Odottavat toukomammat 2015

MInä haluaisin tietää kuinka moni meinaa ottaa tai on jo ottanut influenssa rokotteen? Itse olen vähän kahden vaiheilla, nykyään kun ei voi luottaa että siitä ei tulisi mitään jälkiseuraamuksia, mutta en sitten tiedä. Ja perusterveelle ei kuitenkaan influenssa niin vaarallinen ole vaikka tulisi raskaana olessa, jos osaa oikein hoitaa.
 
Otan ilman muuta. Ja influenssavoi olla terveellekin aikuiselle vaarallinen (jälkitaudit kuten keuhkokuume, aivokalvontulehdus ja sydänlihastulehdus), jos ei tosiaan riittävän ajoissa huomaa, että tämä on nyt sitä influenssaa eikä normiflunssa, ja hae niitä lääkkeitä.

Sen lisäksi influessa on pirullisen ikävä tauti ja vie joka tapauksessa vuodelepoon moneksi päiväksi ja itse en sairastamisesta tykkää.

Kausi-influenssarokotuksia on annettu Suomessa laajamittaisesti 1970-luvulta asti. Kausi-influenssarokotteissa ei ole säilytysaineita eikä tehosteainetta kuten narkolepsialle altistaneessa Pandemrix-rokotteessa. En pitäisi kovin vaarallisena. Toki eri asia jos on esim. aiemmin saanut allergisen reaktion jostain rokotteesta.

Itselle ei tunnu edes vaihtoehdolta lähteä sikiön terveydellä leikkimään. Paljon neuroottisempana pesen käsiäkin nyt raskaana. Samoin noi ruoka-asiat.
 
Enough vastasikin jo millä perusteella omassa neuvolassa suositeltiin. En ottaisi rokotetta jos en olisi raskaana, mutta raskaana ollessa haluan turvata sikiön, jos vaan siihen itse/valinnoillani pystyn :)
 
Pitääkin kysyä omasta neuvolasta tuosta rokotteesta, ehdottomasti haluan sen ottaa. Enkä ole kyllä huolissani rokotteen turvallisuudesta, koska samaa tai samankaltaista rokotetta on tosiaan annettu jo iät ja ajat, toisin kuin esim se sikaflunssarokote, joka kehitettiin vauhdilla.
 
Ei ole suositeltu, en kyllä aio ottaa vaikka suositeltaisiinkin. Ei minulla siihen suurempia perusteita ole, en ole koskaan ottanut mitään rokotteita sitten vauva-ajan, olen hyvin epäluuloinen mitään ylimääräisiä mömmöjä kohtaan mitä kehoon laitetaan.
 
Eiks sulla oo edes jäykkis voimassa? Hui. Tartuntatauteja vastaan tietty massasuoja (kun riittävän suuri osa muista on rokotettu, tauti ei pääse leviämään) yleensä riittää, jos ei matkustele riskialueilla.

Jokainen tietty tyylillään. Itse en oo muutenkaan kovin "riskinottajatyyppiä", niin ehkä siksi en näissä terveysasioissakaan :)
 
En aio minäkään ottaa. Eikä se rokotekaan 100% suojaa influenssalta, omassa lähipiirissä pahiten sairastaa yleensä rokotteen ottaneet..
 
Tottakai otan influenssarokotteen. Terveydenhuollon ammattihenkilöille se on työn puolesta jopa velvollisuus, ettei levitetä tautia eteenpäin muille. Saati sitten sikiön kannalta ajatellen, mielummin otan turvallisen rokotteen kun mahdollisesti sikiölle hengenvaarallisen taudin. :sad001 Keneltä tahansa potilaalta tai henkilökunnaltakin töissä pystyn influenssatartunnan ihan hyvin saamaan, joten en halua leikkiä onnetarta.

