Osittaisimetys

emmu_ma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2015
Ajattelin aloittaa tälle asialle ihan oman ketjun, asia kun on kovin pinnalla itsellä tällä hetkellä ja taisi meitä osittaisimettäjiä olla muitakin. Vai jatketaanko juttua vaan tuolla imetysketjussa?

Siis, kuinka käytännössä toteutatte korvikkeen tai pumpatun lisämaidon antamisen? Meillä välillä tuntuu että elämä on yhtä tissittelyä ja sen jälkeistä pulloa ja ihmettelyä että söikö vauva nyt liikaa vai liian vähän, ja sitten se pullopyykki on ehkä rasittavinta! Pumppaus ei mulla oikein tuota tulosta vaikka sitä sitkeästi teenkin.

Kaikki vinkit ja hyväksi havaitut jutut siis jakoon nyt!
 
Mä annan kaksi tai kolme kertaa Disflatylia vuorokaudessa, enkä aina jaksa lypsää maitoa käsin (eikä sitä aina edes tule lypsämällä) joten korvikkeen seassa menee lääke. Pumppu ei sovi mun tisseille yhtään :sad001. Koitan imettää mahdollisimman paljon, mutta samat asiat ihmetyttää: syökö se nyt tarpeeksi vai liikaa. Välillä maitoa tulee ihan ku hanasta ja välillä tuntuu ettei taida tulla kunnolla. Ja vauvalla menee hermot, jos ei tuu tarpeeks hyvin ja kun tulee kunnolla. Sellanen kultanen keskitie ei ole pysyvä tila, joka päivä jossain vaiheessa on tuo liikaa/liian vähän juttu. Oispa vauvassa digitaalinen mittari josta näkys, kun se täyttyy. Vähän niinku kännykästä näkee paljonko on akkua. Ja kun akusta puhutaan, vois ruokamittarin vieressä olla myös virtamittari niin näkis myös sen, haluaako se tissiä vain koska on väsynyt. Monta ahmimisoksennusta päälleni saaneena sellainen ois oiken kätevä. Insinöörit come on? ;D

Korviketta olen antanut välillä silloinkin kun tuntuu ettei maitoa ehkä tule tarpeeksi. Ja nyt lauantaina otin viimein kauan kaipaamaani punaviiniä, ja sen jälkeen kaksi syöttöä annoin korviketta, ettei vauva saa alkoholia. Jouduin käydä puristelemassa tissejä lavuaariin kun alkoi sattua eikä aikaa ollut kulunut tarpeeksi. Jotenkin alkoholi vilkastutti maidontuotantoa kauheasti. Harmi ettei sitä kaikkea saanut käyttää vauvan hyväksi.

Ja se pullojen pesu! Meillä on vain neljä pulloa, joten joka päivä pitää pestä ja keittää. Äkkiähän se käy, mutta vauvani on ruuan suhteen täysin kärsimätön, joten kun lääkkeenantoaikana huomaankin, ettei ole pulloa, on se 15 minuuttia, mikä siihen pullon saamiseen menee, vauvalle ihan sietämättömän pitkä aika. Voi sitä huutoa!
 
Mä annan korviketta imettämisen jälkeen jos on tuntunut et ei oo tullut tarpeeks maitoa tai jos imettäminen on vaan yhtä huutoa. Eilen oli huono päivä kun hän sai vaan koko ajan tissiraivareita ja minä sinnikkäästi yritin sitten imettää.. mutta tänään on parempi päivä ja imetys on sujunut hyvin ja olen antanut korviketta vaan yhden kerran ja "vaan" 50ml. Eli meillä vaihtelee aika paljon riippuen päivästä.
 
Kunusiini, minä annan disflatylin vesitilkassa, näin neuvoi neuvola. Ja laitan samaan vesitilkkaan myös d-tipat silloin kun ne pitää antaa. Sekin kuulemma on ok. Enkä anna niitä millään lusikalla, vaan sellasella mummon mehukorkilla, minkä keitän sitten päivittäin. Se on minusta kätevä, kun lääkkeet voi pistää siihen vaikka odottamaan, niin ovat sitten heti käden ulottuvilla (tähän en oo kyllä kysynyt "lupaa").
 
Minulla on tissistä maidontulo vähentynyt radikaalisti nyt ihan lähipäivinä! Muutamia päiviä sitten piti antaa päivässä vähän lisämaitoa. Eilen tissin jälkeen meni reilusti yli desi!!! Eikä poika ole edes vielä kolmea viikkoa! Mutta Minä en jaksa stressata. Jos imetys ei suju niin ei se minusta huonompaa äitiä tee jos korvikkeilla poika kasvaa. Jos ei imetys suju niin ei sitten suju! Välillä ahdistaa jopa imettää kun pitää miettiä että mitä olen syönyt kun pikku ukkelin mahaa vääntää.
 
