Nukkumisjärjestelyt

Meillä poikaa potkii jaloillaan ja huitoo käsillään kauheesti. Mutta ei se kauheesti liiku vielä :)

Meidän pinnis on vielä niin korkeelle säädetty, että reunapehmuste on liian korkea siihen. Sitten kun vähän kasvaa ja muuttaa omaan huoneeseen niin sitten vois säätää alemmas ja laittaa pehmusteen.

Siit tulikin mieleen, että milloin meinaatte nukuttaa vauvaa omaan huoneeseen? Meillä on mennyt niin mukavasti nuo yösyötöt kun poika ei itke yöllä. Alkaa vain lussuttamaan nyrkkiä ja siitä tiedänkin että on ruoka-aika. Ajatus siitä, että poika itkee ja menet sitten toiseen huoneeseen sitä syöttämään, ei houkuttele kyllä yhtään. Eipä tässä kiirettä ole kun toinen on niin pieni vielä.
 
Meillä kans pojalla on hirvee vatkaus käsillä ja jaloilla yöllä. Välillä katson niin sillä on kyllä ihan silmät kiinni eikä mitenkään vaivaiselta vaikuta. Jos laitan tissin suuhun sille niin vatkaus loppuu hetkeks kun keskittyy syömiseen... Ja pyörii monesti sängyssä niinku kellonsuuntaisesti. Tai jos oon vessareissulla niin takastullessa poika onkin kääntynyt mahalleen. Kai se sänky jää sen verran kuopalle kun nousen että siinä helpommin kierähtää.

Ei mitään tietoa millon siirretään poika nukkuun omaan huoneeseensa. Kun nyt nukkuis edes omassa sängyssään :grin Mun puolesta ei oo kiire, ja just kun imetetäänkin niin hankala se on sitten toiselle puolelle taloa lähtee öisin tekeen syöttöjä. Reunapehmuste kyllä löytyy sänkyyn :)
 
Meillä ei vielä ole mahdollisuutta laittaa tyttöä omaan huoneeseen nukkumaan kun kaksiossa asutaan. Ensi kuussa ehkä muutetaan kolmioon mutta en silti vielä pitkään aikaan ajatellut laittaa omaan huoneeseen. Oma ajatus olisi että sitten laittas omaan huoneeseen kun ei enää nuku pinnasängyssä, jää nähtäväksi. :)

Meillä tulee tytöllä olemaan kaksi pinnasänkyä. Ensin tuollainen pieni missä on aika matalat laidat, sitten kun tuo ei enää käy, tulee sellainen jatkettava pinnasänky missä pohja on matalalla. Kummassakaan ei ole säädettävää pohjaa tai laitaa. Tämä siksi että nuo on vanhoja, kumpikin sänky mennyt sukupolvelta toiselle meidän suvussa, toinen äitin puolella ja toinen isän. Toinen noista on 40 luvulta ja toinen 50 luvulta. Itsekkin nukkunut kummassakin niin tottakai halusin ne myös omalle vauvalle. :)
 
Meidän tyttö on nukkunut alusta asti omassa huoneessaan. Ja tällä hetkellä nukkuu yläkerrassa, mutta yläkerta on ns. parvi, jossa ei ole seiniä eli tavallaan avointa tilaa. Meille tämä on sopinut erinomaisesti. Tytön ja mun yöunet on olleet joka kerta tosi levottomia, kun on samassa huoneessa nukuttu. Nyt tuo on (kop kop, koputan puuta) nukkunut viimeiset 3 yötä heräämättä...
 
Juu "rallia" mennään pitkin pinnistä:laughing002 saattaa olla miten päin vaan, peittoa en oo uskaltanu pitää enää muutamaan viikkoon. Pehmuste on reunalla ja vähä oon jättäny auki että nään pinnikseen, ei tartte aina nousta ylös ja kurkata petiin.
omaan huoneeseen siirtyy sitten aikanaan, ei ainakaan vielä imetyksen takia.
 
Ensin ajattelin, että muutaman kuukauden saa viettää meidän huoneessa yönsä ja sitten siirretään kehdosta pinnikseen ja omaan huoneeseen, joka toisella puolella taloa, mutta en oo ite vielä siihen ihan valmis tai sit roudaan pinniksen meidän huoneeseen. Ite oon kyllä herkkäuninen et havahdun nopsaa, jos likka vaikka unissaan ääntelee et oon välillä miettin et josko sen siirtäis, mut en oo raaskinu vielä näin tehdä. Sit on toisaaltaan kiva nostaa se aamuyöstä meidän välii tuhisemaa ruokailun jälkee ja herätä yhdessä. Ihan hirveen pitkään ei enää mene, että kehto jää pieneksi, max pari kk ja sitten vaihto pinnikseen, joka meneekin sitten muutaman vuoden kepeästi.
 
