Osittaisimetys

Meillehän asetettiin tavoitteeksi maanantaina imetyspolilla 5 imetyskertaa per vuorokausi, joista yksi ajoittuisi yöaikaan. No, tänään on ollut sen sorttinen päivä, että olen onnistuneesti imettänyt 7 kertaa! Muutaman kerran jälkeen Monsteri on selvästi jäänyt tyytymättömäksi ja nälkäiseksi, vaikka ei ole enää huolinut kumpaakaan rintaa, ja näiden kertojen päätteeksi on saanut sitten vastiketta. Muutama ruokailukerta on myös mennyt ihan kokonaan vastikkeella, koska oltiin päivä liikenteessä, mun työmaalla, missä en sitten asiakkaiden edessä halunnut tissiä esiin kaivaa. Vastiketta on tänään kulunut 335ml, eli huolimatta lisääntyneistä imetyskerroista, ei vastikkeen kulutus ole juurikaan vähentynyt. Ainakaan siis vielä. Seurataan nyt tilannetta ja jatketaan samaan malliin - toivottavasti tuo vastikkeen kulutus edes hieman vähenisi!
 
Toivottavasti se onnistuu sulla paremmin kun mulla :) Musta tuntuu että mun maito on alkanut vähentyä joten me mennään kohta sitten vaan pulloruokintaan... Mut ei sille voi mitään ja hyvinhän tyttö on kasvanut vaikka saa vastiketta (paino 5,450kg ja pituus 61,3cm kun ikä oli 5viikkoa ja 6 päivää!) :wink
 
Juu, katsotaan. Voihan se olla, että kun vastikemääriä vähentää, alkaa ongelmat. Mutta jos en kokeile, harmittelen ja jossittelen asiaa sitten myöhemmin. Eli kokeiltava on, oman mielenrauhan takia!
 
Niinpä, siksi minäkin kokeilin. Kannattaa tehdä kaikkensa nyt niin sitten ei kaduta myöhemmin :) Sitten on ainakin tehnyt kaikkeensa ja jää hyvä mieli vaikka se ei onnistuis :)
 
Imetyspolin ohjeiden mukaisesti aloin päiväaikaan pumppaamaan imetyksen jälkeen imetetyn rinnan tyhjäksi. Tämä on lisännut maidontuotantoa ja samalla olen saanut iltaa varten mamman maitoa annettavaksi. Nyt kahteen ja puoleen päivään korviketta on mennytkin vain 40ml kaikenkaikkiaan! :eek: Saan iltaa varten pumpattua päivän aikaan 120-180ml, joka on yleensä riittänyt iltaimetyksen lisäksi. Syötän nuo sitten tuttipullosta. Hassu, kun tämä oman maidon antaminen tuttipullosta on aiheuttanut sen, että vauva vaikuttaa vierastavan nyt korvikkeen makua, kun sitä jouduttiin tuo 40ml antamaan. Alussa sylki aika paljon pois ennenkuin alkoi syömään korviketta.

Rintaraivareihin liittyen olen muuttanut omaa käyttäytymistä siten, että annan tissiä vasta sitten kun vauva on ihan todella nälkäinen. Ehkä aiemmin tuli turhankin usein (ja turhaan?) tarjottua rintaa ja sit tietty vauva huutaa ku rintaa tuputetaan, vaikka ei vielä kauhea nälkä olekaan.. Olen myös ottanut tavaksi lopettaa imetys aina kun vauva alkaa huutamaan rinnalla kesken syönnin. Sitten seuraavan kerran kokeilen taas imettää, kun näyttää että nälkä on palannut. Tämä on johtanut siihen, että nykyään poika ei ole enää juuri nukahtanut rinnalle tai imetyksen päätteeksi, vaan saattaa valvoa aina puolesta tunnista tuntiin, ennenkuin syönnin jälkeen käy unille. Ilmeisesti maha ei ole aivan täynnä, mutta rinnalla raivoaminen on vähentynyt. Ja se on ollut hyvä.
 
