Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Jep, hyvä opas, MUTTA miks meille on sanottu mm. neuvolassa, että koliikki loppuu 3kk iässä?! Tuollahan luki, et puolella jatkuu 6kk ikään asti...voi moro!

Tosin nyt alkaa illat koko ajan helpottaa, tulee just 2,5kk täyteen. Tänään sitä suoraa huutoa kesti vain puoli tuntia ja rauhottui taas sitteriin, johon lähes nukahti. Sitten pystyi imettämään (kun oli rauhoittunut) ja laittamaan omaan sänkyyn (ja varmaan väärin, kun oli unessa taas sinne laitettaessa, mut minkäs teet, kun ei sinne muuten nukaha...)

Pitää varmaan toi rytmi koittaa pitää nyt päällä, vaikkakin ite en kauheen onnellinen oo klo 7 heräämisestä, mielummin nukkuis sinne klo 10 vähintään. Mut sit taas tää klo 19-19.30 vauvan nukkumaan meno taas sopii...kunnes taas rytmi muuttuu :)
 
Meillä on rauhoittunut tuo koliikki jo nyt alle sen koliikkirajan, eli huutoa on ihan korkeintaan kaks tuntia päivässä. Joinain päivinä ei tuntiakaan. Helpotti jo kahden kuukauden kohdalla aika paljon, nyt on siis reilu viikko ollut jo aika hyvä. Mitä nyt heräillyt juttelemaan öisin mut viime yönä ei sitäkään! Siis kahdeksalta mentiin sänkyyn ja tosin heräili lähes kymmeneen asti et sai olla pitkän aikaa vieressä et kunnolla nukahti. Mut sit syötiin aamulla kahdelta ja viideltä ja seiskalta herättiin. Tällaisia öitä sais olla vaikka kaikki yöt, miulle kelpaa nää seiskalta heräämiset oikein hyvin. Tuntuu aina itestäkin et saa päivän aikana jotain aikaiseksi. Jos herää kymmeneltä ni koko päivä on niin nopeasti ohi...
 
Minä nukutan poikaa paljon mahallaan. Tuntuu olevan paras asento pieruvaivaselle. Niin on ollu jo pariviikkosesta asti kun tiesin että osaa nostaa ja kääntää päätään. Nukuin ehkä aluksi toinen silmä auki mut en enää :) Myös röyhyt tuntuu tulevan ulos niin.
 
Samma här, Vatsallaan nukutan paljon ja just samaan aikaan Twin aloitin kun säkin eli pariviikkoisesta. Terveysportti itse asias neuvoo pitämään koliikkivauvaa vatsallaan ja koska jonkin sortin koliikki- ja vatsavaivainen on, uskon siihen. Onhan se parempi asento itsellekin jos on maha täynnä ilmaa.

"Koliikkikohtauksen aikana rytminen keinuttelu usein auttaa. Lasta voi kanniskella, istua hänen kanssaan keinutuolissa tai liikutella edestakaisin rattaissa. Jos keinuttelu ei auta noin puoleen tuntiin, on hyvä kokeilla lapsen asettamista omaan rauhaansa vatsalleen sänkyyn. Tällöin ovi on syytä sulkea ja vanhempien tulisi keskittyä muihin askareisiin. Jos huuto jatkuu yli 15 minuuttia, voidaan jälleen kokeilla tuudittamista. Pölynimurin ääni tai autoajelu tunnetusti rauhoittaa koliikkilasta. Tärkeää on pyrkiä siihen, että lapsi viihdyttää itsensä uneen. Nukkumisrytmiä tulisi painottaa yöhön ja välttää pitkiä päiväunia ennen iltaa. Lasta ei tule syöttää joka kerta kun hän itkee. Vatsan tyhjeneminen kestää pari tuntia, ja tiheät syötön yritykset voivat vain pahentaa tilannetta." Toi on terveyskirjastosta otsikolla Koliikki vauvalla.
 
Mä en nuku tällä hetkellä ite juuri ollenkaan vaikka vauva vetelee noita unelmapitkiä yöunia. Oon niin kipee etten oikeen pysty oleen sängyssä makuullaan eikä meillä oo sohvaa missä mahtuis nukkuun. Viimeyönä nousin pariinkin otteeseen pumppaamaan kun olin kuitenkin hereillä. On kyllä raskasta hoitaa vauvaa yksin kaiket päivät kun omat voimat on ihan lopussa ja joka paikkaa särkee!
 
