Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Onhan näitä tuolla vauvojen puuhissakin sivuttu :)

Mitenkäs teillä yöt? Meillä ihan alkuun nukkui tosi hyvin, oikeestaan vaan söi ja nukkui tietty. Sit kun mahavaivat alkoi niin huusi ja lopulta sammui siihen huutoon ja nukkui :sad001 Meni aivan rytmittömäksi kun maha piti hereillä, nukkui tosi kevyttä unta, säpsyi. Yritettiin olohuoneessa nukuttaa et toinen vanhemmista saa nukkua ja sit tyttö tietty heräs ku siirs makkariin. Muutama viikko meni jo niin et yleensä toinen meistä nukahti sohvalle tytön kanssa ja sit sieltä vääntäytyi lopulta sänkyyn tai sit ei.

Sit vaihdettiin strategiaa ja tehdään "kuten kuuluu" eli iltapesu, yökkäri, unilelu kouraan ja nukutetaan samoihin aikoihin joka päivä makkariin. Vaikka sanovat ettei 2kk ikäisellä vielä rytmiä ole ja helpompi vaan mennä vauvan rytmin mukaan. No ei ole ollut, iltarutiinit kun otettiin käyttöön on sammunut sänkyyn kuin saunalyhty. Tosin meillä oli hyvä aika aloittaa, edellisenä päivänä oltiin käyty ikeassa ja tyttö oli väsynyt ja aloitti iltakitinät jo kolmelta iltapäivällä. Vähän "väkisin pidin hereillä" kahdeksaan asti ni ei tarvinnu unta pitkään odotella.

Tosin nyt muutamana yönä tyttö on sit heränny pariksi tunniksi jokeltelemaan tissille syömisen sijaan ja sit saa nukuttaa uudelleen lopulta kun väsyy eikä osaa omillaan nukahtaa. Onneksi toistaiseksi siinä ei oo nukuttamisessa mennyt kauhean pitkään öisin kun on kuitenkin vielä ns. valmis nukkumaan vaikka on hetken valvonutkin. Ite ei oikein saa nukuttua kun se vieressä potkii ja touhuaa. Toisaalta pysyypähän silti sängyssä tyytyväisenä niin saa itsekin vähän lepoa vaikka ei ihan nukkua voikaan koko aikaa, torkahdellen menee kun tyttö valvoo.
 
Meillä tyttö on oikeen mestarinukkuja! Alkuun herättiin yöllä n. 5 aikaan ja sit seuraavan kerran aamulla 10-11 aikaan mutta nykyään tyttö nukkuu tyytyväisenä 9-10 tuntia heräämättä. Nukkumaan mennään 21.30-23 välillä riippuen siitä miten tyttöä nukuttaa ja aamulla herätään 8.30-9:30 välillä. Aamulla sitten ollaan reilu tunti hereillä, jolloin tyttö syö, vaihdan vaipan, vaatteet, jutellaan hetki kunnes nälkä yllättää ja sit syötän uudestaan. Siinä tyttö yleensä nukahtaakin tissille ja jatkaa unia n. 12 saakka.
 
Niin ja pyritään siihen että tyttö olis vielä ainakin osittain hereillä kun nostetaan omaan sänkyyn nukkumaan. Hyvin on tottunu nukahtamaan itekseen sänkyynsä, mutta tänään on tarkotus vaihtaa pinnikseen niin saa nähä jatkuuko sama meno isommassa sängyssä!
 
Meillä kanssa ihan loistava nukkumaan, on kyllä helpolla päässy ja kuitenkin oli jotenkin asennoitunu siihen että tulee olemaan väsynyttä vanhempaa ja yöt menee miten menee. Mut alusta asti nukuttu aina yöt hyvin, nykyään tosiaan nukkuu 23-6/7 ja ihan omassa pinniksessä, jonne alettiin tyttöö nukuttaa kuukauden iässä, ja meillä ainakin heti otti omakseen tuon ison tilan! Ottaa kaiken irti siitä tilasta ja löytyyki usein poikittain tai väärin päin sieltä :grin
Kun 6-7 aikoihin tulee tytölle nälkä niin silloin siirrytään syömään meidän parisänkyyn, jonne sit syönnin jälkeen nukahtaa ja annan nukkuakin mun vieressä sinne ysiiin kymmeneen asti jolloin sitten noustaan ylös. En tiiä milloin pitäis ehkä kokeilla siirtää se sitten siitä vielä takas pinnikseen pariksi tunniksi, mut tällä hetkellä se on vaan niin ihanaa nukkua hetken oma vauva vieressä :Heartred
 
