Painoarviot

Kiitos satu84 ja Mymmeli89 tsempeistä <3 Tiedän, ettei stressaaminen auta, mutta kun ei voi mitään, lääkäri oli jotenkin olevinaan niin helvetin kauhuissaan asiasta. Teki kyllä niin mieli läpsiä sitä eukkoa pitkin naamaa, ihan vaan siitä läpsimisen ilosta... Nyt havaitsin, että entisestäänkin huonohkot ruokahalut on kadonneet melkein olemattomiin ja oon oksennellut tällä viikolla tiistain jälkeen jo pari kertaa mahahapot pihalle kun vatsa on vaan niin kertakaikkisen tyhjä. Siis ihan tiedostamatta, tänä aamuna se vaan jotenkin iski tajuntaan. Eli ilmeisesti oon ryhtynyt alitajuisesti johonkin perkeleen nälkälakkoon kun pelkään muksun kasvavan liikaa. Pelottavaa, apuaaaa :/

Eevi^: onko ne olleet neuvolassa huolissaan sun sf-mitasta? Täällä päin ei nimittäin painoarvioita tehdä loppuraskaudessa ollenkaan, ellei ole jokin painava syy, kuten radi tai poikkeuksellisen isot sf-lukemat (ei yksittäiset kerrat vaan perättäiset) eli olisi pelko liian isosta vauvasta. Inhottavaa kyllä jos lääkäri ei suostu edes käsikopelolla kokeilemaan vauvan kokoa, ei sen luulisi niin kamalan vaikeaa olevan!
 
Meilläkin tehtiin tänään paino-arvio, 36+6 ja kaveri ois pikkasta alle 2,5kg nyt. Syntymäpainoksi laskeskeli 3-3,1kg. Kaikki näytti olevan kunnossa. Mut henk.kohtasesti olen sitä mieltä et nää on aina arvioita,sittenhän sitä nähdään kun nyytti on puntarilla :)
 
Hemmis: Mun sf on ollut koko aika yläkäyrällä, mutta ei ole mitenkää huolissaan neuvolassa olleet. ja nyt ku kävin kättärillä kattelemassa miten päi vauva on, niin kätilö sanoi että iso vauva tulossa, mutta mitään painoa ei susotunut kertomaan, sanoie ttä neuvolalääkäri sitte kertoo, no eipä se neuvolalääkäri suostunut mitään kertomaan. mutta se onki ihan ihme akka.. yritän pyytää jso mun neuvola koittais maanantaina..
 
Ylimääräinen ultra vauvan asennon takia takana ja siellähän se tiukasti raivotarjonnassa, niin kuin ajattelinkin. Samalla tuo painoarvio muuttui, elikäs tällä hetkellä poika painaa jo huimat 3,1 kg ja syntymäpainoksi arvioitiin 3,8-4,0kg :)
 
Meilläpäin tehdään kaikille ensisynnyttäjille synnytystavan arviointi, missä arvioidaan myös sikiön paino sillä hetkellä ja arvio syntymäpainosta. Uudelleen synnyttäjät eivät tähän pääse, ellei ole epäilys esim. virheasennosta.

Ja mitä olen ihmisiltä kuullut niin hivenen isompi vauveli tulee paljon sutjakkaammin, kuin pienempi. Perustunee vetovoimaan. Ja arviot ovat aina arvioita. Ne ovat vain suuntaa antavia. Heittelevät monesti useinta satoja grammoja. Samoin sukupuoliarviot ovat vain veikkauksia (tosin niissä on paljon suudempi todennäköisyys osua oikeaan)

Mutta eiköhän kaikki odottajat mennä päivä kerrallaan ja hoidetaan ja hellitään itseämme. Näin hoidamme tulevia lapsiamme parhaiten. Jätetään turhat murheet ja keskitytään vain tärkeimpään eli itseemme ja sisällämme kasvaviin pienokaisiin emoticon  <3
 
täll oli tänään vika käynti äitipolilla.
rv 37+6 ja vauva sai kokoarviokseen 3,3kg <3 sillai vähän vinkkeli arvio kun päästä ei saanut otettua mittaa kunnolla kun oli jo niin syvällä lantiossa. syntymäpainoo ei arvioineet eli nähtäväks jää mut keskikäyrällä vauva kasvaa :)
 
Rv 37+1 ja painoarvio 3200g!! Ohhoh. 35+4 neuvolalääkäri sanoi olevan vielä alle 2,5kg. Ketäköhän tässä pitäis uskoa :D
 
lauraelina.
meill on vauskit ottanu kunnon loppukirin näemmä :D tääkin nimittäin oli rv33+ vasta 2kg ,et 4 viikos kasvanu muka yli kilon :D
 
Ite ainakin suhtaudun noihin arvioihin sillä mieliin että ne todella ovat arvioita.  Oon joskus miettinyt et mein molemmat muksut on kuite ollu about samankokoisia. Esikoinen synt.37+3 3100g ja juniori 41+0 3950g. Että en ihmettele vaikka tämäkin olis nyt sit näillä viikoilla arvioitua isompi :D
Elokuisissakohan kävin lueskeleen niin sielläkin oli melkoisia heittoja arvion ja syntymän väliltä..

