Parhaat käytännöt ja ohjeet vauva-ajalle

Vielä pitää noista kantovälineistä kysellä, on saattanut tulla jo ilmikin mutta missä noista voi/uskaltaa vastasyntynyttä kanniskella?
Repuista niissä missä on vauvantuki. Trikoinen liina on yksi helppo, mutta jää usein jo 3kk ikäiselle vauvalle liian löysäksi. Eli ei kovin pitkäikäinen satsaus. Meitaista niissä missä on leveät, liinamaiset olkaimet ja mieluiten vauvakoko, että pieni löysä vartalo saa riittävän sivuttaistuen. Wrap tait on noita liinamaisilla leveillä olkaimilla varustettuja liinoja.

Kudotut kantoliinat menee minkä ikäiselle vaan, mutta etenkin kudotun liinan kanssa kannattaa ottaa yhteys kantoliinatukihenkilöön. Kudotuissa liinoissa pätee se, että ne on kuin viini ja paranee kanto-ominaisuuksilta ja notkeudelta mitä enemmän on käytetty. Eli tukihenkilön konsultoinnin lisäksi en aloittelijoille uskalla suositella kuin käytettyä kudottua liinaa.

Rengasliina käy myös monen ikäiselle. Mutta rengasliina isomman lapsen kanssa saattaa pitkässä kannossa rasittaa kantajan hartiaa toispuoleisesti.

Eli vaihtoehtoja todella on.
 
En esikoiselle jostain syystä hankkinut kantoliinaa vaikka se kovasti kiinnosti. Mitä nyt oon tutkinut niin tri-cotti vaikuttaisi helpolta kun ei tarvitse sitoa (ja pelätä tekevänsä sen väärin) ja menee käytössä ilmeisesti 2kg aina 18kg asti. Onko siitä kenelläkään kokemusta?
 
En esikoiselle jostain syystä hankkinut kantoliinaa vaikka se kovasti kiinnosti. Mitä nyt oon tutkinut niin tri-cotti vaikuttaisi helpolta kun ei tarvitse sitoa (ja pelätä tekevänsä sen väärin) ja menee käytössä ilmeisesti 2kg aina 18kg asti. Onko siitä kenelläkään kokemusta?
Tricotissa on se ongelma, että siinä ei mene kolmea kerrosta liinaa lapsen yli kuten pitäisi mennä, eli sivuttainen tuki puuttuu. Ja trikoisena se on isommalle, itseään tukevalle jo liian löysä käytettäväksi. Mulla oli esikoisella oli hetken tri-cotti, mutta noitten ongelmien takia se oli aika epäkäytännöllinen.
 
Mites nuo Manducan liinat taikka reput? Entä onko liina parempi kuin reppu? Ainakin tuossa Manducassa reppu maksaa hunajaa, mutta olisi nähtävästi aika pitkäikäinen investointi eli per vuosi kustannus olisi aika pieni...
 
Mites nuo Manducan liinat taikka reput? Entä onko liina parempi kuin reppu? Ainakin tuossa Manducassa reppu maksaa hunajaa, mutta olisi nähtävästi aika pitkäikäinen investointi eli per vuosi kustannus olisi aika pieni...
Se Manducan liina, jonka onnistuin googlaamaan, oli trikoinen. Eli helppo aloittelijan liina, hyvä pienen vauvan kanssa :) . Pitkäikäisin trikoinen liina on ollut mam eco, mutta siinä tulee leveys vastaan isomman kannettavan kanssa. On kuitenkin tukevin trikoinen, mitä olen testannut. Manducan repulla pystyy kantamaan taaperoa.

Liina ja reppu on erilaisia kantaa, mutta molemmat on hyviä pienelle vauvalle. Mun mielestäni liina on mukavin pienen kanssa, kun ne melkein asuu liinassa. Läheisyys on muuten yksi mikä auttaa riittävään maidontuotantoon ja maidonnousuun.
 
Meillä on Ergo-reppu (koska täällä päin maailmaa Manducaa ei oikein ollut saatavilla) ja tykkäsin siitä esikoisen kanssa tosi paljon. Ei rasita hartioita eikä selkää ja säädöt oli suht helpot vaihdella mun ja miehen välillä. Ennen kuin vauva kannattelee omaa päätään, repun sisällä pitää käyttää pehmoista infant-inserttiä, joka ei ollut vaikeaa sekään. Siinä samalla sen kaappasi kyytiin kun vauvan sinne reppuun sujautti. Nyt toisen kanssa reppua käytetään taatusti jopa vielä enemmän, että pääsee esikoisen touhuihin enemmän mukaan eikä vaunut rajoita liikkumista.

