Nukkuminen

Ollaankohan meillä jotenkin outoja kun Joa menee yöunille nykyään jo kasilta illalla. Tuo on vähän aikaistunut aiemmasta...nukkuu sit parilla syötöllä sinne aamu kasiin suurin piirtein...ekoilla päikkäreillä ollaan sit jo kympiltä ja poitsu on niin poikki et nukahtaa ilman tuttia kevyesti kun vaan antaa pikkusen ruokaa ennen vaunuihin siirtämistä [:D]

Quara, Joa pulautti, tai ehkä oikeammin oksensi, su-ma välisenä yönä ekan syötön jälkeen kaiken mitä oli just syönyt ja niimpä meilläkin sit heräiltiin parin tunnin välein koko loppuyö eikä vielä seuraavana päivänäkään uskaltanut poitsu kerralla syödä samanlaisia määriä kun aikasemmin. Illalla vasta alko tasottua ja seuraava yö meni sit jo ihan ok. Kaipa tuo nyt säikäytti kun se tuli ihan yllätyksenä. Joa oli jo nukahtanu isin olkapäälle ja isi nousi sohvalta viedäkseen poitsun takas sänkyyn nukkumaan kun vaan vatsa yksinkertasesti tyhjeni...
 
ALKUPERÄINEN: Riikka33
Joten nauttikaa hetkistä, ei ne enää takas palaa ja ikävä vielä tulee noita hetkiä. [:)]


On kyllä pakko kommentoida, että vähän asian vierestä menee tällaiset heitot, jos vastapuolta stressaa ja väsyttää lapsen kanssa päiväsaikaan valvominen. Mikä siinä onkin, että näitä "nauttikaa nyt"- kommentteja aina viljellään silloinkin, kun vastassa on väsynyt äiti, joka ei selvästikään nauti...
 
Quara, tuli tuosta mieleen se, kun raskauden sanotaan olevan ihanaa aikaa (suurin osa siitä kuluu oksentamiseen, närästykseen, piereskelyyn, ähkimiseen, hikoiluun, nukkumiseen). Siitä joskus täällä on ollut puhetta. 
 
ALKUPERÄINEN: starletti

Quara, tuli tuosta mieleen se, kun raskauden sanotaan olevan ihanaa aikaa (suurin osa siitä kuluu oksentamiseen, närästykseen, piereskelyyn, ähkimiseen, hikoiluun, nukkumiseen). Siitä joskus täällä on ollut puhetta. 


Tismalleen. Aina joku on siitäkin sanomassa, että "nauti nyt". Kas kun ei kukaan ole vielä sanonut, että nauti nyt synnytysestä ja supistuksista, kohta sitä aikaa tulee ikävä aj se on niin nopeasti ohi... [:D]
 
Tämä Quaran kommentti sai pienen naurahduksen aikaan, joka tuli tosi tarpeeseen. Vauva roikkunut tississä puoli päivää ja sen toisen puolet valvonut. Yleensä 21-22 nukahtaa yöunille syönnin jälkeen. Nyt jo toinen syöttö 21 jälkeen ja itkee taas tuolla sängyssä ja kello on 22.55. Äitiä itkettää kun aamusta iltaan tarttee vauvaa viihdyttää kun ei vaunureissua lukuun ottamatta ole aamu 11 jälkeen nukkunut tai omassa sängyssään viihtynyt. [&o]
 
Tsemppiä Miiuhoo. [:@] Meilläkin tyttö on ollut nyt koko illan tissillä, mutta eiköhän se tuosta sammahda pian nukkumaan ihan oikeasti. Nyt se torkkuu isin sylissä; katsovat jalkapalloa...

Mä kyllä ihan tosiaan ihmettelen, miten ihmiset voivat puhua nauttimisesta sellaiselle, joka tosiaan väsyy. Että miten voi olla niin sokea/kuuro/ymmärtämätön, että voi päin naamaa sanoa superväsyneelle ihmiselle, että nauti nyt kun tuota aikaa kestää niin vähän aikaa. Ehkä sitä vain on sitten niin sokaistunut omasta onnestaan eikä pysty mitenkään näkemään, että tilanne ei kaikilla ole ihan samanlainen. Tai että kaikki edes kokisivat sen samalla tavalla. toiset väsyy vähemmästä.