Kiva Menna että jaat noita käyttämiäsi konsteja täällä meidän muiden kanssa. Meillä on nyt viikko imetyspolikäynnistä ja imetysten lukumäärä vuorokaudessa on kasvanut huikeasti, ja yhden kerran kesto on päiväsaikaan vakiintunut noin 20-30min, illalla sitten useammin ja pidempään. Tästä huolimatta vastiketta menee ihan sama määrä kuin ennenkin? Olen vähän neuvoton tämän asian kanssa, mutta meinasin että tämän viikon vielä yritn vähentää vastiketta ja jos en onnistu niin sitten antaa olla...

Minkälaisia määriä vastiketta teille Menna muuten aikaisemmin kului?
 
Meillä meni vastiketta 200ml päivässä. Ei mikään huima määrä, mut kuiteskin. Ilmeisesti miun tissit tuottaa nyt ainakin tuon verran enemmän päivässä. Tuo pumppaus on auttanut kovasti!! Puapru: kyllähän vauva kasvaessaan koko ajan syö enemmän ja enemmän, eli on varmaan siulakin maidontuotanto lisääntynyt, vaikka vastiketta meniskin vielä sama määrä kuin aiemmin! :)
 
Vastikkeesta puheenollen, mitä vastiketta syötätte?
Meillä on NAN H.A. 1, ja kerran kun menin erehdyksissäni laittamaan pelkkää NAN 1, niin oi herranen aika sitä mahanvääntöä! Meillä ollaan superherkkämahaisia.

Itse kun söin suklaamuffinssin, niin kylläpä kitinä ja rupsu raikas. Samoin sipulit, valkosipulit, mausteet, ruisleipä, limsat.. You name it! Ja nyt, kun oma maidonsyönti on pitänyt laittaa tosi minimiin, eli mielellään ei yhtään, niin on jopa haastavaa miettiä mitä suuhunsa nakkaa. Maitoprotskua kun on ihan kaikessa.. Kaura- ja soijatuotteet suurkulutukseen.

Mulla tulis kyllä nyt maitoa täysimetykseen asti, mutta lypsän ja pullosta menee omaa maitoa ja korviketta silti 1-4x/pvä, riippuen päivästä ja ajasta. Syö kuitenkin aivan loistavasti niin pullosta kuin rinnalta rintakumin kanssa tai ilman. Eli on opetellut multi-imijäksi, niin ei ongelmaa ainakaan vielä sillä saralla. :)

Tämä vain syö yöllä niiiiiin laiskasti, että jos annan pelkkää tissiä, niin se herää taatusti 1-2 tunnin päästä kitisemään lisää ravintoa. Jos taas tungen pullon suuhun, niin Vola!, uni maistuu taas täyden masun kanssa pidempään. Ainakin yleensä. :D

Eilen ei naurattanu kylläkään, kun nukuttiin n. 2 tuntia toissayönä, mutta viime yönä otettiin pidempi uniralli. Joskin masukitinöiden kanssa, mutta ei silti tarvinnut kuin laittaa käsi sänkyyn tai työntää tuttia suuhun. :)
 
Meillä syödään myös tuota Nannin HA1:stä. Menee yöaikaan purkista ja päivällä keittelen sitten jauheesta sen mitä tarvitaan, kun on huomattavasti edullisempaa. Meille varmaan kävis ihan perus Nannikin, mutta kun jonkin verran tuota mahavaivaa on niin neuvolasta suositteli tätä HA:ta.
Mä annan myös vastiketta illalla ja yöllä, juurikin vähän pitempien unien toivossa. Tosin imetän myös ainakin kerran, sen aikaa mitä se nyt silloin sujuu. Tämä ihan maidontuotannon ylläpidon/lisäämisen takia. Viime yö oli muuten ensimmäinen kun meillä itkettiin mahavaivaa - siis kuulin että tuli pieruja ja sitten itkettiin ja kovaa... samanlaista on ollut nyt päivälläkin, mutta ei tietysti jatkuvasti. Mutta meillä siis itketään joko pieruja tai nälkää, muita syitä ei toistaiseksi taida olla.
 
Mulle kans ehdotettiin tuota jauhetta, mutta en oo vielä saanut aikaiseksi kokeilla, juurikin sen vedenkeittelyn vuoksi -> LUE: Laiska.

