Painonnousu

10kg rikki on 25+4... huomenna saa neuvolassa taas kuulla kunniansa. Vieläkään ei oo ees lihava olo, ja koko ajan oon syöny normaalisti. Vähän enemmän pieniä välipaloja (hedelmiä, leipää, jugurttia tms). Painoindeksi oli ennen raskautta joku 22 muistaakseni. En
kestä jos mut laitetaan sokerirasitukseen :sad001
 
Sokerirasitus ei ollut ollenkaan niin kamalaa mitä siitä puhutaan, toki kokemukset on yksilöllisiä,. :) Eikä se itse sokerilitkun juominenkaan ollut sen kummosempaa, lähinnä se syömättömyys ja odottaminen oli ikävintä. Kannattaa ehdottomasti käydä siinä jos vaan mahdollista, siitä kun ei ainakaan haittaa ole. :)
 
Mullakin oli tänään sokerirasitus, eikä ollut niin paha kuin pelkäsin. Nälkä toki vaivasi siinä odotellessa, mutta muuten olo oli ihan ok. Ja se sokerilitku maistui lähinnä vadelmamehulta, jota ei ole laimennettu tarpeeksi.

Huomenna neuvolassa kuulen sitten rasituksen tulokset, ja samalla selviää paino. Kotona en pahemmin käy vaa'alla, niin en oikeastaan yhtään tiedä, onko kiloja edellisen neuvolan jälkeen tullut paljon vai vähän. Turvoksissa oon ainakin koko ajan.
 
1.4 painoa oli tullut 4kg 23+5.. oon tyytyväinen tähän, kun painoa en toivo yhtä paljoa tulevan kuin esikoisen aikana,
oli silloin tullut tähän mennessä 10kg. Älkää edes viitsikö mainita niitä kesä irtojäätelöitä :sad001 raskausdiabeetikolla ei taida olla mitään saumaan sellaiseen, kun verensokeri pomppaa jo omenasta.... vanhan ajan vanilja jäätelöä kyllä kaipaan vesi kielellä.
 
1.4 painoa oli tullut 4kg 23+5.. oon tyytyväinen tähän, kun painoa en toivo yhtä paljoa tulevan kuin esikoisen aikana,
oli silloin tullut tähän mennessä 10kg. Älkää edes viitsikö mainita niitä kesä irtojäätelöitä :sad001 raskausdiabeetikolla ei taida olla mitään saumaan sellaiseen, kun verensokeri pomppaa jo omenasta.... vanhan ajan vanilja jäätelöä kyllä kaipaan vesi kielellä.

Eroaako radi jotenki normaalista diabeteksesta? Meinaan joka ikinen tuntemani diabeetikko vetää sokerii miten tahtoo ja tasaa insuliinilla.. toki alkutaival diabetesdiagnoosin saatuaan on ollu tarkempaa et saa sen tasapainon siihe..
Emmä tiiä niitä on niin monella variaatiolla varustettuja noita diabeteksiä että :sad001

Ihan mielenkiinnosta: mimmosia ohjeita ne tohtorit on radin omaaville antaneet? Ruokavalio kuntoon mut joo mitä se käytännössä meinaa sit ?
 
Mulle diabeteshoitaja-kätilö antoi vaan ohjeeks syödä mahdollisimman terveellisesti ja säännöllisesti, sen viisi kertaa päivässä. Ja ihan kokeilemalla mikä ruoka-aine nostaa sokereita ja mikä ei. Eikä nipottanut jos satuin joskus syömään pullan kahvin kanssa, kunhan ei ollu hillomunkki. Pelkällä ruokavaliomuutoksella ois kyllä sokerit pysyny rajojen alla, mutta ehdotti tablettihoitoa että voin syödä "normaalimmin" ettei tarvinnu ihan pelkällä salaatilla ja broitsulla elää.
Ja varmaan ton radin kanssa ollaan vähän tarkempia ja tiukempia kun on tuo pieni mukana, johon se myös vaikuttaa.
 
Eroaako radi jotenki normaalista diabeteksesta? Meinaan joka ikinen tuntemani diabeetikko vetää sokerii miten tahtoo ja tasaa insuliinilla.. toki alkutaival diabetesdiagnoosin saatuaan on ollu tarkempaa et saa sen tasapainon siihe..
Emmä tiiä niitä on niin monella variaatiolla varustettuja noita diabeteksiä että :sad001

