Neuvolan ravitsemussuositukset

kemppu

Silmät suurina ihmettelijä
Mitä mieltä olette neuvolan ravitsemussuosituksista? Ainakin itse sain vihkosen, jossa suositellaan lähes pelkästään kevyttuotteita ikään kuin vähäkalorisuus olisi ruuan ainoa arvo. Ymmärrän kyllä, ettei paino saa nousta liikaa, mutta kiinnittäisin kuitenkin huomiota myös ruuan laatuun ja esimerkiksi lisäaineiden käyttöön. Pelkkiä kevyttuotteita käyttämällä saa elimistöönsä aikamoisen lisäainemixin. Pidin outona myös sitä, että tuoremehun korvaajaksi suositeltiin vaikka kevytlimuja. Siis mitä?! Totta, että tuoremehussa on helposti karsittavia kaloreita, mutta että enemmin kannattaisi juoda vettä ja lisäaineita? Erikoista. Olen itse sekasyöjä, mutta syön lihaa vain erityistapauksissa ja maitotuotteitakin olen syönyt vain vähän. Nyt raskausaikana olen yrittänyt lisätä maitotuotteiteiden käyttöä, kun neuvolasta niin suositeltiin, mutta mielestäni Suomessa on unohdettu, ettei maito ole ainoa kalsiumin lähde. Sääliksi käy vegaaneja neuvolassa, he joutuvat varmaan kovaan syyniin, vaikka saattavat syödä terveellisemmin kuin monet sekasyöjät. Ajattelin kyllä pysyä entisellä ruokavaliollani, johon lisäaineet ja kevyttuotteet eivät kuulu. Toki vältän kiellettyjä ruoka-aineita, mutta juon edelleen mieluummin tuoremehua kuin light-juomia. Ja tämän ei ollut tarkoitus olla tiukkapipoinen valitus, ihmetyttää vaan nuo suositukset :)
 
Siis mitä, mulle on kovasti painotettu juuri sitä ettei kevyt tuotteita saisi lainkaan syödä! eikä varsinkaan kevytlimua. :O terveellisesti toki täytyy elää, mutta noi kevyttuotteet on kiellettyjen listalla. Ja minä en myös hirveästi käytä maitotuotteita, siksi suositeltiin kalkkitabletteja.
 
Ettekö te saanu sellasta Raskausajan ravitsemus ja liikunta-lehteä? Siinä oli tota älytöntä kevyttuotehypetystä :) Piti oikein kattoa, onko jossain sponsored by Pepsi Max... Neuvolatyöntekijä ei puhunu mulle muusta ku maidosta ja kehotti syömään tavallista enemmän lihaa proteiinin takia. Sekin on niin ikiaikainen käsitys, ettei kasvisruokavaliolla voisi saada tarpeeks protskua, etten jaksa edes enempää kommentoida. Oma kokemus muuten on, että normaalirasvasilla tuotteilla jopa laihtuu, meillä molemmat on laihtunu n.5 kg kun jätettiin kevyttuotteet ja lisäaineet n.5 vuotta sitten, eikä oltu ylipainoisia ennenkään.
 
No kieltämättä tuo on melkoista huttua että light-tuotteita pitäisi suosia. Kyllä mä ainakin juon mieluusti silloin tällöin lasillisen kylmää tuoremehua ennen kuin lisäainelimukkaa ja silloin kun limsaa tekee mieli niin ihan sokerilla sitten.

Mäkin hieman ihmettelin tuon raskausajan ravitsemus ja liikunta -oppaan ohjeita, jotenkin pisti silmään kanssa se keveyden korostaminen varsinkin kun itsellä on paino lähinnä laskenut parisen kiloa ja olen muutenki aikalailla hoikka.