Kohtahan me jokainen nähdään et minkä kokoisia nyyttei saadaan .
 
Olin viime viikolla vikassa lääkärineuvolassa (siis toisessa ja viimesessä)
kysyessäni vauvan painosta, mahdollisesta arviosta -> tämä täti sai ihme puuskan ja  alkoi vaan heilutella tavattomasti kädessään olevaa neuvolakorttia ja hoki että tässähän sitä arviota on (tarkoitti SF mittataulukkoa) jos ei siinä ole mitään hälyyttävää niin turha kuvitellakaan saavansa mitään arviota mistään.

että näin..olisi niin mahtavaa kun koko suomessa olisi samat käytännöt näissä asioissa!

onko teillä kaikilla tuo kanava jo noin kovin lyhyt?? itselläni vielä 4cm jäljellä ja kohdunsuu visusti kiinni, ihan vähän pehmentynyt. Tämä masuasukki taitaa viihtyä yksiössään aika pitkäääääään ;)
 
Ei täällä turussakaan saa mitään painoarviota =/ Kyttäävät vaan sitä sf-mittaa ja sanovat että siro lapsi tulossa, ois kyllä kiva tietää vähän tarkemmin! Mullakin oli kanavaa jäljellä viikko sitten 3cm ja kiinni.. tuskin mitään edistystä on tapahtunut..

Koska sulla on zibbh laskettu aika?
 
Mitenkäs paljon sulla zibbh on noita viikkoja? Mulla oli rv36 kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja kohdunsuu kypsä, mutta kiinni. Kohdunsuu alkoi pehmenemään jo rv24, joka lääkärin sanojen mukaan johtui raskaasta työstäni, jonka jälkeen olenkin ollut sairaslomalla. Mutta uudelleen synnyttäjillä kohdunsuu ja -kaula valmistautuu/kypsyy nopeammin kuin ensimmäistä odottavilla. Mutta se ei silti meinaa, että heillä lapsi syntyisi yhtään sen aikaisemmin. Kohdunsuukin on monella useita kuukausia hieman auennut ja silti vauva tullut vasta käynnistämällä :)
 
Painoarvioksi sain tänään 37+3   3300g ja syntymäpainoksi arvioi 3800g :)
 
marini: La on 24.9...milloin sulla on? lääkärin mielestä on vaan hyvä että kanavaa on paljon jäljellä ja lapsi pysyy masussa sen mitä pitääkin..hänen mielestään pitkä kanava tässä vaiheessa ei enteile sitä että menisi yliajalle....empä sitten tiedä :D

Mymmeli: viikkoja oli tuolloin 35+6

tuon kanavan ja muun suhteen olisi mielenkiintoista päästä vielä lääkärille näytille myöhemmin..mutta lääkärikäynnit oli nyt tässä. kai se siellä sitten lyhenee ja aukenee :D
 
ei täälläkään oo minkäänlaista synnytystapa arviota tehty .. eikä oo minkäänlaista aavistusta minkä kokonen vauveli tulossa. Olis kiva jos jonkunlaisen arvion olis saanu.. no kohta sen jo näkee... <3
 
Zibbh: La on 18.9 ja synnytystapa arvio tehtiin ku viikkoja oli 36+1. Mäki olisin toivonu että olis vielä joku lääkärin tarkastus ihan siinä ennen laskettua aikaa et näkis miten on edistytty.. no kaipa se sieltä sitten tulee ku on tullakseen..

Jennu_u: eiks teillä oo siellä mitään arviota et miten päin vauva on ja mahtuuko se tulemaan ylipäätänsä ulos? eiks sen nyt ainakin pitäis olla kaikilla..
 
marini_ : Terkka on kokeillu neuvolakäynneil sen että vauva on pää alas päin ja nyt kiinnittyneenä, mut ei oo ollu missään vaiheessa puhetta koosta ja siitä että mahtuuko ulos. :p
Oli meillä lääkärikäynti pari viikkoa sitten mutta se oli ihan täysin turha. Alle viis min huoneessa ja joho sisälty sisätutkimus, sydänääniäkään ei osannu kuunnella :D näin Helsingissä.
 
jenn_u: aivan! NÄIN HELSINGISSÄ! mun läkäärikäynnit on ollu kyl iha turhia! mulla on iha idiootti lääkäri, mut onneks ei atrvitse sitä enään ikinä nähdä!
 
eevi^
mulla ollu kans ihan täysin turhia nuo kaks lääkärikäyntiä.Oli viel eri lääkärit ku muutettii kesäl mut silti molemmat ihan täys tunareita!!  oon samaa mieltä sun kans.. onneks ei tartte niitä enää ikuna nähdä! :D
 
Takaisin
Top