Minä voin sanoa nyt näin vajaan neljän viikon kokemuksella, etten todellakaan ole pikkuvauvaihminen. Odotan kuin kuuta nousevaa sitä aikaa, jolloin minun ei enää tarvitse imettää ja että tyttö tyttö ottaa kontaktia jollain muullakin tavalla kuin tissillä.

Että juu, en nauti. Olen onnellinen, että tämä aika ei kestä kovin kauan  ja samalla pelkään, että se kestää. Etenkin nyt kun jo tuntuu, että se kestää...[:@]

Ajatella tosiaan, jos kätilö olisikin sanonut siinä juuri ennen epiduraalia, että voi, sä vielä muistelet onnella tätä hetkeä, että hymyile! [:D]
 
Quara: Voithan vaikka pumpata maitoa, jolloin joku muukin voi syöttää puolestasi? Tai silloin tällöin antaa korviketta, jos tuntuu ettei oikeasti jaksa (jonka joku muu voi antaa). Ei se tee kenestäkään huonoa äitiä.
 
ALKUPERÄINEN: Lme

Quara: Voithan vaikka pumpata maitoa, jolloin joku muukin voi syöttää puolestasi? Tai silloin tällöin antaa korviketta, jos tuntuu ettei oikeasti jaksa (jonka joku muu voi antaa). Ei se tee kenestäkään huonoa äitiä.


No ei se oikeastaan siitä ole kiinni, vaan siitä, että tuo rinnoista valuva maito ja kaikki sen pumpaamiseen tai syöttämiseen liittyvä on minusta aika lailla etovaa. [:'(] Sanoinkin tänään äidilleni, että tietyllä tavalla se, että maitoa ei tulisi ollenkaan, vapauttaisi minut imettämisestä ja huonosta omatunnosta koskien sitä, etten nauti näistä "ihanista läheisyyden hetkistä lapseni kanssa".

Tiedän kyllä, ettei tämä tee minusta huonoa äitiä. Ja korviketta voi antaa jne. Mutta siis kun nämä tosiasiat ei vie pois sitä, että olishan se hienoa, jos tää homma toimisi hienosti. Mä siis kyllä jaksan imettää, mutten oikein haluaisi. Jos oikeasti olisi helpompi, vaivattomampi ja parempi tapa ruokkia lasta, tarttuisin siihen välittömästi. Mutta niin kauan kuin maitoa tulee, en oikein löydä itselleni kelvollista syytä olla imettämättä. Vaikka se kuinka inhottaisi.

Äh, onpa sekavaa.[:@]
 
Ihan asian vierestä tulee nyt, keskustelu lähti vähän sivuraiteille [:D]
Mutta mun on pakko kommentoida tuohon "nauti nyt" juttuun.
Raskausaikana mulle hoettiin sitä koko ajan ja monesti kirosin että mistähän tässä pitäis nauttia -onhan se eri asia jos on ollut helppo raskaus, mitä mulla ei oman olon puolesta ollut.
Mutta yllätinpä itseni kun 30.viikolla odottava ystäväni kävi muutamia viikkoja sitten kylässä ja oli ihan pakko sanoa että nauti nyt [:D]
Kaikista kivusta ja tukalasta olosta huolimatta on tavallaan ikävä sitä raskausaikaa, olihan se loppujen lopuksi niin lyhyt aika elämässä eikä sitä ensimmäistä raskautta saa koskaan takaisin.
Vaan en olis koskaan uskonut sitä sanovani [;)]

Ja kyllä sitä on nyt vauvankin kanssa miettinyt että pitäis yrittää muistaa nauttia joka hetkestä kun se kuitenkin kasvaa niin uskomattoman nopeasti.
Kaikista ei tietenkään tunnu samalta ja ymmärrän senkin kannan.
 