Proteiinista sen verran että sen saantiin on oikeasti täytynyt vähän alkaa kiinnittää huomiota sillä mikään raskas ruoka, etenkään liha, ei oikein nyt uppoa. Proteiinia olen aina koittanut saada tarpeeksi senkin takia että urheilen paljon, nyt on kyllä jääny vajaaksi... Lähteitä on tosiaan paljon muitakin kuin liha, tuntuu vaan että parhaiten alas menee puurot, hedelmät, myslit ja keitot, peruna maistuu kanssa tosi hyvälle :)

Itse suosin mahdollisimman vähän käsiteltyjä tuotteita, ihan selvästi niiden kanssa voin parhaiten. Mitä lyhyempi ainesosalista sen parempi :)
 
Minkäköhän esitteen sä olet saanut :) Mä sain sellasen vanhemman imetys+raskausaika ruokavalio-oppaan, jossa ei kyllä puhuttu kevyttuotteista mitään. Lähinnä kalsiumin määrään siinä kiinnitetään huomiota, kasvisten+marjojen syöntiin jne.

Meillä juodaan kans kevytmaitoa. Mitään rasvattomia tuotteita en käytä. Jos joskus ravintolassa limun tilaan niin otan aina sokeriversion. On muuten rasittavaa kaupassa syynätä noita tuoteselosteita kun esim. jugurteissa on hirmu usein tungettu joukkoon jotain makeutusaineita.
 
Minä olen ollut viime aikoihin asti aikamoinen light-uskovainen, mutta nyt raskauduttuani olen karsinut kaikki makeutusainetta sisältävät jutut pois, kaiken varalta. Uskon itse vakaasti, että mahdollisimman prosessoimaton ruoka on parasta. Viljatuotteissa suosin täysjyvää. Marjojen syömistä olen lisännyt ja " puoli kiloa päivässä" tai ennemminkin kilo päivässä on tullut mulle ihan pakkomielteeksi :) 
 
Mä oon katsonut ainoastaan ne mitä ei saa syödä raskauden aikana. Sillä terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikkuminen (tietysti voinnin mukaan) pitää painon normaalina. Neuvolassa sanottiin et 10-15kg on normaali painon nousu raskauden aikana. Mä en käy kotona puntarilla laisinkaan, sillä syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti.
Se olis eri asia jos mättäisin 4 kertaa viikkoon ranskalaisia, hampurilaisia ja pizzaa ruuaksi niin silloin kiinnittäisin huomiota ruokatottumuksiin ja painoon.

Hyvä et on suosituksia painon suhteen raskauden aikana, mut jokainen odottava äiti tuntee oman kroppansa ja ymmärtää milloin ruoka on epäterveellistä ja kuinka paljon sitä kannattaa syödä.




 
Miulle hoettiin samaa light-soopaa... Miten pitää rasvoja karsia ja syödä vaan keinotuotteita. Ei mee miulle läpi, oon käyttäny rasvamaitoa jo muutamia vuosia, kun joku välisekamuotokarppaaja olen ollut. Samoin kuin tämä uusi "villitysmakeutin" Stevia, on kokonaan kiellettyjen listalla...
Samoin myös n. 1 l päivässä maitoa ja 4-6 viipaletta juustoa ja vielä vähän jugurttia ja raejuustoa ei sisällä riittävästi kalsiumia. Sen lisäksi pitää syödä vielä kalkkitabletteja! Meni yli miun hilseen korkeelta ja kovaa!
Teetä ei saisi juoda kuin mustana ja maustamattomana, sillä muut ovat myrkkyä! No mie tätä pohdin ja kävin kattomassa tuolta THL:n sivuilta ja siellä kiellettiin vain yrttijuomat... Joten teetä juon jäähtyneenä, oli se väriltä mitä tahansa, kun kuumana se ei maistu. 
Lisäksi olen moniallerginen eikä ole niin helppoa löytää mitään mitä saisi syödä, kun suurin osa ruoka-aineista joita pystyn syömään ilman suurempia oireita löytyy "kielletyistä ruoka-aineista". 
En saanut mitään esitettä neuvolasta, vain A4sen jossa on lueteltu kaikki rajoitetut ja vältetyt ruoka-aineet ja niitä tosiaan on kahden puolen verran.

