Pelottaa

En ole muuten miettinyt asiaa koskaan tarkemmin. Voikohan se kohtu sitten hetkellisesti " aueta " ja työntää verta pois hematooma tapauksissa. Mulla myös nytten paikat kiinni ja kaikki hyvin, mutta selkeästi veri oli kuitenkin peräisin alkuraskaudessa kohdusta vuotavasta hematoomasta.
 
Kyllä se muuten on kamala paikka kun kunnon massiivinen verenvuoto osuu omalle kohdalle kun on raskaana. Mä olin ihan varma että ei ole enää mitään toivoa, mutta siellä se pieni sydän vaan jumputti seuraavana päivänä ultrassa! Ollaan kyllä Crysade tosi onnekkaita kun raskaus kuitenkin jatkui meidän kohdalla hyvin ja nyt ollaan jo näin pitkällä ilman suurempia ongelmia :)
 
No älä muuta sano! Mähän sillon sängystä nousin ylös ja miehelle tokasin että siinä se taas oli. Nyt ainakin osaa tätä vauvaa arvostaa aivan älyttömän paljon,vaikka uskon että sitä arvostais muutenkin :Heartred
 
Mulla todettiin kanssa hematooma istukassa tuossa vähän ennen joulua. Vuotoa oli sen reilu 3 viikkoa. Onneksi kuitenkin loppui ajan kanssa ja kaikki hyvin siitä lähtien.
Mulla tää todettiin ultralla ja kokoa tällä "paakulla" oli 4x2cm.
Ja Orvokki* kun kirjoitti edellisellä sivulla "Eli siitä myös minä päättelisin, että kohdun suu ei täysin kiinni voi olla." niin, mulla sen ainakin pitäis olla kiinni? Ainakin silloin, kun hematooma todettiin niin oli, Tiedä sitten mikä tilanne on nyt? :nailbiting:
 
Voisiko joku sanoa, että olen tosi typerä kun tällaisia mietin.. mutta nyt on jostain tullut kauhea pelko, että pikkuinen jotenkin pääsisi kuristautumaan omaan napanuoraansa :/
omalla äidillä yksi vauva kuollut kun oli napanuoraan kuristunut, mutta en tiedä tapahtuiko tämä synnytyksessä vai miten.. ja nyt kun itse näki ultrassa napanuoran vaavin rintakehallä niin heräsi kauhea pelko tästä :sad001
Enpä siellä kehdannut asiasta puhua, mutta nyt taas jäi mieltä painamaan...
ei kai tällainen oikeasti kovin mahdollista/yleistä ole?
 
Itse pelkään sitä että lapsi alkaa syntyä liian aikaisin ja napanuora luiskahtaa tulemaan ensin. Kun napanuora litistyy ni sehän on hapenpuute samantie. Meiltä ajaa yks ja puoli tuntia sairaalaan.
 
Mulla on molemmat pojat syntyny napanuora kaulan ympärillä ja toisella välillä laski sykkeet... Kaikki kuitenki ok ja eihän sitä tiiä missä välissä se o kaulan ympäri mennyt? Pittää vaa koittaa olla ajattelematta ja murehtimatta asioita...
 
Minulla vanhin syntynyt napanuora kaulan ympärillä mutta siitä ei ollut ongelmaa. Nuora otettiin heti pois ku pää tuli ulos. Kaverin lapsella oli napanuora molempien käsien ympärillä. Eihän se siitä saanut ulos punnertettua ni leikattiin ja huomattiin tuo.
 
Mulla myös toinen lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä. Se ei kuitenkaan onneksi aiheuttanut mitään ongelmaa kun ei ilmeisesti ollut tiukalla. Lapsi ainakin syntyi terveenä ja hyvä vointisena.

Välillä jostain aina tulee pelko että jotain menee raskaudessa pieleen ja se on kurja tunne :oops: onneksi suurin osa raskauksista kuitenkin menee hyvin alusta loppuun asti.
 