Tämä on hyvä ketju! Itellä se tilanne, et maitoa oikein suihkuaa tisseistä aina imettäessä, mut silti se ei tunnu riittävän tuolle meidän pojalle. Kerran kun pumppasin maitoa toisesta tissistä, niin sain yhdellä pumppauksella 75ml. Eli luulen, että ainakin tuon verran poika vetelee tissistä ja illalla/alkuyöstä ennen yöunia ja sitten joskus aamulla herättyä pitää imetyksen lisäksi antaa vaihtelevasti vielä 30-75ml korviketta kerrallaan.. Ja meillä poika on nyt tasan kaksi viikkoa! :eek: Päiväaika ja yö unien välissä riittää pelkkä tissimaito. Meillä menee korviketta 200ml vuorokaudessa.

Ootteko kysyneet asiaan neuvoja neuvolasta tai muuten jutelleet osittaisimetyksestänne? Millä mielellä terkat on suhtautuneet asiaan? Ite en ole kysellyt neuvoja tai jutellutkaan asiasta. Ollaan vaan miehen kaa ite päätetty alkaa antaa lisäksi korviketta. Minusta se ei tunnu mitenkään pahalta antaa korviketta. Paremminkin tulen sitten hyvälle mielelle, kun näen pojan saavan tarpeeksi ruokaa. Tiettyihin vuorokauden aikoihin kun ei vaan tuo oma tuotanto yksinkertaisesti riitä.
 
Mä päätin tänään seurata oikein tarkkaan miten meillä syödään ja kirjaan kaiken ylös. Oon myös aktiivisemmin tänään tarjonnut lisämaitoa jotta näkisin riittääkö tissimaito todella. Noh, tämän seurauksena pupelo oksentaa/puklaa joka ruuan jälkeen... Ja ei se sitä korviketta kuitenkaan mahdottomia määriä vetele eli tissistäkin maitoa tulee niinkuin oon ajatellutkin.

Täälläkin on vähän sitä että en tiedä ärsyttääkö vauvaa rinnalla se ettei maitoa tule, vai se että sitä tulee kerralla liikaa. Kannatan tuota Kunusiinin ideoimaa mittaria mistä näkisi vauvan kylläisyyden ja väsymystilan. Vähänku auton ajotietokone! :) en myös edelleenkään osaa lukea vauvaani että milloin hän haluaa lopettaa tissillä kun/jos vatsa on täysi. Pullolla kyllä tämän huomaa selvästi kun suu ei enää aukea.

Oon nyt ajatellut imettää sen aikaa kun se hyvältä tuntuu, onhan vauva tänään jo 1kk (mihin tää aika on menny?!?!) ja saanut päivittäin rintamaitoa suurimman osan ravinnosta. Jos vielä muutaman viikon jaksaisi ja sitten siirtyisi kokonaan pulloon ennenkuin uuvutan itseni tällä tissi/pullorallilla ja huolella siitä saako lapsi tarpeeksi ruokaa.
 
Ja tuosta neuvolasta, oon koettanut siellä jutella tästä osittaisimetyksestä enkä ole juuri sieltä saanut mitään kannanottoa asiaan. Silloin kun käytiin vielä äitiysneuvolassa niin sain tukea ja neuvoja enemmän, mutta lastenneuvolassa en juurikaan. Itseasiassa viimeksi neuvolassa ärsytti kun olin juuri puhunut että imetys on meillä hankalaa ja haastavaa välillä ja kun vauva alkoi huutaa ruokaa siellä niin terkka vaan totesi että "Voit imettää siinä samalla kun jutellaan". Joo, varmaan voisin jos osaisin ja vauva malttaisi imeä muuallakin kuin kotona imetystyynyn kanssa. Pyysin sitten pari tyynyä avuksi ja saatiinhan me sitten syötyä muutama imaisu että sain vauvan hiljaiseksi.
 
Meillä mennään osittaisimetyksellä myös. Maito ei siis tunnu riittävän, eikä nännit anna periksi ainakaan tällä hetkellä vaan nostatella maitoa imettämällä kaiken aikaa vuoronperään molemmista rinnoista. Ja kaikkia ohjeita vastaan olen enimmäkseen antanut pullosta pumpattua maitoa/vastiketta öisin, jotta saa nukuttuakin.. Rinnalla kun Monsteri siis voi viihtyä toistakin tuntia, ja tämän jos tekee kahteen kertaan yöllä plus nukutukset päälle, niin ihan kamalasti ei tarvitse unta itselle ajatella.
Tuosta maidon riittämisestä. Tänään olen kaksi kertaa onnistunut imettämään niin, että Monsteri on ollut tyytyväinen ja nukahtanut heti syönnin päälle. Unta riitti tunnin verran ja sitten oli taas nälkä. Muutoin täytyy antaa vastiketta lisäksi jotta mieli on hyvä ja vauva tyytyväinen. Vastiketta menee 350-400ml päivässä, eli aikas paljon.

