Oireet

Perjantaina mulla tuli n. 5h ajan aivan jäätäviä supisteluja alaselän ja kyljen välimaastoon ja olin jo ihan varma että nyt mennään mutta vielä mitä, siinä ne sitten illan aikana hiipu pois ja vauva on vieläkin mahassa :inpain: Sen jälkeen olo on muuttunu paljon tukalammaksi, kävelystä on tullu sellasta vaappumista enkä uskalla autollakaan lähteä enää tuota lähikauppaa pidemmille matkoille, ainakaan yksin kun on vähä semmonen fiilis ettei koskaan tiiä koska seuraava kivuliaampi supistus alkaa.
Mun mies tekee oikestaan pelkkää aamuvuoroa, se herää viiden aikaan ja mä aina siinä samalla, siinä syön ja katon sängystä huomenta suomea ja yleensä nukahdan siihen vielä pariksi tuntia :) Vessakäynnit on vähän vähentyny, herään aina siinä 1-2 välissä ja sitten joskus 4-5 välillä.
 
Mikähän siinä on kun aamulla herätessä on niin kipeä olo? Nukun siis kylkiasennossa ja tuosta kun herään, niin mikä tahansa liikahtaminenkin on aivan tuskaa ja täysin mahdotonta. Kipu tuntuu lähinnä reisien yläosassa ja kylkien sivuilla. Eikä se nyt supistukselta vaikuta kun ei kiristä ollenkaan. Ja se on siis kestokipu kunnes viiden minuutin ähkimisen ym. jälkeen saan kammettua itseni istumaan. Sitten loppuu.
 
Täällä ollu aamusta asti kovia polttoja alavatsalla, ne häviävät välillä ja sitten tulevat takaisin. Uutena oireena on tullut nyt supistuksien tunne tonne alapäähän, niin että takareisiin asti vetää. Niitäkin tulee aika ajoin. Käytiin tossa saunassakin ja supistuksia tuli silloinkin. Nyt taas rauhallinen tilanne, makoilen tässä sohvalla ja lepäilen. Väsymys on ollut ihan järjetön nyt muutamana iltana peräkkäin, niin että olen sohvalle nukahtanut.
 
Täällä ollu aamusta asti kovia polttoja alavatsalla, ne häviävät välillä ja sitten tulevat takaisin. Uutena oireena on tullut nyt supistuksien tunne tonne alapäähän, niin että takareisiin asti vetää. Niitäkin tulee aika ajoin. Käytiin tossa saunassakin ja supistuksia tuli silloinkin. Nyt taas rauhallinen tilanne, makoilen tässä sohvalla ja lepäilen. Väsymys on ollut ihan järjetön nyt muutamana iltana peräkkäin, niin että olen sohvalle nukahtanut.
Tsemppiä!!!! Ehkä sielä on pian vauva!
 
Itse saan oon saanu nukuttua kiitettävän hyvin koko raskauden ajan, vaikka taipumusta on kyllä vaikeaan unettomuuteen. Ainoastaan vessassa on rampattava ne 2-3 kertaa per yö ja joinain luksusöinä vain kerran, huhhuh! :D

Supistuksia on ollut muutaman viikon ajan ja tuntuvat yleistyvän päivä päivältä, vaikken enää edes uskalla rasittaakaan kehoa pahemmin, tänään 37+3 menossa siis. Välillä niin kivuliaita ja pitkiä ovat, että jännittää tuleeko jo äkkilähtö..

Sitte iha mielenkiinnosta on kysyttävä miten tiheästi teitä seurataan neuvolassa tai polilla nyt loppuraskaudesta? Nimittäin kävin edellisen kerran neuvolassa joskus viikolla 34 ja kuulemma ei ole tarvetta enää käydä. Polilla kävin sektioajan "hakemassa" pari viikkoa sitten ja siellä pikaisesti ultrasi, sitä edellinen ultra oli puolestaan JOULUKUUSSA. Oma äitini on sitä mieltä, että eivät seuraa tarpeeksi tiheään tilannettani. En tiiä lainkaan esim. kohdunkaulan tilannetta tai vauvan painoarviota syntymähetkellä.....

Onko muillakin siis käyntejä näin harvakseltaan vai onko tämä jokin paikkakunnasta riippuva säästötoimenpide tms.?
 
Onko muillakin siis käyntejä näin harvakseltaan vai onko tämä jokin paikkakunnasta riippuva säästötoimenpide tms.?

