Raskaaksi 2019

Tää siis pelkkä primary pregnancy, eli ensimmäinen raskaus. Vaihteleekohan tilastot kovasti seuraavien raskauksien kohdalla? Ja tiedätkö missä maassa nämä tilastot kerättiin?

Suomessa, ainakin lapsettomien yhdistyksen simpukan mukaan, joka viides pari kärsii lapsettomuudesta, eli on tuloksetta yrittänyt vuoden. Tässä on kyllä mukana myös sekundääristi lapsettomat. Muistini mukaan neljä viidestä onnistuu saamaan lapsen hoidoilla. Karu tilasto sekin, mutta osa toki lopettaa hoidot omasta tahdostaan, katsomatta ns. Kaikkia kortteja. Enkä tiedä lasketaanko tuohon tilastoon ne, jotka saavat hoitojen aikana tai hoitojen välisellä tauolla luomuplussan.

Tämän kuvion pohjana käytetty aineisto on käsittääkseni Pohjois-Amerikasta (Kanada + USA). Mutta minulle näytettiin hyvin samalaista kuviota yksityisellä lapsettomuusklinikalla ihan täällä Suomessa, ja annettiin ymmärtää, että jos vuoteen ei ole plussaa saanut, niin hyvin pieni todennäköisyys on sitä ilman hoitoja enää saada. Ja nämä tosiaan "primary pregnancy" -tilastoja. Sitä en valitettavasti tiedä, miten paljon tilastot muuttuvat myöhempien lapsien kohdalla. Mutta jos tosiaan katsotaan noita "ei ongelmia" -pareja, niin niistä se joka viides pari (20 %) ei tosiaan ole onnistunut raskautumaan ensimmäisen vuoden aikana tämän(kään) tutkimuksen mukaan.

Mutta käsittääkseni nämä tilastot koskevat vain pareja, jotka EIVÄT ole hoidossa. Eli hoitotulokset tosiaan selvästi positiivisemmat! Lähinnä näitä tuijotellut juuri sen vuoksi, että tietää, koska kannattaisi lähteä tutkimuksiin/hoitoihin :)
 
Jatkan vielä monologiani :hilarious:
Osa hedelmättömyysongelmista johtuu varmasti siitä että lastenteon yritys jää vanhemmalle iälle, mutta kyllä tästäkin ketjusta huomaa että nuoremmillakin on ongelmia. Itse olin 25 kun alettiin esikoista pykätä, silti täytyi turvautua ivf:ään.
Minä aloitin yrityksen vuosia sitten ja vielä ei oo tullu syliin mut positiivista se et oon ollu raskaana ainaki 2 kertaa
 
Tämän kuvion pohjana käytetty aineisto on käsittääkseni Pohjois-Amerikasta (Kanada + USA). Mutta minulle näytettiin hyvin samalaista kuviota yksityisellä lapsettomuusklinikalla ihan täällä Suomessa, ja annettiin ymmärtää, että jos vuoteen ei ole plussaa saanut, niin hyvin pieni todennäköisyys on sitä ilman hoitoja enää saada. Ja nämä tosiaan "primary pregnancy" -tilastoja. Sitä en valitettavasti tiedä, miten paljon tilastot muuttuvat myöhempien lapsien kohdalla. Mutta jos tosiaan katsotaan noita "ei ongelmia" -pareja, niin niistä se joka viides pari (20 %) ei tosiaan ole onnistunut raskautumaan ensimmäisen vuoden aikana tämän(kään) tutkimuksen mukaan.

Mutta käsittääkseni nämä tilastot koskevat vain pareja, jotka EIVÄT ole hoidossa. Eli hoitotulokset tosiaan selvästi positiivisemmat! Lähinnä näitä tuijotellut juuri sen vuoksi, että tietää, koska kannattaisi lähteä tutkimuksiin/hoitoihin :)
Meil tuli vuoden sisään 2 plussaa mut mun miehen siittiöt on varustettu poralla. Yritin sius aiemmassa avoliitossa 3 vuotta tjot ja vuosi kunnolla ei mitään ja sillä miehellä oli lapsi ennestään. Ja ilman ehkäisyä menin idioottina vuosii eikä mitään ku aattelin että Pco estää Jotenkin miettinyt et täytyy varmaan olla joku juttu et hänen kanssaan onnistunut raskautuu mut muiden kanssa eii
 
Onnea Inni :happy:.

