Rakentaminen lapsiperheessä

Tettemi

Oman äänensä löytänyt
Heips!

Ajattelin aloittaa tälläisen aiheen, jos meitä rakentavia "lapsellisia" pyörii täällä enemmänkin! (Elokuisten 2010 la-ketjussa on aiheesta keskustelua, mutta avataan nyt uutta keskustelua ihan tänne yleiselle puolelle, niin ehkäpä tänne löytävät helpommin kaikki rakentavat, lasketuista ajoista tai muusta sellaisesta riippumatta.)

Meidän perheessä aloitettiin omakotitalon rakentaminen nyt tänä syksynä. Mukavasti on homma edennyt, perustukset ovat lähestulkoon valmiit ja ensi viikolla on lattian valu! Eli tulevana viikonloppuna puserretaan vielä lattialämmityskaapeleita paikoilleen. Talopaketin pitäisi tulla ihan kuun lopussa, ja sen jälkeen ei varmaan paljon miestä näy kotosalla. On se kyllä jo nytkin viettänyt aikaa tontilla ihan kiitettävästi, mutta tää oli meidän tietoinen päätös jo heti alusta alkaen - mahdollisimman paljon tehdään itse kun kerran taitoa löytyy. Toiveissa on tietysti myös sillä keinoin säästää kustannuksissa. Kaikki aina projektista kuultuaan kyselee, että milloin meillä on tavoitteena muuttaa. Mä olen vastannut että haaveilen pääseväni jouluksi kotiin, en vaan vielä tiedä minkä vuoden jouluksi! :) Tänä vuonna se ei todellakaan vielä toteudu mutta kiva olisi jos ennen joulua 2012 päästäis omaa kotia asuttamaan.

Onkos täällä muita raksaavia? Missä vaiheessa teidän talot ja projektit on? Miten olette jaksaneet arjen pyöritystä kotona lapsen/lasten kanssa? Ainakin itse otan mieluusti parhaat vinkit ja konstit vastaan, millä olette saaneet yksinäistä arkea sujumaan, jos mies on paljon rakennuksella. 
 
Ei nyt ihan talon rakennus, mut vanhan talon remppa ollut päällä jo parisen vuotta eikä loppua näy tällä menolla (en moiti miestä vaan yleisiä olosuhteita). Me ollaan muutaman kerran lähdetty tytön kanssa evakkoon mun vanhemmille, kun täällä ois ollu liian ikävää (pölyä, pauketta, kiroomista). Ei tää ihannetilanne oo kelleen ja viimiseks parisuhteelle. Mies haluu tehdä kaiken itse, ja tilanteet joihin tarvii apua on sellasii että mä saan kuulla omasta kykenemättömyydestä ja heikkoudestani ja olemattomista voimistani. Kyllähän tää tytön (ja kissojen) kanssa elo sujuu päivisin, mut iltasin kun mies ilmestyy kotiin ni sit rupee tulee tikkusta. Jotenkin tuntuu että paremmin ois, jos mies tekis taloo jossain muualla (saatan toki olla väärässä). Mut eihän näis kotirutiineis enää mitään ylipääsemätöntä ole. Kunhan vain pääsisin siitä tunteesta, että olemme tytön ja kissojen kanssa jotenkin taakkoina täällä.
 
Täälläkin rempataan..sitä on jatkunut sen seitsämän vuotta, kun ollaan täällä asuttu..ensin ulkosauna sitten vähän taloa ja sitten navetasta autotallia ja pajaa.
Eteinen saatiin lämpimäksi vasta tänä kesänä, kun nyt se oli PAKKO laittaa, ettei tyttö kylmä tähän mökkiin, eteisremontti auttoikin kummasti, uuneja ei tarvitse lämmittää (vielä) kuin jokatoinen tai kolmas päivä :)
Ensitalvena pitäis rueta varmaan purkamaan vinniä, että saataisiin sekin vihdoin laitettua ja typy joskus omaan huoneeseen.
On hieman ahdasta, kun nyt asumispinta-ala on noin 60m2, tai isohan tietysti, mutta makkari on ehkä 12m2 ja siellä on hoitopöydästä ja sängystä lähtien kaikki.
Kaikki tehdään itse, tai kaikki mitä pystytään, minä olen "ammattitaitoinen" ja mies itseoppinut.
kauhulla odotan uunin purkua ja uuden kasaamista...liekkö sekin ensikesän hommia, kun ei tuo uuni enää ole mikään hyväkuntoinen, muurari sanoi jo parivuottasitten,, kun kävi arinan uusimassa, että ehkä se pari kolmevuotta vielä...lämpööhän tuo ei enää juurikaan varaa...
Kun vain olisi varaa, niin tekisihän siitä varaavan....
heh :(
 
Heipss!