*UGH* olen puhunut ja kiukutellut. Syön niinkuin ennenkin, tosin useamman kerran päivässä ja PALJON pienempia annoksia kuin ennen. Paino miulla on seikkaillu aina, jopa viikon aikana 2-3kg, samoin nyt ja samoja lukuja pyöritellään vaa'assa edelleenkin, joten nou hätä.
 
Nasulais, aika outoa infoa olet sinäkin saanut neuvolasta! Mä tsekkasin just tuosta vihkosesta, jonka sain neuvolasta (näyttäisi olevan Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen tekemä), että 8dl maitoa tai 100 grammaa (noin 10 viipaletta) juustoa riittää turvaamaan kalsiumin saannin. Eli sähän saat todellakin ihan riittävästi!

Mä luulen, että suurimmalle osalle ihmisistä nämä kaikki ravitsemussuositukset ovat aika lailla itsestäänselvyyksiä, jos syö monipuolisesti ja ei liian paljon, niin kaikki on hyvin. Raskauden aikana tuo monipuolisuus (on se sitten sekaruokavalio tai pelkkä kasvis) korostuu sen takia, että vauva ottaa kyllä omansa, eli jos jotain jää uupumaan, viedään se äidin omista varastoista. Sen takia esim tuo kalsium on niin kovin tärkeä, lapselle ei ole suurta haittaa vaikka äiti ei sitä saisikaan tarpeeksi, mutta äidille saattaa jossain vaiheessa kostautua osteoporoosina, jos vauva ottaa raskausajan kalsiuminsa äidin luista. Osaksi näitä varmaan korostetaan (vähän liikaakin?) sen takia, että ihmisten ravintotottumukset ovat muuttuneet aika lailla ja kaikkea "epäterveellistä" kulutetaan suuria määriä. Koulussa huomaa hyvin, kuinka ylipainoisia lapsia ja nuoria on jo aika paljon ja miten paljon tuollaiset 15-18 vuotiaat syövät koulupäivän aikan karkkia, leivoksia, limua, energiajuomia, kahvia, sipsejä. Ehkä sen takia neuvoloissa koetaan, että sitä ravitsemusvalistustakin pitää oikein tuputtamalla tuputtaa.

Itse esikoista odottaessani sorruin "syö kahden edestä" -ajatteluun ja samoin ajattelin, että kyllä kilot sitten tippuu kun vauva on syntynyt. No, tippuihan ne, vikat just ennen lapsen 1v synttäreitä ja kovalla työllä... Vaikka olin aika lailla normaalipainoinen raskauden alussa, painoa kertyi melkein 18kg. Eli siinä kohtaa mulle olisi kyllä saanut tuputtaa vähän enemmänkin tuota ravitsemustietoutta...

Light-tuotteita en itse suosi (paitsi PepsiMax maistuu paremmalta kuin Pepsi...), enemmänkin kyllä sen takia, että en halua niitä lapsilleni syöttää, mieluummin ihan kunnon sokerilla makeuttuja. Maitotuotteiden rasvaisuus on varmaan monelle aika lailla maku- ja tottumuskysymys. Meillä maito on rasvatonta (tosin sitä juo vain mies, lapset ovat pienenä olleet maitoallergikkoja eivätkä ole "oppineet" juomaan maitoa, joten syövät kalkkitabuja,  minä myös), mutta jugurtit yms ihan "tavallisia".  Mulla ja miehellä muutenkin ruokavalion suhteen suurin tsemppaus varmaan tapahtui siinä kohtaa, kun esikoinen oli vähän alle vuoden ja siirtyi syömään sama ruokaa meidän kanssa. Sen jälkeen ollaan syöty hyvin vähäsuolaista, paljon kasviksia sisältävää ruokaa, kalaa tarkasti 2-3 kertaa viikossa,  muuten vähärasvaista lihaa, tarpeeksi täysjyväviljoja ja herkkuja kerran viikkoon :). Omakin paino siinä tasaantunut, kun syö sen viisi kertaa päivässä lasten kanssa, viikonloppuisin ehkä vielä illalla jotain aikuisten herkkua :).
 
Mariannu en ees viitti kertoo kaikkia muita hauskuuksia mitä se tätsykkä siellä kertoi/teki...  Menis seuraavat kolme sivua siihen... 
 