Ihan mielenkiinnosta: mimmosia ohjeita ne tohtorit on radin omaaville antaneet? Ruokavalio kuntoon mut joo mitä se käytännössä meinaa sit ?
Raskausdiabetes "paranee" kun lapsi syntyy ja johtuu raskausaikana kehon muutoksista hormonaalisesti ym. Ylipainolla ym. ei välttämättä mitään tekemistä asian kanssa vaikka ylipaino jo sinällään muuttaa kehon toimintaa. Tätä ei tarvitse läheskään aina lääkitä vaan pelkkä terveellinen ruokavalio riittää, lautasmalli, sokeria vähemmäksi ym. Raskausdiabetes nostaa myöhemmällä iällä riskiä 2. tyypin diabetekseen. Radi diagnoosin suurin juttu on se että jos syö liikaa sokeriruokia ym niin sikiö kasvaa liikaa.
1. tyypin diabetes eli nuorten diabetes (voi puhjeta aikuisenakin mutta yleensä o lapsilla), on sellainen jota hoidetaan pelkästään insuliinilla. Eli sokereita seurataan ja sen mukaan insuliinia piikitetään, lasketaan hiilareita ym. Nämä ovat varmaan niitä ketkä on siun tuttuja. 1.tyypissä elimistö ei tuota ollenkaan insuliinia ja tätä ei voi ehkäistä millään. Tämä ei ikinä parane.
2. Tyypin diabetes on tämä elintaso diabetes eli yleensä liikalihavuus ym. riskitekijät aiheuttaa tämän. Alkuun hoito voi onnistua pelkällä ruokavaliolla ja painon pudotuksella sillä elimistössä vielä on insuliinin tuotantoa. Sitten kokeillaan tablettihoitoa jolla buustataan insuliinin tuotantoa. Lopuksi siirrytään insuliiniin joka on yleensä pitkävaikutteinen (osalla on myös ateriainsuliinit jos sokerit heittelee kovasti), ei sellainen jota pistellään pitkin päivää. Tämäkään ei parane vaikka esim. laihduttamalla voi lykätä lääkehoitoa vuosiksi.
Radissa ja näissä kahdessa muussa diabeteksessa arvot on pikkusen eri arvoja, mitä aamupaasto saa olla. Radissa tiukemmat rajat.
Näissä 1. Ja 2. Tyypin diabeteksissa hoitamattomuus johtaa elimiston muihin ongelmiin mm. munuaiset pettää, voi sokeutua, raajoihin tulee hermovaurioita... Tälläistä ei kerkeä radissa tapahtua..
 
Sokerirasituksesta: itse kävin aika alkuraskaudesta, ja silloin pahoinvointi oli vielä hirveetä... Siihen kun oli sit syömättä ja vetäs sen sokerilitkun niin kyl piti tehdä töitä et se pysyi sisällä..!!! (Just olin silloin oppinut välipalojen tärkeyden, ja yöllä kun heräs pissille niin aina samalla lasi tuoremehua/jogurttia/jtn. suuhun tai aamulla oli kaameea olo, niin se pelkkä paastoaminen oli ihan tuskaa...) Mut hyvä ettei kaikilla niin kurjia kokemuksia tuosta rasituksesta! Ja suosittelen kyllä kans kaikille joille suositeltu/kehoitettu menemään, niin käymään. Itse ajattelin vaan että on kuiteski vauvan parhaaksi ajateltu!
 
Just joo.. siis tosi "alkuraskaudesta" = vk.lla 19+jtn... :D oli pakko kurkkaa neuvolakortista... Toisaalta tajusin olevani raskaana sen verran myöhässä et tuun varmaan ajatuksissa koko ajan yhen raskaus kolmanneksen jäljessä..!
 
Joo se eka helmikuussa miullaki oli pahempi ja hirvee olo oli, nyt ei ollu mitää ku kuun alus kävin
 
Mulla kaverilla puhkes raskausaikana diabetes ja jäi pysyäkseen, mutta varmaan aika yksilöllistä ja riippuu nistä elämäntavoistakin. Mun mielestä jokainen joutuu sokerirasitukseen nykyään kun tuo diabetesmellitus on kansansairaus meillä Finskoilla:nailbiting: Mulle se oli tällä kertaa kamala kokemus kun syönyt säännöllisemmin kun taas esikoisesta saatoin yksin mättää 5 ihmisen edestä ja nyt sillon illalla ennen rasitusta ei jaksanut kauheasti syödä...
 
Mulla tosissaan ruokavaliohoidolla rd ja melkein kielletty kaikki makea. Ja nyt pitää olla tarkkana ettei tule ylityksiä verensokerissa. Itse haluaisin hoitaa tämän ilman insuliinia, joten siksi tarkempaa ruokavalio, en tosin ala estelemään, jos insuliinia suositellaan. Mutta ystävälläni on 1- tyypin diabetes ja kyllä hän voi syödä kaikkea mitä haluaa, kunhan insuliinilla tasoittaa.
 
Veikkaisin kyfi että kaverilla on puhjennu sit ihan 2. tyypin diabetes. Ei kaikki raskausaikana joudu sokerirasitukseen, kyl siihen on ne kriteerit millä arvioidaan ketä sinne laitetaan. Bmi, ikä, sukurasite, aikaisempi raskausdiabetes..
 
Täälläpäin käsittääkseni kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sokerirasitukseen.
 
Mulla ikää 30 ja neuvolan täti totesi, että koska ei ole muita riskitekijöitä, niin ei tarvetta sokerirasitukselle. Ja tämä siis Helsingissä.
 
Täälläpäin käsittääkseni kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sokerirasitukseen.

Oiskooo ehkä tarkemmin yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät..? :) Ainakin meillä ..tuon lisäksi mamman bmi >25 tai sukurasite.

Muistankohan ihan oikein ??! :P
 
En tiä, mulla bmi 21 eikä sukurasitetta... Ikää kyllä on ja tosiaan olen ensisynnyttäjä :P ne taitaa täällä riittää :)
 
Takaisin
Top