Mahtavaa saada tänne yleiselle puolella tämä aihe, Kiitos Tettemi. Olen itsekin käynyt tuolla elokuisten puolella lueskelemassa vanhoja juttuja ja sinne ei tosiaan enään ole mitään juuri tullut, taitaa kaikilla jo talot valmiina.

Meillä on talon rakentaminen ihan aluillaan. Suunnittelutarveratkaisu pitäisi saada marraskuun 15.päivä, sitten pitäisi hakea rakennuslupa johon taitaa mennä pari kuukautta. Nyt pitäisi etsiä hyvä tientekijä ja sopiä hänen kanssaan treffit tontille jotta saadaan vähän kustannusarviota tielle ja talon pohjatöille(jotka siis voitaisiin tehdä jo ennen rakennuslupaa, uskaltaisikohan sitä ottaa riskiä sen verran? entä jos ei saadakaan rakennuslupaa?). Jätesysteemikin pitäisi miettiä rakennuslupaa varten ja sen toimittaja varata. Tontin loppukauppakin täytyisi tässä jossain välissä tehdä. 

Talotoimittajalta kovasti kyselevät koska saavat tulla perustuksia tekemään, ilmeisesti haluaisivat saada talveksi töitä ;)

Olisi kiva kuulla muiden talo ja rakennusprojekteista sekä myös remonteista. Mikä on ollut haastavaa ja mikä sujunut odotettua paremmin. Olisi myös mielenkiintoista tietää miltä toimittajalta kukin on talonsa hankkinut vai tekeekö ihan itse alusta asti?
 
Meillä on tää remppa ollu haastetta alusta alkaen. Viimisin epätoivonaihe oli, kun tilattiin keittiökalut. Valittiin toimittaja, josta ei pahaa sanaa löytynyt netistä. Suunnittelu ja hinta ok. Rungot tuotiin kasattuna kotiin, mutta ovia ei kuulunut. Olivat menneet uudelleen maalattaviksi, ja sit niitä oli kolhittu (kuljetuspakkauksetkin aivan onnettomat), uusia ovia jemmailtiin tehtaalla, pöytälevy liian lyhyt. Me oltiin tilattu hidastinsaranat yläkaappeihin, saatiin tavalliset. Kun asiasta reklamoitiin, saatiin vain yhdet saranat. Ne ei eronnu tavallisista mitenkään. Mentiin suunnitteluliikkeeseen ja sanottiin, että haluamme lisää saranoita, voimme vaikka maksaa niistä lisää. Asia on nyt tehtaalla mietittävänä ja kyllä ärsyttää. Väittävät vaan että kyllä yksi sarana riittää...prkl. Miksei asiakas enää olekaan oikeassa? Meillä on vielä puolet keittiöstä tekemättä ja paketteja aukomatta ja tällä tuurilla sieltä löytyy vielä vaikka mitä sammakoita. Toivottavasti en enää koskaan joudu uutta keittiötä tekemään (tai siis mieshän sitä tekee). Jotenkin haluaisin ummistaa silmäni kaikelta. Pitäs miettii, millanen keittiönhana, lamput, lattia, seinäväri eteiseen...täällä ei oo yhtään tilaa säilöö mitään, kaikki pitäs suoraan saada paikoilleen. Remppa ja uudenluominen pitäs olla yhteistä kivaa, vaan tässä ei oo enää mitään kivaa.
 
Kivaa että tänne on tullut vastauksia! Tosiaan ilman muuta tänne saavat kirjoitella kaikki asiasta kiinnostuneet, niin remppaavat ja rakentavat kuin vasta ko. hankkeista haaveilevat. Ja hekin kenen projektit ovat jo valmiit - vinkkejä kehiin meille vielä pakertaville :)

Mainiota sosuli, että olette saaneet eteisen remontoitua ja että se heti auttoi lämpötilaan!

Starletti, aika hurjalta kuulostaa tuo teidän keittiö-episodi, löytyisköhän esim. Kuluttaja-asiamieheltä mielipide tuohon hommaan? Pitäähän teidän saada sitä mitä on tilattu ja luvattu! (Ja varmasti laskutettu myös? ) Tuokin on totta, että yhdessä uuden laittaminen pitäisi olla mukavaa, mutta tokihan siinä mieliala laskee, kun hommat menee mönkään. Toivottavasti jaksatte pitää lippua korkealla ja ahertaa kohti valmista lopputulosta!