Meijän viime päivät on menny silleen, että poika herää puoli yhentoista ja puoli kahentoista välillä, on tuntisen hereillä ja alkaa ekoille päikkäreille. Parisen tuntia on hereillä, kunnes taas päikkäreitten aika. Sitte ottaa pikkutorkut vielä ennen varsinaisia yöunia joille alkaa vasta puolenyön tienoilla, mutta tosiaan nukkuu melkein kellon ympäri. Jos sais tuon "rytmin" muutettua siten, että pistäs nukkuun ysiltä ja heräis ysiltä, niin mamma tykkäis :).

Taitaa olla poika iltavirkku (tullu äitiinsä), kun nyt on jo kaks ja puol tuntia ollu tosiaan hereillä, jos ei pieniä nokkaunia lasketa :). Toisaalta ihan jees että nukkuu aamusta pitempään, tykkään ittekki nukkua pitkään.
 
Meillä viime yö oli unelma. 9-12 illalla tyttö huus,12 nukahti ja käytiin nukkumaan. Nukkui 12-06.00,söi ja nukuttiin puol 8,heräs 8 ja siitä nukuttiin 9 ja herättiin. Oli ihanaa nukkuu "pitkään". Usein joutunut heräämään siinä 5 aikaan :) 
 
Meillä nukutaan 3h nokosia yleensä, mutta päiväsaikaan niiiin kovasti on valvomisen tahtoa että ja helteelläkin valvotaan et unet o va pikkiriikkisiä sillo ku nukkuu..
 
Meillä nukutaan taas huonosti. Liekö noi Gefilus+D:t syynä.. Jekovitien aikaan neiti huusi loppuillasta ja alkuyöstä ennenku simahti. Sithän se nukku pitkiä pätkiä ku oli väsynyt. Nyt nukahtaa huonommin ja nukkuu tosi lyhkäsiä pätkiä kun herää siihen et se ähkii, puhkii ja puklu tulee tosi monesti! [:-]
Toissa yönä äiti nukku 2,5h+2,5h 24-11 välisenä aikana. Kiitos mies kun autoit.... Minä syötin yöllä pullosta ja kaikki. Meillä oli pikku vääntö sillon nukkumaan mennessä ja mies meni sit pikkumakkariin nukkumaan ajatellen "katotaan pärjääkö ne ilman mua"... Jep. Joka viikko jossain vaiheessa pääsee väsy-itku et miten odotan vloppuja kun se voi auttaa öisin kun sen ei tartte herätä. Ja vituikshan se sit yleensä menee.. Auko naamaansa vielä aamullakin mulle kun kävin itkun kanssa pyytämässä puoli kasi että voisko se auttaa. Kyllä se sit päivällä pyyteli anteeks, ei paljon kiinnostanut. Kehtas olla aamullakin mulle niin ilkeä että..
Nyt viime yönä kans neiti nukku tosi huonosti. Pisin pätkä oli taas 2,5h ja herää siihen ähinään ja pukluun. Tää päivä on nyt viimenen taas kun annoin noita ja sit jätetään taas hetkeks pois ja katotaan paraneeko tilanne.
 
Jos oikeasti olisi helpompi, vaivattomampi ja parempi tapa ruokkia lasta, tarttuisin siihen välittömästi.


Mutta rintamaitohan valmiina pakkauksessa ja aina mukana, sopivan lämpöisenä valmiina annettavana lapselle. Korvikkeet pitää lämmittää ja pullot steriloida, sekä huolehtia erikseen että on ruokaa matkassa mukana. Melko sottusta puuhaa se soseiden antaminenkin on ja saattaa olla, että lapsi alkaa nirsoilemaan ruuan suhteen ja ei suostu syömään.. Sitte jos itse haluaa tehdä soseet, niin siihenkin menee aikaa..Eli helpoin aika ruokkia lasta on sitten, kun hän itse osaa syödä ruokaa mikä hänelle maistuu :)

Itse annan korviketta ja imetän, kun lapsi on tyytyväinen äitikin on tyytyväinen. Ei todellakaan korvikkeitten antaminen tee kenestäkään huonoa äitiä, pääasia on että lapsi saa ruokaa.