No, mennään sinne imetyspolille kahden viikon päästä. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä silloin! Tahtoisin siis imettää ja jos mahdollista niin täysimettää. En kuitenkaan ota asiasta stressiä ja jos maito ei riitä niin se ei sitten riitä.
 
Meidän neuvolassa ne on ollut mahtavia. Varsinkin kun mulla oli tosi huono mieli siitä että mun maito ei riittänyt ja ei vieläkään riitä niin neuvolantädiltä sain paljon tukea ja ymmärrystä.

Tällä hetkellä mulla on sama fiilis kun emmu_ma:lla että jatkan vielä imettämistä niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Ja sitten kun se ei enää tunnu hyvältä niin sitten mennään vaan korvikkeella.
 
Minä nyt sitten lopetin sen imettämisen. Se ei enää tuntunut ollenkaan hyvältä. Kaikkia keksimiäni keinoja ollaan koitettu ja apua pyydetty, mutta se vaan ei lähde luonnistumaan vieläkään. Imettämisen, pumppaamisen ja kaiken stressin lisäksi vielä tämä pulloralli on melkoisen rankkaa. :/ Tsemppiä teille kun vielä jaksatte :Heartred minä täällä painiskelen melkoisen tunteiden vuoristoradan kanssa..
 
Minä oon kans vähentänyt reilusti imetyskertoja. Yllätyksekseni nyt sitten imetys sujuu paremmin kun en enää yritä edes joka syönnillä imettää! Ja maitokin riittää paremmin. Tästä se maidon tulo alkaa varmaan hiipumaan kun tilausta ei enää niin paljon ole... Katsotaan miten tilanne edistyy.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä tilanne on sellainen, että vauva on saanut lisämaitoa/korviketta alusta alkaen. Oma ei ole riittänyt / vauva ollut liian kärsimätön / opettelua, jota leikkaushaava on haitannut. Pari ensimmäistä päivää kotona olivat hirveän itkuisia ja vauva vaikutti kovin vatsavaivaiselta. Mieleen juolahti, että kyse voisi olla antibiooteista joita minulla on käytössä ja asiaan tutustuttuamme epäilyksemme vahvistuivat, että näin voisi olla. Ihmettelin, kun ei sairaalassa mitään sanottu tästä, että imetystä ei suositeltu näiden antibioottien kanssa. Ehkä he sitten arvelivat, että äidinmaito on pitkässä juoksussa tärkeämpää kuin tilapäiset vatsanväänteet. Mutta päätimme, että lopetan imettämisen siihen asti kun kuuri jatkuu.
Maanantaista olen pumpannut maitoa, mutta tänään minulle vasta selvisi, että pitääkseni tuotannon käynnissä pitäisi pumpata usein ja myös yöllä. En tiedä jaksanko, kun muutenkin tuntuu ettei aikaa ole yhtään ylimääräistä ja huolettaa ja harmittaa jos olen tavallaan pilannut koko imetyshomman.
 
Mua houkuttaa päivä päivältä enemmän myös tuo imettämisen lopettaminen... Vaikka en ihan kamalasti asiasta stressaa, niin silti on kauhean turhauttavaa yrittää imettää, ja lähes tulkoon poikkeuksetta imettämisen jälkeen todeta, että joo, on haettava vastiketta. Ja jos sitä menisi imetyksen jälkeen vaan vähän, mutta kun keskimäärin Monsteri tarvitsee sellaisen 60-70mi niin todella tulee sellainen olo että tuossa rinnalla olo on vaan sitä läheisyyttä ja lussuttamista, ei sieltä mitään irtoa. Mutta kyllä kai me sinnitellään sinne kuun loppuun ja imetyspoliaikaan saakka, vaikka sekin on jotenkin harmillisen myöhään.... Kolme viikkoa taisi olla kokonaisuudessaan tämä odotusaika ennen kuin sinne päästään.... Oon vähän maassa nyt, vaikka tiedän ettei imetys ole äitiyden mittari.
 
puapru, täällä vähän sama homma, elikkäs tuntuu, et maitoa ei tule tarpeeksi. vauva saattaa olla tissillä 45 minuuttia ja heti perään huutaa nälkäänsä ja hotkaisee kunnon annoksen korviketta :/ oon kuitenkin vielä yrittänyt jaksaa viettää iltani sohvan nurkassa yläosattomissa valmiudessa lähes jatkuvaan syöttämiseen (ai sen yritykseen), mut välillä tuntuu, et olisko helpompi siirtyä pulloon. joka ilta ennen vauvan nukkumaanmenoa annan suoraan korviketta, jotta saa varmasti masun täyteen ja nukkuisi sitten paremmin pidemmän pätkän ennen seuraavaa syöttöä.
 
mä soitin imetyspoliklinikalle tänään ja sain sieltä vähän neuvoja.. Pitää alkaa vähentämään korvikkeen määrää astettain jotta mun maitotuotanto lisääntyis. Ja sitten mun ei pitäis antaa niin paljon korviketta yöllä (niin kun nyt oon tehnyt koska haluan nukkua), eli nyt pitäis imettää pari yötä paljon..... eli oon sitten ihan zombie :D Ja kun tyttö saa rintaraivareita niin pitäis rauhoitella hänet ja yrittää uudelleen. Ja sitten pitäis juoda paljon, levätä, syödä hyvin y.m.
 