Kaesa, kyllä tuota selvitys ym. työtä riittää siinä alussa, ennenkuin varsinaisesti päästään tontilla tekemään mitään. Ihan hämmästyin sitä paperityön määrää. Mutta kyllä se palkitsee, kun lopulta sitten tapahtuu ihan niitä konkreettisia asioita ja talo alkaa nousta :)

Meillä on taas edetty askel eteenpäin, lattia valettiin tällä viikolla. Pientä takapakkiakin siinä koettiin - valajat olivat juuri saaneet lattian viimeisteltyä, kun tuli sadekuuro... Mies sanoi että onneksi ei satanut kovin pitkään, eikä ihan hirveän suurilla pisaroilla. Hiomalla siitä vauriosta selvitään. Mutta periaatteessa sen muutaman minuutin sateen takia meni niiden asentajien monen tunnin työ hukkaan! Meillä ei siis ole vielä taloa siinä päällä, niin sen takia ollaan aivan säiden armoilla tuon lattian kanssa. Mutta ei enää kauaa, talopaketti tulee ensi viikolla! Viikon päästä tähän aikaan pitäisi olla jo seinät pystyssä ja kattoakin jonkin verran valmiina.. huih, kyllä jännittää! Meille tulee paketti Sami-taloilta, ei alettu itse pitkästä tekemään. Kuitenkin oman työn osuus on meillä ihan tarpeeksi suuri jo nyt, paketti tulee vesikattovalmiina, eli siis tavallaan talon "kuori" tulee valmiina ja siitä eteenpäin tehdään itse kaikki loput (pois lukien tietenkin sähkö- ym. työt mitä ei saa itse tehdä). Eli en ihan vielä suunnittele muuttopäivää! 
 
Olikohan se ensimmäinen kausi Unelmakämppää, kun uusivat rivitalohuoneistoja...sinä kesänä satoi paljon, ja siellä oli ongelmana just tuo sade, kun tehtiin kylppärisaunaa. Toki eihän se vesi sisään tullut, mutta se kosteus viivästytti töitä. Ja iso kasa kyprokkia meni hylkyyn, kun sielä sateessa seiso.

Mies on jo moneen otteeseen sanonu, että uuden talon rakentaminen sujus nopeammin kuin vanhan korjaus. Nyt tätä helvetin nysväämistä kattottuani oon samaa mieltä, eikä ollu muuten kaukana se, että ois tälle samalle tontille ruvettu rakentaa toista taloa. Tää vanha ois purettu sit joskus pois. Mies sano aina unelmoineensa uuden talon rakentamisesta, vaan en tiedä, mihinkä se sit kaatu. Oisko tällä talolla kuitenkin jotain tunnearvoa ollut...Minä olin aina kuvitellut jääväni asumaan kerrostaloon kissojen kanssa, vaan tänne se mies sit veti. Vähän on siipeilijäolo, vaiks oonhän mää rahottanut tätä remppaa. 
 
Ihanaa Tettemi, teillä on jo kohta seinät pystyssä..ja katto, sitten harjakaisia juhlimaan.
Ehkä pääsettekin jouluksi 2012 kotiin:)

Kyllä sitä isekkin välillä aattelee, että olis se helpompi uusi tehdä...
starletti on aivan oikeassa, että nysväämistähän se remontointi suurimaksi osaksi on...aina löytyy jokin kompastuskivi tai kiero seinä, purut tippuu "päähän" jokakerta kun oven laittaa kiinni. Samoin minä olen tällä siipeilijänä, mies oli ostanut tämän edellisenä keväänä, seuraavana syksynä aloimme seuustelemaan ja muutettiinkin keskeneräiseen parin kuukauden päästä. Alussa sitä ajatteli, että ompa ihana laittaa omaa ja oman näköistä, mutta eipä se nyt vaan niin mennytkään, on meinaan apet kovasti hommissa mukana, välillä tuntuu, että asuukohan ne täällä...muutaman keran otettu appiukon kanssa yhteen näissä rakennus jutuissa...mies yrittää siinä sitten olla puolueeton, yleensä ei osaa sanoa mitään, kun "en minä tiedä...kummin se nyt ois parempi"
JOO....Työnnetään vaan sitä muovia ja villaa siihen hirsiseinään perkl!! ihan Panu Kailakin sitä suosittelee..en minä ole turhaan käynyt restaurointi kisällin koulutusta.....montahan rintamamiestaloo on silläkin pilattu...
Onneksi mieheni kuuntelee välillä minuakin ja jos ei, niin aina löytyy asiasta kuin asiasta mustaa valkoisella. Osaan ja olenkin joskus ollut väärässä, mutta kaikista eniten risoo se, että tullaan ilman kysymättä neuvomaan ja suututaankin siitä, jos ei "ohjeita" noudateta...
Tulipas taas vali, vali, olisi vaan niiiin kivaa joskus päästä täysin valmiiseen kotiin ja vain olla!!
 
Ihanaa, just tällästä keskustelua kaipasinki! :) Meillä siis myös menossa rakennusprojekti. Ihan uutta siis rakennetaan. Ihana saada sellanen koti kun haluu, mut tää rakennusvaihe ei oo mitenkään ihanaa...