Oli taas parempi yö, usko taas palasi siihen että jaksan tätä rumbaa! Vauva nukahti 21:00, söi 23:30 ja 02:20, ja vasta kolmen jälkeen alko tiheä herääminen ja itkeskely. Itekin nukuin siin 21:30-02:20 heräten vain kerran siinä välissä, ruhtinaallista :) Sit jakso valvoa aamuun taas ja vielä sylikkäin nukuttiin 9-10.30 :)
 
Vauva nukahti pitkälle unipätkälleen vasta 02 vaikka nukkui jo 23.30 alkaen. Herätettiin klo 11 kun oli menoja ja sitten hän nukahti klo 13 ja nyt osoittaa heräilyn merkkejä. Aikamoiset päiväunet. :)
 
Jes! Nyt on ollut 5 yötä jo, et menee tohon 19-20 nukkuu ja kaks yösyöttöä. Sit haluaa herätä n. 11-12h nukahtamisesta, eli tänäänkin kivasti klo 7.00. Mut OMA aika aina ennen ekaa syöttöä on nyt ollut 5 päivää sen 4,5 - 5h!! Hyvä näin kunnes taas tyttö muuttaa jotain. Uutena nukahtamis/heräämiselementtinä on huudon/itkun sijaan älämölö eli tyttö "juttele" kiivaasti :D ihan hassun kuuloinen, ei läheskään niin paha kuunnella kuin huuto..
 
Täällä nukutaan edelleen öisin se 10-11h yhdellä heräämisellä, käy hyvin :) ja siis meillä tyttö ei oikeestaan ikinä oo kunnolla huutanut nälkää vaan tosiaan myös "juttelee" ja hyvin usein tulee semmonen "Ä" kommennusääni, lyhyt ja kova :grin Oon kääntänyt tän suomeks "Äiti, nälkä, nyt!"
 
Meillä toi " Ä" komennusääni tarkoittaa "äiti mua väsyttää, ota eka syliin hetkeks ja sit laita mut nukkumaan" :)

Meilläkin on nyt joka ilta jo pitkään menty samaan aikaan nukkumaan, eli 20.30-21, ja syöty eka n.3h välein ja aamua kohden kun uni on enää pinnallista torkkumista, niin 2h välein. Yleensä viiminen syöttö on kasin ja ysin välillä, ja siitä hetken päästä poika alkaa venytellä ja kattella ympärilleen ni sit herätään. Itketty on viime öinä jo vähempi, niin itekin oon saanu vähän paremmin mahiksia nukkua. Jos ei tästä enää huononis niin näillä jaksaa jo aika hyvin. Eilen meni päikkäri ihan reisille, kun ei laitettu poikaa tarpeeks ajois ekoille päikkäreille, joten ei sit nukkunu kunnon unia koko päivänä vaan lähinnä kitisi vaan. Mut silti kummasti yöunet tuli taas samaan aikaan kun muinakin päivinä.
 
Meil oli ihan sama juttu noitten päikkäreitten kanssa! Jos ekat menee penkin alle, ni ei seuraavistakaan tuu mitään. On aika tarkka siitä, et yöunet alkaa samaan aikaan, vaikkei pitkiä iltapäivän päiväunia nukkunutkaan...Kitinä on kyl aina sen mukainen, kun toinen väsyneenä koittaa sinnitellä...
 
Sain eilen kyl pidätellä kiukkua miehelle, koska ekojen päiväunien venyminen liian pitkäks johtu siitä et mies ei suostunut lopettamaan pojan kanssa leikkiä vaikka olin jo puol tuntia hokenut että sitä väsyttää, lähdetään jo ulos. Vasta kun poika alkoi itkeä, mies uskoi et sitä väsyttää, ja lähdettiin ulos vaunujen kanssa, ja sit oli jo liian myöhästä... Ja kun arvasin sen jo sillon että päivä tulee menemään niin et työntelen vaunuissa ja kanniskelen kantoliinassa koko päivän itkevää ja nyyhkivää vauvaa, ja niihän se sit meniki. Näitä on tapahtunu muutaman kerran, ja koitan aina olla suuttumatta, koska onhan toi kuitenkin miehenkin lapsi ja hänelläkin oikeus yhtälailla tehdä pojan kanssa mitä parhaakseen näkee. En mä voi aina olla määräämässä mitä vauvan kanssa kuuluu tehdä millonkin. Ehkä hänkin kantapään kautta pian oppii että se ennakointi noiden päiväunien suhteen on kuin onkin ihan hyvä juttu... :)
 
oon ruvennut nyt 7 maissa illalla laittamaan vauvaa yöunille, iltapesut yms ja nyt vauva nukahtaa viimeistään 9 maissa yöunille. ennen rupesin vasta 8-9 välillä touhaamaan iltapesuja, niin vauva saattoi olla vielä 11 aikoihinkin hereillä. tosin voi nyt vielä vaikuttaa tuo, että kun hoksasin ettei vauva saa tarpeeksi ruokaa tisseistä. nyt vauva herää 3-5 maissa aamuyöllä, syö ja nukkuu mun vieressä aamuun. yleensä 7-8 maissa aamulla noustaan koko porukka ylös, niin ylensä vauvakin herää silloin. yöunien aikaan tulee 1-3 syöntikertaa. :) helpolla päästään yöt. :)
 