Niin ja meillä pinnis tytön omassa huoneessa, mutta huone vastapäätä meidän huonetta ja pidetään ovet auki niin kuuluu pienetkin jokeltelut :)
 
Höh, meillä ei pinnis kelpaa ( enää ) millään, vaikka on samassa huoneessa. Jos neitiä yrittää sinne illalla nukuttaa ( n.klo 23) tyttö hyörii ja pyörii kunnes alkaa huuto, joka ei lopu kuin syliin nostamalla. Sama toistuu yösyötön aikaan ( n.klo 2 ja klo 5) joten neiti on vallannut kolmasosan vanhempien sängystä. Tyhmäähän se on, mutta äiti varsinkin haluaa nukkua edes muutaman tunnin pätkiä yössä.
 
Meillä on ihan helvettiä ollu noi yöt alusta asti. Tossa oli kuukaus semmosta et nukuttiin sentään yks kahden-kolmen tunnin pätkä, ja perään toinen ehkä kahden tunnin pätkä, mut nyt nukutaan tunti venkoillen, toinen venkoillen ja sitten ainoastaan sylissä möhnäillen niin, että saa koko ajan olla tutin kanssa toohottmassa. Oon aivan loppu noihin öihin. Jonkinlainen rytmi kuitenkin on, kun kaikki tapahtuu aina samaan aikaan, mutta toi nukkuminen on niin pinnallista, ettei siitä tuu yhtään mitään. Oon "kiinnittänyt" tutin harsolla poikaan kiinni viime öinä et nukkuis ees sen tunnin-puoltoista alkuyöstä, kun muuten herää heti kun tutti tipahtaa. Ja mahavaivojen ja pinnallisen unen takia heräilee koko ajan ja huutaa jos ei saa tissiä. Päikkäreitä onneks on oppinu viime päivinä nukkumaan niin ehtii jotain päivisinkin tehdä, mut oon aivan megaväsynyt tähän tilanteeseen kun ei oo vauvan syntymän jälkeen saanut nukkua kertaakaan paria tuntia pidempää pätkää (lukuunottaamatta niitä paria yötä kun iskä on hoitanu yhden yösyötön, sillon sain ruhtinaalliset 5h unta). Omaan sänkyyn sentään nukahtaa nykyään, mut eipä sekään kauheesti lohduta. Sairastuin vielä juhannuksena megaflunssaan, ja on kyl ollu aivan järkyttävää kun ei oo saanu nukkua sairaana, vaan joutunu kuumeisenakin heräämään tunnin-puolentoista välein ja valvomaan aamuyöstä eteenpäin. Päiväunia en sit taas osaa nukkua. Valivalivali... mut väsyttää hulluna. Pelkään ettei tää ikinä tilanne muutu.
 
Meillä "vähän" paremmin kuin sipulilla nukutaan, mut ei tosiaan aina. Alkujaan nukku "koko ajan", mut sit n. 10 päivän iässä aloitti klo 19-23 kestävän huutomaratonin. Päivisin nukahti kivasti vaunuihin ja nukkui 3h päiväunia, ollen hereillä aina 45min-1h välissä. Sitten helteillä ei nukuttu päiväunia ja huudettiinkin koko päivä. Itekin aloin jo klo 17 henkisesti valmistautumaan, että kohta ei sitten tehäkään muuta kuin kuunnellaan huutoa...Mut onneksi se aina lopulta loppui ja tyttö nukahti. Yöt nukkui sitten kuitenkin hyvin, heräten 3h välein syömään 10minuutiksi, kunnes klo 9-10 noustiin ylös.