Pitää sitäkin vielä testata, kun siitä on sanottu, että se jauhe vois olla vieläkin vatsaystävällisempää kuin se tetra.
Meillä rupsutellaan kuin isot miehet konsanaan. Neiti kitisee ja vääntelehtii, sitten pamahtaa ja sen jälkeen tulee se sisintä riistävä itku. :sad001 Toista ressukkaa! Jätin D-tipat pois kaks päivää sitten, että katsotaan onko vaikutusta.

..jännä homma, että tätä kirjotellessa mietin penskaa ja alko tuntumaan, että tissit täyttyy ja syöpöttelijälle olis tarvetta. :Heartred (neiti nukkuu vaunuissa pihalla).
 
Meillä vastikkeena ihan perus NAN 1. Pojalla ei ole mahanväänteitä ollut juurikaan sen jälkeen, kun aloitettiin Disflatyl. Ja d-vitamiinit vaihdoin rela+d3:sta Jekovitiin. Jekovit ei ole aiheuttanut mahanväänteitä ja annan sen 5 tippaa vuorokaudessa.
 
Meillä Nan aiheutti ummetusta ja vatsan väänteitä. Meillä toimii parhaiten Tutteli, tetrasta sekä jauheena kun nyt on sen jauheenkäytön opetellut. Aina jos on pulloissa vesi valmiina, käytän jauhetta riippumatta onko yö vai päivä.

Pupelohan saa nykyisin kaikki ruokansa pullosta ja ah kuinka meidän nyt onkaan hyvä olla, molempien :)



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä poika on nyt 6 viikkoa vanha ja minä olen oman meijerini sulkenut 3 viikkoa sitten. Korvikkeena mennyt rintamaidon lisäksi nutrilonin nestemmäinen standard 1 ja sopinu meille alusta asti. On vaan hintavampaa kuin esim. NAN niin tässä jonkun ajan päästä aattelin kokeilla jos sievästi kokeiltaisiin vaihtaa siihen. 2 viikon iästä asti mennyt cuplaton ja nyt toissa päivänä vaihdoin disflatyliin joka oli katastrofi. Pojan maha ei tykännyt siitä ollenkaan ja sai jopa ilmaantumaan veristä limaa ulosteeseen! Sen takia käyty lääkärissä, mutta mitään vikaa ei onneksi löytynyt. Nyt vaihdettu takaisin cuplatoniin ja odotellaan masun rauhoittuvan ja tasaantuvan.
 
Mä meinaan tänään myös kysyä tuolla lääkärineuvolassa, josko olisi kannattavaa Disflatylin sijaan kokeilla Cuplatonia. Meillä kun ei ainakaan ole vähentyneet nuo ilmavaivat Disflatylillä... Vaikka kai noita voisi vaihtaa ihan kysymättäkin..

Viime yö oli ihan katastrofi! Ei vauvan takia vaan muuten, joten ihan suosiolla jätin imetykset väliin ja annoin pulloa. Toivottavasti tästä nyt ei ole haittaa maidon tulolle. Ei kai se nyt yksi yö? Mulla siis vanhin koira meni illalla tosi kummaksi, ja lopulta se ei tahtonut enää päästä ylos ollenkaan. Ulkona ei pissannu, ei kakannu. Ruualle sentään reagoi. vaikka ei olisi mitään pitänyt antaa kun maha on löysä, Olen sen takia siis valvoskellut ja juossut ulkona. Ei hupittanu siihen lisäksi enää ottaa imetysmaratonia...
 
Meilläkin lopetetaan imetysyritykset. Siihen tuli viikon iässä neljän päivän tauko minun lääkityksen takia (sitä ennen oli jo korviketta ollut lisänä) eikä sen jälkeen ole enää onnistunut.

Sain lisäpontta yrittää vielä lisätä maidontuloa viime viikonloppuna kun minulle suositeltiin imetysteetä. Viikonlopun ajan sitä hörpin ja imetin useaan kertaan. Syömisiä kun seurattiin niin todettiin kuitenkin että korviketta meni tissittelyn jälkeen yhtä paljon kuin jos ei olisi ollut tissillä, joten johtopäätös on että rinnat ovat kuivuneet ja poika tykkää vaan muuten lussuttaa tissi suussa.