Meillä nukuttiin viime yönä ensimmäistä kertaa pinniksessä. Ja 10 h putkeen. Heräsi kyllä yöllä piereskelemään vartiksi, mutta jatkoi tyytyväisenä uniaan, kun oli päässyt liioista ilmoista. :grin

Aiemmin ei siis ole nukkunut pinniksessä, kun on suuttunut sinne laittamisesta. Nukkui jonkun aikaa siinä äitiyspaketin laatikossa ja sen jälkeen nukkunut vaunukopassa. Koppa alkaa käymään pieneksi ja jalat hakkaa reunoja välillä sen verran kovaa, että päätettiin alkaa totutella pinnikseen.

Onko jollain unipussi käytössä? Tyttö potkii kaiken pois päältään ja herää kädet ja jalat kylminä. Niska ollut kuitenkin lämmin. Luulen, että täytyy edes kokeeks hankkia sellanen pussi.
 
Meillä olis myös tavallaan tarvetta unipussille. Nyt kun on kesä, niin yökkärillä pärjää hyvin, mutta jos olisi talvi niin ensitilassa sen pussin hankkisin. Ja myös jos tyttö nukkuisi muualla kuin kainalossani. Nyt pärjätään minun antamalla lämmöllä ja yökkärillä. Saa nähdä joko syksyllä sitten on heiluminen rauhottunut, että ilman pussia pärjätään... Se on kyllä sen verran helppo tehdä itse, että ajattelin kokeilla itse väkertää:)
 
Mä oon nukuttanut poikaa nyt ekan pätkän yöllä siinä äitiyspakkauslaatikossa ja unet on olleet pitempiä kuin meidän sängyssä. Epäilen että johtuu siitä että sen laatikon saa vähän viistoon niin ei masu vaivaa yöllä. Tosin huomasin kyllä että se laatikko on liian pieni.. Niinpä varustin pinnasängyn nyt siihen kuntoon että voisin yrittää poikaa illalla sinne. Tarvii vaan nostaa senkin pääty nyt vähän ylös jotenkin.
 
Meillä kanssa perhepeti käytössä. Muutaman yön nukkunut omassa pinniksessä. Pinnasängyssä nukku tosi levottomasti, mut täs vieressä nukkuu paikoillaan. Välil ite herään et hengittääkö kun samas asennossa on. Mut nukahtaa nopeesti. Imetys kyljellään röyhtäytys sit pistän kyljelle tutti suuhun ja simsalabin nukahti. Sit kun lähen pois vierest nappaan tutin pois suusta. Meillä siis 3 90leveää sänkyä vierekkäin. Tyttö nukkuu yhessä niistä. Et ei ihan kylki kyljessä. En mäkään mee samaan aikaan nukkuu.
Unipussin käyttö on kiva jos ei enään tarvi vaihtaa vaippaa yöllä. Mä ostin ihan pikkusen unipussin ni se oli kyl vaikeeta. Kesällä käytän ohutta unipussia nyt käytössä ruskovillan. Mut talvella on topattu unipussi odottamassa. Ite ostin sen litlestä.

Kaikki vauvat on erillaisia ja täällähän kerrotaan mistä omat vauvat tykkää. Jos ei tiedä ni pitää kokeilla. Mun kaikki lapset ollu erillaisii nukkujii.
Kiva kuulla muiden tavoista.
 
Voi perkele. Vauva rupes jonki aikaa sitte syömää aamuyöllä tosi tiheesti, tuli sitte äkkiä tapa että se jäi siihe viereen nukkuun aamuksi ja ei siinä mitään, sain kuitenki yön itsessään nukkua rauhassa "itekseen". Nyt sitte se on oppinu et pääsee viereen jossain vaiheessa, ja alottaa nykyään jo ekan syötön jälkeen kitinän ku ei haluis jäädä pinnaan nukkumaan. Muutenki yöt ollu pelkkä vitsi, tunnin-kahen välein roikkumassa rinnalla. En tiiä. Joo voishan sen ottaa toho viereen nukkuu ni ainaki vauva kuorsais koko yön mut mun vähätki yöunet tyssäis siihen ku pojottaisin vaan joissain ihme asennoissa. Lisäks oon monta kertaa vetäny peiton vauvan naamalle, mies on sit huomannu. Et se siitä turvallisesta perhepedistä........... argh
 