Pari viikkoa sitten (2kk iässä) tyttö muutti rytminsä, että käy klo 20-21 välillä yleensä nukkumaan, mutta ei tietenkään ilman huutoa ja useaa nostamista omaan sänkyyn. Joskus huutaa vartin, eilen 2h. Ja minä kyllä laitan omaan sänkyyn, vaikka viereen olisi nukahtanut, omaan sänkyynsä "ittekseen" on nukahtanut 1-2 kertaa. Ekan pätkän nukkuukin kivasti 3-4h, sitten syö ja heräilee nykysin 2h välein syömään. Ja haluaa nousta ylös n. klo 5...viimeistään. Sit yritän sinnikkäästi pitää vieressä, et nyt nukunukunurmilintu, mut joinain aamuina pakkaan tytön vaunuihin ja vien pihalle. siellä nukkuu sitten mitä nukkuu, kunnes tulee taas syömään.

On ollut muutama yö (rotan jälkeen), kun tyttö on pärähtänyt itkemään klo 3 aikaan. Yleensä yöt menee huudoitta, mutta saattaa jutella ittekseen, kitistä ja öhistä siten, ettei kyllä itekään nuku. Ja vieressä hakkaa ja potkii ja sätkii...

Nukkuminen ja nukuttaminen on sellasta taiteilua, et vaunuja saa kyllä ravistella ja hytkytellä ihan rytmikkäästi. Iltaisin sitten hytkytän meidän parisänkyä ja laitan radion kohisemaan korviemme viereen....

Mun oma pisin unipätkä lienee toi 5h yhtenä yönä n. 1,5kk sitten, kun menin samaan aikaan nukkumaan...muutoin nukun puoliunta koko ajan ja 1-3h pätkiä. Väsyttää kyllä! Ootan niin, et tyttö unien puolesta kasvaisi...ei tuo rintamaito näytä nälkää kovinkaan pitkään pitävän. Päivisinkin suostuu unien jälkeen syömään, sit on 1-2h hereillä, mut ei syö ennen seuraavia päiväunia...tää on siis uusin metku.
 
meillä kans ollaan päästy tosi helpolla öiden ja kaiken muunkin suhteen. Oon kertonutki täälläjo mut kertaus: tyttö syö siis 23-24 aikaan ja siirretään omaan sänkyyn johon nukahtaa. Herää 3.30-4 syömään ja nukkuu 6.30-7, syö ja nukkuu 9-10. Mulla ei oo univelkaa ollut sitten sairaalaöiden ja mies ei edelleenkään oo kertaakaan herännyt öisin. Vauva herättää tuhisemalla, ei oo öisin vielä itkenyt mikä varmaan selittää tota ettei mies herää öisin. Oltiin varauduttu etukäteen siihen että kanniskellaan ja hyssytellään vauvaa päivät ja yöt, etenki ku Tää oli mahassa semmoinen energiapakkaus! Välillä tulee semmoinen olo että Tää vauvan kiltteys "kostautuu" jollain tavalla että tulee esim kamala korvatulehduskierre tai jotain.. Että ei voi kaikki olla näin hyvin, tyyntä myrskyn edellä..
 
Meidän yöt on jotain näiden huippunukkujien ja kiukkuajien välimaastoa. Yöpuulle n. 22-24. Uni ei tule itsestään, heijailla pitää ympäri asuntoa, tai muuten on huutoa. Ensimmaisen pätkän (yleensä kolmeen), nukkuu omassa kehdossa meidän sängyn vieressä. Sitten kun alkaa ähistä nälkäänsä, siirrän viereen syömään ja nukkumaan. Aamulla heräillään n. 7.30-10.30. Vieressä siis nukkuu ja syö, yleensä tissiä hamuaa silmät kiinni ainakin pari kolme kertaa. Itse en pysy perillä, kun olen niin hyväuninen, että lopulta herätessä mielikuvat hatarat. toki silloin katson aina kelloa, kun ekan kerran pyytää ruokaa kehdossansa.