Me alettiin vuos sitte syksyllä tähän. Purettiin, tai siis purkufirma purki vanhan talon (miehen vaarin vanha talo) ja vei hirsirungon mennessään ni ei maksanu mitään :) Sitte kaadettiin puita ja pidettiin risunpolttotalkoot. Ite olin sillon viikolla 30 raskaana ni en ihan hirveesti pystyny osallistuu vaikka oisin halunnu. Tuli kipeitä suppareita jos tein jotain, ni piti ottaa rauhallisesti. Sitte tontti siirty mihen nimiin kun se sai sen "lahjana" ni jouduttiin lahjavero siitä maksaa. Talvella hoidettiin vaan pankkiasioita ja tammikuussa syntyki esikoinen.
Keväällä alko sit taas tapahtumaan. Tuli läjäpäin hiekkaa ja tehtiin (mies teki)pohja taloon ja autotalliin. Sitte tuli alkukesästä lattiavalu, eli oltiin myös sään armoilla, mut ei onneks satanu. Autotalli on edelleen pelkkä pohja ja lattia ja silleen saaki olla vielä hyvän tovin :) Juhannuksen jälkeen tuli talopaketti, myöskin vesikattoon saakka. Ei siis oo miestä paljoa kotona näkyny kevään jälkeen.
Nyt mies on ollu 8 viikkoa lomautettuna töistä (omasta pyynnöstä) eikä sekään vaikuttanu tohon, ettei sitä oo näkyny kotona, melkeen vähemmän ku sillon ku oli töissä. Se lähtee aamulla ku herää ja tulee aikasintaan kuuden maissa viikolla. Viikonloppuna saattaa tulla "jo" neljältä kotiin. Melko rankkaa ollu kieltämättä kun saa olla yksinhuoltajana, mut onhan taloki edistyny hurjasti. Tekninen tila on valmis, meillä on ovet, julkisivu on yhtä maalauskertaa vaille valmis, sisällä on väliseinät ja lämmitys. Nyt pitäs alkaa kattelee laattoja kylppäriin, vessaan ja keittiön lattiaan ja nyt ootellaan sähkäriä ja putkaria laittaa piuhat ja putket seiniin, et saa sitte laittaa seinät kiinni ja kittaa ja maalaa.

Keittiö pitäs myös tulla vuodenvaihteen jälkeen. Vähän hirvittää, et mitä tulee kun luin tuon Starlettin keittiö-episodin :/ Mikä toimittaja teillä on? Me ostettiin Puustellilta keittiön lisäks myös kaapit kodinhoitohuoneeseen, vessaan ja makkareihin. Miehen vanhemmilla ja veljellä on myös sieltä ni aateltiin, et ois luotettava, mut ei koskaan voi varmaks tietää.

Muuttovalmiiks ois tarkotus saada ens kevääks-kesäks. Toivon kovasti, et ois viimeistään kesällä valmis, ettei tarvis tässä 65 neljöö kämpässä pitkään asua, kun huhtikuussa ois kakkosen laskettu aika. Joudutaan muuttaa pikkusen kanssa varmaan olkkariin koska makkariin ei mahdu enempää sänkyjä.
Sellasta siis meillä.
 
Ihan mahtavaa kuulla, että tälle aiheelle on kysyntää ja tarvetta! Ja että meitä on monta samanlaisten asioiden kanssa painimassa. Vertaistuki, paras tuki :)

Ninnah, vähän tuota tilannetta mä jännitän, että miten sitten arki sujuu, kun miestä ei paljon kämpillä näy. Mä haluaisin tehdä paljon itsekin siellä raksalla, toki semmoista mitä osaan ja mitä mies voi mulle opettaa. Katsotaan mihin aika ja rahkeet riittää!

Ah, nyt ei äidin pikku lapsoset anna myöten pidempää viestiä kirjoittaa... :)
 
Ninnah, me tilattiin keittiö Peekoo-keittiöiltä. Toi hidastinsarana asia, josta mainitsin joskus, on edennyt nyt siihen, että tehdas lähetti ilman mitään saatekirjelmää postitse kaksi hidastinsaranaa (uupuu siis vielä 4). Miehen kanssa katkerina naurettiin, että saadaanko me nyt itse päättää, mihin oviin nuo kaksi saranaa laitetaan. Laitoin just meilii keittiön suunnitteluliikkeelle, että mitä tehdään vai tehdäänkö ei-mitään heidän kanssa ja tilataan saranat jostain muualta. Netissä oli kirjotus, jossa kehuttiin, että Peekoo-keittiöiden laatu on samaa kuin Puustellin mut sen saa halvemmalla. En tiedä Puustellin hintoja, mut kyllä tuo Peekoo-keittiöiden imago on kärsinyt tässä kaupassa aika paljon enkä heiltä taida enää tilata yhtään mitään. Keittiöt kuitenkin on aika hinnakkaita hankintoja tilaa ne mistä vain, nii luulis että rahalleen saisi vastinetta. Mä voisin symbolisoida tätä meidän tilannetta niin, että tilattiin tehtaalta uusi auto kaikilla mausteilla. Saatiin auto pihaan, penkit puuttu, kyljissä naarmuja, kesärenkaat alla. Talvirenkaita saatiin postissa yksi kappale, kun asiasta huomautettiin. Noh...se siitä. Pientähän tämä on uuteen taloon verrattuna, jossa voi mennä vikaan moni isompikin asia. Tänään on tytön puolitoistavuotisneuvola, että sitä jännittäessä... Pitänee kertoo tädille, että tytön mielenkiinnon aihe on porakone, imuri ja MÖMMÖ, jota isi hinkkaa seiniin. Ja jos isi menee remonttipuolelle, tyttö etsii kuulosuojaimia jopa kesken ruokailun. Tyttö siis kasvanut tähän arkeen (viittaan etusivun artikkeliin).   
 