Minulle ei mitään sen ihmeellisempiä suosituksia höpötelty, mutta kofeiinia kehoitettiin välttämään. Sitten kirjallisissa ohjeissa luvataan 3x1,5 dl kahvia päivässä.
Äkkiseltään tuollainen melkein puoli litraa kahvia kuulostaa melko paljolta, jos kofeiinia pitää vältellä...

Kupillisen olen aamuisin juonut, eikä enempää oikein tee päivällä mieli, mikä on iso poikkeus aiempaan, kun tuli litkittyä viitisen kuppia päivässä. Näköjään kroppa tietää rajansa, se on ollut ihana huomata raskauden myötä.
 
Itselleni annettiin A4-kokoinen paperilappu, johon oli mahdutettu 4 arkillista tekstiä. Jos joku kaipaa, voin yrittää kopioida arkin tännekin kaikille tarvitseville. :)
 
Miten suhtaudutte listeriariskiin? Itselleni tuli yllätyksenä, että se että juusto on valmistettu pastöroimattomasta maidosta ei riitä, vaan että pehmeissä juustoissa, kuten tuorejuustot, brie, chevre jne. sisältää jonkun jälkilisteriariskin? Olen itse kyllä syönyt pastöroimattomasta maidosta valmistettuja tunnettujen juustoloiden pehmeitä juustoja, lähinnä nyt joulun aikaan. Täytynee tunnustaa, että olen syönyt myös tiskistä ostettua kylmäsavulohta ja loimulohta. Olenko ihan hullu ja vastuuton? Tuntuu vaan jotenkin liioitellulta nuo ravitsemussuositukset joissain kohdissa. Makeutusainetta ja kofeiina välttelen kuin ruttoa, mutta muuten olen ottanut aika rennosti. Salmiakkiakin on tullut syötyä enemmän kuin 50g kerralla, tosin noin kerran 2 vkossa.
 
Joo... Listerialla on kyllä pahasti peloteltu. Vakuumipakatut ja/tai raa'at kalat (juurikin se herkku kylmäsavulohi) oon suosiolla jättäny pois. En tiijä kuinka vaarallisia ne OIKEESTI olisi, mutta kuten miehen sukulais neuvolantäti sanoi, ei kannata riskeerata, ettei tarvitse myöhemmin soimata itseään, JOS jotain olisikin vialla.
Pehmeitä juustoja syön kypsennettynä (listeriahan kuolee yli 70 asteessa) hyvällä halulla.

Sitä myös ihmettelen, että inkivääri luontaistuotteena on  kiellettyjen listalla, mutta tuoreena saa syödä. Joku logiikka siinä ontuu..
 
Mä olin edellisen raskauden osalta näissä paljon tarkempi, nyt on tullut vähän lipsuttua emoticon

Lähinnä nyt joulun aikaan tuli tuota pastöroitua pehmeää juustoa syötyä (itse asiassa en tajunnu ettei sais, vaikka niinhän se edellisessä raskaudessakin oli). 
Ja veljen tyttöystävä toi voileipäkakun, missä oli kylmäsavulohta, ja söin sitä ihan onnessani, kunnes mies yhtäkkiä tönäs mua, että hei et sä tuota saa syödä. En siis yhtään ollu tajunnut :-/

Kahvi ei maistu yhtään, mutta teetä menee semmonen 2-3 kuppia päivässä. Ja salmiakkiakin varmana yli 50g kun sille päälle sattuu.

Muuten oon kyllä koittanut pysyä säädöksissä, tosin en oo edes lukenut läpi tällä kierroksella neuvolasta saatuja lappuja :-D
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että Valiolta on tullut uusi ohjeistus, jonka mukaan pehmeitäkin juustoja saa syödä jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Ehtona oli, että avatusta paketista ei saa syyä, joka on ollut jääkaapissa (jolloin listeria on voinut tarttua vaikkapa jääkaapissa olevista vihanneksista). Mutta leivonnassa saa käyttää, esim, juustokakut on ok. Ja tämän mukaan olen mennyt ja uutenavuonnakin tein kinkkuvoileipäkakun ruohosipulituorejuustosta.

