Nukkumisjärjestelyt

Kyllä me ollaa "jätetty" poju yksin pinnikseen nukahtamaan... hyvin on nukahtanu vaikka joskus ähisee ja puhisee aluksi. Itkuun reagoidaan heti tietysti.
Pyrin menee nukkuu melko samoihin aikoihin, yleensä poju nukahtaa klo.21-22. Eka syöttö yleensä klo.00-01.
 
  • Tykkään
Reaktiot: E&V
Ja just tossa mietin että tolla periaatteella en vois ikinä jättää vauvaa yksin hetkekskään.
 
Meillä ei hetkeen ole ollut yösyöttöjä kun tyttö nukkuu koko yön, silloin kun niitä oli, tyttö nukkui tissille ja siitä vaan varovasti nostin vaakassa omaan sänkyynsä eikä se yleensä edes herännyt siihen ja jos heräsi, ähisi hetken sängyssään ja nukahti. Iltaisin välillä on haasteellista saada tyttö nukkumaan sänkyynsä. Tyttö nukahtaa iltaisin kesken syömisen. Jostain luin että menee noin 20min nukahtamisesta kun vauva on syvässä unessa, en tiiä sitten pitääkö paikkansa, koitan sen aikaa aina odottaa ennen kuin siirrän omaan sänkyyn, välillä herää ja ähisee sängyssään ja lopulta tulee huuto ja taas syömään. Yleensä kuitenkin saan siirrettyä sänkyynsä nukkuvana heräämättä. :)
 
Meillä ei ole pienintäkään toivoa, että tyttö pysyis unessa ja hänet siirrettäis omaan sänkyyn nukkumaan. Viimeistään 5min päästä tyttö älähtää ja herää.

Tutkimusten mukaan perhepedissä nukkuvat äidin imettää useammin yössä kuin eri pedeissä nukkuvat. Ne perhepedissä nukkuvat äidit ei vaan ''herää'' siihen imetykseen. Esim mulla ei ole mitään hajua kuinka monta kertaa yössä imetän tai monelta tai mitä silloin on tapahtunut. Muistan pari kuvaa yöstä, joihin liittyy vauva, minä ja tissi. Perhepedissa nukkumiseen piti aluksi hieman tottua. Piti luottaa siihen, että en käänny vauvan päälle ja keksiä semmoinen järjestys, että kaikki saavat oman tilansa ja vauvalla on turvallista olla (ei tipu laidalta). Siihen meni pari viikkoa ja nyt olen varma, että nukumme parhaiten. Kokeilin viikon, että vauva nukkuisi omassa sängyssä samassa huoneessa, mutta vauvaa piti kovasti nukuttaa 5-30min (perhepedissä ei tarvii ollenkaan nukuttaa) ja siinä pitää nousta ihan ylös asti. Perhepedissä vauva ei koskaan huuda öisin kun herään jo niihin varhaisiin nälän merkkeihin. Huutohan on se vika vaihtoehto vauvan kommunikaatiossa ja silloin hänellä on jo ihan hätä. Oma vauva ainakin on helpompi imettää ja hoitaa kun vastaa tarpeisiin heti eikä jää itkua odottelemaan. Tyttö huutaakin todella vähän ja on nyt oppinut sellaisen käskevän huudahduksen, jolla saa viimeistään huomion itseensä. Perhepedissa vauva myös hiljalleen alkaaa sopeuttaa omaa nukkumistaan aikuisen nukkumiseen, ettei vauva herätä siinä syvimmässä unessa vaan kevyemmässä, joten herääminen ei tunnu niin kauhealta. Kun nukuimme erikseen, niin herääminen tuntui siltä kuin joku olisi tökkinyt tikkuja kynsien alle. Nyt se on sellasta unen sekaista automaattista toimimista, josta nukahdan saman tien (jo ennen imetyksen loppumista).