Meillä ei oo tuota isäntää kotona hetkeen siis näkyny, muuta ku iltasin. Mut toisalta mulla vaan yks pikkunen jaloissa pyörii ja koira tietenki, mut kahden kanssa vois olla haastavampaa. Onneks tuo ipana kuitenkin on suht helppo tapaus :) Jos poika on kipeenä tai itteä väsyttää ni on vähän hankalaa, mut hyvin on selvitty. Tosin on myös sovittu, että maanantaina ja torstaina illalla on mulla tunti vapaa aikaa ja mennään tyttöjen kanssa zumbaan ni sillon pitää miehen olla kotona pojan kanssa. Ilman niitä hetkiä ei kyllä jaksais. Nyt tosin oon viikolla hoitanu myös päivisin kaverin 10kk poikaa ni hetkittäin on rankkaa, mut meneepähän päivät nopeesti :)
Tänään taas mies varmaan koko päivän rakennuksella kun siellä laittavat jotain sähköjä. Mut aateltiin tehdä pojan kanssa retki tohon läheiseen laattapisteeseen kattelee laattoja uuteen kotiin. Piti jo eilen mennä mut olikin kiukkupäivä ja muakin laiskotti vaan.

Mä niin toivon, ettei meille tulis keittiön kanssa ongelmia, sit ku se joskus tulee. Tähän mennessä vaikuttaa onneks hyvältä ku se myyjä jo soitti, et koska saa tulla mittaamaan keittiön. Ja jo suunnittelu vaiheessa vaikutti melkein enemmän innostuneelta ku me :D En varmaan ite kestäis tollasta "sekoilua" saranoiden ja muun kanssa. Ärsyttää starletti sun puolestakin :/ Voin vaan kuvitella miltä tuntuu. Itellä ei oo kokemusta noin suuresta. Ainoo missä on saman kaltasta ollu ni oli pari vuotta sitte kun ostettiin uus pöytä ja tuolit keittiöön. Käytiin maskussa ja valittiin mitkä haluttiin ja sattu vielä tarjouksessa olee. Muistaakseni hinta oli 773 ja kotona huomattiin, et myyjä oli velottanu väärin. Vahingossa 737, eli siis meijän eduks ni ei tietenkään vailitettu. Se oliki ainoo positiivinen asia. Pöytä piti tulla tammikuun alussa, mut eipä kuulunu ja soiteltiin moneen otteeseen perään. Huhtikuun lopussa sit tuli soitto, et noudettavissa liikkeestä tai sitte kotiinkuljetus rahtimaksusta. Mies sitte haki ja soitti mulle töihin kun oli alkanu kasaamaan, et mitkä ne värit oli. Piti olla siis pöydässä ja tuoleissa valkoset rungot ja pyökin värinen taso ja istuin. No, kokonaan pyökit siis oli. Taas sai soitella ja parin viikon päästä tais olla oikeet värit mut väärin päin. Saatiin sitte kuitenki kesäks lopulta oikeet, mut mitään eivät suostuneet korvaamaan vaivasta, vaikka kuin yritettiin, oli kuulemma tehtaan vika jolle myymälä ei voi mitään. Onneks oli vanhat kalusteet käytössä siihen asti kun oli ihan toimivat mut pienet.Tämä siis kyllä pientä keittiöön verrattuna.

Nyt ku noita ongelmia aloin pohtia, ni onhan noita muutama pieni jo meilläkin ollu talopaketin kanssa. Ensin tais olla talon julkisivusta ku laudat piti olla valmiiks maalatut, mut tuliki vaan pohjamaalattuina. No, onneks sitte kuitenki suostu korvaa 2000€ jos maalataan ite. Sitte tuli ikkunat. Meille tulee keittiön välitilaan matala ja levee ikkuna ni se oli ensin laitettu liian matalalle. Sitte ne korjas ni se oli liian syvällä, eli sisältä katottuna se törrötti ulospäin, nyt se vihdoin on oikein. Sit tulivat laittaa katolle tiilet. Näytti hyvältä kunnes miehen veli oli käyny katolla ni yks tiili oli sahattu väärin ni katolla oli "kolo" tiilien välissä. Kukaan varmaan ois maininnu asiasta, ellei ite ois huomattu. Ja viimeisin oli kun ovet tuli. Ne oli laitettu liian ylös ni olis tullu hirmu korkeet kynnykset. Noi on nyt onneks kaikki korjattu. Toivottavasti vaan ei tuu mitään suurempia ongelmia.