Sen sijaan kahvi ei ole maistunut enää ainakaan kuukauteen, sitä ennen join suositusten mukaan maks. 3 kuppia päivässä. Salmiakkia harvemmin, kylmäsavutuotteisiin en ole koskenut, enkä graaviloheenkaan jouluna, vaikka se herkkua onkin. :) Samati aurajuusto pizzassakin on jäänyt pois listalta.
 
Pakkohan se oli tulla tänne keskustelemaan, kun mun neuvolan tätskä selitti puoltoista tuntia siitä mitä EI SAA syödä nyt, eikä raskauden jälkeen. Siinä oli nämä kaikki ihan normaalit mitkä on ihan ymmärrettäviä, mutta sitten tuli: Limut, mehut, karkit, ei saa syödä koko loppuelämän aikana koska minkälaisen kuvan haluat antaa lapsellesi... Saa juoda vain rasvatonta maitoa, pelkkää ruisleipää ja lista oli loputon. Neuvolan tätskä oli ent. fittnes kilpailia ja todella kova terveysintoilia.. Vähän olin häkeltynyt mieheni kanssa kun tultiin neuvolasta pois. Jos hän on jättänyt kaiken "ylimääräisen" pois, eihän se tarkoita että minunkin pitäisi? JA nämä eivät olleet mitään kehotuksia, vaan sielä sanottiin ihan suoraan että EI SAA... Ihmettelen..! 
 
zuvih toi sun kokemukses kuulostaa hivenen mielenkiintoselta ja kurjaltakin :P kun ne neuvolantädit ei ihan aina kaikkien juttujensa kanssa tajuu millainen "valta" niillä on joidenkin mieleen vaikuttaa..jollekin kun heidän sanansa on apsoluuttinen totuus...
Mä luin tuosta yhdesta ekalta käynnilta mukaan saadusta opuksesta että porkkanaa sais ihan huoletta syödä ku siinä a-vitamiini on betakaroteenin muodossa ja sitä ei voi syödä liikaa...?!
 
Juu porkkanaa (ja muita A-vitamiinia sisältäviä kasviksia) saa syödä ihan huoletta!

"β-karoteeni muuttuu elimistössä A-vitamiiniksi. β-karoteenin runsas saanti ruoasta tai ravintoainevalmisteista ei kuitenkaan aiheuta A-vitamiinin liikasaantiin liittyviä myrkytysoireita. Pitkäaikainen runsas β-karoteenin saanti voi näkyä ihon kellertymisenä, mikä on kuitenkin vaaratonta." (Wikipedia)

Itse syön kyllä Kalaöljyvalmistetta (ja D-vitamiinia 50 mikrogrammaa päivässä), olen syönyt koko raskauden ajan (ja sitä ennen), sillä olen pysynyt terveenä ja flunssattomana yli 4 v kun olen kalaöljyä syönyt (huom kalaöljy, ei kalanmaksaöljy. Siinä on tosin lisätynä A-vitamiinia).
Kapseleista saa  A-vitamiinia 400 mikrog päivässä, yliannostuksen määrä pitää olla reippaasti yli 2000-3000 mikrog. Myös kätilö sanoi (kun np-ultrassa kysyin), että voit ihmeessä syödä niitä, kunhan lopettaa kuukautta paria ennen synnytystä (A-vitamiini heikentää veren hyytymistä). Muuten OK.
Joten näillä mennään, en ala hössöttämään turhista.

"Saantisuositukset

A-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti ravinnosta:

  • Aikuiset naiset 800 mikrog
  • Raskaana olevat 800 mikrog/vrk = n. 2700 IU/vrk
  • Imettävät 1100 mikrog/vrk = n. 3600 IU/vrk

Raskaus

A-vitamiinin päivittäinen RDA -saantisuositusten (Recommended Dietary Allowance) mukainen saantitaso on raskauden aikana 800 mikrogrammaa vuorokaudessa. Tämän riittävän vitamiinimäärän saa yleensä normaa-lista suomalaisesta ruokavaliosta, siksi A-vitamiinilisälle ei ole raskausaikana tarvetta.