Suosittelen kokeilemaan perhepetiä jonkun viikon verran vaikka. Vauvoilla kun yhden yön perusteella on vaikea tehdä mitään johtopäätökisä, kun jokainen yö on uniikki:D Toki jos tuntuu mahdottomalta niin ei sitten. Usein perhepedin saa toimimaan kun muuttaa nukkumis tilaa. Ostaa isomman sängyn, vaihtaa petarin, hommaa laidan sänkyyn tms.

Vauvan hoidossa pyritään aina siihen ihanteelliseen. Kyllä monet ihmiset ovat jääneet henkiin ja olleet onnellisia vaikka he ovat vauvoina nukkuneet eri tilassa. Perhepetiä suositellessa katsotaan keskiarvoja, että miten eri tavat toimia keskimäärin toimivat. Siitä voi ottaa ohjeita, mutta ei omalle kohdalle osuvaa täyttä totuutta. Pyrin olla arvostelematta ihmisiä, sillä kaikkien tilanteet ovat omanlaisensa, enkä ulkopuolisena tiedä koko totuutta. Itselle kumminkin tuntuu ihan vieraalta ajatukselta, että mielummin laittaisin vauvan omaan sänkyyn nukkumaan kuin pyrkisin muilla järjestelyillä mahdollistamaan perhepetiä. En sano, että omaa ihmisarvoa pitäisi tallata maahan, mutta voisi miettiä eri vaihtoehtoja. Olen kuullut ihmisten laittaneet vaan patjat lattialle ja tehneet näin toimivan perhepedin. 6-12kk (aika jollloin vauva ei vielä tajua ihmisten olevan olemassa vaikka heitä ei juuri näkisi ja yösyötöt ovat tiheitä) on niin lyhyt kumminkin, että sen voi mielestäni nukkua erikoisissa järjestelyissä, että niin vauvalla kuin vanhemmilla olisi hyvä olla.

Ja kyllä mä aika hyvin olen kaiken ajan koko ajan vauvani kanssa. Hän nukkuu sylissä tai liinassa päivisin. Leikkii lattialla että näkee&kuulee minut tai sitten ihmettelee sylistäni maailmaa. En tunne asian olevan mitenkään rajoittava tekijä. Saan sitten omaa aikaa kun mies on kotona. Silloin vauva seurustelee innoissaan isänsä kanssa ja minä voin käydä vaikka suihkussa. Ruokaa laittaessa vauva istuu turvaistuimessa keittiön lattialla ihmetellen lelukaaren leluja. Siitä näkee minut ja voin nopeasti tulla ihan eteen juttelemaan, jos paniikki alkaa iskeä tai tulee muu hätä.

Jollekkin voi mieleen hiipiä ajatus, että näin kasvattaa vauvastaan ujon lapsen tai mammankullan. En oikeen usko niin. Vauvan ei ole tarkotus vielä vierottautua vanhemmistaan. Tietenkin annan vauvalle omaa aikaa lattialla, mutta olen välittömässä läheisyydessä, jos minua kaivataan. Lapset kyllä hakevat omaa rauhaa vanhemmiltaa kun ovat siihen valmiita. Monet sanovst myös, että lapsen tahtisella kasvatuksella lapsi saa paremman turvallisuuden tunteen ja uskaltaa näin paremmin tutkia maailmaa.

Tossa linkki tähän vanhemuuden suuntaukseen: http://kiintymysvanhemmuus.fi/

Vanhempi voi kumminkin olla yhtä monella tavalla kun on vanhempia. Jokaisen pitää vaan löytää oma tapansa olla:)
 
Ja kysymykseen tarviiko samaan aikaan mennä nukkumaan niin ei tarvii. Mä ''nukutan'' (eli pidän vaan sylissä ja tyttö nukahtaa) syliin ja olen siinä hereillä kunnes väsyttää ja menen sitten nukkumaan. Tämän nyt vaatiin sen että on totuttanut vauvansa ääniin, ettei perus elämän äänet herätä tai häiritse. Tietenkin vähän hiljasemmalla musiikki, tv tms.

