Päivähoito- ja kotihoitoasioita

pookkana

Päivystävä dosentti
Huhtikuunmammat 2015
Joulukuun mammat 2017
Vaikka tähän varmaan suurimmalla osalla on vielä matkaa, mutta varmaan asia pyörii jo monilla päässä. :)
 
Itse pähkäilen ja stressailen asiaa aina välillä aika paljonkin! Minulla on vakkarityö, mutta osa-aikainen ja sinne en haluaisi palata. Haluaisin myös hoitaa vauvaa kotona 2-3v. ikään, mutta en tiedä miten pärjäisimme rahallisesti, jos jäisin kotiin. Nyt olen pyöritellyt päässäni, että voisin ryhtyä perhepäivähoitajaksi, niin saisin tienestejä + voisin hoitaa lastani itse. Onneksi päätöstä ei tarvitse vielä tehdä. Työni alkaisi vasta vuoden vaihteen aikaan, joten vielä tässä on kolme kuukautta aikaa päättää! :nailbiting:
 
Mulla loppuu vanhempainrahakausi tän vuoden vikaan päivään. Tarkoitus on sitten pidellä vanhoja lomia pois ja ehkä yhden viikon joutuisin olemaan hoitovapaarahoilla. Tyttö aloittaa päiväkodissa 1.3. eli silloin ikää 11 kk. Aikaisin se on, ja tiedän että vähän tulee surkukin. Mutta kyllä se hoitovapaalle jääminen on rahallisesti iso juttu, ja ihan tervepäisiä lapsia päiväkodistakin tulee. Luotan siihen että kaikki menee hyvin.

Mä tajusin viime viikolla, että sitä hoitopaiklaahan pitää hakea jo lokakuussa, ihan kohta!
 
Mä oon päättänyt että oon kotona ainakin niin kauan että tyttö on vuoden. Tää asia on vasta ajatustasolla mut oon ajatellu et josko töihin palais kesäkuun alussa ja sit pitäs kesäloman heinäkuussa, tulis
sellanen kevyt paluu töihin. Mulla on kans vakituinen työ ja tykkään työstäni. :)

Rahallisesti tulee oleen tosi tiukkaa, onneks miehellä on ihan hyvä palkka. En vaan halua enkä pysty laittaa alle vuoden ikästä hoitoon. :)
 
Kyllä niistä ihan täyspäisiä tulee vaikka tarhaan laittaisi! :) Jotenkin haluan vain olla lasteni kanssa paljon. Jos olisi täydellinen maailma niin tekisin kotoa käsin etätöitä osa-aikaisena ja hoitaisin lapset kouluikään saakka. Niin ja tietenkin olisin välillä täyspäiväisesti töissä ja mies olisi välillä se koti-iskä! Yritän päästä mahdollisimman lähelle tätä haavetta. Haluan toki itselleni muutakin elämää kuin lapset, mutta haluan myös pitää lapset lähelläni kunnes alkavat olla jo suhteellisen itsenäisiä:) Jotkut sanoo ettei kaikkea voi saada, mutta minä yritän silti:wink:p
 
Pookkana, musta ois mahtavaa jos vois oloa niinkuin nyt. Rahaa tulee kohtuullisesti, voi olla kotona ja mä teen tässä ohessa töitä kotoa käsin, kun tyttö nukkuu. Hereilläoloajan pyrin mahdollisimman hyvin olemaan tytön kanssa.

Se varmaan onkin niitä äitiyden ikuisia pulmia; koska töihin? Ristiriitaisia fiiliksiä ja ajatuksia. Omalla tavallaan en mäkään töihin haluisi ja sitten taas haluisin. Tyttöä tulee ikävä ja surku päivisin, mut hyvää se varmasti tekee.

