Painoarviot

Annemari

Jostain jotain jo tietävä
Itselläni ultrattiin taas jälleen kerran tänään ja nyt sain arvion jo syntymäpainostakin emoticon
Eli viikkoja 35+2 ja arvio tänään tasan 3 kg. Syntymäpainoksi arvioitiin 4,2-4,3kg eli aika iso jäpikkä on tulossa! Aika reippaasti oli keskikäyrän yläpuolella mutta siitä osattiin jo neuvolassa "varotella" kun sf on ollu jo jonkin aikaa 37cm.

 
mull ei oo viell syntymäpainoo arvioitu,viimeks oli 2kg viikoilla 33+ jotain .tän kuun lopulla mulla on synnytystapa arvio ett josko siell sais sitte arvioo :)
 
Meillä kans tossa ensviikolla vielä painoarvokontrolli, jos siellä kans sais jtn arvioo syntymäpainosta. :) Viime viikolla oli arvio 33+5 oli viikkoja ja arvio oli 1,9kg :)
 
Täällä myös ensi viikolla olisi painoarvio!
Rv 31+1 painoarvio oli noin 1,8kg ja siitä neuvolan täti sitten laski, että syntymäpaino olisi jotain 3,5kg paikkeilla. Saas nähdä sitten ensi viikon tiistaina, minkä kokoinen kaveri nyt on... Ja minkä kokoiseksi arvioivat syntyessään...
 
Kysyin neuvolasta niin mulle sanottiin ettei mitään painoarvioita tehdä meillä. HÖH.
Olis kiva kuitenkin tietää minkäkokoista sitä pitää alkaa ponnistaa.
 
Antaakohan ne mullekkaa mitää paino arvioo. Noh huomenna on neuvola ni aion kyllä kysyä ja snao et haluun synnytystapaarvioon
 
Sen verran, että jos sitä painoarviota ei ole niin voi olla ihan hyväkin ettei tiedä etukäteen mitä odottaa. Esikoisen koko oli täysi ylläri, samoin kuopuksen. Vaikka vielä synnytyksessä sanottiin että samaa kokoa tämä on kuin esikoinen, painoa oli kuitenkin 400 g enemmän kuin edellisellä kerralla. Olen kuullut todella monesta tapauksesta jossa painoarvio on heittänyt vähintään puoli kiloa vaavin painosta. Molempiin suuntiin. Niin että se siitä arviosta ja sen hyödystä. Mutta mulle se kilojen määräkin on jo hyvä tieto. Itseäni hirvittää kun tiedän kuinka ahdas vajaa 3,5 kiloinen oli, ja tästä on sokerit poukkoillut. Vauvojen painot yleensä kasvaa siten että ensimmäiset ovat pienimpiä, seuraavat vähän painavempia jne. Niin ja poltin tupakkaa edellisten odotusten aikana, tupakoitsijat saavat pienempiä lapsia, eli tupakoinnin lopettaminen, 3. lapsi ja sokereiden heittely UPS mikähän oli vaavin koko, edellinen oli 3460 g tai jotain. Pääsin äitiyspolille sokereiden vuoksi arvioon, tai kuka tietää mitä muuta ne katsoo kuin sykkeet vaavilta. Ja mua hirvittää, tämä aika on parin viikon päästä, ja olen alkanut jo hermoilemaan sitä. Terkka tuumasi että jos vaavi on jo silloin viikolla 36 iso, voisi olla että ne alkavat kypsyttelemään synnytystä varten jo silloin.
 
mulla kahtena kertana ei ollu kasvanut sf mitta ollenkaan, jos olis kolmannella kerralla ollut sama niin mut olis laitettu kättärille ultraan ja siel olis saanut sit sen painoarvion. No terkka sai sit eri luvun tosin oli eri terkka mittamaassa kun oma on kesälomalla. Tää sijais terkka ei osannut sanoa mitenpäin vauva on masussa joten pyysi että tullaan seuraavalla viikolla uudestaan (eli nyt ylihuomenna) jos ei se saa selvyyttä niin sit kättärille. Tosin se pyytää kollegoitaan avuksi vielä jos ei osaa sanoa.

Mielelläni kyllämenisin vielä yhteen ultraan
 
Meillä oli ultra 28.7 ja poika painoi silloin 2121g ja syntymäpainoksi arvioitiin 3,5-4kg :)

Olin jokseenkin yllättynyt, meillä mennään myös yläkäyrää kasvussa mutta ajattelin että syntymäpainoksi oltaisiin arvioitu vielä isompaa kaveria! Kyllähän se ehtii tässä kasvamaan vielä mutta ei sitä kauheesti halua ajatella että minkälälaista sieltä punnerretaan ulos :)
Hieman koitan katsoa mitä suuhuni laitan, ettei nyt joka päivä niitä möllejä ja kaikkea muuta herkkua, mitä tässä kesällä on mennyt :)

Onneksi oon löytänyt uuden ystävän, vesimelonin :)

 
Esikoisen kohdalla annettiin painoarvioksi 4kg.
Ja Tatu syntyi laskettuna päivänä 40+0 ja painoi 4060g, että mielestäni se piti kyllä aika hyvin paikkaansa.
 
