Päivähoito- ja kotihoitoasioita

Mulla alko hoitovapaa viime kuun lopussa. Ei tietoa koska palaan töiihin. Mulla on kyllä vakipaikka mutta siellä on tosi huonosti töitä. Oma toiveeni olisi mennä kesäkuussa takaisin mutta esimies ei vielä osannut sanoa juuta eikä jaata mutta silloin aikasintaan palaan. Vähän on ristiriitaset fiilikset, olen niin mielelläni tytön kanssa kotona mutta toisaalta taas kaipaan töitäni ja työkavereita. Kunnon lottovoitto tietty paras olis, sais olla kotona ja olis rahaa tehäkki kaikkee :D
 
Mulla alkoi hoitovapaa joulukuun alusta. Hoitovapaa tällä hetkellä siihen asti kun neiti 3v. En ole menossa töihin vielä ainakaan vuoden. Neiti ei menee päiväkotiin ennen 2v ikä. Ehkei vielä silloinkaan jos pikkukakkonen ilmottaisi tulostaan viimeistään kun esikko 2v :). Taloudellisesti tiukka tekee mutta pärjätään kotihoito ja miehen tuloilla.
 
Mulla alkoi vuodenvaihteessa hoitovapaa. Oon ilmoittanut töihin että ainakin ens vuoden olen kotona, ja mahdollisesti jatkan sinne 3 v asti jos vaan pää kestää. Ei ole tulossa enempää perheenlisäystä niin on oltava kotona nyt kun siihen on tilaisuus. Miehen töiden ym.takia en uskaltanut vielä luvata olla sinne 3 v asti.
 
Elikkä näyttää siltä, että monikaan vauva ei ole ihan heti hoitoon menossa. Me saatiin myös kotihoidontukipäätös sinne 3v. saakka ja toivottavasti lapsi saa nauttia kotihoidosta sinne saakka ja tietenkin pidempäänkin. Olen vähän kateellinen kaikille kotiin jääville, mutta minkäs teet kun raha on kuitenkin melko tärkeää siinä vaiheessa kun sitä on vähän. Pääasia on, että lapsi saa jäädä kotiin.
 
Onko kenenkää taaperot menny päivähoitoon vai saako vielä jatkaa kotona oloa?
 
Meillä jatkuu kotona olo : ) nyt kun pikkukakkonen tuloillaan ei ole lähiaikoina päivähoidon tarvetta :)
 
Mä olen alunperin ilmoittanut palaavani töihin elokuussa, mutta nyt mietin, pitäisikö lykätä paluuta vielä vuodella. Taloudellisesti pärjätään ilman mun palkkaa, vaikka ei herroiksi eletäkään. Mun pitäisi vaan ilmoittaa, olenko palaamassa, että ehtivät palkata sijaisen ensi vuodeksi. Tuntuu siltä, että lapsen olisi parempi olla vielä kotona. Lisäksi luulen, että mun on helpompi jaksaa töitä ja 2,5 v. lasta kuin 1,5 v. taaperoa. Mulla kun työ ei ole sellaista sivistynyttä aikuisten aikaa, vaan keskimäärin 60 haistattelevaa teiniä päivän aikana + aineiden ja kokeiden korjaamista kotona... lisäksi ajattelin, että voisin opiskella lisäpätevyyden, jos olen "vapaalla" vielä vuoden.

Rahattomuus ei kyllä oikein innosta, ja mies ja anoppi tuntuvat olevan sitä mieltä, että töissä pitäisi jo olla. Tuntuu siltä, että mun panosta ei arvosteta lainkaan. Olenko ihan tyhmä, jos olen sitä mieltä, että näin nuoren on parempi olla kotona? Niin ja työantajakin säälittää, kun ehdin olla töissä niin vähän aikaa ennen kuin katosin kuvioista.
 
Meillä kans mies on sitä mieltä että mun pitäis mennä töihin ens keväänä kun poika 2. Se meinaa että pojan pitäis päästä ikäistensä kanssa että saa niiltä mallia ym. Luulee kai siis että jää kehityksessä jotenkin kun ei oo hoidossa. Mä aion kyl olla kotona sinne 3 v asti. Tuo on pieni niin hetken aikaa vaan! Ja nyt oon ollu kotona jo yli vuoden ja aika on kyllä mennyt yhdessä hujauksessa!
 
Oot tietysti tasse kotona jos pärjäätte rahallisesti! Nää pikkuset on niiiiin hetken pikkusia.
 
Meidän tyttö menee kesäkuussa päivähoitoon, näillä näkymin ei siellä kauaa ole, miehellä loppui lomautus eilen mutta töitä ei ole kuin alku syksyyn. Mies saa sitten olla tytön kanssa kun mä oon töissä.
 