Ja muistakaa, et nykyisin ei saa enää sanoa päiväkotia tarhaksi :D
 
Apua, en halua alkaa vielä tälläsiä ajatteleen :crybaby2Haluaisin olla kotona sinne 3 v asti mutta epäilyttää että kuinka saadaan aika kuluun, siis että jaksaako poika mua vai pitäiskö saada vähän ikäistään seuraa :binkybaby
 
Mä olen stressannut vanhempainvapaiden loppumista jo raskausaikna. Lapsi on niin pieni, reilu 9kk, ettei siitä raaski olla erossa. Mulla on tämän vuoden kesäloma ja vähän muita vapaita pitämättä, niin ne ajattelin käyttää ennen töihin paluuta. Taloudellisesti olis mahdollisus olla kuukausi tai kaksi hoitovapaalla, muttei sen enempää :sad001 Kahta kolmea vuotta ei pysty millään olemaan poissa kun sitten ei pääsis enää samaan tehtävään tai edes samalle osastolle takaisin. En haluais opetella uutta työtä taas vaihteeksi.
Meillä on sillai kuitenkin onnekas tilanne, että lasta ei tarvi viedä hoitoon kun pystytään sumplii työaikoja niin, ettei olla yhtä aikaa miehen kanssa töissä. Miinuksena on sitten se että on kolmivuorotyö ja yövuoron jälkeinen nukkuminen saattaa olla vähän niin ja näin.
 
Mä olen ajatellut olla vielä ensi kevään hoitovapaalla ja palata töihin kesäkuussa (ja ope kun olen, niin olisin kotona vielä elokuuhun asti). Oon säästänyt sen verran viime vuosina, että pitäis pärjätä. Miehen työtilanne tietty vaikuttaa asiaan... katsotaan nyt. Onneksi miehen täti jäi juuri eläkkeelle päiväkodista ja voisi hoitaa neitiä, kun palaan töihin. Lisäksi anoppi on sanonut voivansa jäädä vuorotteluvapaalle. Innokkaita kotihoitajia siis löytyy.

Mulla oma äiti oli kotona niin kauan, että oltiin kaikki koulussa ja senkin jälkeen enimmäkseen kotona. Siitä on itsellä hyvät muistot ja haluaisin tarjota saman tälle prinsessalle. Eri asia vain, pystynkö. Munhan ei pitänyt voida saada lapsia ja raskaus yllätti täysin... sen seurauksena olin siis uudessa työpaikassa vain 6 kk ennen kuin jäin kotiin. Vähän hävettää olla nyt näinkin paljon poissa. Onneksi rehtori on ymmärtäväinen ja sanoi, että mulla on maailman paras syy olla poissa töistä.
 
Mä jään vanhempainvapaan jälkeen kotihoidon tuelle ja suunnitelmana olisi olla niin kauan kotona kun tulee uudelleen raskaaksil, toivoon mukaan ilmoittaisi itsestään viimeistän silloin kun tää prinsessa on 2-v :). En pystyisi alle vuoden ikäistä vielä päiväkotiin laittaa.. mun mielestä paras ikä päiväkotiin olisi 2v alkaen kun silloin osaa jo puhua ja kaipaa varmaankin ikätovereita. Onneksi rahatilanne salli ollaa vaikka siihen 3-v asti kotona. Minulla loppuu vanhempainvapaa heti joulukuun alussa. Nyt onkin kohta jo elokuu, kauhean nopeesti aika menee
 
Mulla loppuu vanhempainvapaa joulukuun lopulla. Me ollaan päätetty, et minä olen kotona ensi vuoden elokuun loppuun asti ja poitsu aloittaisi päivähoidossa siis n. 1v5kk vanhana. Olisin mielelläni pidempäänkin kotona mutta talous ei anna periksi. Toikin pätkä kotihoidon tuella tulee olemaan tosi tiukkaa mut näin mennään.
 