Itse en oppinut liinojen sitomista lainkaan ja täällä pitää liikkua autolla niin hirveästi, että koko ajatus vaikutti vähän liian hankalalta. Ja mies tykästyi selkeesti reppuun enemmän, sille se liinan kieputus vaikutti vieläkin vieraammalta ajatukselta kuin itselleni :D


piipaa 27+6
 
Tuli mieleen yksi käytännön niksi, joka helpottaa arkea.

Kannattaa miettiä (jos mahdollista tilan osalta) miten sijoittaa ne alkuun tärkeimmät hoitopisteet. Eli, että ei tarvi keskellä yötä pitkin kämppää juosta huoneesta toiseen imettämisen ja vaipanvaihdon takia.

Esikoisen kohdalla oli vähän huonosti semmoista järkevää tilaa ja piti tosiaan pimeässä yöllä hiippailla huoneesta toiseen, että sai imetettyä ja vaihdettua kakkavaipan tarvittaessa.

Toisen kohdalla meillä oli semmoiset liikkeestä aktivoituvat yövalot (esikoinen oli 2,5v ja tuli usein yöllä keskelle, niin olivat myös siksi eteisessä kätevät), joten oli helppo hipsiä hämärässä kodinhoitohuoneeseen, jossa meillä oli pesu- ja vaipanvaihtopaikka ja siellä pidin myös pinon varavaatteita (yöpukuja, bodeja jne.) jos oli kakkavahinkoa vaatteilla asti. Hoitopöytää ei oikeastaan tarvittu, kun kodinhoitohuoneessa oli se taso.

Kolmannella oli hoitopöytä ihan turha myös. Pieni asuntokin vielä rokotti ylimääräistä tilaa. Vaippa vaihtui useimmiten kylppärissä pyykkikoneen päällä.

Nyt meillä on kylppäriä vastapäätä makkari ja hoitotaso on vaan lipaston päällä. Kestovaipat laitoin semmoseen rulokaappiin siihen kylppärin oven viereen, jotta saan helposti napattua mukaani, kun on pylly pesty. Ja yövalot on tuossa matkalla liikkeestä aktivoituvat tälläkin kertaa. Ne on oikeesti todella kätevät! Meilläkin kun isommat muksut jättää leluja, reppuja jne. keskelle lattiaa. Voisin kuvitella, että lemmikkitalouksissa voi olla puruluita ja jopa niitä lemmikkejä jaloissa yöaikaan.
 
Alkua varten kätevin on hoitotaso pinnasängyn päälle jos tarvii yöllä vaihtaa vaippaa. Oletuksena siis, että vauva nukkuu pinnasängyssä tai pinnasängyn lähettyvillä. Hoitopöydälle sitten joko luomuja kosteuspyyhkeitä tai suihkepullo ja pesulappuja. Maitokakka lähtee kyllä pois helposti ilman pesua.
 
Mä tykkään ite pestä ihan juoksevalla vedellä, hämärässä on jotenkin vaikeeta nähdä kaikki poimut jne. niin ennemmin sit ihan reilusti vedellä. Mä en siis yöllä laita mitään kirkkaita valoja päälle ja muutenkin yritän mahdollisimman vähillä jutteluilla tms. mennä vaippahommat ja imettäessä en puhu vauvalle yöllä mitään, silittelen toki jos vaikuttaa siltä, että meinaa heräillä.
 
Meillä on vauvat tosissaan heränneet jos ne vie makkarista pois pyllypesulle. Mitä vähemmän liikkumista ja päälle korkeintaan himmeä yövalo, niin saa homman nopeasti alta pois. Ja jos ite kävelisin yöllä, niin en nukkuisi koko loppuyönä. Noita luomuja koateuspyyhkeitä tilaan varmaan jostain nettikaupasta hiukan ennen synnytystä. Jos käytän normaaleja vauvojen kosteuspyyhkeitä, niin pieni pylly alkaa punottamaan yövaipassa. Nuo kosteuspyyhkeet on aika tujua tavaraa kemikaalien osalta.
 