Luultavasti palaan töihin vasta elokuussa 2017. Ei kotonakaan helppoa ole, mutta ehkä lapselle parempi näin. Nyt sitten pelottaa, että jokin ihme tapahtuisi ja tulisin taas raskaaksi... voisi nolottaa ilmoittaa työnantajalle. Saan käsittääkseni kuitenkin tehdä sijaisuuksia tms. vuoden aikana, jos rahatilanne huolettaa. On totuttu siihen, että rahaa on ollut tarpeeksi... nyt menee säästöt, mutta menköön. Säästetään sitten taas myöhemmin lisää.

Kitty, mä olen ajatellut mennä tutustumaan avoimeen päiväkotiin ja seurakunnan kerhoon, kun tuo tyttö tuosta tervehtyy. Saa sielläkin leikkiseuraa.
 
Mä tein päivähoitohakemuksen nyt elo-syyskuunvaihteeseen, vähän nyt kahen vaiheilla et mitä tehään mut onpahan back up plan ku hakemus pitää tehä viim 4kk enneno_O mihin tää aika oikeen menee?!?
 
Aika kyllä juoksee! Tasse meidän paikkakunnalla on kans noita perhekerhoja ja perhekahviloita että niihin pääsee tarvittaessa joka arkipäivä käymään. Syksyllä me oltiinkin aika aktiivisia niissä mutta nyt keväällä se on jäänyt.
 
Voihan sanonko mikä..Ukko pääs nyt kesäks töihi,tilapäiseks satamaa.Alkaa kuukauden päästä.Nyt sit kauhee miettiminen et soitetaako kunnalle et mistä liikenee hoitopaikka vai saadaako aina vuorojen vaihtoo lapsenlikka.Kumin parempi et näkee toisiaki lapsia ja pääsee leikkimää vai miten.
Synnärikaveri lupas kyl et heidän luokse sais viedä aina kun tarvii ja asuu tossa ihan vähän matkan päässä.
 
No eipä tän ikäset taida leikkikaveria tarvita....mutta en luottais kaveriinkaan pelkällä suullisella sopimuksella.
Vaikea tilanne teillä. Mä varmaan tiedustelisin hoitopaikkoja varuilta ja katsastaisin mahdollisuuden hyödyntää jotain MLL:llän tms. lastenvahtipalveliuta.
 
^ mä luulen, että on yksilöllinen juttu toi leikkikaverin tarve. Meidän tyttö on ainakin tosi sosiaalinen tapaus ja tykkää leikkiä muiden lasten kanssa. Sen verran paljon, että mun tarjoama leikkiseura ei ole riittävää enää.
 
Juu, siis kyllä meilläkin pallero on tosi innoissaan kun on kavereita. Vauhti kasvaa potenssiin kaksi ja keskittyminen leluihin on myös parempi.

Ilmaisin itseäni ehkä sen verran huonosti, että tarkoitin ettei päivähoitopaikkaa tarvitse (pelkkien) kavereiden takia hankkia tai jos perhe miettii hankitaanko päivähoitopaikkaa vai ei, niin ainaskin meillä vauvan leikkiseura painais vaakakupissa melko vähän, jos laisinkaan. Ihan siis olis muut kriteerit etusijalla.
 
Ilmaisin itseänikin huonosti.Todellakaan meillä ei ole kriteerinä leikkikavereiden seura.Tuo vähät välittää muista lapsista.
Vaan kun hoitopaikat on tällä hetkellä täynnä (joo kyllä ne varmasti kaivaa sen paikan jostaan,jos pakko), mutta sitä lähinnä pohdin,että onko näin pieni liian pieni menemään täysin vieraaseen ympäristöön täysin vieraiden ihmisten keskelle (joka toivottavasti kohta jo loppuis).
Vanhemmiltani onneksi saadaan apua aina kun tarvitsee.Hoitoajassa ei kuitenkaan ole kyse kuin muutamasta tunnista.Eikä välttämättä edes joka arkipäivälle.
 
Mun mies taas sanoi et kotona vaan kun lapsen halusit 3v. Kyllähän se kerkee vielä hoidossa olee ennen koulua. No katotaan mä itse lähtisin töihin jos tääl semmoisia olisi. Mä oon melkein 10v ollu kotona muutamaatyö vuotta välissä kun oli yritys. Haluaisin töihin. Suuurin osa työilmoituksissa vaaditaantietty koulutus, auto, kaksi kielisyys. Pitääks mun nyt yrittää kouluttautuu uudestaan. Ei inspaA yhtään. En mä tiiä. Yritän katsella ty ö ilmoituksii jos joku olis muo varten.
 
Takaisin
Top