Harmittaa jonkin verran. Tuntuu että olen ollut itsekäs kun pidettiin alussa taukoa ja pilattiin imetys. Pienellä oli silloin vatsavaivaa ja olin varma että se johtui antibiooteistani. Tauon aikana laiskasti pumppailin maitoa, ei aika eikä voimat riittäneet tarpeeksi useasti pumppaamaan. On semmoinen olo etten yrittänyt tarpeeksi, että olisi pitänyt jaksaa vaikka olin väsynyt. :sad001

Tsemppiä muille joilla on vaikeuksia ja jotka vielä yrittävät.



Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä se disflatyl ekalla kerralla tosiaan tuntu pahentavan vatsaa, mutta nyt se tokalla kokeilulla toimi! Viime yö meni yhdellä herätyksellä, ja sekin oli vasta klo 04.00. :) Näitä lisää, kiitos. Tosin, tissit ei kiitä.

Minä aikani stressasin imettämisestä, mutta nyt kun olen päättänyt antaa välillä pullosta, välillä tissistä, välillä lypsää jne, niin tää sujuu tosi hyvin. Tuntuu, että penskakin on tyytyväisempi. Ehkä sekin tajus aina, että nyt mami on kiree ku viulun kieli.

En kyllä tiedä auttaako tuohon vatsaan sekin, etten ole antanut nyt niitä D-tippoja laisinkaan hmm.. olisko tää neljäs päivä? Meillä on devisol käytössä, joten ehkä pitäisi kokeilla toista merkkiä. Kyllähän ne D-vitskut pitää antaa penskalle, mutta aloitan ehkä sitten myöhemmin, kun masu kestää paremmin. Peppukin on huomattavasti parempi nyt, kun ei kakka enää tule joka helkkarin vaippaan, vaan muutaman kerran päivässä. :)
 
En ymmärrä miten voikin vaihdella näin kamalasti päivästä toiseen tilanne ja fiilikset!
Viikonloppuna ja eilen olen onnistuneesti imettänyt sen 6-8 kertaa vuorokaudessa, ja antanut siihen päälle sitten vastikkeet. No, tänään kun kaikkinensa on ollut ihan katastrofipäivä, ei ole onnistunut vissiin kuin yksi ainut imetyskerta.... muuten on muutaman imun jälkeen alkanut sen päiväinen huuto. En todella tiedä missä vika tai mistä on kyse? Tissit kuitenkin täyttyy, nyt sen tunnen, mutta pumpulla ei tule mitään ulos.. hittolainen!
 
Mä en oo pumpannu kun ihan muutaman kerran mutta se on sujunu huomattavasti paremmin niin että vauva syö toisesta ja pumppaan toisesta. Vauva saa sen herumisen käyntiin molemmista rinnoista yhtä aikaa, mulla ei oo auttanu vaikka kuinka ajattelisin vauvaa tai vesiputouksia, pelkkä pumppaus on ihan pikku tippa kerrallaan pusertamista. Toki vauvasta ei varmaan oo apua jos ei malta kauaa imee, että en tiedä onko tästä neuvosta hyötyä :/

Voisko puapru olla että jos rinnat on nyt täydemmät niin vauvan on vaikeempi saada ote ja se hermostuu siitä? Meillä ainakin täyttä ja pinkeetä tissiä tarjotessa joutuu enemmän auttaan otteen saamisessa ja vauva saa paremmin kiinni kun "litistää" sormilla nännipihan kohdalta. Jos oikein nälkä jo on niin saattaa hetken kiukutella mutta rauhottuu pian kun tissin saa ujutettua suuhun.
 
Jos ei pumppaus onnistu niin onko heruminen käynnissä? Itellä ainakin saunan jälkeen heruu herkästi, tai sit johtuu siitä että tiedän että kohta imetys edessä
 
Kannattaa tosiaan kokeilla pumppausta esim. kuuman suihkun tai saunan jälkeen. Minulla ainakin rinnat alkavat oikein itsestään valumaan viimeistään siinä vaiheessa kun pyyhe osuu nänneihin..
 
Takaisin
Top