Faktoja enough esittelikin. Rokotteiden ansiosta mm. imeväis- ja lapsikuolleisuus on saatu painettua aivan minimiin länsimaissa. Mediassa rokotusten mahdolliset harvinaiset tai erittäin harvinaiset sivuvaikutukset paisutellaan vaan inhottavan suuriksi. Niillä taudeilla, joita vastaan rokotetaan, on paljon vakavampia ja yleisempiä vaikutuksia mm. aivokalvon tulehduksia, puhumattakaan enoughinkin mainitsemasta jäykkäkouristuksesta, joka johtaa väistämättä kuolemaan jos sen saa (mutta se voidaan täysin estää rokottamalla). Ja sen aiheuttajabakteeria on kaikkialla maaperässä, riittää jos saa vaikka multaa haavaan ja ripauksen huonoa onnea päälle. Tässä vähän esimerkkejä muidenkin rokotusten hyödyllisyydestä. :)

P.s. Euroopassahan rokotuskattavuus on alkanut laskea ja sitä myötä jo hallintaan saadut taudit esim. tulirokko yleistyä. Ja siten vakavat, pysyvät haitat lapsille lisääntyä ja kuolleisuuskin kasvussa... Rokotetutkaan eivät ole enää täysin suojassa kun rokotuskattavuus laskee alle tietyn tason.
 
Mä oon kans kahden vaiheilla tosta rokotuksesta. En oo aiemmin ottanut,mutta ammatinkin puolesta sen saisin..
 
Niin, mulla oli aika samat perusteet rokotteen ottamiselle mitä täällä monilla muillakin. Luotan kyllä rokotteiden turvallisuuteen, varmasti riskit on paljon suuremmat jos jättää ne ottamatta. On tullut otettua kaikki mahdolliset hepatiitti- ja puutiasaivokuumerokotetta myöten, vaikka ei juurikaan ko. riskialueilla tule matkailtua... myönnetään, olen joskus vähän hysteerinen :oops:. Influenssarokotetta ei tosin ole tullut otettua kuin raskaana ollessa, enpä sitä muuten olisi (ilmaiseksi) saanutkaan.
 
En ota näitä influenssarokotteita, vaikka tästä raskaudesta tuntuu, että ehkä pitäis pyörtää mieli ja ottaa. Nimittäin vissiin jo viides flunssa päällänsä sitten elokuun?! Ugh.

Noin yleensä otan vain ohjelmanmukaiset, joita jatkan tietenkin näin aikuisenakin - jäykkis jne. Oon aikaisemmin matkustellut niin paljon, että hepat oon ottanut, ja Australiassa ollessani matkustin Thaimaahan, ja siellä annettiin hepan kanssa joku taifuunikuumehässäkkä. :D Älkää teilatko minua, emminä muista mikä soli! :P
 
Heippa kaikille!
Me käytiin eilen nt-ultrassa. Siellä oli kaikki hyvin ja vastasi viikkoja 12+4. Minun laskettu aika muuttui vain päivää aikaisemmaksi joten en mene muuttamaan sitä omaan litaniaan.
Aluksi meinasi olla vaikeaa ultrata, kun minulle tuli itku-naurukohtaus ! :) Maha vaan heilui koko ajan :) Itsellä ei vieläkään ole ollut pahaa oloa raskauden aikana, onneksi. Hirvittävä väsymys painaa vaan koko ajan. Minä meinaan ottaa influenssarokotteen kuten myös mieheni myös.
MInusta oli hiiiiirveen pitkä aika odotella ensimmäistä ultraa! Mutta kun kuvat sai itselle niin voi niitä vaan ihastella :Heartblue:Heartpink
Outoa että tuolla oikeesti on joku !:grin
 
Kiitos THL:n linkistä. Mielenkiintoinen näkökulma. Itse otan kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet kuten myös lapsenikin ottavat. Ylimääräisiä neulasuihkuja vältän. Rokotteiden vaikutukset ovat yksilöllisiä ja rokotteen ottaminen olisi omaa äidinvaistoani vastaan.

Jälleen yksi asia, jossa äidit toivottavasti kuuntelevat omaa intuitiota ja vaistoaan. Olemme kaikki oman kehomme parhaita asiantuntijoita ♡♡♡
 
Mina en oo ihan varma ottasinko vai en. Aikasemmin en oo ottanu ja pari vuotta sitten tais juuriki joku kamala popo iskea. Kuumetta 40 viikon ja toipuessa meni monta viikkoa ja kunto laski aika paljon. Voi olla kohtalokasta sikiolle tommone tauti. Saattaa olla tyhma kysymys mutta tuleekos se influenssa montaki kertaa uudestaan jos se on jo ollu ku kerta joka vuos pitaa rokote ottaa? Ei kai se virus tyyppi nii nopeesti muutu vai :eek:
 