Mun nimimerkki on lähinnä tarpeeksi typerä muunnelma mun etunimestä, niin ajattelin ettei sitä ole muilla käytössä :p.

Pelottaa tuleva työpäivä. Tuntuu etten palautunut yhtään yhden päivän vapaan aikana :sorry:, mitä jos mua alkaa huimata ihan kunnolla.. Kun ei meillä tauollekkaan ihan noin vain pääse.

Oon parturi-kampaamossa töissä ja välillä saa juosta pää kolmantena jalkana. Pahimmillaan eka tauko on ollu klo 15, ku oon työt alottanu ennen 9 (kiitos netti ajanvarauksen).. Tänään on onneks ehtiny hyvissä ajoin syömään ja olo oli vaan aamulla hutera. Nyt vaan nukuttaa koko ajan.
 
Tindell onko riskei ku on niin paljon kemikaaleja? Ihan uteliaisuutta kysyn ja saako raskaana ollessa värjätä hiuksia? Mulla on punaiset hiukset luonnossa mut värjään niitä tummemman punaiseksi niin sitä kerran kuussa pitää juuret hoitaa. On niin paljon puhuttu ettei saisi ja sitte saa ja ei saa...
 
Mulla tulee mun lempinimestä. Äiti sanonu mua pienestä asti Wustiksi joka on eräänlainen muunnelma mun etunimestä
Mua sanotaan Justiinaksi ja Jesbeksi mut Justiina tulee kun oon vissiin aika semmonen kaulin kädessä välillä... Rakkaalla lapsella monta nimeä . Mun nimestä väännetty JJ ja James ja vaikka ja mitä
 
Tindell onko riskei ku on niin paljon kemikaaleja? Ihan uteliaisuutta kysyn ja saako raskaana ollessa värjätä hiuksia? Mulla on punaiset hiukset luonnossa mut värjään niitä tummemman punaiseksi niin sitä kerran kuussa pitää juuret hoitaa. On niin paljon puhuttu ettei saisi ja sitte saa ja ei saa...
Mä oon kans miettiny tota et saako hiukset värjätä raskaana ollessa. Joudun vähintään kerran kuussa värjää tai muuten näkyy harmaat:shifty: oon 28v ja mul on jo harmaita ollu jo melkein 8v:shifty:
 
Oon parturi-kampaamossa töissä ja välillä saa juosta pää kolmantena jalkana. Pahimmillaan eka tauko on ollu klo 15, ku oon työt alottanu ennen 9 (kiitos netti ajanvarauksen).. Tänään on onneks ehtiny hyvissä ajoin syömään ja olo oli vaan aamulla hutera. Nyt vaan nukuttaa koko ajan.
Tiedän tunteen, mietinkin joskus että siellä ei aamupahoinvointia pidetä millään salassa :sad001 siis jos sille joskus on aihetta...

Mä oon hiustenvärjäämisestä sitä mieltä että mikäli päänahka on terve niin antaa mennä vaan. Jos värjäämättömyyden perustelee pelkästään verenkiertoo menevistä myrkyistä niin onhan siinä välissä se terve päänahka ja altistuuhan kampaajakin työ aikana kaikelle ja myös saa terveitä lapsia. Ja siinä vaiheessa kun pystytään todistamaan että joku lapsi on sairastunut kohdussa nimen omaan hiustevärjäyksen takia niin sitten voin miettiä mielipidettäni uudestaan, tämä siis vaan mun mielipide jokainen tekee niinkun parhaaksi näkee..
 
Itse värjäsin viime raskaudessa suurinpiirtein raskauden keskivaiheilla vaikka kyllä se juurikasvu alkoi lopussa olemaan aika pahakin jo :rolleyes: siitä innostuneena nyt kasvattanut oman värin takaisin..