Tulipas taas ongelmien valitusta :) Tulis äkkiä joulu ni pääsis kyläilee ja syömään hyvin ni vois hetkeks unohtaa rakentamiset :)
 
Sitä mää vaan mietin, että kuinka firmoilla on varaa tänä päivänä toimii niin huonosti kun toimivat. Virhettä virheen perään eikä kellään oo vissiin aikomustakaan korjata niitä ellei sitä erikseen asiakkaan puolesta vaadita. Mää en luota enää yhtään sellasiin "avaimet-käteen" -juttuihin, kun kuitenkin pitää itse olla tietonen miten kaikki PITÄS olla. Firmojen pitäs olla niitä asiantuntijoita ja pitää laatutasonsa korkealla. Idiooteille (niin kuin minä) myydään ihan mitä vain. Vai onks tää taas tätä, että on ihan ok, että mies puhuu ja myy mitä sattuu eikä sen niin välii, kun asiakas on VAAN nainen. Sit oma ukko hyppii kotona silmille ja sanoo että vähä-älysempikin (kuin minä) ois jotain osannu hoitaa / tajuta / vaatia oikein. Aika masentunu olo kaikesta rakentamisesta. Mieluusti lähtisin helvettiin täältä, jättäsin vaan kaiken ja katoisin...vaiks kuolisin pois ni pääsis rauhaan. Jossain oli maininta, että lapsen saaminen ja rakennusprojektit on monen suhteen kompastuskiviä ja että jos niistä selvii, ni sit selvii paljosta muustakin. Tiijä sit...ei ees kiinnosta ajatella niin positiivisesti. 
 
moi
meillä rempataa ja kunnolla... muuttaessa miehen kaa yhtee ei vedet toiminu yläkerras ollenkaaa vain kelalrissa eli keittiö ja vessa ei toiminu no selvishän siitä jotenki mutta ennen pojan syntymää piti saada vedet toimimaa ja päivää ennen kotiintuloa synnäriltä oli kaikki valmiina onneks :) mutta nyt ollaan laittamassa uudet ulkoseinät ja ikkunat menee uusiks ja ne uudet ikkunat on seissy pihalla kuukauden jo ja piti kestää pari päivää että meihet tulis laittaa ne paikoillee ja sit ku vihdoin viimein piti tulla ni samana päivänä soittaa ettei pääsekkää et tulee seuraavana päivänä noh pari tuntii ku viel meni ni eiköhän ne sitte soittanu että menee sittenki viel muutama päivä noh loppujen lopuks ku oltii jo tyhjennetty talo niin ikkunanvaihtoa varten nii ei viittitty laittaa kamat paikoilleen niin talossa ei voinu asuu joten iha kiva sillo ja nii töykeitä koko porukka ku ei sitte ees ollun tarpeeks puutavaraa laittaa ikkunat niinku oltii suunniteltu et vähänkö vitutti... ja sitte viel niitten piti asentaa uus ovi mutta eiköhän ne oo tilannu väärän oven ni ny joudutaa oottaa 6 viikkoo uutta ovee ja parastahan tässäki ny on että joko ikkunamiehet tai sitte ne jotka laittaa meijän seiniä on rikkonu meidän nykysen ovenkarmin nii ettei nykynen ovi mee kunnolla kiinni, kiva jos alkaa lunta tuleen ni meil on lunta sisällä eikä se oo kovinkaan suositeltavaa ku on 3 kk poika kotona.

uudenvuoden jälkee aletaa ramppaa sisällä iha ite yritetää vanhempien avulla ku omat osaamiset ei riitä kaikki huoneet menee uusiks ku talo on 50 luvulta ja tapetit roikkuu seinillä eikä sisällä oo ikin tehty mitää... meil on iha kusen kellertävä keittiö ja kerseen vihree eteinen ja vinttiraput ja ovenpielet on kans vihreitä et iha mukavaa ku saa sisäl alkaa ramppaa vaik vaikeet siit tulee ku on pienokainen kotona...
 