Lahdessa ainaki on 2 viikon välein loppuraskaudessa käynnit. Ite oon käyny hoitajalla viikolla 32, lääkärillä 36 ja nyt on hoitaja 38 viikolla. Seuraava hoitajan käynti varataan lasketun ajan tietämille.
 
Ultria ei ole rakenneultran jälkeen lainkaan jollei ole tarvetta seurata/tehdä painoarviota tms. Neuvolassa ei ole ultraa. Kävin viimeksi lääkärillä 34+3 ja seuraava aika terkalle 37+1. Esikoisesta kävin tiheämmin koska verenpaineet nousi mutta tässä ei ainakaan vielä joten ei ole tarvetta. Lääkäri epäili mulla vauvan olevan perätilassa joten väliin osuu huomiselle ultra äitipolilla joka siis ei normaalisti kuulu seurantaan vaan lääkäri laittoi lähetteen.
 
Joskus syksyllä luin lehdestä artikkelin synnytykseen valmistautumisesta mm. venyttelemällä. Harmi kun en ottanut sitä artikkelia talteen. Tietääköhän joku aiheesta enemmän?
Tuli mieleen kun nuo liikkumiset on aamulla niin tuskaisia, että onkohan mulla vaan lihakset totaalijumissa? Siis lonkankoukistajat, pakarat, reidet jne. ja sitten kun liikkuminen on muutenkin jo so-last-season, tulee niin maltillisesti otettua kaikki.
Että pitäiskö sitä vaan rauhalliseti venytellä niin olisi sitten vähän notkeampi synnärillä?

Viimeisen kuukauden aikana ennen laskettua aikaa on ollut neuvola 2 viikon välein, yksi lääkärikäynti+ ultraus koska vaadin (?), yksi kotikäynti ja loput neuvolat on kai viikon välein sitten.

Tänään tuli limatulppaa ja parit pienet menkkajomot. Vedin 13 tunnin yöunet (mun olo on virkeä!!) ja koko loppuviikon olen syönyt lähes koko ajan koska on ollu vaan nälkä.
 
Ultria ei tosiaan "pakettiin" kuulu kuin nt-ultra ja rakenneultra, kaikki muut on sitten vain jostain erityisestä syystä. Neuvolakäyntejä taitaa tässä loppupuolella olla parin viikon välein, mutta meilläkin polikäynti korvaa yhden käynnin, eli viimeisimmät on olleet (öö, ehkä) rv31, rv34, sit ultra polilla rv36 (perinnöllisen sydänvian seuraamisen vuoksi) ja neuvola sit rv38, seuraava sitten varmaan lasketun ajan tienoilla jos ei aikaisemmin tule. Mulle ei ole tehty koko raskauden aikana yhtäkään sisätutkimusta, enkä oikein tiedä mitä tekisin esim kohdunkaulan tilanteen tietämisellä. Vauva tulee aikanaan tai sitten käynnistettynä, eipä se siitä tarkustelusta juurikaan muutu :D
 
Meillä viikoilla 36 nla lääkäri, jonka jälkeen 2viikon välein perus neuvola laskettuun aikaan asti ja varmuuden vuoksi varataan vielä yksi käynti joka on lan jälkeen :)

Mulla on joka raskauden jälkeen tullut jännetuppitulehdus ranteeseen, nyt se alkoi jo eilen, samoten vauvan pää porannut lantioon nyt pari päivää aiheuttaen ilkeitä tuntemuksia, myös vasempaan reiteen on kohdistunut supistus maista kipua, mutta ainakaan aikasemmissa raskauksissa mulla ei ole reisissä supistukset tuntuneet, vaan aina selässä, joten en usko että ihan supistuksia ollut :)
 
Onko muilla ollut käsien puutumista? Mulla on joka öinem ongelma että molemmat kädet puutuu, niskat on kyllä jumissa..
 
Virtsarakon kramppaaminen..mikä ihana tunne! :P Eli öisin pakottaa lähtemään vessaan kun sattuu niin että huohotuttaa (eikä ole mikään supistuskipu se).

Chandelier: minä oon venytellyt koko raskauden ajan mutta silti olen aivan jumissa :D Nyt vikoina viikkoina muistin alkaa venyttelemään ja rentouttamaan tietoisesti myös lantionpohjanlihaksia. Jos siitä vaikka jotain hyötyä olisi!
 