Ot. Takaisin taas tänne, nyt pitää ryhdistäytyä olemaan aktiivisempi :grin kp26/dpo4 tänään, sunnuntaina ajattelin testailla ekan kerran..
Nyt toinen kierto jo kun ovistestit näyttää selkeästi plussaa! Metformin aloitettu diabetekseen ( :sorry: ) mutta selkeesti auttaa kun pcos on :)
 
Itse värjäsin viime raskaudessa suurinpiirtein raskauden keskivaiheilla vaikka kyllä se juurikasvu alkoi lopussa olemaan aika pahakin jo :rolleyes: siitä innostuneena nyt kasvattanut oman värin takaisin..

Ot. Takaisin taas tänne, nyt pitää ryhdistäytyä olemaan aktiivisempi :grin kp26/dpo4 tänään, sunnuntaina ajattelin testailla ekan kerran..
Nyt toinen kierto jo kun ovistestit näyttää selkeästi plussaa! Metformin aloitettu diabetekseen ( :sorry: ) mutta selkeesti auttaa kun pcos on :)

Mulla metforminin avulla saatiin säännöllinen kierto vaikka itse lääkettä söin vain hetken mut sillon rupes kuukautiset ja ovikset tulla. Muut lääkkeet ei oo tehny mitään
 
Mä lopetin joku neljä vuotta sitten kokonaan hiusten värjäyksen. Olin pohtinut monesti asiaa, mutta järkky juurokasvu sai aina toisiin ajatuksiin. Lopulta vaan sitten lusin sen. Nyt on oma maantien värinen tukka. Yllättävän ok, vaikka muistelin nuorempana sitä ains vihanneeni:))
 
Mullakin oma väri hiuksissa kun ei jaksanut enää värjäillä :) mut tosiaan onko kampaajalle pahaks olla töissä? Hajut ainaki varmaan ällöttää. En huomannut oliko jo tähän vastattu :)
 
Mulla metforminin avulla saatiin säännöllinen kierto vaikka itse lääkettä söin vain hetken mut sillon rupes kuukautiset ja ovikset tulla. Muut lääkkeet ei oo tehny mitään

Vaikuttaa että tää vois toimia mulla kans tähän vaivaan! Ois kyllä hyvä bonus vaikka sokereihin tuo nyt ensisijaisesti pitäis auttaa :)
 
Näistä on turha huolestua (lääkäreiltä kuulultua). Tätä mun vuotoa on nyt tutkittu ja tutkittu, eikä oo vikoja.... Mut toisaalta, ei oo tärppejäkään. Tsempit sulle:)

Niin oon ymmärtänyt että on aika yleisiä nää välivuodot, mutta oon saanu käsityksen, että vuoto on yleisempää juuri ennen menkkoja, kun mun vuodot on tulleet taas ennen ovulaatiota. Noh jokatapauksessa tosi ärsyttävä vaiva. Kiitos tsempeistä! :)
 
Mistäs teidän nimimerkit tulee, jos saa kysyä? :) Mulla nyt käytössä toinen nimeni.

Mun nimimerkki tulee siitä kun kutsuin yhtä meidän lapsista odotusaikana nupuksi, mutta koska nimimerkki nuppu oli varattu, lisäsin siihen nen päätteen. Haluaisin vaihtaa taas nimimerkkiä, kun tänhetkinen ei tunnu nyt oikealta, mutta en oo keksinyt mitää parempaakaan tilalle vielä.
 
Joudutaan olemaan ihan "loppuun asti" töissä, eli ei saada jäädä kemikaalien takia aiemmin mammalomalle. Ja tuosta värjäämisestä, ei ole huomattu, että siitä sikiölle olisi haittaa (en tosin muista onko sitä paljonkin tutkittu), koska meillä se altistus on niin suurta verrattuna asiakkaisiin ja ihan terveitä lapsia syntyy. Värien läpinäkyvät kemikaalit kun imeytyy hanskojen läpi jo vartissa o_O. Enemmänkin noi hormonit aiheuttaa ongelmia värjäämisessä, muuttavat hiusta ja lopputulos voi olla ylläri :rolleyes:. Toki sama pätee, kuten muutenkin värjäämiseen, jos se päänahka on rikki, ei saa värjätä.
Ja kyllä ällöttää välillä noi hajut :grin. Onneksi ei ole pahoinvointia (ainakaan vielä), hengitystä saa pidättää, ku kaveri suihkii lakkaa vieressä.
 
Takaisin
Top