Mä olen myös aina ihmetellyt kovin miksi vauvat pitää laittaa jo vaikka seiskalta nukkumaan ja vanhemmat menee sitten kympiltä nukkumaan ja valittaa seuraavana päivänä kun vauva heräs jo viideltä ja väsytti niin paljon että. Meillä saatetaan mennä nukkumaan keskiyöltä, koko perhe ja sitten herätään kun herätään. Yleensä aamulla herään itsekseen enkä vauvan herättämänä, joka toimii mulle oikein hyvin. Olisin tosi äkäinen, jos joutusin joka aamu heräämään vauvan takia. Jos vauva siinä vetelee sikeitä, nousen ylös ja kun alkaa kuulua ääniä, niin menen vauvaa hakemaan mukaan aamutoimille. Eli on vauva yksinkin aina välillä. Ei vaan niin pitkiä aikoja kuin koko yön. Ehkä maks 30min.

Ehkä mä tuun vielä huomaamaan miksi ihmiset laittavat vauvansa/lapsensa niin aikasin nukkumaan ja valittelevat kun vauvat nousevat liian aikaisin. Ehkä siihen on joku järkevä selitys. Ymmärrän kyllä että yössä pitää tietty aika nukkua ja sitten kun menee hoitoon, niin on myös heräämisajat, mutta vielä tämän ikäisillä sitä en ymmärrä.
 
Hyviä juttuja kirjoitit pookkana.

Meillä sattuu olemaan sellainen vauva, joka vetelee unta hiveän isoja määriä. Nuo 3-4 h päikkärit mahdollistaa sen, että kerkeän itse tehdä niiden aikana vaikka mitä kotosalla. Sit kun tyttö on hereillä, pyrin olemaan sen ajan läsnä hyvin intensiivisesti tai sitten isänsä on siinä.

Meidän tyttö myös tuntuu itse arvostavan omaa sänkyään ja nukkumisolosuhteita. Kaikki vauvat kun on erilaisia näissäkin asioissa. Nukkumaanmenoaika on noin klo 20.30 ja se on tullut ihan tytön oman aikataulun mukaan; silloin on jo selvästi niin väsynyt että yöpuulle käydään.

Lapsia voi myös kasvattaa hyvin eri tavoilla ja se erilaisuus niissä meille suotakoon.
 
Yksinololla tarkoitin hyvin kärjistetysti lähinnä esim tilannetta jossa menen vessaan ja jätän vauvan hetkeksi vaikka sitteriin keittiöön. Eihän vauva nyt varmaan kellään ole koskaan ihan Yksin :D sitä vartenhan tässä ollaan äitiyslomalla että ollaan lasta varten 247.
Meillä on nukkumaanmenoaika siksi että päivissä olisi selkeät rytmit. Ite koen tämän helpottavan vauvan tarpeiden lukemista ja uskon myös vauvan "tykkäävän" niistä. Helpottaa myös päivän suunnittelua yms, koska elämä pyörii kuitenkin ympärillä normaalisti vaikka meillä vauva onkin. Mutta, nämähän on oikeasti aika pitkälti mielipidekysymyksiä ja vauvatkin on niin erilaisia, toisilla toimii toinen ja toisille toinen eikä mitään absoluuttista totuutta ole. Esim meijän vauva ei viihdy sylissä mutta kattelee mielellään vähän kauempaa elämän menoa.

Kun löytäisi tässä sellaisen kultaisen keskitien :) niin että ite ei koe olevansa pelkästään Äiti vaan myös jotain muuta siinä ohella ja että vauva olisi onnellinen ja kehittyisi normaalisti traumatisoitumatta
 
Muokattu viimeksi:
Meillä nukutaan kans perhepedissä. Etukäteen ajattelin etten uskalla ja pelkäsin siis sitä että kierähdetään vauvan päälle tms. Mutta ekaa kertaa kun se tuhisija oli sit siinä välissä niin eipä paljoo luonnollisemmalta olis voinut tuntua :) Tosin tehtiin alun jälkeen niin että meillä on vauvan sänky nyt kii siinä parisängyssä. Toimii ikään kuin tän ison sängyn laitana ettei siitä pääse tipahtaan. Uskallan siis pitää vauvaakin silllä puolen. Vauva nukkuu molemmin puolin mua, vaihan aina sen mukaan kummalta puole syötän. Ja mulla sama, että usein nukahdan kesken syötön.
 
