Päivärytmi

Meilla herätään edelleen öisin tunnin välein. Ei ole auttanut iltapuurot eikä tutti. Kauanko viellä jaksan? 3 kk jo jatkunut...
 
Klo 7.30-8 herätys
klo 9-9.30 vaunulenkki + aamu-unet
klo 10 soseruoka
klo 11-12 päiväunet sisällä
klo 13-14 vaunulenkki + päiväuni
klo 14 jälkeen välipala
klo 16 vaunulenkki + päiväuni
klo 17 soseruoka
klo 20 nukkumattia odottelemaan, nukahtaa rinnalle n.klo 20.30-21
yöllä syödään säännöllisen epäsäännöllisesti nykyään. Edelleen siis tiheät yösyötöt meillä mutta itse saan nukuttua paremmin kun pojan ähinät vähentyneet :)

meillä muuttunut näin:
klo 7-8 herätys
klo 9 pieni vaunulenkki (koirat pissalle ja poika unten maille, nukkuu n. 30min)
klo 11 sose ja päiväunet sisällä n. 1h
klo 14 välipalasose ja pitkä 1-1,5h vaunulenkki ja poika nukkuu.
klo 16 sose
klo 17 jälkeen pieni vaunulenkki ja unet n. 30min
klo 18 jälkeen iltapuuro
klo 19 iltatoimet ja klo 19.30 alkaa nukutus. Poika nukahtaa klo 20-20.30.
yöllä syödään vähintään kaks kertaa, enintään en osaa edes sanoa mutta mooonta kertaa. Vaikka olisi huonokin yö niin vaivun usein heti pojan syönnin jälkeen unien maailmaan :) unia näen eli oon pitänyt sitä merkkinä etten ole liian stressaantunut tiheistä syötöistä.
 
Meillä tyttö herää 7-8 aikoihin, joskus yrittää kuudelta ylös, mutta siihen äiti ei suostu ja yleensä onnistun saamaan vielä tunnin lisäaikaa :) sitten köllötellään ja nälän mukaan puuro yhdeksän aikoihin, koska saattaa tankkailla tissillä aikalailla, kun vetelehditään sängyssä. Sitten maito ja unille noin 11. Tunnin unet ja puoli kahden kieppeillä sose. Sitten ei olekaan enää rytmiä vaan syöminen ja unet menevät vuorollansa.. Viimeiset unet 19 aikoihin, puuro 20 aikaan ja unille 21 kieppeillä. Noin suunnilleen.
Pidettiin pieni unikouluntynkä, kun tyttö meinas alkaa heräilemään ja heräilikin todella usein tissille. Yhtenä iltana itse rauhoittelin ensimmäisen heräämisen jälkeen ( jäi kaksi syöttöä, joista toisen jälkeen jäi viereen, kun aiemmin jäänyt viimeistään yhden aikaan..) ja seuraavana yönä mies kantoi huutavaa lasta reilu tunnin. Kolmantena yönä riitti kun mies kävi laittamassa tutin kaksi kertaa. Ja nyt tyttö syö yhden kerran aamuyöllä ( ja jää viereen). Taisi ajoitus mennä nappiin, kun noin äkkiä tajus, että yöllä nukutaan. Jotenkin tuli sellainen tunne, että pikkunen tajus, että huudolla saa läheisyyttä ja huomiota ja käytti tilaisuuden hyväkseen. Vaikka ei kai ne niin laskelmoivia vielä olekaan :grin
 
Meillä mennään aikalailla saman, säännöllisen rytmin mukaan kuin aiemminki. Kestää näköjään pienet poikkeuksetkin erityistilanteissa (esim. kyläilyt). Nyt kun kiinteät joka aterialla tai siis neljä ateriaa (välipaloilla vain rintamaito) niin poitsu nukkunut heräämättä aamuun asti tai jos herääkin niin tutti suuhun ja ehkä kyljelleen laitto, unikaveri kainaloon niin nukahtaa heti uudelleen. Pari kertaa pitänyt käyttää sylissä. En siis ole imettänyt enää öisin, jos vain tuo riittänyt. Saapa nähdä, jäikö yösyönti näin helposti pois vai tullaanko takapakkia jossain vaiheessa. :)
Sen verran täytyy lisätä, että jos aamulla nukutaan tunti pidempään niin kaikki myöhästyy tunnilla. Meillä lapset nukkuu mun kans pidempään, jos mies töissä. Kai ne on hoksanneet, ettei aamu-unista äitiä saa kuiteskaan ylös niin helpolla. :wink
 
Muokattu viimeksi:
Meillä päivät mennään seuraavanlaisesti;

Aamulla heräillään kuopuksen kaa klo 7-8, esikko 8-9.