Kuulostaa hyvältä idealta tuollanen liikkeestä aktivoituva yövalo :) Meillä on ikeasta sellanen ladattava yövalo jota voi liikutella, oli vauva aikana aina öisin päällä ja sen sai tarvittaessa napattua mukaan vaipan vaihto paikalle. Miekii pesen aina yöllä kakka takapuolen, en sais puhtaaks ilman vesipesua, esikoinen ei ainakaan häiriintyny pesusta vaan jatko unia kun sai tissin suuhun :grin
 
Mä en ole edes ajatellut yövaipanvaihtoja. Luulin että ne hoituu tuosta vaan ja vauva tyyliin nukkuu sen ajan. Onkohan mulla vähän turhan lepposat mielikuvat vauvanhoidosta...?
 
Riippuu niin vauvasta, että häiriintyykö. Meillä on olleet vauvat sekä valo-, liike- että ääniherkkiä.
 
varpahat, tää meidän kolmas ei heränny yöunilta, vaikka olis painepesurilla pessy ja kuunnellu samalla Iron Maidenia täysillä strobovalojen välkkeessä. :hilarious:

Mutta eka ja toinen oli vähän "huonompiunisia" ja varsinkin toinen säpsähteli kaikista pienistäkin äänistä. Rinnalla (pullolla) ne kyllä nopeesti myös rauhoittui, mutta toista varsinkin piti kovin silitellä.
 
"Painepesuri, strobovalot ja Iron Maiden..." :hilarious:

Joo, tosiaan nää vauvat erilaisia, mut paras varautua ja tosiaan pitää yölliset vaipanvaihdot ja syötöt mahdollisimman rauhallisina ni ei vauva opi, et yöllä hillutaan hereillä ja päivät nukutaan.

Hyvä muuten, et tuli puheeksi. Olin itse jo autuaasti unohtanut tän, et pitääpä tosiaan viritellä noita himmeitä valoja vaipanvaihtopisteeseen ja vessaankin yks. :)
 
Eli Ikeastako noita himmeitä valoja voisi löytyä?

Mua kiinnostaa kans noi luomut kosteuspyyhkeet, inhottaa kun kaikkialla on nykyisin niin paljon kemikaaleja. Nettikaupasta siis kannattaa etsiä? Pystyisiköhän vauvan peppua pesemään (siis jos ei juoksevan veden alla pesisi öisin) jollain vauvaöljyn tai jonkun muun luontaisen "nesteen" avulla, johon vaikka pehmeää harsoa tai vastaavaa kastaisi? Tai pehmeitä nenäliinoja jotka voisi sitten heittää pois.
 
Mua kiinnostaa kans noi luomut kosteuspyyhkeet, inhottaa kun kaikkialla on nykyisin niin paljon kemikaaleja. Nettikaupasta siis kannattaa etsiä? Pystyisiköhän vauvan peppua pesemään (siis jos ei juoksevan veden alla pesisi öisin) jollain vauvaöljyn tai jonkun muun luontaisen "nesteen" avulla, johon vaikka pehmeää harsoa tai vastaavaa kastaisi? Tai pehmeitä nenäliinoja jotka voisi sitten heittää pois.
Ainakin bebesillä ja muutamissa muissa luomukaupoissa olen nähnyt noita luomumpia vauvan kosteuspyyhkeitä. Halvin ratkaisu yövaipanvaihtoon on vaihtaa sängyssä vaippa matkahoitoalustan päällä. Mutta siinä on toki mahdollisuus pissi- ja kakkavahinkoihin, jonka jälkeen saattaa joutua sängystä vaihtamaan lakanoita.

Jos haluaa selvitä ilman kosteuspyyhkeitä, niin näppärä on suihkepullo täynnä vettä ja se laajemmalle leviävä pehmeä suihku siihen pulloon. Ja esim joustofroteiset pesulaput. Bambu-joustofrotee esim on antibakteerista ja pehmeää.
 
Meillä on prismasta noi liikkeestä aktivoituvat. Ne siis alkaa toimia automaattisesti, kun on riittävän hämärää. Se on semmonen pistorasiaan laitettava munan muotoinen valkoinen valo. Meillä on niitä olkkarissa, keittiössä, eteisessä ja vessassa tällä hetkellä. Kellariin meillä harvemmin kukaan yöllä hiippailee, niin sinne ei oo laitettu.
 
Niin meiän yövalo siis ei oo liikkeestä aktivoituva. Ikean spöka yövalo toimi hyvin kun saa kannettua mukana mihin tarvii, mut pidettiin päällä koko yö. Kuitenkii alko vähän houkuttaa nuo liikkeestä aktivoituvat valot, täytyypä tarkistaa meiän prisman valikoimat :)
 
Takaisin
Top