Ostokset ja hankinnat

Me ostettiin palkki-istuin enkä jotenkin suostu uskomaan että suomessa saisi myydä merkittävästi turvattomampia istuimia.. :D Ihan vielä en sitä kuitenkaan haluaisi käyttää mutta molemmat istuimet kulkee mukana, sitten kun poika rupeaa kaukalossa huutamaan kun pieni eläin niin siirrän palkkituoliin ja saan ajorauhan :)
 
Tällainen pöljä kysymys tuli mieleen, että olen lukenut jostain kuinka tuollaisia rattaiden kärsineitä työntöaisoja ja turvakaaria on teipattu, niin onkohan kenelläkään mitään hajua millaista teippiä niihin kannattaa käyttää? Me ostettiin juuri tuollaiset Recaron matkarattaat, jotka on muuten aivan ihanat, mutta työntöaisan päällyste on sitä tosi herkkää vaahtomateriaalia joka hajoaa heti. Ajattelin jos sen saisi teipattua tai päällystettyä jotenkin ennakoivasti, suojausmielessä. :grin Voisin laittaa vaikka jonkun muovin siihen väliin, ettei sitten jää niitä liimaraitoja jos nuo joskus haluaa myydä. Myös kaikenlaiset muut tee-se-itse ehdotukset työntöaisan suojaamiseksi on tervetulleita. Valmista suojaa en voi ostaa, koska taittomekanismi on kahvan keskellä, pitää väsätä itse jonkinlainen mittatilausviritelmä.
 
Joo noita lätkäteippejä olin ajatellutkin. Ei vaan ollut mitään kokemusta niin mietin onko se ihan pöllö idea. :grin Täytyy kokeilla.
 
Onko kellään kokemusta Jane Touring matkarattaista? Serkku tarjosi sellaisia kun meidän nykyiset matkarattaat on jo aikansa eläneet.. enkä ihan heti pääse itse testaamaan niitä kun ovat yli 200km päässä.. täällä meidän perällä on aika huonot tiet, on hiekkaa ja soraa ja jos on asfalttia niin se on kalteva ojaa kohti.. vanhoja rattaita saa hiki päässä piettää tiellä.. no kaupungissa ne toimii jollakin tavalla mutta jatkuvasti renkaat hiertää ja vinkuu..
 
Ei mitään hajua noista kyseisistä rattaista Piika, itselle tuli vaan mieleen että tarviiko välttämättä olla matkarattaat? Noilla teidän spekseillä kuulostaa siltä, ettei tuollaisessa maastossa liene mitkään matkarattaat kovin mukavat työntää. :wideyed:
 
Joo tänään mietin samaa kuin mangustimamma, kun kävin lenkillä :happy: meillä on kyllä yhdistelmärattaatkin, niissä vain on se istuma-asento ihan surkea.. voisi kyllä katsella jos löytyy edulliset vähän paremmalla istuinosalla.. vielä vauva nukkuu tyytyväisenä kopassa.. toistaiseksi.. kaupunkireissuilla vain ei onnistu jos tyttö on hereillä niin ei viihdy aina kopassa.
 
Tänään löytyi käytettynä edulliset, tosi hyvän tuntuiset Emmaljunga City Cross rattaat, niissä on leveät ilmakumirenkaat ja hyvä istuinosa. Saa hävittää nuo yhdistelmävaunut sitten kun tyttö ei enää mahdu koppaan tai viihdy siinä..
 
Minä ostin käytettynä matkarattaat ja niitä tarkoitus käyttää juurikin vain matkalla. Ovat kyllä näppärät, mukavat työntää ja menee pieneen tilaan.

Olen ollut tosi tyytyväinen meidän yhdistelmävaunuihin ja niitä käytetään päivittäin. Vaunukoppa ei kyllä ole ollut enää käytössä moneen kuukauteen vaikka vauva nukkuikin siinä varsin hyvin. Ratas osan saa myös makuuasentoon ja kasvot sekä meno että tulosuuntaan ja poika viihtyy.
 
Meilläkin oli muuten niin hyvät yhdistelmävaunut, niin kauan kun koppa oli käytössä.. mutta ratas osassa selkänoja ei pysynyt säädetyssä asennossa, jos lapsi nojasi eteenpäin niin selkänoja tuli mukana ja siinä selkänojan yläosassa oli vielä joku liikkuva osa mikä muksahti lapsen päähän jos oli tiessä epätasaista..
 
Meidän matkarattaissa on tuo sama ominaisuus, että selkänoja tulee ikäänkuin mukaan kun nojaa eteenpäin, mutta se ei ole ainakaan vielä pahemmin käytännössä haitannut (paitsi ärsyttämällä mua). Se on kai tommoinen noissa kaikissa portaattomasti hihnalla säädettävissä rattaissa. :meh: Melkein jätin ne sen takia ostamatta, mutta yksivaiheisen yhden käden kasauksen takia päädyin kuitenkin noihin. Yhdistelmävaunuissa on meillä onneksi tukeva selkänoja.

Muuten kyllä mietin, että jälkikäteen ajateltuna olisi varmaan alunperinkin kannattanut ostaa toisenlaiset tavalliset rattaat. Joko sellaiset kevyemmät kaupunkirattaat, sellaiset joiden kanssa ei tarvitsisi varsinaisia matkarattaita ollenkaan, tai sitten kunnon jousitetut metsärattaat isoilla ilmakumipyörillä ja matkarattaat erikseen. Nyt meillä on melkein muttei ihan riittävän kompaktit yhdistelmärattaat, jotka ei ole missään käytössä täysin mahdottomat, mutta joita ei ole varsinaisesti ilo sen paremmin työnnellä metsässä kuin pakata autoonkaan...
 