Kuopukselle aamutissit ja esikolle aamupalaa kun herää.

Kuopus aamu-unille vajaaksi tunniksi 9-10 välillä. Samalla syö usein taas tisua.

11-11.30 Ruoka kuopukselle, sit unille tisun kera puolen päivän aikaan, nukkuu n. 1h. Esikolle lounas kun kuopus nukkuu, itselle myös.

Välipala tisut ja iltapäivä unille n. 14-15 seutuja. Nukkuu taas sen tunnin verran.

16.30 ruoka ja tisut jo ennen ruokaa tai jälkeen, miten millonkin. Sit ilta unille 17 aikaan, nukkuu vajaan tunnin. Esikolle ruoka kun nukkuu.

Iltapuurot 19 jälkeen, yöunille tisujen kera 20-20.30.

Nukkuu koko yön syömättä, useimmiten myös liioin heräämättä. Nyt viikon verran sählännyt tutin kanssa enemmän, liekö hampaita tulossa.

Sellasta muutosta oon nyt suunnitellut, kunhan tohdin ottaa syöttötuolin jokaiselle ruoalle käyttöön, että ruetaan syömään kaikki samaan aikaan yhdessä siinä 11 ja 16.30..nyt ruokailut vielä jaettu kun syötän useimmiten kuopuksen sitterissä joka niin iso että ei keittiönpöydälle turvallisesti mahu, ei viitsi esikon ja omaa ruokailua siirtää olkkariin. Onneksi ikää jo kohta se 6kk ja thn lupakin niin uskallettas kokonaan siirtyä keittiöön ja yhteiseen ruokailuun.
 
Meilla herätään edelleen öisin tunnin välein. Ei ole auttanut iltapuurot eikä tutti. Kauanko viellä jaksan? 3 kk jo jatkunut...

Nukkuuko päivällä, että itse saisi edes silloin nukuttua?
Meillä tuli kyllä silloin alun kuukausina tosi tarpeeseen se kun muista syistä mentiin Tyksiin ja ottivat tytön sinne yöksi (ja saivat nukkumaankin paremmin kuin kotona :wideyed:) ja lähettivät meidät kotiin nukkumaan kun vissiin molemmista näki, että vuorokausia on valvottu..
Tyttöhän ei silloin nukkunut öisin vaivoineen yhteensä kuin ihan maksimissaan pari tuntia ja ajeltiin kaikki yöt, jotta saatiin nukkumaan edes hetken autossa..
Sairaalassa kun voidaan huomata jokin syykin huonoon nukkumiseen, jota ei kotona huomaa.. Meillä se oli liian tiheä syöminen joka aiheutti refluksin pahenemisen ja huonon nukkumisen..
Eiköhän nuo unikoulut onnistu sairaaloissa vanhemmillekin vauvoille? Ottavat kai Tyksissä ainakin helposti hoitoon kun vanhempien jaksaminen on tärkeää..
 
Meillä ei enää pahemmin tissi kiinnosta kun on jo jonkun aikaa saanu säännöllisesti soseita. Tissinsyönti on lähinnä jääny vaan ilta- aamu välille. Päivän aikana ei hirveesti kiinnosta,mutta kun näkee pilttipurkin niin johan alkaa kädet ja jalat heilumaan. :D ei kyllä muutenkaan varmaan pärjäis pelkällä tissiaterialla kun on niin liikkuvainen ja soseitakin menee aina se yks pikku purkki kerralla. :P tissiä voi illalla nukkumaan ruvetessa hieman imeskellä tutin asemasta kun ei muutenkaan ole tuttia ikinä tarvinnut.
 
Meillä vähän sama homma, mutta en siksi anna välipaloilla muuta ku tissiä ja aina unille mennessä se kelpaa. Yritän imettää sen kuusi kertaa päivän aikana, kun pitäis vauvan saada se 6-8 dl maitoa vuorokauden aikana ja meillä ei oo nyt öisin heräilty syömään.
 
Meillä sanoi neuvolassa maitomääräksi 5 dl :eek: onko korvikemaidon määrä eri?
 
Saakohan meidän poika noin paljon maitoa?!:eek: Yöllä syö 2-3 kertaa ja päivällä jonkun 4-5 kertaa, eikä aina edes molempia tissejä. Eipä tuo kuitenkaan nälkäiseltä vaikuta ja pissi vaippoja tukee kuitenkin useita päivässä. Syö siis soseita ja puuroa myös.
 