Meillä on tapahtunt ihme - tyttö on muutamana yönä nukkunut aamulla jopa kuuteen, setsemään asti, kerran jopa puoleen kahdeksaan :) Ja ainoa yösyöttö on edelleen ollut jossain 2:00-4:00 välillä. Saa nähdä kauanko tätä onnea kestää, kun isän kesäloma loppui tänään.
 
Täällä nukuttiin pitkästä aikaa hyvin! :p Poika söi iltavellin klo.21 ja nukahti vartissa ja seuraavan kerran heräs syömään vasta 03.30! Seuraavan kerran heräs 8 aikoihin ja siitä sitten nukuttiin vielä 10 asti :) Mä sain siis nukuttua 5h,4h ja 1,5 h pätkät :p Että kyllä jäi tuo iltavelli nyt ruokalistalle :wink
 
Me oltiin viikonloppu reissussa :) Lauantaina lähdettiin aamuyöstä ja oltiin yötä hotellissa. Sunnuntaina aamulla vaihdettiin kaupunkia ja ajettiin illaksi kotiin. Lauantaina tyttöä väsytti, se ei oikein osaa autossa syvää unta nukkua ja vaikka pari kertaa peräti tunnin nukkuikin niin siihen päälle vielä sukujuhlat tais olla vähän liikaa. Lähdettiin sieltä sitten ajoissa ni saatiin hotellissa iltapesut sun muut. Nukahti tissille saman tien ja nukkui 12 tuntia putkeen heräämättä kertaakaan! Mie kyllä heräsin siihen että tissiä pakotti niin tungin tytölle suuhun ja umpiunessa imi puol tuntia kunnes ei ottanut enää kiinni. Pumppasin sit loput.

Sunnuntaina taas oltiin autossa ja silti nukahti ihan nukkumaanmenoaikaan kahdeksalta sinne autoon. Kotiin tultiin kymmeneltä ja mies siirsi varovasti kaukalosta sänkyyn ja jäi viereen hetkeksi. Nyt heräili yöllä "normaalisti" syömään, kolme neljä kertaa tais käydä tissillä (kaks kertaa miun aloitteesta kun taas tissiä pakotti) ja noustiin aamulla yhdeksältä. Tänään näkyy kotosalla päikkäritkin maistuvan, toivottavasti ei oo ens yön unista pois. Mut antaa nukkua kerta väsyttää :)
 
En ees uskalla tuuletella, kun täälläkin yöt menee edelleen hyvin. :) Kaks syöttöä, unet klo 19-7 tai 18-6. Jälkimmäinen ei kyl oo mukava, mut tyttö nukahtaa ku nukahtaa. Tänään on nukkunut 8.30-10.30, 12-13.45. Nyt sit mietin, et nukkuuko päiväunia ennen yöunia vai ei...ois kiva, ettei menis ihan väsyneeks koko homma!
 
Ainiin ja viime yönä oli klo 23-06 sama vaippa, tosin 4-kokoa, ni kesti hyvin yön superpissat. :)
 
Siis me oltiin miehen kanssa saada sydärit viime yönä :eek: Tyttö nukahti normaalisti siin kymmenen jälkeen, ja kun tosiaan AINA on nukkunu sinne 5-7 saakka, niin nyt yöllä 2.30 herättiin ihan sydäntä särkevään huutoon, pompattiin miehen kans ihan sekona sängystä ja juostiin tytön huoneeseen (nyt kun jälkikäteen miettii niin varmasti aika koominen näky), otin tytön syliin niin hieman rauhottu, mies oli koko ajan että sattuuko sitä johonkin, mut kaikki näytti olevan kunnossa.. En tiiä oliko pahaa unta vai mikä, mut onneks nukahti hyvin uudelleen kun sai tissin suuhun. Sit nukuttiinki kymmeneen asti!
 
Napin kotona siis on jo omassa huoneessa vauva? Mites muut? Ite aattelin, et kun yösyötöt loppuu, niin tulee siirto omaan huoneeseen...
 
Takaisin
Top