kiva saada molempien vanhemmat samaan paikkaan ni vois samaan aikaan kertoa. Onneks on vielä hieman aikaa miettiä :wink
 
Oon kertonut äidilleni ja parhaalle ystävälleni. niille kertominen jännitti eniten mut onneksi ottivat asian hyvin :) tietty olivat aika yllättyneitä kuin tietty itekin. muille kerrotaan sitten ehkä siellä 12+ viikolla jos sinne asti päästään :)
 
En ole salaillut yritystä enkä nyt raskaustestin plussaakaan. Olen tietenkin todennut että kaikki on vielä tosi alussa. Minulle tämä on jotenkin vain luonnollinen asia ja tuli mitä tuli. Luotan että ihmiset ymmärtävät tällaiset jutut. Ihmeellistä tämä kaikki, hyvällä tavalla!
 
Me aiomme kertoa läheisille luultavasti hyvinkin pian plussan jälkeen, koska en kestä salailua. Olen niin innoissani jo nyt vaikka vasta yritetään :D Isälleni aion lähettää viestillä kysymyksen: Haluatko olla pappa, ukki vai isoisä? :)
 
Ei olla kerrottu kun yhdelle kaveripariskunnalle.
Toisaalta tekis ihan hirveästi mieli kertoa muillekin, mutta toisaalta taas järki sanoo, että olisi viisainta odottaa sinne 1.ultraan.
Ollaan viikonlopuksi menossa mieheni isän mökille ja siellä on aina ruuan kanssa (ja muutenkin... :wink) tarjolla viiniä ja muita alkoholijuomia. Seuraavaksi kun tarjoavat, niin olisi hauska vaan sivulauseessa heittää "en kiitos ota, olen raskaana", ja katsoa muiden ilmeitä, samalla voisi testata kuuntelevatko ne oikeasti mitä sanon... :D.
Meidän molempien vanhemmille tämä on 1.lapsenlapsi.
 
Meillä on kerrottu molempien töissä, kun molemmissa tiedettiin yrityksestä, tosin mun työpaikalla ei tiedä kun pomo ja kaks muuta, ajattelin pitää muilta salassa mahdolisimman pitkään, ja pari hyvää ystävää tietää kanssa. Vanhemmille on ajateltu kertoa maaliskuussa, kun on tulossa isommat juhlat, joihin on anoppi kutsuttu, saa molemmat tietää yhtä aikaa. :) Mietin jo tilannetta, että lattais äitienpäiväkortin menemään molempien vanhemmille, mutta mies oli sitä mieltä, että sinne on vähän liian pitkästi aikaa. :D
Molempien vanhemmille olis ensimmäinen lapsenlapsi ja mun molemmille mummoille ja papoille ensimmäinen lapsenlapsen lapsi. :)
 
Tämä kertomisasia on jotenkin vähän hankala. En ole malttanut olla kertomatta muutamalle läheisimmälle ystävälleni ja mieli tekisi kertoa muutamalle muullekin, mutta en oikein osaa päättää onko se järkevää vai ei (juuri kukaan kavereistani ei ole paljastanut asiaa vielä tässä vaiheessa...). Kummankaan vanhemmat eivät vielä tiedä ja töissäkin kerron vasta kun on ihan pakko. Mies ei haluaisi kertoa vielä kenellekään, mutta ymmärtää että olen halunnut jakaa salaisuuden jonkun muun kanssa. Tätä on niin kovin vaikeaa pitää salassa! :)
 
Takaisin
Top