En ole koskaan kuullut määrää maidolle, ei siis ainakaan neuvolassa ole ollut puhetta. Epäilen vahvasti ettei tyttö noin paljon saa, vaikka imetänkin satunnaisesti pitkin päivää.

Meillä ollaan siirtymässä kolmista päiväunista kaksiin. Herätys aamulla 7-8, heti aamupesujen ym. jälkeen puuro, ekoille unille 9-10 välillä noin, nukkuu 1-1,5h noin suunnilleen. Lounas kun herää 11-12 aikaan, kaipailee unille usein aika pian lounaan jälkeen uudelleen. Iltapäiväpäikkäreille 13.30-14.30, nukkuu 1-2h. Välipalaksi hedelmäsosetta tai pelkkää maitoa vaihtelevasti ennen tai jälkeen unien, hieman riippuu niiden ajasta. Päivällinen herättyä, iltapuuro noin klo 19, jonka jälkeen maitoa ja nukkumaan 19.30-20. Aamulla 5-6 herää, jolloin otan viereen tissille ja siinä torkutaan sitten pari tuntia yleensä, jolloin saattaa tankata enemmän maitoa. Tyttö siis nukkuu omassa huoneessa, näin on ollut synnärillä kotiutumisesta saakka. Voi olla, että aamullakin riittäisi kun antaisi tutin ja silittelisi, en ole rehellisesti sanottuna edes yrittänyt, kun olen ajatellut, että nälkäänsä herää. Iltamaidosta kun helposti ehtii mennä ~10h. Toki rytmi ei aina näin hyvä ole, joskus iltapäiväpäikkärit kestää esim 40min ja illasta ollaankin sitten melkoisen väsykänkkiksiä, tai tulee otettua yhdet myöhäiset unet vielä 16-18 välillä jossain kohtaa. Nyt viimeiset 1,5vkoa kun on asuttu omakotitalossa, olen nukuttanut lähes kaikille päikkäreille ulos. Ulkona uni tuntuu maistuvan paremmin.
 
Täältä löytyi korvikkeen määrästä: http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf ja taitaapa korvikepurkin kyljessäkin lukea ohjeellinen määrä.
Neuvolassa tosiaan sanoi tuon maitomäärän (vaikka imetän) ja sitten kuitenkin sen, että rintamaitoa saa yleensä tarpeeksi (jos siis täysimetyksestä siirtyy kiinteisiin ja jatkaa imetystä). Jostain oon joskus lukenu, että vauva osaa hyödyntää rintamaitoa korviketta paremmin, eikä tartte sitä niin paljoa. Luulenpa, että tämä th:n sanoma määrä tulee siitä, mikä isommillekin lapsille maidon saantisuositus on.
Mulla tuli jossain vaiheessa pumppaamalla helposti 150 ml eli vauva saanut varmastikin enempi. Nyt tietty maitokib varmasti vähentynyt, mutta luulen desin tulevan aika helpostikin. Ei varmastikaan tuosta kannata panikoida. Kesähelteillä tulee vaan varmistaa, että saa nestettä tarpeeksi.
 
Siis imetättekö molemmat rinnat kerralla? o_O kun meillä poika käy about 2h välein muutenkin vielä rinnalla :D
 
En imetä, paitsi yötä vasten. Ei meillä malteta päivisin kovin kauaa olla rinnalla. Ennen kiinteiden aloitusta imetin useammin molemmat rinnat.
 
Minä imetän molemmat rinnat kerralla. On syöny aika lailla alusta asti niin. Nyt jos syönyt paljon sosetta niin ei välttämättä jaksa syödä kuin toisesta ja unien jälkeen syö toisesta. Yleensä imetän heti vauvan herätessä aamulla, noin tunti ruuan jälkeen ja sit välipaloilla.
 
Millainen päikkärirytmi teidän vauvoilla on nyt? Meillä nukutaan edelleen kolmet - aamulla n 8 maissa, lounasaikana ja iltapäivällä 16 maissa.. Nukkumaan mennään klo 20.
 
Mun aiempi kirjoitus tossa ylhäällä :)

meillä muuttunut niin että lounaan jälkeen nukutaan 1h sijaan 1,5-2h, lähtenyt tuo n klo 14 pitkä lenkki pois ja se siirtynyt klo 16 jälkeen kun päivällinen syöty :) tykkään tästä nykyisestä rytmistä!
 
Meillä nukutaan kahdet päikkärit noin klo 10 & 14. Kesto 1/2 - 1 1/2 h.
Nukkumaan menee noin klo 20 & herää 8.
Tästä rytmistä äiti tykkää :happy:.
 
Takaisin
Top