Päivärytmi

Kyfi0566630

Jostain jotain jo tietävä
Onko jo? Ja jos on, niin minkalainen. Meillä on päiväunien kanssa ongelmia kuin 4 kk ikäinen nukku vaan 2x 1 tunnin unet päivällä.
 
Meillä on nyt niin että useimmiten herätään 07 ja syö tisua.

Aamu-unet 08-10 välillä, nukkuu n. 1h.

Klo 10.30 tisut ja soseen maistelut.

Klo 11-12 päikkäreille, nukkuu 1h-2h. Syö tisua herätessään.

Klo 15 syö ja unille. Nukkuu n.1h. Syö herättyään.

n. Klo 16.30-17 syö ja iltaunille tunniksi.

n. 19-20 iltatisut ja yöunille.

Yöllä syö kerran 03-06 välillä.
 
Iltapäivällä ja illalla meillä siis syödään tiheemmin. Illalla usein siis 19-20 syödään 2 kertaa.
 
Meillä on nyt niin että useimmiten herätään 07 ja syö tisua.

Aamu-unet 08-10 välillä, nukkuu n. 1h.

Klo 10.30 tisut ja soseen maistelut.

Klo 11-12 päikkäreille, nukkuu 1h-2h. Syö tisua herätessään.

Klo 15 syö ja unille. Nukkuu n.1h. Syö herättyään.

n. Klo 16.30-17 syö ja iltaunille tunniksi.

n. 19-20 iltatisut ja yöunille.

Yöllä syö kerran 03-06 välillä.
Teilläkin siis päivällä kovin pitkiä pätkiä ei nukuttaa. Meillä poika syö myös öisin 2-3 tunnin välein, mikä on aika rasittava. Ollaan jo viikko maisteltu myös kiinteitä, mutta ei ole ainakaan viellä vaikuttanut yöuneihin.
 
7:30 herätään
8:30-9 ulos nukkumaan, nukkuu 2h
11 ruoka
12-13 välillä ulos nukkumaan, nukkuu 2-3h
16-17 välillä ulos nukkumaan, nukkuu 1h
20 iltapala
20:30-21 yöunille

Öisin herää 1-3krt, yleensä 1krt syö kunnon nälällä, muut kerrat on sitä että saan pojan lopettamaan "tuhinat" nopeemmin ja nukahtamaan kunnolla uudestaan!

Tissiä annan yleensä aina herätessä ja nukkumaan mennessä ja hereillä ollessa kun tuntuu nälkäiseltä.
Tietty kaikki ajat on noin aikoja!!
 
Juu meillä tyttö nukkuu sen 12h yössä niin oon päätellyt ettei syvää pitkää unta riitä enää päivälle..pääasia kai että unta tulee vuorokaudessa tarpeeksi lapsen omiin tarpeisiin...kiinteiden syöminen voi auttaa uniin, esikko rupesi nukkumaan rauhassa pisempiä päikkäreitä vasta kun söi kunnolla kiinteitä. Tämä neiti tuskin koskaan alkaa pidemmille unille jos nukkuu täst edeskin yöt näin.
 
Klo 8 herätään ja syödään
Klo 10 syödään ja otetaan puolen tunnin nokoset
Klo 12 syödään viim. ja otetaan kunnon päikkärit yleensä vaunuissa n. 3h. Unien jälkeen taas ruokaa. Maitoa siis.
Klo 17 pikapäikkärit kun sisko katsoo pikkukakkosta.
Klo 20-21 yöunille.
Aiemmin nukkui koko yön. Nyt herää pari kertaa syömään. Välillä vaihdan aamuyöllä vaipan koska pissaa paljon nyt kun syökin yöllä..
 