Mä olen jättänyt tytön viereen, kun syö aamuyöllä tai aamulla. Eipä siinä paljon sen jälkeen saa itse nukuttua. Koitan siirtyä mahdollisimman kauas ja laittaa vauvalle oman peiton, mutta kyllä se on yhtä pönöttämistä siinä vieressä. En tiedä, miten ne, joiden vauvat syö yöllä useampaan otteeseen, pärjää. Meillä nyt kolme huonompaa yötä takana. Lilliputti on herännyt joskus neljän aikoihin ilmavaivoihinsa... onneksi rauhottuu kuitenkin, kun saa syödä. Täydellä masulla varmaan helpompi kestää kivutkin....nyt tietty pelkään, että tottuu yösyöpöttelyyn.

Mä kuvittelin, että tällaiset yölliset pierukonsertit olis jo historiaa, kun pitkään nukuttiin läpi yön ja välillä tosiaan se 12 h ilman heräämistä. Kaipa tää touhu vaan menee vaiheittain. Tuskin maltan odottaa hampaiden tuloa.

Positiivista on se, että nyt tyttö on nukkunut pinniksessä. Tosin pinnasänky on oman vieressä ja sitä liikutellaan niinku vaunuja, että saadaan prinsessa nukahtamaan... onneks ostettiin pyörällinen malli. Jos joskus vielä tulee pikkukakkonen, niin meille tulee kyllä kehto. Eikös niitä keinuvia pinnasänkyjäkin ole?
 
Sellasia irtopalleroita myydään sängynjalkoihin mitkä sit keikkuu jotenkin... Meillä on nyt nukuttu pinniksessä ensimmäinen unipätkä hmmm vajaan viikon verran. Yks yö oli välissä niin että poika oli koko yön kainalossa. Oli kovin mahavaivainen ja halus olla lähellä ja itekin sit nukahdin siihen. Meillä on hyvä yö jos poika syö vaan kahden tunnin välein... Kuulostaa ihan utopistiselta tollanen 12 h :woot: Tai edes 6 h... Normaalia on siis sellanen tunnin-kahden välein, ihan sekavaa. Usein se eka pätkä on 3 h. Pisin pätkä taitaa olla joku 4,5 h ja siinäkin mä oon jo ollut ite sit hereillä ku on niin tottunut sihen jatkuvaan heräilyyn. Ei mua vaivaa nukkua poika kainalossa, mun mielestä se on vaan sulosta :) Ainoo vaan se et kun toi alkaa sit usein potkiin ja huitoon niin siihenhän mä herään. En tiedä onko se jotain pierujumppaa vai mitä. Sillon kun ollaan oltu pojan kanssa kahdestaan kotona yöllä ja koko levee sänky käytettävissä niin oon ite hivuttautunu sen verran kauas pojasta etten herää siihen huitomiseen. Meillä on pinnasänky nyt samassa makkarissa kun ite ollaan mut ei sängyn vieressä kun siihen ei mahdu. Mutta oon laittanu omalle puolelle 2 tuolia niinku sängynlaidaks että uskallan nukuttaa poikaa ainakin toistaseks vielä tuossa ulkolaidallakin kun sillä puolen tissiä syö.
 
Meil oli 3vuotta sitte ne sängyn jalkoihin laitettavat.vähänkun liikutti ni heijasi vähän. Kehto olis kyl kova sana. Tai se mikä laitetaan katosta roikkuu. Tosin mä en välttämättä uskaltais pitää siinä pikkusta. Pelkäisin et kohta se tippuu.

Hankkikaaa unipussi ni ei tarvi peitellä lasta.
Kesällä ohut.
 
Meillä on nyt nukuttu pinniksessä kolmisen viikkoa ja omassa huoneessa kaksi yötä. unipussi on helpottanut elämää, kun ei tarvitse herätä peittelemään. Nukun kuitenkin itse vielä olohuoneessa niin, että kuulen, jos tyttö herää. En kuitenkaan itse herää jokaiseen asennonvaihdokseen tai pieruähinään... meillä ei siis tavallisesti itketä öisin. Alkaa yleensä vaan huhuilemaan sängystä, kun on tarpeeksi hereillä. Syötön jälkeen jää edelleen mun viereen. Kyllä tämäkin on haikeaa.

Ollaan miehen kanssa nukuttu eri sängyissä niin pitkään, että ehkä mun on aika siirtyä siipan kainaloon vähitellen. Imettämisestä ei siis tullut mitään miehen vieressä, kun se on sikeäuninen ja heittelehtii unissaan ja nukkuu vielä usein x-asennossa. Mä pärjään vieressä ja potkasen, jos käsivarsi paiskautuu naamalle kesken unien. Lasta en siihen uskaltanut ottaa.
 