Vaapukka mä oon käsittänyt et influenssaa on useampi eri kanta niin voi joku vuos kiertää toinen ja sitte seuraavana vuonns olla toinen kanta et eli voi tarttua useamman kerran. Itteki oon sairadtanu influenssan 2005 ja aattelin ottaa nyt raskaana sen rokotteen ku kuitenkin aika rankka tauti
 
Huomenta. Terkkuja neuvolasta. Peruskäynti, paino oli tippunu, jee (tosin silti näyttää neuvolan vaaka kilon enemmän ku kotivaaka ja se ärsyttää). Ja jee sen takia, et tätä ylipainoo on kuitenki :p Kaikki oli ok, verenpaineisiin en ihan ollu tyytyväinen kun ne on olleet paremmatkin, mut toisaalta tällä liikunnan vähyydellä mitä mul on tän pikku flunssan ja pahoinvoinnin takia ollut ni en ihmettele sitäkään.

Sykkeetkin saatiin kuuluviin 10min yrittämisen jälkeen. itse olin aika skeptinen sen suhteen, et mahtaako kuuluakkaan mitään, kun eivät ultrassakaan saaneet ääniä kuuluviin vatsan päältä. Mut kyl ne vaa siel kuului ja sykki semmone tasanen 162 siellä :D

nyt jos aamupalaa vihdoinkin :wink
 
Otan influenssarokotteen, niin ammatin puolesta kuin itsenikin puolesta. Työskentelen kuitenkin ympäristössä jossa näitä influenssaisia pyörii vähän väliä niin helpompi sitten tietoisesti suojata itsensä. Olen ottanut aiemminkin, enkä sen kummoisemmin ole sairastellut, tauteja tulee jos on tullakseen mutta kaikkeni teen, että niiltä vältyn. Onneksi mut on jo kyllästetty kaiken maailman pöpöillä sen verran, että ei ihan helposti mitkään pikkuflunssat iske. :P
 
Miten te muut kestätte työelämän paineita raskaushormonien pyörityksessä? Mä en ole kovin hyvä kestämään paineita muutenkaan enkä varsinkaan nyt. Pelottaa, että tämä jatkuva panikointi ja ylireagointi jotenkin vahingoittaa lasta. Toisaalta jos tätä alkaa pelätä, niin siinähän on vain yksi panikoinnin aihe lisää. Kuitenkin pitäisi vielä pystyä selviämään työelämästä, huh.
 
Kohta alan laskea tunteja ultraan....:dance018 Pelkään kyllä et mua alkaa jännittää se niin paljon et itken, oksennan ja pyörryn :grin ei ois eka kerta kun Yrjö tulee kylään ku alan jännittää jotain tosi paljon.

Mies sais rokotteen töistäkin mutta käsitin neuvolassa et sekin sais sen siinä samalla kun miä kun kuuluu lähipiiriin. Kait me ne otetaan seuraavassa neuvolassa. Ei kyllä olla puhuttu siitä sen jälkeen kun terkkari niistä mainitsi :grin
 
Itse opiskelen 3. Vuotta Amk:ssa ja just tää vuosi on se rankin koko opiskelun aikana. Tiukka lukujärjestys ja esitelmiä/ryhmätöitä/raportteja/innovaatioprojekteja on koko ajan tunneilla istumisen lisäksi. Unohtamatta kokeita..
Aluksi tuntui että pää räjähtää ja itku oli herkässä ja olin tosi ärtsy koulukavereille jos ne arvosteli mun tekemisiä. Mutta onneksi pääsin ilmaiselle mindfullness kurssille koulun kautta ja siellä opetellaan rentoutumista, ja yleensäkin hyvän olon saavuttamista ja tästä kurssista ollut itselle todella suuri apu! :)
Koulujutut edelleen painaa mielessä mutta ei niin raskaasti kuin ennen ja olen paljon rentoutuneempi (ja tätä kautta iloisempi ja onnellisempi) kuin ennen :) Tästä syystä en ole enää stressannu sitäkään, että onko pieni kunnossa mahassani vaan osaan ottaa asiat eri tavalla.

Suosittelen siis kaikille stressaajille jotain ihanaa rentouttavaa harrastusta! Itsellä se auttaa :)
 
Takaisin
Top