Olishan se helppoa, jos muksu nukkuisi 8h yössä ja päivällä vähintään 2 x 2h päikkärit, söisi kiltisti ja kerralla kunnolla ja olisi hereillä virkkuna loppuajan. Viihtyisi yksikseen että ei tarttisi olla koko ajan olla viihdyttämässä.. Mutta harvemmin vauvat toimii noin.. Vauvat kuitenkin ovat melko vähään tyytyväisiä, mitä isommaksi kasvavat sitä enemmän löytyy omaa tahtoa..Helpompaahan se kommunikointi silloin on, mutta ei se aina järkipuhekkaan auta asiaa kun oikein uhma iskee päälle.
 
ALKUPERÄINEN: Rolli10

Jos oikeasti olisi helpompi, vaivattomampi ja parempi tapa ruokkia lasta, tarttuisin siihen välittömästi.


Mutta rintamaitohan valmiina pakkauksessa ja aina mukana, sopivan lämpöisenä valmiina annettavana lapselle. Korvikkeet pitää lämmittää ja pullot steriloida, sekä huolehtia erikseen että on ruokaa matkassa mukana. Melko sottusta puuhaa se soseiden antaminenkin on ja saattaa olla, että lapsi alkaa nirsoilemaan ruuan suhteen ja ei suostu syömään.. Sitte jos itse haluaa tehdä soseet, niin siihenkin menee aikaa..Eli helpoin aika ruokkia lasta on sitten, kun hän itse osaa syödä ruokaa mikä hänelle maistuu :)

Itse annan korviketta ja imetän, kun lapsi on tyytyväinen äitikin on tyytyväinen. Ei todellakaan korvikkeitten antaminen tee kenestäkään huonoa äitiä, pääasia on että lapsi saa ruokaa.

Olishan se helppoa, jos muksu nukkuisi 8h yössä ja päivällä vähintään 2 x 2h päikkärit, söisi kiltisti ja kerralla kunnolla ja olisi hereillä virkkuna loppuajan. Viihtyisi yksikseen että ei tarttisi olla koko ajan olla viihdyttämässä.. Mutta harvemmin vauvat toimii noin.. Vauvat kuitenkin ovat melko vähään tyytyväisiä, mitä isommaksi kasvavat sitä enemmän löytyy omaa tahtoa..Helpompaahan se kommunikointi silloin on, mutta ei se aina järkipuhekkaan auta asiaa kun oikein uhma iskee päälle.


Nimenomaan tätä tarkoitin. Jos oikeasti olisi helpompi, vaivattomampi ja parempi tapa ruokkia lasta KUIN RINTARUOKINTA, tarttuisin siihen välittömästi. [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Rolli10

Quara: Minä luulin että pidät rintaruokintaa monimutkaisena [:D]


Väsymyksen piikkiin... [;)]
 
Meillä valvotaan nykyään melko pitkälti koko päivä. Vaunuissa nukutaan yleensä ihan hyvin. Samoin autossa. Ja nyt ihmeen kaupalla tyttö vetää tuolla makkarissa meidän sängyllä peiton päällä unta jo pitkälti toista tuntia. Mun piti itse nukkua samalla väsymystäni pois mutta menipäs sitten se väsymys ohi ettei enää nukuta vaikka varsinaisesti se väsymys ei mihinkään kadonnut [:@] No, touhuilenpa sitten muuta, onpahan hetki omaa aikaa [:)]
Eilen syöttelin vielä puolen yön aikaan ja siitä huolimatta 2 kertaa yön aikana piti herätä syömään ja noustiin sitten ylös puoli kasilta. Siihen kun lisätään koko kuukauden aiemmat univelat niin...[8|]
 
Siis tää meijän likka ei nuku omassa sängyssään :D Sitteri on sen sänky näköjään. Illalla se nukahtaa siihen ja kannan sitteri makkariin sängyn viereen ja siinä nukkuu nätisti,jopa aamuun asti :) pääasia,että nukkuu,niin et viitsi alkaa siirtelee. isompana sitten tota sänkyy pitää ottaa käyttöön,kun eihän se aina tohon sitteriin mahdu.
 
Takaisin
Top