Tavallisimmat monivitamiinivalmisteet, joita voi ostaa suomalaisista apteekeista, eivät sisällä sikiötä vaurioittavaa määrää A-vitamiinia.

Raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3 000 mikrogrammaa (= 10 000 IU) päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saata-van retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 mikrogrammaa (= 25 000 IU).

Ylisuuret annokset voivat aiheuttaa sikiövaurioina mm. hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumia."

Lähde http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,28379

Muutenkin kaikki nämä ruokarajoitukset saavat minut ärsyyntymään. Mielestäni kohtuus kaikessa ja MAALAISJÄRKI mukana!
- Kahvinjuontia en ole mittaillut, juon mitä alas menee (max pari kuppia pv)
- Kaikkia juustoja syön ihan normaalisti (eikös kaikki juustot kaupassa ole tehty pastöroidusta maidosta??!)
- kasvikset ja hedelmät syön kuorineen mutta tietysti huolellisesti pestynä (kuidut!!)
-. sushia olen syönyt ja tulen raskauden aikana vielä todennäköisesti syömään (toki tarkistan paikan, että on OK, eikä mikään nuhjuinen kuppila jossa kalan tuoreus voisi olla niin ja näin)
- salmiakkia syön silloin  kun huimaa/tekee mieli (matala verenpaine)
- yritän syödä suht monipuolisesti ylipäänsä

Tärkein muutos kuitenkin tässä raskaaksi tulemisessa on ollut se, että on jättänyt alkoholin ja tupakan ja luulen, että nämä muutokset ovat vauvan terveyden kannalta kaikista oleellisimmat. Jos ei ole 26 vuoteen saanut listeriaa, niin on helvetin huono tuuri, jos sen nyt saa. Mahdollista se toki on, kenelle vaan.

Suomalaiset ovat niin hysteeristä kansaa, että kaikki pitää aina kieltää.. Nuo ravitsemussuositukset vaihtelevat niin paljon maiden välillä. Esim. ei Ruotsissa mitään sushikieltoa ole, kunhan on tuoretta,

Huhhuh anteeksi kovasti paatokseni, olen ollut jotenkin tosi närkästynyt näistä kaikista säännöistä, sillä se leimaa kaikki me "vähän anarkistit" huonoiksi ja vastuuttomiksi äideiksi.
En minäkään mitään lasta vaarantaakseni tekisi, yritän välttää hysteriaa näissä asioissa ja maalaisjärjen päässä :)
 
Mara: oon kyllä samaa mieltä sun kanssa, että kohtuus ja maalaisjärki näiden ravintosuositusten kanssa kannattaa pitää. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin kanssa tuli näistä alkuraskaudessa juteltua ja hänkin oli sitä mieltä, että osa näistä on aika liioteltuja. Että kun kohtuudella syö monipuolisesti, niin tuosta listastakin voi poiketa. Esim. maksalaatikkoa voi jouluna syödä jne. kunhan ruokavalio ei pääosin koostu pelkästään siitä.
MUTTA, näiden tautiriskien kanssa olisin kyllä varovainen. Raskaanaolevalla kun on immuniteetti selkeästi laskenut, niin vaikket listeriaa olisi koskaan sairastanut, ei se kerro ettetkö voisi raskauden aikana sitä saada! Kukin toki tekee omat ratkaisunsa, mutta itse olen välttänyt raa-at lihat ja kalat ja muut, joissa listerian tai toksoplasmoosin riski on. Niissä kun itämisaikakin voi olla pitkä ja toisaalta olla oireeton sulle, mutta aiheuttaa vakavia juttuja masuasukille, ilman että edes huomaat sairastaneesi mitään. 

On siis eri asia näiden ruoka-aineiden kanssa, jotka sisältävät jotain ainesosia, jotka suurina määrinä saattavat olla haitaksi. Kuin syödä ruokia, joissa on riski saada vahingollinen tauti, joka voi paskalla tuurilla tarttua pienestäkin annoksesta. 

 
Takaisin
Top