Mä oon nyt kolmena iltana antanut korviketta, kun lapsi ei suostu edes yrittään imeä rinnasta, huutaa ja potkii vaan ja itsestäkin tuntuu että illalla on maito loppu. Päivällä ja yöllä oma maito riittää hyvin. Tänään huuto alkoi kuitenkin jo päivällä, nukkui 5-30 min ja sitten taas huudettiin eikä edes yritetty syödä. Mieli teki antaa pullosta mutta kun tiesin että maitoa on. Viimein sain sit huijattua tissin suuhun just kun oli nukahtamassa ja sit hän epähuomiossa söikin tyytyväisenä! Luulen meillä ongelman olevan se, ettei maitoa ala tulla juuri samalla sekunnilla kun vauva ottaa rinnan suuhun ja hermostuu siitä. Täytyy nyt yrittää jos jaksaisi illallakin vaan yrittää saada syömään rinnasta jos maitoa on. Illan huudot on vaan olleet jotain niin karmaisevaa että on sitten tullut turvauduttua siihen korvikkeeseen.

Kaks päivää yritin myös pumpata joka välissä että olis voinut antaa sit sitä pullosta, mut sain kerättyä vain vaivaiset 70 ml. Viime yönä sit kokeilin ekaa kertaa maidonkerääjää ja sillä tulikin sit yhdestä rinnasta kerralla 20 ml samalla kun toisesta imetin ja tänään onkin jo kertynyt enemmän maitoa kuin kahtena edellisenä päivänä ja yönä yhteensä. Jospa sitä kohta sais vaikka pakkaseenkin asti.
 
Sofiaelisabeth: juurikin noin mun oma äitikin sanoi mulle kun otin puheeks jos maitoa ei tulekaan tarpeeksi. En ole kertaakaan antanut korviketta, joitain kertoja pumpattua äidinmaitoa pullosta. Kyllä sitä maitoa alkaa tulemaan koko ajan lapsen tarpeiden mukaan. Mä nykyään tunnen oikein kun maito nousee, rinnoissa kihelmöi.. Mutta juoda pitää PALJON. Mulla menee joka imetyskerralla 0,5-1 litra vettä. Mulla on tuoppi jossa pilli aina tossa imetys"pisteeni" vieressä ja mies täyttelee sitä kun tulee tyhjäksi. Ja imetän silloinkin kun tuntuu että ne on tyhjät.. Hyvin tuntuu riittävän vaikka itsestä tuntuu ettei sitä tule tarpeeksi.. Lapsi kuitenki kasvaa 250-350g viikossa.. Ei sitä maitoa nousekkaan eikä alakaan tulemaan jos antaa korviketta.

Ja niinkuin aemmin sanoin, jossain neuvottiin antamaan korviketta ensin joku 10-15ml ja sitten imettää. Jos lapselle jää nälkä niin seuraavalla ruokintakerralla antaa hiukan enemmän korviketta ennen imetystä. Ja nimeomaan ENNEN imetystä. Lapsi saa just sen verran pullosta (10ml) että jaksaa alkaa kunnolla imemään rintaa ja mielikuva mahan täyttymisestä jää rintaan eikä pulloon.
 
hei tosta maidonkerääjästä kysymys - miten käytännössä sen säilöminen? tai siis kun saatte kerättyä ja laitatte pulloon ja kylmään, niin entäs seuraava satsi? voiko jäähdyttyään kippaa edellisten joukkoon? ja kauan säilyy jääkaapissa?
 
Minä koetin kanssa tuota korvikkeen vähentämistä mutta en vaan hennonut huudattaa vauvaa nälissään. En vaikka kuinka se olisi lisännyt maidon tuotantoa. Toivotaan että teillä sofiaelisabeth käy paremmin :)

Tänään oon imettänyt melkein joka syötöllä ja kumma kyllä maito on riittänyt tosi hyvin. Pupelo on saanut korviketta vaan muutamia kymmeniä millilitroja. Nyt jos tämä alkaa sujua niin oon kummissani. Kai se oma psyyke vaikuttaa asiaan niin paljon. Tutkimattomat ovat maidon tiet :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top