Sylissä olemisesta vielä, niin meillä vähän neuvolantätikin sätti (!!) mua siitä että vauvan pitäis pystyä oleen muuallakin kuin sylissä. Ajattelin että kannan vaikka 24/7 vauvaa niin kauan kuin hän sitä haluaa ja tarvii. Uskon just siihen että vauva itse erkaantuu sit kun tuntuu olevan valmis. Ja tosiaan, nykyään viihtyy jo omia aikoja sitterissä ja leikkimatolla. Ja ilmaisee sit haluavansa seuraa sillai jännästi kiljahtelemalla tai "yskimällä" :grin
 
Sanoja, tässä taas sen huomaa, että jokainen vauva on yksilönsä! Meilläkin neiti nukkuu suurimman osan päivästä, sylissä tietenkin, mutta ei nukahtaisi sänkyyn nukkumaan itsekseen:)

E&V, olen kanssa lukenut rutiineista. Pyrinkin tekemään iltapesun noin klo 19-22 välissä ja nukkumaan menen noin 21-01 välissä. luulen että meille riittää että asiat tapahtuvat tietyssä järjestyksessä, enkä ole ottanut tarkoista ajoista sen suurempaa stressiä. Vauva tuo omat rutiinit arkeen:)

Kitty, kuullostaa tosi tutulta:) Perhepeti tuntu heti tosi luonnolliselta vaikka hetken pitikin uuteen järjestelyyn ja vauvaan tottua. Neuvolantätien kanssa olen huomannut, että välillä kannattaa antaa juttujen tulla yhdesä korvasta sisään ja toisesta ulos. Monet tutkimukset on osoittaneet, ettei kantaminen hidasta motorista kehitystä vaikka jotkut yrittävät kovasti niin väittääkkin! Joku 15min päivässä mahallaa ja selällään lattialla riittää kyllä. Mä välillä laitan tytön vatsalleen reisien päälle kun istun tai meen selälleen ja vauva mahan päälle. Siinä voi jumpata ja olla äiskän kanssa, jos on semmonen päivä ettei mikään muu kun syli kelpaa. Oma tyttöni kun on tällänen tissi-&sylitakiainen:cat:
 
E&V, meidän tyttö ei kanssa ole oikein sylivauva. Hermostuu vaan. Haluaa tarkkailla esim sitteristä tai lattialla maaten menoa. Mä olin kuulemma samanlainen vauvana. Välillä ois kiva halitella toista enemmänkin, mutta kun tuo protestoi :). Siispä pitää etsiä tälle vauvalle sopivanlainen tapa seurustella.
 
  • Tykkään
Reaktiot: E&V
Noi Pookkanan tekstit ois voinut olla mun kirjoittamia, niin samoilla linjoilla olen näissä jutuissa. Perhepeti on tuntunut meille kaikkein luonnollisimmalta vaikka mäkin olin ajatellut alkuun ettei ikinä. Mulla ei vaan ollu/ole edelleenkään sydäntä jättää pientä vauvaa yksin itkemään pinnasänkyyn. Nyt en enää perhepedistä luopuis :)
 
Muokattu viimeksi:
Just nukutin vauvan pinnasänkyyn. Ei itkua, ei kätinää. Olin niin kauan siinä kunnes nukahti ja meni ehkä 5 min. Tajusin että me ollaan oikeestaan harjotettu tätä perhepeti-pinnasänky-fuusiota kokoaika sillä vauva tulee aina aamuyöstä viereen kun syötöt tihenee. Mulla on ollu tänää kauhea ressi ja ahdistus ku oon miettiny että teenkö mä nyt vauvalle väärin jos se nukkuu pinnassa, mut oon päätyny siihen et tärkeintä on se et kaikki nukkuu hyvin ja vauva ei joudu kärsimään hätää. Ei tuon tarvi edes yöllä itkeä, herään jo pikkukätinään ja äkkiä se on jo syömässä kun sängyt vierekkäin. Välillä tulee tälläsiä stressikausia että kyseenalaistaa oman toimintansa ihan täysin, kun ei oo mitään kokemusta vauvoista tai lapsista eikä tiiä mitä sielä päässä loppuunsa liikkuu..
 