Meillä toiminut perhepeti kaikkien 3vauvan kanssa ekat kuukaudet mut nyt oon pyrkiny tyttöä laittaan omaan sänkyyn meidän sängyn viereen kun liikkuu niin paljon unissaan et itse herään ja typykin herää siihen. Tyttö siis potkii mua selkään ja päähän :D Ihan levottomat yöt. Kun on yösyötön jälkeen laittanut pinnikseen niin nukkunut paremmin! (kaikki)

Eli meillä siirrytään nyt omaan sänkyyn, mutta samassa huoneessa ollaan. Täytyy pinniksen laitaakin nostaa kun tuo kohta jo pääsee siitä hemmetti yli! Alkais jo olla vaarallistakin pitää meidän sängyssä kun alkaa nyt oppia ryömimään: voi tippua
 
Mä oon tässä pohtinut että milloin siirto omaan sänkyyn, mutta se koittaa varmaan sitten kun imetys loppuu öisin. Nyt on niin hitsin helppoa vaann jättää se tissi siihen vauvan naaman lähelle ja hän sitten kääntyy tissille kun sitä haluaa ja itse voin vaan nukkua.
 
Täällä eka yö takana niin että vauva ollut omassa huoneessa.. kokeiltiin että rauhottaiskohan se vähän noita öitä jotka on olleet ihan naurettavia. Neuvolatäti pohti johtuisiko se liikkumisen tarpeesta, tai siitä jos se kääntyily yms muu hauska tulee uniin. Niin tuo kyllä kääntyileekin unissaan ja sitten mä herään ja se herää ja kaikki herää.. No kuitenkin, tavoitteena oli saada ne "turhat" heräilyt pois. Musta kuitenkin puolvuotiaan tuleekin herätä öisin syömään jokunen kerta. No, takaisin kokeilun tuloksiin: toimijan se. Vauva heräs syömään mutta muuten nukku rauhassa. Mulla itelläni vaan meni ekakskin 2 h nukahtaa kun sydänsyrjällään mietin et ollaanko me nyt tosi julmia. Sitten vielä vähän ruokin huonoa omaatuntoa lukemalla keskustelupalstoja aiheesta. No pari viestiä joiltain raivokkailta kiintymysvanhemmuusläheisyyssuperäideiltä jotka on imettäneet lapsiaan 24/7 kymmenvuotiaaksi asti ja melki tirvahti tippa linssiin. Sain kuitenkin joskus unta ja näin aamulla ajattelen että ehkä tämä oli ihan hyvä ratkaisu. Vauva ei käytännössä ole yhtään sen kauempana, nyt on vaan seinä välissä. Kaikkiin huutoihin yms reagoidaan niin ei se siellä myöskään hylätyksi tule. Sekin on lohduttavaa että laitettiin meidän koira nukkumaan pinnan viereen niin saavat pojat kuunnella toistensa hengitystä :) ja ehkä mäkin saan tästä lähtien nukkua??!! Jännittävää ja tosi ristiriitaista omien tuntemuksien kannalta.
 
Tsemppiä sinne! Meillä nukuttu ehkä kuukaiden verran omassa huoneessa. Paransi mun unen laatua jonkin verran. En siis herää joka kerta, kun neiti kääntyy, mutta kuulen kaikki inahdukset ja ne iki-ihanat pierut, jotka toimivat nykyään herätyskellona. Samanlaista huonoa omaatuntoa podin itsekin, mutta enää en jaksa. Jos syödään yöllä, neiti jää mun viereen nukkumaan, ja päivällä saa kyllä läheisyyttä varmaan yli oman tarpeensa. Äidille se vauvasta erossa nukkuminen tuntuu olevan hankalampaa kuin vauvalle.
 
Vaikka itse kannatan kiintymyssuhdevanhemmuutta, niin ei tossa mitään pahaa ole! Tilanteita pitää aina arvioida kokonaisuuksina. Jos vauvan nukkuminen vieressä tarkoittaateillä väsynyttä perhettä niin ei se ole kenenkään etu! Kun vauvat ja vanhemmat ovat kaikki uniikkeja, niin myös on kaikkien tilanteet, joten kukaan ei voi tulla tollasissa asioissa jeesustelemaan mikä on oikein ja mikä väärin. Nyt vaan luottoa omaan vanhemmuuteen ja hyviä unia! :)
 
Takaisin
Top