Hyvää ja rauhallista isänpäivää kaikille! Täällä mies kiroo, kun me ollaan kissojen kans hänen lattiantasotuksensa tiellä. Puren hampaita yhteen, vahdin kissoja ja toivon, että tyttö ei herää kahteen tuntiin. No, tyttöhän ei enää nuku kahta tuntia että pitänee sit paljain jaloin hipsii ulkokautta talon toiselle puolelle vessaan ja heittää kissat samalla ulos, ukolta en uskalla kenkiä pyytää. Prkl tätä elämää emoticon
 
Pakko ny mainita tuosta meidän käyttämästä keittiöliikkeestä myös se, että maksettuani värillisistä rungoista puolet normaalia enemmän joudun toteamaan, että tehdas ei pysty toimittamaan täysin värillisiä runkoja yhteen kaappiin tulee "pakollinen" valkoinen osuus (minä valkoiskammoisena olin saada slaagin). Rungonvärisenä kyseisen kohdan saa, mutta tehdas ei olen enää vastuussa, kuinka se käytössä tulee kestämään. Autoesimerkkinä sama asia: mustan auton puskuri tulee valkoisena (muuta valkoista autossa ei ole). Jos laitetaan musta puskuri, niin tehdas ei vastaa käytön aiheuttamasta kulumisesta. Ei auta kuin ruveta maalaushommiin. Ei toteutunu tämäkään unelma täydellisesti.
 
Heipsan! Meillä kans on talonrakennusprojekti meneillään. Ollaan siis täysin uutta rakentamassa ja aloitettu keväällä heti vain kun tontille pääsi ilman lunta ja jäätä tekemään pohjatöitä. Voin sanoa että todella odotan sitä hetkeä että talo valmistuu, juuri hetki sit varmistu et talon valmistuminen siirtyy jonkin verta... pikkasen ottaa päähän, mut ei vaan mahda mitään.

Meille tulee puoltoistakerroksinen jukka-talo. Ollaan oltu todella tyytyväisiä jukka-taloon ja niiden palveluun. Ainut ongelma on ollut ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät kuvat tai jotkut, mitä on nyt odotettu tovi jos toinenkin ja kesästä asti niitä on lupailtu. No eivät onneksi ole vaikuttaneet rakentamiseen mitenkään. Meille tulee kaikki kalusteet Domus-kalusteiden kautta, siis keittiö ja ja kodinhoitohuone, eteisen komerot, makkareiden komerot, wc:den kaapistot ja altaat. Ainakin tilauksen tekeminen oli helppoa ja nyt sitten vain jänskätään että mitä sieltä tulee kun näitä juttuja lukee :) Meillä pitäis parin viikon päästä ne olla pihassa.

Alku koko projektissa tuntui olevan haastavinta, kun pitäisi osata hoitaa se ja tää ja toi asia. Onneksi mun isä on rakennusmestari, ni on hoitanut kaikki asiat oikeastaan ja ilmoittanut vaan että mitkä paperit allkirjoitetaan ja toimitetaan johonkin. Meillä talo tuli juhannuksen jälkeen vesikattovalmiuteen pihalle ja siitä sitä on sitten kokonaan itse rakennettu. Meillä on se onni että mies ei oikein osaa raknetaa, mutta molempien isät puurtavat tontilla kovasti. Mun isä siel viettää oikeastaan aamusta iltaan 7päivää viikossa. No nyt sitten molemmat ovat luokanneet eripaikkoja kun ikä painaa jo, ni vähän viivästyy sitten talon valmistuminen sen vuoksi :D Meille tehdään samalla myös pihalle 2 auton tallia, niin se on nosto-ovia vaille ulkoa täysin valmis ja sisältä sitä tehdään vasta ensi kesänä aikaisintaan enempi. TOimii nyt sitten rakennustavara varastona talon rakentamiselle. Talo meillä on ulkoa päin viitä vaille valmis. Olen itse sen maalannut ulkoa, siihen on kulunut useampi pitkä päivä. Meillä kun on toi reilu 3,5kk ikäinen pikku hermo, niin välillä sydäntä viiltää jättää hänet hoitoon koko päiväksi ja useammaksi peräkkäin. Mutta luulen että se palkitaan sitten kyllä kun talo on valmis.

Tällä hetkellä asustellaan 45neliöisessä kaksiossa tilapäisesti, mä, mies, pikkumies ja kaks koiraa. Kyllä todella välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle. Tavaraa pursuaa joka nurkka ja kämppä on kuin kaaos, kun ei onnistu siistinä pito, kun kaikkialla on niin paljon tavaraa. Ollaan vähän väliä napit vastakkain miehen kanssa, kun menee ihan täysin hermot toisiimme kun molempien pinnaa kiristää vuorottellen. No me toivotaan pääsevämme muuttamaan tammi-helmikuun vaihtees viimeistään ja todella toivon että elämä helpottuu ja kireä tunnelma häviää sen sileän tien :)
 
Nyt on suunnittelutarveratkaisu hyväksytty ja voidaan lähteä hakemaan rakennuslupaa.