Näitä öitä nyt jatkunut n. kuukauden päivät. Oon kyllä tosi tyytyväinen, että meidän tytöllä on selkeä yö ja päivä. Öisin tosiaan silmät koko ajan kiinni, vaikka syö.

Pisin syömätön pätkä meillä yöllä kuusi tuntia. Tuntuu mahdottomalta, että se venyisi kymmeneen, niin kuin jollain teistä. Nuounipätkät kun on pysyneet meillä pitkään suht vakiona.
 
Aluksi vauva meni nukkumaan siinä 02-03 aikaan yöllä ja illat huusi mahavaivojaan. Nykyisin menee jo 23-01 maissa nukkumaan,tosin juhannuksena yksi yö meni ihan penkin alle kun vauva nukahti pitkille unille vasta 04.30 maissa (mutta mahdollisesti nukkui 7,5 h yhteenmenoon, en muista imetinkö). Yritetään hiissata sitä nukkumaanmenoaikaa pikkuhiljaa aikaisempaan jos onnistuu. Kun vauva menee yöunilleen, nukkuu yleensä 2-5 tuntia yhteen putkeen. Yleensä 4-5 tuntia ja sitten syö siinä aamuyöstä ja nukkuu toisen 4 tuntia ja sit jos on pörissyt vaipassa, yleensä aamusta vaihdan sen ja jatketaan vielä yökkärissä nukkumista yleensä 3 tuntia.

Mä nukun sitten huonommin, jään yleensä jonkun syötön jälkeen hereille enkä saa heti unta. Vauveli nukkuu meidän välissä, mun mielestä se on mukavaa. Ainut vaan, että selkä kärsii kun tilaa ei riitä kolmelle niin paljoa. Nousen ylös yleensä 9-10 maissa ja vauva nukkuu sitten vielä pari tuntia kunnes hänen aamutoimiaan tehdään. Se on vielä selkeesti sellaista pidempää unta, joten siksi ei nousta ihan aikaisin ylös- toki hänellä on kovin myöhäinen rytmi, että nukkuu varmasti sen vuoksi pidempään.
 
Meillä on vielä vähän hakemista. Tää yöllä seurustelemaan herääminen on tosi ärsyttävää mitä on nyt parina yönä sattunut. Toki mukavampi ku huutamaan herääminen mut silti... Nytkin on sit huutanu koko aamupäivän eikä oo oikein osannut käydä nukkumaan, lyhyesti torkahtanut vaan välillä ja on koko ajan kärttyinen ja nukkuu levottomasti kun se pitkä pätkä unta katkesi tuollai. Tiedä nyt sit et johtuuko se siitä et oon alkanu vähän rajoittaa korvikkeen määrää ja yritän tarjota tissiä vai onko se toi taas jälleen kerran sekaisin mennyt unirytmi. Välissä kun nukkui yöt tosi hyvin, joko tissillä tai sit muutaman kerran sai herätä myös pullolle, niin simahti unten maille heti syönnin jälkeen. Nyt tahtois seurustelemaan jäädä ja ite vaan torkahtelen siinä mut ei kunnolla nukuttua myöskään saa sinä aikana. Tossa välissä kun se nukkui tyttö oli oikee auringonpaiste aina aamuisin ni nyt nää jatkuvat kärttyilyt alkaa painaa taas omaa mieltä vaik periaatteessa yhä nyt paremmin nukkuu kuin silloin pahimpina huutokausina.

Niin ja meillä pinnasänky on lähinnä vaatevarastona tällä hetkellä parisängyn vieressä. Nukutan tytön omalle puolelleni sänkyä pinnasängyn viereen. Siitä se sit hiljalleen yön mittaan valuu minua päin ni yleensä ekan yösyötön jälkeen ku tyttö on uudestaan nukahtanu nousen pumppaamaan ja kun tuun takas ni kömmin sinne tytön toiselle puolelle niin että tyttö jää keskelle. Siel on yleensä just miun mentävä rako. Ite tykkään nukkua tytön vieressä ni en viel osaa kuvitella siirtäväni pinnikseen. Nyt nukutan sängyssä hytkyttämällä ja just ennen nukahtamista siirrän siihen sängylle. Yleensä huuto tulee 4-15 kertaa et taas hytkytetään ja koitetaan sänkyyn ja ei. Haluaisin et oppii nukkumaan siihen sänkyyn plus jos syliin nukahtaa siit on vaikee sit päästä ite pois. Jos sitä sit pystyis portaittain, nyt nukkuu sänkyyn tissille, sit nukkuis sänkyyn viereen, sit nukkuis vähän matkan päähän käsi tytön päällä ja sit voiskin nukkua jo pinnasängyn puolelle käsi tytön päällä kunhan yösyötöt jossain vaiheessa vähenee.
 