Kiitos vertailukohteista noiden käyntien suhteen! :D Sitä kun sortuu joskus googlessa seikkailemaan nii siellä olen törmännyt keskusteluihin, joissa odottajat tietää hyvinkin tarkoin esim. kohdunkaulan tilanteen yms nii tuli mielikuva, että se kuuluis tutkia ainaki jos on kipeitä suppareita, vaikka ilmeisesti asia ei olekaan näin..? Ja parempi nii, en todellakaa välitä sisätutkimuksista. :'D

Ja onhan se muutenki paras, ettei siel neuvolassa tai muualla tarvi rampata enää. Ku alkuvaiheessa seurasivat nimittäin ultrallakin tosi tiheään, koska tää alkoi kaksosraskautena ja toinen ei selvinnyt, plus yks keskenmeno jo aiemmin takana. Lähipiiri vaa lietsoo stressiä onnistuneesti asiasta, että miksei ne seuraa tarpeeks, mutta tosiaan mitäpä ne käynnit hyödyttää jos kaikki on hyvin ku ei onneks ole raskausdiabtesta, ei korkeaa verenpainetta, ei raskausmyrkytystä tms vaivana. :)
 
Onko muilla ollut käsien puutumista? Mulla on joka öinem ongelma että molemmat kädet puutuu, niskat on kyllä jumissa..

Mulla on myös tota käsien puutumista. Molemmat kädet puutuu vaikka ei nukkuisi koko käden päällä. Sitten tulee vielä monta kertaa yössä. Tosi ärsyttävää.
 
Mulla on myös tota käsien puutumista. Molemmat kädet puutuu vaikka ei nukkuisi koko käden päällä. Sitten tulee vielä monta kertaa yössä. Tosi ärsyttävää.

On kyllä ärsyttävää, ymmärtäisin just jos nukkuis käden päällä mutta ite vielä oikein Yritän asetella ihteni niin että veri pääsis kiertään. Silti herää kädet ihan puutuneena!
 
Tuosta käsien puutumisesta. Mulla on leikattu molemmalt kädet rannekanavan ahtauman vuoksi, oireena juurikin tosi kova puutuminen. Sanotaan kyllä, et vaikka ne on leikattu niin raskauden aikana oireet yleensä palaa. Hermot siis on puristuksissa käsissä, kun kudokset turpoo raskausaikana. Mulla vähän geeneissä se et on vaan tosi kapeet ranteet ja siksi hermot joutuu puristuksiin..ikävä vaiva :/
 
Nyt vikoina viikkoina muistin alkaa venyttelemään ja rentouttamaan tietoisesti myös lantionpohjanlihaksia. Jos siitä vaikka jotain hyötyä olisi!

Miten lantionpohjaa voi rentouttaa? En ole löytänyt kuin jumppaohjeita ja sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri totesi että mulla on lihasjumi lantionpohjassa.
 
Tuosta käsien puutumisesta. Mulla on leikattu molemmalt kädet rannekanavan ahtauman vuoksi, oireena juurikin tosi kova puutuminen. Sanotaan kyllä, et vaikka ne on leikattu niin raskauden aikana oireet yleensä palaa. Hermot siis on puristuksissa käsissä, kun kudokset turpoo raskausaikana. Mulla vähän geeneissä se et on vaan tosi kapeet ranteet ja siksi hermot joutuu puristuksiin..ikävä vaiva :/


Mulla on myös leikattu, mutta vaan vasen. Raskausaikana palaa puutumiset.
 
Fecility: esim syväkyykky asento ja sitten palleahengityksellä :) sitä oon nyt treenannut ja taisin tajuta tekniikan! Satuin löytää ohjeita vdopas.com sivuilta (http://vdopas.com/2017/03/06/lantionpohjalihakset-osa-2/)

Hmmm tänään on rv 37+2 ja limatulppa irtosi aamupäivällä. Pari kertaa jomotuksen tunnetta ollut alaselässä ja mahassa. Maha oli löysällä aamulla (mikä todella epätavallista nyt raskauden aikana) ja toissailtana oli the levottomat jalat! Viime synnytys alkoi levottomat jalat huipentumalla rv 38+5. Ja nyt n. viikon ollut kipua kivusissa. Pääsispä jo synnyttämään!!! :D Taidan alkaa pullaa leipomaan tai jotain puuhaa pakko keksiä!
 
Mulla on nyt alkanut mahan kovettuessa selkäluhakset väsyyn tosi paljon, ettei jaksa olla pystyssä. Pakko mennä makuulle. Ei satu kuitenkaan. Ei vaan jaksa kannatella itteään.
 
Takaisin
Top