Rakennuslupaa vartenkin on jo lähes kaikki paperit jo valmiiksi katottuna. Sanoivat kunnasta että rakennuslupa saataisiin jo tammikuussa mutta päätettiin kuitenkin jättää rakentamisen aloitus kevääseen. Tietty talvellakin voisi tehdä ja eihän meidän itse tarvitsisikaan siellä olla koska talotoimittaja tekee talon lähes kokonaan, itsellehän meillä jää ainoastaan sisäpinnat. MUTTA meidän vastuulla olisi lumityöt ja sitten jos on leuto talvi niin ongelmana on kosteus.

Meillä talo tehdään siis pitkästä tavarasta paikan päällä. Meillä talo tulee Hartman-kodilta. Sieltä tossa soittelivat taas meidän lupa-asioista kun pitäisi saada yhdelle porukalle vielä töitä!! Eli painostusta on sieltä päästä. Nyt toivon vain että tulee pian kunnolla lunta niin voidaan vedota siihen että ei voida tehdä pohjia ja tiekin täytyisi ensin tehdä.

Jotenkin on semmoinen tunne että kun tästä paperishowsta päästään niin loppu meneekin sitten paljon helpommalla....
 
Taas hetkivierähtäny ku ei oo tännekkään ehtiny. Oon ollu taas niin väsyny viime aikoina, et hyvä kun on sängystä ylös päässy. Pojan kanssa kaksistaan oltu siis lähes joka päivä aamusta iltaan, eikä oo poika oikeestaan isiä nähny. Se on kyllä käyny töiden jälkeen kotona vaihtaa vaatteet, mut Roni on sillon ollu yleensä päikkäreillä ni hyvä jos illalla tunnin on nähny. Toinen seuraa sitte isiä joka paikkaan. Yhessä menevät suihkuunki. Mä olen sillon ilmaa vaan, pelkkä isi kelpaa. Yleensä siitä tulee vaan huuto kun isi ei jaksa ja antaa poikaa mulle niin, että pääsis ite syömään...
Mut onhan talossakin tapahtunu edistystä vähäsen :) Seinät on sisällä kitattu ja hiottu ja ens viikonloppuna tulee miehen työkaveri vetää pohjamaalit seiniin :) Kaikki laatat on valittu ja tilattu, paitsi keittiön välitilaan, mut siihen tulee niin vähän laattaa kun välitilassa on ikkuna, et katotaan se vasta sitte ku keittiö on tullu. Tänään on onneks vapaapäivä tontilta :) Ihanaa, saan mäkin vähän omaa aikaa ja poika leikkiä isänsä kanssa :)
Aika vois kyllä mennä vähän nopeemmin. Alan olla niin kypsä raskauteen ku ei jaksa mitään, enkä voi tontillakaan oikein auttaa ku joka paikkaa kolottaa sitte :( Saa nähdä voinko sitte keväälläkään tehdä ku sit on kaks pientä :/
Toivottavasti nyt kuitenki kaikki menis rakennuksella hyvin, eikä tulis taas mokia tai muutakaan. Ainii parin viikon päästä pitäs joku tulla asentaa takka ja leivinuuni :) Nyt se seisoo vaan siinä pihalla kun ei sitä oikein siirrellä kun painaa sen 2000kg.
Nyt ois myös mietinnässä, et laitetaanko tapettia vai maalataanko vaan kaikki seinät. Oon kyllä vähän sen maalaamisen kannalla. Ku jos joku piirtää seinään ni voi helposti korjaa :) Vaikka ois tapetti jossain kivaki, mut ehkä ootetaan kunnes lapset isompia :D
Tällästä siis tällä hetkellä. Eli toistaseks kaikki menee ihan niinku pitää ja toivottavasti myös jatkossa.
 
Meilläkin rakennetaan/remppaillaan. Ukolla vanha mummonmökki jonka osti muutama vuosi sitten, siellä remontoinut siitä asti. Itselläni vuokralla kaksio eri kaupungista ja olen todennut etten muuta sinne mökkiin ennekuin on sisä vessa ja suihku, tällä hetkellä siellä saa ravata ulko huussissa ja pesulle pääsee saunaan kun jaksaa sen lämmittää :D Itse olen niin mukavuuden haluinen että pysyn mieluiten kerrostalossa siihen asti kun remppa on vähän edes mallillaan. Yläkerta on aivan täysin purettu ja kesken, keittiö kesken mutta käyttökelpoinen, olohuoneessa jotain pientä kesken ja laajennus osaan tulevat sauna ja pesuhuone, siellä vasta lattia valettu, samaten eteisessä vasta valut tehty. Että hieman saattaa kestää. Ukko velä tekee siinä samalla puuvarastoa, autotallia ja laittelee muutamaa autoaan kuntoon. Yhteistä aikaahan meille ei juurikaan jää, huomenna tulee rv 30 täyteen ja olen sen verran vaivainen etten jaksa sielläkään oikein palloilla joten pysyttelen kotosalla suurimman osan ajasta ja näemme sen 3 tuntia päivässä ennen nukkumaan menoa, ei ole helppoa tämäkään.
 
Takaisin
Top