Oireet

Mä himoitsen sipsejä... me ei koskaan osteta sipsejä ellei ole jotku illanistujaiset. Sit tuolla miehellä on taas joku herkuton menossa, niin mäkään en saa herkkuja :shifty: Tai saan, mutta en jaksa kuunnella sitä pään aukomista.
 
Onko muilla riesana hiivatulehdukset? Jouduin jo kaksi kertaa lääkitsemään, enkä usko, että vieläkään auttoi. Syön nyt myös maitohappobakteereja, jospa se ehkäisis edes vähän. Normaalisti en hiivasta kärsi, vain kaksi kertaa ollut aiemmin koko elämän aikana ja nekin antibioottikuurien jälkeen ja helposti hoituneet pois. :sad001
 
Täällä kun on pahoinvointi ja etova olo loppunut lähes kokonaan niin hieman enemmän maistuu myös makea. Olin muka jo tyytyväinen että näinkö helposti tällainen sokerihiiri pääsee makeasta eroon, mutta kyllä nyt jo vähän tehnyt mieli. Karkit kyllä säilyy mutta jäätelöä on tullut muutamalla kauppareissulla ostettua. Ja kun kesää kohti mennään niin ei varmasti jätskinosto vähene.
 
Onko muilla riesana hiivatulehdukset? Jouduin jo kaksi kertaa lääkitsemään, enkä usko, että vieläkään auttoi. Syön nyt myös maitohappobakteereja, jospa se ehkäisis edes vähän. Normaalisti en hiivasta kärsi, vain kaksi kertaa ollut aiemmin koko elämän aikana ja nekin antibioottikuurien jälkeen ja helposti hoituneet pois. :sad001

Muistan joskus nuoruudessa, kaverille lääkäri sanoi että piimän (ja varmaa muidenkin hapantuotteiden) juonti vois auttaa :)
 
Mulla on kyllä suklaata tullut nyt syötyä :D Ostin jopa ekaa kertaa elämässäni laktoosinpilkkojaa (mulla on laktoosi-intoleranssi), niin sain ekaa kertaa pariinkymmeneen vuoteen syötyä puoli levyä fazerin laktoosi-suklaata kerralla, ihanaa! Mulla on joka raskaudessa suklaanhimo lisääntynyt, ja olen sitä syönytkin useammin :) Niin varmasti teen nytkin (lisäkilotkin olisi tervetulleita, toki kolesteroli ei ole hyväksi kenellekkään mutta nyt ei mahda mitään kun tekee niin mieli suklaata).

Sen sijaan esim. tv-sekoituksen karkit melkeinpä haisee lisäaineille, hyi olkoon... Enemmän tekee mieli herkutella myös (tyrnimustikkabanaani) -marjasmoothieta, sokerilla makeutettuna tietenkin :D Smoothie menee nyt melkein päivittäin kun ei ole närästysongelmaakaan nyt (vielä?).
 
Täälläkin mansikkajäätelö himo. En kestä! Jäätelöä löytyisi pakkasesta mutta koitan taistella vastaan kun ihan varmaan radi taas ja sokerit pitäs pysyä kurissa.
 
Siis miltä nuo harjoitussupparit tuntuu?

Mä oon aatellu, että vauva siellä vaa venyttelee ja painaa masua välillä ihan koholle ja samalla mahaan sattuu ihan vähän semmosta venytyskipua. Tämä saattaa kestää melko pitkänkin aikaa.

Jostain luin kun joku kirjoitti, että tämmöset tuntemukset ois supistuksia?? Pitääkö nyt huolestua?
 
Harjoitussupistuksissa maha menee kovaksi (yleensä tuntee myös käsin kokeillessa) ja tunne on sellainen kiristävä ja epämukava. Vähän kuin pari kokoa liian pienet housut olisi jalassa.. ovat yleensä täysin vaarattomia, kohtu treenaa vain jo synnytystä varten ja levon pitäisi auttaa. Jos noita paljon tulee, on niistä hyvä mainita neuvolassa. :)

Kipeät supistukset tuntuvat vatsan puolella vähän niin kuin kipeinä kuukautiskipuina tai voivat tuntua polttoina selässä/ pakaroissa. Silloinkin kohtu kovettuu.

Supistukset ovat aaltomaisia ja välissä on kivutonta, kunnes tulee uusi supistus. Jos säännöllisiä supistuksia tulee ennen rv35, pitäisi niistä aina olla yhteydessä lääkäriin, sillä voivat käynnistää synnytyksen. Lepo ja Panadol yleensä auttavat, mutta jos eivät, voi olla sairaalakeikka..
 
Elaffy. Kiitos vastauksestasi. Kovaksi maha menee ja sitä venyttää/nipistää. Mutta eilen illallakin se kesti useita minuutteja. Varmaan yli 10 minuuttia. Liikkeelle lähtiessä maha tuntuu epämiellyttävältä. Venyvältä. Vaikea selittää. Heh. Tuskin ne supparit kestää noin kauan.