Mulla välillä tulee myös hetkittäisiä pelkoja jos mistä, vaikka kaikki on ollut hyvin. Mun serkku synnytti vauvan kuun alussa (laskettuaika oli 2kk päästä vasta) ja vauva kuoli reilun vuorokauden ikäisenä. Keuhkot eivät olleetkaan tarpeeksi kehittyneet. Tuntuu tosi kamalalta ja kun en tiedä miten olisin yhteydessä häneen jatkossa, tähän asti ollaan tietty kirjoiteltu vauvajuttuja. Hän on ollut mun ainut odottava ihminen lähiympäristössä. Oon tosi järkyttynyt, miltä ihmeessä tämä järkytys voi tuntua vauvansa oikeasti menettäneistä.. käyn vähän väliä haistelemassa oman tulevan vauvan vaatteita vaikka eihän ne vielä häneltä edes tuoksu.. kaikki on takuulla hyvin omalla vauvalla, hän on tosi eloisa.
 
Ikävä kuulla että serkkusi raskaus päättyi onnettomasti menni. Luulen kuitenkin että tärkeintä on että olet jatkossakin yhteydessä häneen kyselet vaan kuulumisia ja kertoilet omiasi, vaikka niitä jotka eivät liity vauvaan ja sitten joskus vielä tulee se päivä kun hän kysyy miten odotus/vauva-arki sujuu.
Oman lapsen menettäminen on varmaan kamalinta mitä ihmiselle voi tapahtua ja surun määrää heidän perheessään voi vain kuvitella. Suru pitää surra ja siinä auttaa kun on läheisiä ihmisiä tukena.
Yritä muistaa ettei kenenkään onni ole toiselta pois. Tiedän kokemuksesta kyllä miten tuolainen lähipiiriin osunut ikävä uutinen synkentää mieltä, mutta se mitä heille tapahtui tapahtui heille, eikä se tarkoita että teille kävisi samoin.
 
Itsekin sanoisin että pidä yhteyttä! Se on kaikkein pahinta jos alkaa karttamaan toista kun ei tiedä miten suruun suhtautuisi. Voi jutella ihan arkipäiväisistä asioista ja kuulostella että mistä toinen haluaisi puhua. Mutta älä välttele, älä vähättele äläkä pelkää :Heartred

Äh siis ei se kohtu ole mikään tyhjiöpakkaus, se lapsihan on siellä lapsivesipussissa, mikä sekään ei ole mikään muovipussi, ja ei se kohtu ole millään silikonilla tiivistetty umpeen :D Se että sanotaan, että kohdunsuu on "kiinni", tarkoittaa että se on niin kiinni kuin kohdunsuu nyt voi yleensä ollakkaan, mutta ei se umpinainen ole :D Onhan ihonkin tarkoitus pitää kaikki kehon liemet sisällä mutta kyllä siitä silti hiki ja tali puskee läpi huokosten kautta. Jos se veri ja kuona, joka vuotaa milloin mistäkin syystä, ei pääsisi ulos, sehän mätänisi sinne kohtuun ja siinähän sitten olet mätänemiskaasusäkkinä.
 
Näin minäkin tämän kohdun kiinninnäisenä olemisen olen järkeillyt omassa päässäni. Mutta sen verran täytyy vielä kommentoida että veri voi myös imeytyä kohdusta kudoksiin. Näin kävi mun hematooman kanssa. Ensin osa vuosi parissa otteessa ulos. Sitten loppui vuoto ja loppu hematooma imeytyi pois viikkojen kuluessa.
 
Mulla on ollu nyt yön ja aamun menkkamaisia kipuja alavatsassa. Ei mitään kovia mutta tuntuu kumminki. Kohtu ei mene kovaksi, en usko että on suppareita. Ja vauva potkii paljon. Pitäiskö huolestua??
 
En usko, että on mitään vakavaa. Voi olla supistuksia, vaikkei kohdun kovettumista tunne (näillä viikoilla). Jos jatkuu tai yltyy niin mainitse toki neuvolassa!
 
Jos jatkuu tai yltyy ni kannattais kuitenkin soittaa synnärille eikä ootella neuvolaa??
 
Pitäsköhän tässä taas alkaa soittelemaan päivystykseen tai jotain vai ottaa iha rauhassa kun tänään alussa tuli semmosta oranssihtavaa vuotoa ja nyt muuttunut vaaleanpunaiseksi..määrällisestä vaan vähän mutta ei ainakaan ole loppunut vielä. vauva kyllä liikkuu ihan ok.. huolettaaa:s
 
Takaisin
Top