Np-ultra

Mitä kaikkea tuolla np-ultrassa katsotaan ? Onko pelkkä ultraus vai onko myös tyyliin äidin paino, verenpaine ym... t: huomenna ultraan
 
Ei ainakaan multa mitään painoa tai verenpainetta katsottu. Katsottiin vatsan päältä ultralla sikiön koko, lukumäärä ja vähän rakenteita ja pulssia, lapsiveden määrää, kohdun kokoa... Ja niskaturvotus, mutta HUS-alueella ainakin riskilukeman saa vasta jälkikäteen. Unohdinkohan jotain? Lopuksi sai kuvia mukaan. :) Nopea käynti oli mulla, n. 10-15 min.
 
Joo pelkkä ultraus. Vessassa yleensä pitää käydä ensin. Ja housut kantsii laskee ihan vesirajaan kun ne kuitenkin kattelee sieltä tosi matalalta alavatsalta sillä ultralla (itelle yks kätilö oikein huomautti, että otetaan niitä housuja kunnolla vaan alas, ei hän muuten mitään nää :D).
 
Minulla jouduttiin katsomaan sekä vatsan päältä, että alakautta kun vauvelilla oli niin kovat jumpat ettei meinannut lääkäri saada oikeata kuvakulmaa turvotuksen mittaamiseksi. Ja ultraus kesti melkein tunnin. Kaikki oli kunnossa, riskiluvut saatiin tietää samantien.
 
Miks pitää käydä vessassa ensi? Meillä lukee ohjeessa että ultraan tullaan virtsarakko täynä.
 
Mulla ei lukenut ohjeessa vessakäynnistä mitään, mutta ei se kyllä täysin tyhjä ollut sillä ultrauksen jälkeen tunsin selvästi pissahädän.. Onkohan sillä loppujen lopuksi sitten suurtakaan merkitystä onko rakko tyhjä tai täysi.. Vaiko ainakin puolillaan kuten mulla.
 
Naikkarilla, Jorvissa ja Kättärillä ainakin on isot laput seinissä ja vastaanottovirkailijakin erikseen aina muistuttanut, että pissalla pitää käydä ennen ultrausta.
 
Okei, jäi multa laput näkemättä, sen verran jännitti koko toimitus.. :hilarious: Jorvissa vastaanottovirkailijankin tilalla oli pelkkä ilmoittautumispömpeli (tai ehkä siellä jossain oli virkailijatkin, en sen tarkemmin vielä tutustunut). Ennen rakenneultraa pitää sitten muistaa käydä.
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen kohdalla ultrattiin molemmilla tavoilla, kun ei muuten saanut kunnolla mitattua. Vaikka olin käynyt talon tyhjäämässä ennen ultraa, kätilö laittoi vielä välissäkin vessaan uudestaan.
 
No oho onpa eri käytäntöjä myös virtsaamisen suhteen :D tosi outoo :D
 
Mullekkin sanottiin että ehdottomasti vessassa käytävä ennen ultrausta :grin
 
Hyvä et oli vaan säikäytys :) sanoko ne et mikä sitä turvotusta voi sit aiheuttaa niin paljon jos ne kromosomit on kuitenki normaalit?
 
Jorvissa ei vessakäyntejä kyselty, ultra tehtiin pelkästään mahan päältä ja mikä tärkeintä, meidän bebellä oli kaikki kunnossa! Niskaturvotuskin vain 0,9 joten nyt voi vähän huokaista helpotuksesta vaikka pelko ollut kaikesta mahdollisesta...
 
Minulla ainakin sanoi eilen lääkäri nt- ultrassa, kun passitti vessaan kesken ultra että jos rakossa on paljon virtsaa niin se vaikeuttaa ultraamista ja hänen näkyvyyttä kohtuun. Kai se rakko tulee siis jotenkin tielle.
 
Mä sain ohjeeksi käydä pissalla 1h ennen ultraa.
 
Pakko oli tarkistaa omasta kutsusta ja siinä lukee että rakossa tulee olla virtsaa ultraäänitutkimuksen helpottamiseksi ja mahdollisia näytteitä varten :D
 
Takaisin
Top