Meillä sillon alkuun meni yöt hienosti pojan unten osalta (22-09 kahdella heräämisellä), mutta nyt on alkanut heräilemään kahden tunnin välein syömään. Syöminen on yhtä taistelua ja siihen saa helposti menemään tunnin per syöttö :confused: Sittenkun pojalla on masu täys niin nukahtaa kyllä hyvin, mutta mä pyörin vielä tunnin sängyssä ja yritän saada unta... nukun siis tunnin pätkissä muutaman tunnin yössä..päiväunia ei kerkee/osaa nukkua niin vähän alkaa nyt yliväsymystä oleen ilmassa :sad001 Mähän en koko raskausaikana saanut nukuttua kunnolla ja sama meno jatkuu :oops: Mutta huomenna aletaan maisteleen kiinteitä ni jos se vaikuttais sitten pojankin uneen sillain että mäki kerkeisin nukkumaan enemmän..tässä on niin lumipalloefekti huomattavissa. Ei tartte olla kun joku pikkujuttu mikä pilaa koko kuvion.. :mad:
 
Joo just tota samaa ongelmaa on mulla, et kun poika herää yöllä ni siinä mouhoomisessa itekin herää sen verran hyvin ettei meinaa uni tulla heti itelle uudestaan silmään. Ja kun vihdoin tulee, täytyykin taas jo herätä. Oon siellä neuvolapsykologilla ruvennu käymään kun on niitä ahdistavia tunteita jne, ja hän oli samaa mieltä mitä neuvola, että unen puutteesta johtuu et oon niin herkillä. Meinataan kans varmaan kiinteitä alkaa maistella heti kun neuvolasta tulee lupa, josko sillä sais mahaa paremmaks tai ees vähän rauhotettua noita öitä.
 
Meillä nukkuu yöt suht hyvin mut se ite niille nukahtaminen on monesti aika vaikeaa ja monen tunnin operaatio. Edelleenkin iltaisin maha vaivaa ja sitten itketään yliväsymystä. Mut kyllä yleensä klo 22-00 simahdetaan ja nukutaan klo 05-07 asti. Sit syötön jälkeen alkaa joskus hymyillä ja seurustella. Saatetaan sit siinä hetki jutella ja vaihtaa vaippaa yms. Kunnes kääräsen takas kapaloon et nyt torkutaan vielä hetki. Lopullisesti ylos klo 09-10, silloin esikoinenkin herää.

Toivottavasti sipuli teillä alkais pian nukkua pidempää pätkää. Meillä tyttö kans herätti aika usein yöllä ja siinä 4kk iässä alettiin antaa yötä vasten velliä mikä sit pidensi kyllä niitä unia. Jospa teilläki kiinteiden aloittaminen auttas. Voisko mies välillä hoitaa syötöt, et saisit sillon tällön nukuttua pidempiä pätkiä? Tai voisko joku muu vaik päivisin jeesiä, käydä vaunulenkillä tms et saisit nukuttua. Univelka on kyllä ihan persiistä ku vaikuttaa sit mielialaan ja kaikkeen niin paljon :sad001 Toivottavasti saisit apuja, tsemppiä kovasti!
 