Totta kai jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, jokainenhan haluaa parasta lapselleen. Meillä vaan pinnis saa aikaan itkua ja surkua mutta jos teillä E&V se toimii niin mikäs siinä :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: E&V
Niinpä ja eipä sitä tiiä jos tästä siirrytäänkin vielä joskus perhesänkyyn, fiiliksen mukaan :D
 
Noista rutiineista olen lukenu sen et vauvat rakastaa rutiineja koska silloin ne tietää mitä tulee tapahtumaan ja se luo turvallisuuden tunteen.

Meillä ei tosiaan nukuta perhepedissä koska se olisi vauvalle vaarallinen. Meillä nukkuu samassa sängyssä kaksi koiraa ja esikoinen tulee siinä aamuyöstä meidän sänkyyn nukkumaan. Pinnis on kiinni meidän sängyssä sivuvaununa ja tyttö nukkuu siellä hyvin. Mennään nukkumaan 22-23, syötän tytön ja laitan sänkyyn. Luen itse kirjaa ja silittelen tyttöä niin kauan että nukahtaa (n. 10-30min) ja sitten alan itse nukkua. Tyttö herää syömään siinä 5-7 aikaan ja välillä noustaankin sitten sen syömisen jälkeen ylös tai sitten kaitan tytön syötön jälkeen takaisin sänkyyn ja nukahtaa heti. Nukutaan sitten vielä se tunti tai pari, riippuu koska esikko haluaa aamupalaa. Ja tyttö herättää mut silleen et alkaa ähistellä sängyssä ja itse olen melkein nopeammin hereillä kun likka itse.

Meillä kans paljon päivisin sylissä ja liinassa. Neuvolassa kans sanos siitä et täytyy muistaa antaa olla ihan vaan lattiallakin että oppii pitämään kunnolla niskaa ja kääntyilemään kun ne ei kehity niin hyvin liinassa.
 
Ollaan myös kokeiltu perhepetiä sillä seurauksella et ollaan miehen kanssa nukuttu tosi huonosti kun molemmat varoo vauvaa kokoajan ja sillä seurauksella ollaan ihan jumissa ja väsyneitä
 
Mä uskon että se pinnis on ihan ok jos vauva tuntuu tyytyväiselle ja saatte itse nukuttua paremmin :) Onhan vauvat niinku aikuisetkin kaikki erilaisia yksilöitä. Toiselle sopii ja toiselle ei :)
 
Onko teidän vauvat kovia liikkumaan unissaan? :)

Musta tuntuu että meidän tyttö ei ikinä ole tuola sängyssään siinä kohtaa mihin olen sen sinne laittanut. Eilen mies laittoi tytön nukkumaan ja kehui että laittoi niin että tytön pää oli melkein kiinni toisessa päädyssä. Aamulla tytön jalat oli kiinni siinä vastakkaisessa päädyssä, eli päästä päähän on menty yön aikana, lisäksi oli ihan vinossa siellä, pää oli sängyn toista laitaa vasten, vissiin ympäri koitettu mennä :D Kerran noin 1kk ikäisenä tyttö oli yöllä saanut käännettyä mahalleen, oli pieni yllätys itelle kun nostin peiton pois ja siellä oltiin ihan toisin päin kuin miten olin laittanut. :)

Onko muilla pinnasängyn reunapehmusteet käytössä? :) Meillä on :)
 
Takaisin
Top