Mä oon aatellut että vauva siihen tulee venyttelemään. Tai siltä se tuntuu. Voi siis tuntua tää kova kohta ihan vaikka vaan tossa oikeella puolella. Vasemmalta maha on ihan pehmeä. :wideyed:
 
Supistuksessa kohtu supistuu eli koko kohtu menee kovaksi. Jos vain jostain kohtaa kova ja tuntuu venytystä tai muuta epämukavaa niin silloin varmasti vaan vauva venyttää itseään, liikuu, painautuu kohdunseinää vasten yms..
Oikeat supistukset tuntuvat usein vatsan ja selän lisäksi myös reisissä. Ja supistukset tai harkka suoistukset eivät kestä putkeen kymmentä minuuttia.
Synnytys supistukset kestää yleensä 1-2min jonka jälkeen kivuton 1-15min riippuen vähän missä vaiheessa mennään :) (näin karkeasti kuvattuna)
 
Minulla on semmoinen oire, että turvottaa ihan pirusti. Viikkoja huomenna 18 ja moni ihastelee minun turvonnut masua vauvamasuna... no onhan osa tietty sitäkin, mutta kiva kun on olo kuin ilmapallolla ja sitten tulee kommentteja että kyllähän sinulla näkyy jo ihan selvästi vauvamaha...

Toinen oire liittyy kävelyyn tai paremminkin lenkkeilyyn. Kesken joka lenkin alavatsaa alkaa turvottamaan ihan kun siellä joku ilmapallo pullistuisi, sitten kun seisoskelee hetken tai kävelee hitaammin niin paine hieman hellittää. Tunne on vähän kuin olisi hirveä pissahätä, mutta ei tule varsinaista pissahädän tunnetta, tulee vain se sisäinen paine. Onko muilla samaa?
 
Muistan joskus nuoruudessa, kaverille lääkäri sanoi että piimän (ja varmaa muidenkin hapantuotteiden) juonti vois auttaa :)

Mä juon nyt jo piimää säännöllisesti, kun se auttaa närästykseen. Jatkan siis ainakin sitä ja maitohappobakteereja. Itse tuon hiivan kestän kyllä muuten, kun se on aika oireeton, paitsi limakalvot kirvelee seksin jälkeen ja se perskule tarttuu mieheen! Ja kondomi tuon aristuksen kanssa, auts. Luin jo kauhutarinoita että vasta synnytys on lopettanut hiivaongelmat. Enää siis vajaa 20 viikkoa, jee...

Mullakin turvottaa vatsaa ja en ole keksinyt kauheasti apua siihen mistään, syön sitten huonosti tai terveellisesti niin turvottaa joka tapauksessa...
 
Olen myös kuullut että hapantuotteet ja erityisesti luonnon jugurtti paikallisesti käytettynä auttaisi hiivaan. Itsellä ei ole ollut hiiva ongelmia (koputtaa puuta), mutta yksi ystävä sai tästä keinosta apua. Luultavasti enemmän auttaa oireisiin kun poistaa itse hiivaa?
 
Miltä teidän vauvamasu tuntuu? Onko normaalia, että alavatta on arka ja sen tavallaan tuntee koko ajan sellattis epämiellyttävällä tavalla??? Tuntuu myös että turvotusta on kyllä paljon ja se ahdistaa ihan tossa ylhäällä asti eli tuntuu kuin keuhkot olis ahdingossa hieman. Ylävatsalla lisäksi semmonen kiristävä tunne... muilla???
 
hannn. Aijaa. :grin En ole ikinä tiennyt että se on tämmöstä... näin... tuntuvaa... hehe...Oon luullu lähinnä et maha vaan kasvaa ja thats it! :rolleyes:
 
Olen myös itse huomannut, että nyt alkaa tuntumaan jonkinlaista painetta alavatsalla. Vähän kuin olisi vessahätä mutta ei kuitenkaan ole... Hieman epämielyttävää istuessa, kävellessä ja maatessa on paras olla.
 
Juu kyllä saa jo vessassa rampata joka välissä, muttei IHAN niin usein kuin sitten lopussa :D Joka kerta on tuntunut ruhtinaalliselta, kun vauva on syntynyt niin huomaa että kylläpä mä pystyn käymään harvoin vessassa, wau ihanaa :D

Ja kyllä, mullakin keuhkot alkaa mennä jo vähän liian pieneen tilaan kun masu painaa jo ylöspäin, phuuh. Varsinkin autossa tuon huomaa, kun ei meinaa hyvää istuma-asentoa löytyä ja ajaminen jo hankaloitunut hieman. Ihan loppuraskaudessa en viimeksikään enää autoa ajanutkaan kun maha oli niin tiellä että kytkimen käyttö ei aina onnistunut. Mutta nyt vielä ajaminen luonnistuu, mutta en kyllä pitkälle automatkalle enää lähtisi kun niin epämukavaa istuminen autossa ja tuntuu että happi meinaa loppua (maksimi joku 2h). Mut se on kyllä ihana, kun tällä kertaa loppuraskaus kesällä niin ei talvivaatteisiin tarvitse ahtautua:Heartred...! Ja onneks meillä on viileä rivariasunto, jos tulee paljon hellettä :)
 
Iskias on vaivannut jo pidemmän aikaa. Teen töitä lasten kanssa, joten selkä on ollut tosi kovilla. Luonne ei ole antanut periksi luovuttaa, mutta nyt oli pakko. Eilen meni pari kertaa oikea jalka alta, kun vihlaisi niin kipeästi. Tänään lääkäri kirjoitti kuukauden sairausloman ja totesi samaan syssyyn, että jatkaa sitä siitä kesälomaan asti. Työt taisi nyt olla tässä. Harmittaa tosi kovasti, kun viikkoja on vasta 20+3 :banghead:
 
Takaisin
Top