Kyllä mulla päivisin ois mahis nukkua kun mies on usein päivät kotona, mut en jotenkin vaan saa ikinä unta päivällä. Liikaa pyörii ajatukset päässä ja käyn ylikierroksilla koko ajan, niin unta saan vasta sitten illalla. Ja sillonkin se väsy tulee aina just siihen aikaan kun vauva on virkeimmillään ja pitää useammin tissitellä iltasella. Mies sillon tällön hoitaa yösyöttöjä, mutta kun ongelmana on mulla se että vauva nukkuu niin levottomasti että sille pitää koko ajan olla laittamassa tuttia suuhun tai muuten tulee itku, ja itkun lopettaa vaan tissi. Minähän herään siihen ähinään ja onnistun tutilla nukuttamaan vauvan ennen kun se kunnolla herää, mut mies herää sitten vasta itkuun. Ja jos jätän vauvan miehelle, herää vauva siis kunnolla about puolen tunnin välein itkemään, ja takas uneen saaminen ilman tissiä on vaikeaa. Mies on tohon sanonut vaan että mitäs siitä sitten, se on hänen ongelmansa sitten et miten saa tyypin takas uneen... Mut mä en osaa nukkua rauhassa sohvallakaan jos tiedän että pieni parahtelee itkemään vähän väliä ja nukkuu huonosti kun ei oo joku takaamassa hänen tuttitarvettaan. Eipä tunnu mikään hyvältä vaihtoehdolta :sad001 Viime yönä kokeilin sitä että röyhtäytin vauvan joka syötön jälkeen, ja röyhyt olivatkin aivan massiiviset. Suht hyvin pääsi poika takas uneen röyhyjen jälkeen, ja nukkuihin hieman levollisemmin. Sain siis välillä jopa kaksikin tuntia unta putkeen.
 
Väsymys on kyllä todella raastavaa, tsemppiä täälläkin kaikille unen puutteesta kärsiville!

Meillä mies on todella herkkäuninen, on jo vuosia herännyt aina keskellä yötä ja sitten on vaikea saada unen päästä kiinni. Hän on siis nukkunut sohvalla vauvan syntymästä lähtien suurimman osan öistä. Vaikka meillä siis öisin ei ole lainkaan huutoa tai jokeltelua, jo tytön ähinä syödessä herättää miehen.

No, nyt kun miehellä on lomaa, olen pyytänyt häntä viereen nukkumaan. Se vaan on yksi mun lempparihetkistä arjessa, kun saa nukahtaa miehen kainaloon :) Viime yönä, kun heräsin nostamaan tyttöä kehdosta sänkyyn, ei miestä enää sängyssä näkynytkään. Kysyin aamulla, että miksi oli mennyt sohvalle, ennen kuin tyttö edes oli vaatinut ekan kerran ruokaa. "Se ähisi ruokaa kehdossa, niin lähdin pois alta", oli vastaus. Olisi mielenkiintoista tietää, kauan tyttö joutui ähisemään ennen maitobaarin aukeamista. Itse kun en ihan pikkumeteliin herääkään :oops:
 
Mä luulen, että se on toi äidinvaisto mikä ei anna nukkua kunnolla jos mies hoitaisikin syötön. Meillä ei ees mahdollista kun on täysimetys ellei erikseen jotain sovittaisi. Tosin mä yritän ja pystyn nukkumaan päiväunet ainakin joka toinen päivä, nyt ollut kiirusta ristiäisten ja asuntoasioiden takia, mutta muutoin se on helppoa kun oon niin uninen ja ei oo muuta kuin tämä yksi lapsi.

Hassua kyllä, mä kanssa nautin siitä vauvan kanssa nukkumisesta vaikka selkä onkin kipeä öiden jälkeen.
 
Joo rauhallinen vauva nukkumassa kyljessä kiinni on kyllä ihanaa! Vauva on tyytyväinen ja tuntuu siltä, että ollaan molemmat turvassa peiton alla pahalta maailmalta:angel1
 
Meillä kans täysimetetään, mut pakkasessa on maitoa litratolkulla, ja saan sinne lisääkin tarvittaessa pumpattua. Et periaatteessa onnistuis pulloruokinta öisin mut en haluu kuitenkaan siihen ryhtyä, ellen oo ihan kuolemanväsynyt.
 
Takaisin
Top