Meillä kans arvioitiin Jeminan syntymäpainoksi rv 35+6 jos syntyy laskettuna 3-3,5kg. Jemina synty 41+2 ja paino 3540g. Et aika hyvin piti arvio paikkansa. Tästä kakkosesta on nyt terkka sanonu että on aika siron tuntuinen tsirbula ja jää varmasti pienemmäksi kuin esikoinen. Viikon päästä tiistaina 16.8 on vimppa lääkäri ja synnytystapa-arvionti niin silloin saadaan sit vähän painoarviota :)
 
ei täällä meilläkään päin ole annettu vielä yhtään painoarviota.. rakenneultrassa ainut painoarvio annettu. pitääpä kyllä kysästä ens viikolla ku neuvolaan meen..
 
Meillä ei ole kummastakaan tehty ikinä mitään painoarviota. Mutta nyt neukkutäti laittoi lähetteen sinne, koska tää nuorempi teloi mun häntäluun synnytyksessä, niin nyt sit käydään kattoon mitä kokoa tää tuleva kaveri on.

Sijais neuvolantäti tossa toissa kerralla sanoi että ehottomasti laitetaan sit ajoissa yli aikaislähete(rv38), että ei saa missään tapauksessa päästää yliaikaan. Mut yleensähän ne on sit äippäpolilla toista mieltä asiasta. Niin mulle sanottiin tosiaan sillon viimeksikkin siel, et ei me mitää synnytystapa arviota sulle tehä ku sielt on jo yks mahtunu ulos, niin kyllä se toinenkin sielt tulee....
 
Meillekin neuvolassa sanottiin etteivät enää nykyään tee painoarvioita, paitsi jos tuntuu ja näyttää että vauva olisi liian pieni niin silloin tarkistetaan tilanne. Olisihan se mukava tietenkin tietää arvio mutta voin heittää jo ihan arvauksena että iso on tulossa:)
 
Silloin 4d-ultrassa rakenneultran jälkeisellä viikolla lääkäri arveli syntymäpainoksi 3-3,5kg. Ultrissa on pirpana ollut hieman kasvussa jäljessä ja sf-mitta menee hieman keskikäyrän alapuolella. Tänään rv 33+5 neuvolassa terkka arvioi tämänhetkiseksi painoksi noin 2kg ja syntymäpainoksi laskettuna aikana 3,2kg. Olin aika yllättynyt, että sanoi mitään arvioita (en ees kysynyt). No saas nähdä miten hyvin pitää tuo "käsikopelolla" arvioitu paikkansa. Ultraan synnytystapa-arvioon/kokoarvioon tuskin pääsen vaikka raskausdiabetes todettiinkin (paino noussut maltillisesti ja sokeriarvot pysyneet tosi hyvin kurissa). En oo kyllä missään vaiheessa pelännyt saavani mitään hirveetä jötikkää, kun ei me vanhemmatkaan olla kovin isokokoisia (mies tosin ollut jotain 4kg syntyessään, minä reilun 1kg)... No mielummin saa ollakin vähän sirompi tapaus, kun tyttö kuitenkin on tulossa.
 

Rv 28+1 kävin äippäpolilla tutkittavana ja silloin vauvelin painoarvio oli n. 1,5kg. Silloin lääkäri ei sanonut mitään, onko kasvanut hyvin ja vastaako viikkoja. Nyt tiistaina (rv 34) kävin äippäpolilla kontrollissa ja siellä lääkäri arveli vauvelin painoksi n. 2,5kg ja laskettuna aikana voi olla lähemmäs 4kg. Sanoi, että vastaa viikkoja hyvin tällä hetkellä, joten huolissaan ei tarvitse tuon asian suhteen olla. 

Aika näyttää, minkä kokoinen lapsonen sieltä putkahtaa maailmaan :) 

 
Meillä täälläpäin ei anneta loppuajalla enää minkäänmoisia painoarvioita :/ Ärsyttää kun valtakunnalliset linjat ei voi olla samat näissä asioissa!! Itse oon menossa viikon päästä 36+0 painoarvioultraan äitiyspolille (jännittää!), kun sf-mitta ollut kahdella edellisellä neuvolakerralla neukkutädin mielestä liikaa eli sama kuin viikot. Mulla on maha tosi ylhäällä. Huomenna neuvola, saa nähdä josko siellä taas motkotetaan tuosta mitasta. Rakenneultrassa saa täällä ainoan painoarvion. Itse olin onnekas ja Keski-Suomen tarjoamassa AINOASSA raskaudenaikaisessa lääkärineuvolassa rv 26 sain painoarvion, joka oli n. 900g (tässä tapauksessa olin onnekas siksi, koska esim. meidän terveyskeskuksessa oli juuri tämä yksi ainut lääkäri joka kuulemma ylipäätään katsoo ultralla vauvaa, vaikkei mitään hätää tai epäilyttävää olisikaan, eli tuokaan ultra ei kuulu normi ylellisyyksiin täällä)...

Mä niin haluan vaihtaa paikkakuntaa...
 
Hemmis, Mulla sama tilanne, ei oo mitään toivookaan päästä paino-arvioon kun ei oo mitään riskitekijää suurelle vauvalle... On tää keskinen suomi vaan kiva paikka... Ootko sä mistäpäin? Ite oon täältä pohjosesta keski-suomesta, ni matkaakin synnärille tulee ihan kiitettävävsti...
 
satu84: Jyväskylästä olen, eli mulla ei ole tuota matkaongelmaa onneksi. Huoh, tänään taas neuvola, saa nähdä mitä sf-mitta näyttää ja kuinka neukun tukka nousee tällä kertaa pystyyn... Hirvittää ihan. Onneks viikon päästä se ultra niin näkee onko oikeasti huolta isosta vauvasta.
 
Takaisin
Top