Turvaistuinasiaa vielä. Onko jollain tietoa edullisesta turvaistuimesta, jota voisi käyttää sekä selkä että kasvot menosuuntaan, jota voi alkaa käyttää heti kaukalon jälkeen ja joka menee 36 kg asti eli käy myös turvavyöistuimesta? Eli käyttöaika 9-36 tai (0-36) kg?

Me tarvittaisiin joulukuuhun mennessä kakkosturvaistuin, koska suunnitelmana on että mies vie hoitoon ja minä haen. Ajatuksena on, että se olisi edullisempi malli ja sillä olisi pitkä käyttöikä. Tiedän että sellaisia on olemassa, mutta nyt kun haen netistä vaihtoehtoja tulee vastaan lähinnä Britax Evolvan ja Recaron Young Sportin tyyppisiä istuimia, joissa pitäisi istua heti alusta asti nassu menosuuntaan enkä haluaisi vielä vajaa yksivuotiasta kääntää niin päin.
 
Mangustimamma; meillä on klippan triofix ja se menee 36kg asti. Esikoinen siirtyi siihen suoraan kaukalosta. Kotimainen, aavistuksen hankala kiinnittää isofix-jalustan kanssa kasvot menosuuntaan mut jos ei usein tarvitse autosta irroitella niin ei ongelma.
Siis jalustan kanssa isofix sekä kasvot että selkä menosuuntaan. Oisko ollut viimeistään 25kg et isofix telakka ja istuimen omat vyöt viimeistään pois ja on sit enää kuin turvavyöistuin.
 
Meillä myös Klippan Triofix nyt esikoisen käytössä. Olen ollut siihen tyytyväinen, ainoa miinus oikeastaan tuo että hieman hankala asentaa isofixillä kasvot menosuuntaan. Toisena istuimena on joku Britax (tarkistan kotona), se on edullinen ja ihan OK, mutta hankala asentaa selkä menosuuntaan, kun pitää laittaa ylimääräisiä vöitä (etuistuimen kiinnikkeisiin, pitää turvaistuimen paikallaan.. korvaa tavallaan telakan..) sekin on muistaakseni 9-36kg ja sekä selkä että kasvot menosuuntaan.

Joo se on Britax Multi-tech.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vinkeistä, täytyypi katsella noita malleja liikkeissä ja pyytää niistä esittelyä. :) Katsotaan mikä sitten ostetaan... Pari päivää sitten saapui vihdoin se ykkösistuimeksi tilaamamme Britax Dualfix, ja ollaan siihen kyllä tyytyväisiä, joskin vähän se Recaron Zero.1 jäi pidemmän käyttöikänsä vuoksi kaivelemaan...On kumminkin liian kallis kakkosistuimeksi, lähes 600 euroa. :nailbiting:
 
Hei reissaavat vauvaperheet! Vinkkinä annan et me hommattiin sellainen valjassysteemi millä lapsen saa köytettyä tavalliseen tuoliin, jos on vieraspaikassa kylässä, eikä oo syöttötuolia. Sen lisäks sain sellaisen ilmatäytteisen valjaskiinnitteisen istuinkorokkeen että pääsee pöydän tasolle. Tämä setti käytössä mummolassa ja reissussa muualla.
 
Jostain lastentarvikeliikkeestäkö tuollaisia saa? Tarttis muutenkin valjaat meidän syöttötuoliin kun poika punkee ylös.
 
Numea, ainakin Lastentarvike myy valjaita syöttötuoliin. Varmaan löytyy muistakin lastentarvikeliikkeistä, tai marketeista jos on monipuolinen osasto..
 
Meilläkin on ollut suunnitelmissa ostaa tuollaiset matkavaljaat, mutta ei olla vielä saatu aikaiseksi.

Ärsyttää ihan hulluna nuo Torin poskettomat hintapyynnöt. Olen nyt täysin rakastunut tuohon Dualfixiin ja himottaisi kumminkin ostaa kakkosistuimeksikin 360 astetta pyörivä tuoli. Katselin Dualfixia ja Sironaa Torissa, ja siellä pyydetään ihan röyhkeästi lähes uuden hintaa käytetyistä turvaistuimista ja vieläpä vanhoista malleista. :wideyed: Kuka hullu ostaa käytetyn istuimen lähes uuden hinnalla, kun nimenomaan varoitetaan ettei turvaistuinta pitäisi ostaa käytettynä ainakaan tuntemattomalta?? Luulisi, ettei lasten turvatuotteissa kukaan tekisi kompromissia ellei rahallinen hyöty ole todella merkittävä (eikä välttämättä silloinkaan)? Ihanko totta joku ostaa muutaman kympin säästön takia potentiaalisesti kolaroidun ja valmistajan suositteleman käyttöikänsä ylittäneen turvaistuimen? :wideyed:

Meillä kakkosistuin tulee siis pelkkään hoitoonviemiskäyttöön parin kilometrin matkalle, siksi ajattelin että käytettykin kelpaa. Kaikki pidemmät matkat mennään ykkösistuimella.
 
Takaisin
Top