Ja siis syö myös illalla vaikka en sitä kirjoittanut :D
 
07-08 herätys, yleensä jatkaa unia syötön jälkeen klo 8/9 asti.
Noin 10-11 puolen tunnin tai tunnin aamupäikkärit, jonka jälkeen syö sosetta ja tissille.
13-15/16 päikkärit vaunuissa tissittelyn jälkeen. Ja taas syö herättyään.
18-19 iltapäikkärit syönnin päälle tai ennen syöntiä; aika vaihtelee, mutta yleensä suht lyhyet.
21 yöunille syönnin jälkeen.
03 herää syömään, joskus toisenkin kerran.
Päivällä siis syönyt alusta asti parin tunnin välein, mutta yöllä pidempi tauko.
 
Klo 7.30-8 herätys
klo 9-9.30 vaunulenkki + aamu-unet
klo 10 soseruoka
klo 11-12 päiväunet sisällä
klo 13-14 vaunulenkki + päiväuni
klo 14 jälkeen välipala
klo 16 vaunulenkki + päiväuni
klo 17 soseruoka
klo 20 nukkumattia odottelemaan, nukahtaa rinnalle n.klo 20.30-21
yöllä syödään säännöllisen epäsäännöllisesti nykyään. Edelleen siis tiheät yösyötöt meillä mutta itse saan nukuttua paremmin kun pojan ähinät vähentyneet :)
 
Klo 7.30-8 herätys
klo 9-9.30 vaunulenkki + aamu-unet
klo 10 soseruoka
klo 11-12 päiväunet sisällä
klo 13-14 vaunulenkki + päiväuni
klo 14 jälkeen välipala
klo 16 vaunulenkki + päiväuni
klo 17 soseruoka
klo 20 nukkumattia odottelemaan, nukahtaa rinnalle n.klo 20.30-21
yöllä syödään säännöllisen epäsäännöllisesti nykyään. Edelleen siis tiheät yösyötöt meillä mutta itse saan nukuttua paremmin kun pojan ähinät vähentyneet :)
Vauts, kolmet vaunulenkit? Milloin äiti sitten syö tai käy suihkussa?
 
Mua harmittaa kun meillä ei vaunulenkit onnistu kun ilta aikaan, millon oon sit niin kuitti jo päivästä etten saa itteäni lähtemään. Esikko kun ei enää vaunuhin suostu ja muutenkaan ei varmaan vaunuissa istuminen olisikaan 2veelle mielekästä ulkoilupuuhaa.
 
Mä en tiedä, jaksaisinko kolme kertaa käydä lenkillä. Toisaalta alkuun oli vaikea lähteä yhtään minnekään, mutta rutiini helpottaa. Jotkut lapset tykkää kävellä, toiset ei niinkään. Yhden perheen kanssa käydään välillä leikkipuistossa, matka on lyhyt ja vauva nukahtaa mutta vanhempi poika saa kans huvitusta.
 
Pakkohan on vaunulenkeillä käydä kun kaksi koiraakin tässä vielä :)
mies pääsee töistä klo 16 ja omaa aikaa on sitten käydä vielä jumpallakin tai tavata ystäviä:) ja kun poika nukahtaa illalla on aika saunoa miehen kanssa :) vaunulenkit on n. 30min, yksi lenkki pidempi n1h lenkki, poika kun nukkuu parhaiten liikkeessä. Ja juu, on mulla välillä tylsääkin :D
 
Itse käytän tytön päiväunet (ne pätkät) mm aamulla suihkussa käyntiin, päivällä milloin mihinkin siivoamiseen ja tiskien tiskaamiseen, ruuan laittoon, syömiseen.. Harmittaa kun ei kovin usein ehdi, eikä sitten enää edes jaksa lähteä vaikka pääsisikin.. Onneksi nyt alkaa ilmat lämmetä niin josko pääsisi useammin liikkeelle kun pukeminenkin helpottuu ja sitä myötä lähteminen, se kun on useimmiten huutoa..

Meillä tyttö herää yleensä 7-7.30, aamun lääke ja ruokailu. Nukkuu 10-11 aikaan 30-45 min, jona aikana pääsee itse suihkuun. Sitten päivän unet meneekin vähän miten sattuu kunnes taas illalla on yleensä nukkunut pitkät unet n. 17-19.30 (tai 20) jonka jälkeen syöttö ja hereillä olo 21.30 tienoille ja iltamaidot/vellit ja unille. Herää syömään nykyään klo 4 ja 6. Vähän aikaa sitten heräsi vain kerran yössä, klo 5 jälkeen.