Se olis hienoa jos olis säästöjä! Mulla kun ei ole kun olen niin huonosti tienannut, että siitä ei säästellä! :D

Tasse, ihanaa! Jotenkin niin lämmittää aina sielua kun ihmiset, joille on sanottu että ei ole mahiksia saada lapsia saa niitä sittenkin! :) Ja pomosi on aivan oikeassa :wink

On kyllä pulmallista kun haluaa olla lapsen kanssa mutta mutta mutta.... :/
 
Vanhempainrahakausi päättyy kyllä aivan järkyttävän aikaisin. Kuinka moni oikeasti pystyy/haluaa laittaa 9 kk ikäisen vauvan päiväkotiin, ja ottaako mikään päiväkoti edes niin pientä vielä? Vaikka ei pitäisi valittaa, Suomessa asiat on tosi hyvin näissä jutuissa, mutta oishan se kiva, jos vanhempainrahakausi kestäisi siihen kun lapsi täyttää 1 v. Edes.

Mä oon selaillut noita päiväkoteja ja on päätetty, mihin kolmeen laitetaan hakemus sitten. Yksityisiäkin olisi, mutta meidän alueella se ainoa yksityinen on samassa rakennuksessa kuin missä on pubi. Mua ei jotenkin millään tavoin houkuta ajatus siitä, että lapset näkee pienestä pitäen räkälän ja juopot siinä samassa...
 
Mites teillä isät, pitääkö ne isäkuukautta? Meillä isä on kateellinen kun saan olla vauvan kanssa kotona. Hän haluaa ehdottomasti sen isäkuukauden pitää ja tykkäisi jäädä hoitovapaalle myös. Lapsi on kyllä maailman paras syy olla pois töistä.
 
Meillä mies ei pidä vapaita, sillä hän on yrittäjä eikä voi.:sad001 Olisi halunnut kyllä!
 
Mä puhuin miehelle siitä isäkuukausihommasta mutta meinas ettei oo rahallisesti siihen mahdollista. Mä kyllä luulisin että onnistuis kun vaan pistäis jo palkasta säästöön eikä vaan johonkin autonromuihin :shifty:
 
Meillä mies pitää sen isäkuukauden, piti esikon kanssa myös. :)

Lapsi ei mene hoitoon ennen 3.v, olen itse siihen asti kotona.
Voi olla että alan jossain välissä tekemään osa-aikaisena työvuoroja niin sumplien ettei lapset joudu hoitoon, näin tehtiin näiden lasten välissä myös.

Ihanne tilanne olisi meillä niin että lapset eivät menisi laisinkaan tarhaan, vuorotyö molemmilla ja isovanhemmat lähellä niin luulisin onnistuvan, tai sitten otetaa hoitaja kotiin. Mieitin sitä sitten parin vuoden päästä. :)
 
Mites kun kotihoidontukea saa heti kun vanhempainpäivärahakausi loppuu jos lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Niin jos isä pitää isäkuukauden vanhempainrahakauden jälkeen, niin saako siltä ajalta kotihoidontukea. Jos näin on niin sillähän saa kavennettua palkan ja isyyspäivärahan välistä eroa. Mun tuloilla se n. 350€ melkein sen eron kattais. Kotihoidontukea maksetaan min. kuukauden pätkässä. Lisäksi jos äiti pitää ennen työhön paluuta palkalliset lomat ja vapaat pois, niin sittenhän voisi olla mahdollista saada jopa kahden kuun kotihoidontuki.

Mulla olis myös tavoite ettei lasta tarvis hoitoon viedä. Näillä näkymin onnistuu juurikin vuorotyön ansiosta. Jos jompikumpi olis päivätyössä, niin sitten ei enää. Mä vaan toivon, ettei työnantaja ole suunnitellut mun varalle päivätyötä, kun se on lasten kanssa niin kiva. Mä en tykkää yhtään tehdä normityötä. Vuorotyö on vaan niin mun juttu.
 
Kotihoidontuki on kyllä ihan naurettavan vähän, se 342€. Tässä meidän maassa työttömätkin ja sossupummit saa enemmän rahaa kuin äiti, joka hoitaa kotona lapsiaan :sad001
 
Takaisin
Top