Nyt on pari iltaa mennyt niin, että nukkuukin "pitkien unien" aikaan vain johonkin 18-18.30 ja ollaan lähdetty ajelemaan sitten hetkeksi ja venytetty tytön unet entiseen kun on ollut itsellä aikaisia aamuja niin ei ole viitsinyt koittaa miten tyttö rytminsä laittaa.. Tänään nyt sitten koitetaan.. Meni eilen illalla klo 21.30 nukkumaan, heräsi yöllä 4 ja 6, aamulla heräsi klo 7.30, puheterapeutin jälkeen nukkui ~10-11 autossa ja loput ulkona kärryillen.. klo 13.40 meni nukkumaan ja heräsi 16.30 :wideyed: Eli ne pitkät unet tuli siinä.. Ja nyt nukkuu taas 18.20 -> Toivottavasti ei toisia pitkiä tai menee yö valvomiseksi :grin Mutta rytminvaihdos on edessä kyllä..
 
Meillä ei kyllä oo kovin kummosta rytmiä vieläkään. Aamulla noustaan joskus seiskan ja ysin välillä. Tyttö on vähän väliä tissillä ja myös torkkuu siinä pieniä hetkiä.
Riippuen siitä monelta ollaan noustu lähdetään vaunulenkille 11-12.30 ja neiti nukkuu n. 3h päikkärit. Sit kun herää niin käy taas vähän väliä tissillä ja nukkuu pikkutorkkuja sylissä kunnes 21-22.30 mennään yhdessä nukkumaan. Yöllä herää syömään pari kertaa tosin usein voi herätä myös 4 tai 5kin kertaa...
Riippuu toki vähän minkä laskee yhdeks syöntikerraks, mut yks päivä laskin et syöttöjä tuli vuorokaudessa joku 15...
 
Niin ja usein päivät poikkeaa tuosta kun käydään jossain. Käydään nimittäin monena päivänä viikossa kyläilemässä tai keskustassa mammatreffeillä, perhekerhossa tms. mulla nimittäin hajois pää jos olisin vaan kotona. Oon jotenki luonteeltani sellanen et saan paljon enemmän aikaan kun pysyn menossa, sit jos ei oo mitään ohjelmaa ni koko päivä saattaa hurahtaa ohi ilman et oon tehny yhtään mitään. Vaikka toki sellasetkin päivät on aina joskus tarpeen.
 
Meillä rytmi sama tai lähes sama, oltiin kotona tai ei. Se vain muualla olosaa, että nukahtaminen hieman hankalaa, kun parhaiten nukkuis omaan sänkyyn tai vaunuihin.
Meillä esikoinen tykkää olla seisomalaudan päällä ja osan matkaa kävelee. Oon vähän laiska lähtemään yksin lasten kans minnekään, mutta kesä kun tulee niin eiköhän sitä sitten paremmin.
 
Meillä esikko tykkää siis kävellä kyllä ja sillai paljon käydäänkin käppäilemässä joskus pitkiäkin matkoja mutta sitä nyt ei ihan lenkkeilyksi voi kutsua... :) olisi kiva kun pääsisi päiväsaikaan reippaalle lenkille, illalla oo aina jo niin kuitti etten useinkaan saa aikaiseksi..
 
Se hyvä puoli seisomalaudassa siis, että pääsee lenkkeilyvauhtia. Tosin pyöräteitä pitkinhän sitä täytyy mennä.
Meillä usein välietappina leikkipuisto, jossa esikoinen saa touhuta ja sit jatketaan matkaa, mutta minusta tuntuu, ettei mitään oikein ehdi, ei ulkoillakaan, kun vauva tissillä parin tunnin välein. Helpottuuhan tuo, kun kiinteät lisääntyy.
 
Takaisin
Top