Neuvolakuulumisia

38+6 neuvola. Sf-mitta pudonnu keskikäyrältä alakäyränki alapuolelle, on vissiin maha sitten virallisesti laskeutunu. Kyseli minulta että mitä hän ja lääkäri viime kerralla kommentoi vauvan asennosta, ei nähnyt tarpeelliseksi itse muistella tai tarkistaa. Verenpaineet aiempaa korkeemmat ja painoa tullu yli kilo viikossa, mut eipä tuo neuvolatäti siihen sanonu mitään. En voi sille mitään, etten pysty luottamaan siihen yhtään. Toivon ettei mitään yllättävää tuu viimeisillä viikoilla, koska en usko että tämä täti huolestuis vaikka olis pää kainalossa, ei laittais jatkotutkimuksiin. Tuntuu turhauttavalta vastailla sen kysymyksiin ku vastas mitä vaan ni tulee vaan hymähtelyä tai ympäripyöreitä kommentteja. Tai tiuskien "no oliko vielä jotain epäselvää??". Niin turha reissu. En tiiä mitä sitä kaipais, ehkä jollain lailla enemmän yksilöllistä kohtelua ettei tunne olevansa vaan joku rasittava liukuhihnalla oleva asiakas. Eipä huvittanu kysyä mitään ylimääräistä ku toinen touhotti siihen malliin että sillä on parempaakin tekemistä.

Mikset vaan soita ajanvaraukseen ja pyydä toista terkkaria? Toihan on ihan syvältä!
 
Äh, kitkutettu jo tänne asti ni ei enää jaksa nostaa älämölöä. Ja miehen mielestä se on ok tyyppi joten pitää vielä muutama viikko jaksaa :) Onneks täti vaihtuu sit ku vauva siirtyy lastenneuvolan puolelle 2 vkon ikäisenä.
 
Tänään pitkästä aikaa neuvola (välissä ollu kotikäyntiä ja äippäpolia) ja yllätykseksi oma neuvolatäti joutuikin lähtemään kotikäynneille joten oli sitten eri tätsy. Vaikutti ihan topakalta ja pätevältä hänkin. Kertoipa ehkä jotenkin enemmän infoa asioista kuin se oma th. Ja mitattiin hemppakin pitkästä aikaa, viimeksi maaliskuussa on mitattu.. No se oli ny 124, eli jokin verran matalampi, mutta vielä ihan hyvä.

Ainoa mitä ihmettelin, oli se, että verenpaineita koetettiin ensin ottaa melkein heti kun olin istahtanut - ja kun tuli minulle korkeat paineet (yli 130 ylipaine) niin päätettiin että otetaan hetken päästä uudestaan... No se hetken päästä oli sitten siinä välissä kun ensin oltiin käyty viereisessä huoneessa kuuntelemassa vauvan sydänääniä ja ottamassa sf-mittaa, eli olin juuri pöngännyt itseni alas ja taas ylös hoitopöydältä ja hiukan hengästymiseen sitten istahdin taas alas. Oli se toki silti alempi, mutta edelleen mulle korkeat paineet (124/80). Nyt pitää sitten alkaa kotona mittailemaan verenpaineitakin sokereiden lisäksi. Plaah. Toivottavasti yhtä turhaan, sokereissa kun ei ole ollut ylityksiä.

Streptokokkinäytteistä ei puhuttu mitään, enkä minä muistanut kysyä.. Ehkä niitä ei oteta. Tosin mies väittää, että se olis jotain puhunut asiasta, muttei sekään muista että mitä. :p

Ai niin, ja vauvan pää oli jo siellä oikealla paikallaan alhaalla, mutta heilui vielä vähän, joten ei ollut ihan kiinnittynyt. Mä tulkitsen sen kuitenkin niin, ettei nyt ainakaan ihan heti oo sieltä kääntymässä väärinpäinkään enää... Häpyluu pehmentynyt (mitä ikinä se tarkoittaakaan..)
 
Muokattu viimeksi:
Neuvolakuulumisia tännekin puolelle: painoa tullut 800g viikossa, mutta epäili että johtuu näistä helteistä. Yhteensä painonnousu on nyt ollut reilu 6kg joten ihan hyvällä tolalla edelleen. Verenpaineet samaa luokkaa mitä mulla on ollut koko ajan. Hemoglobiini 126 ja sanoi, että voisi yrittää nyt ennen synnytystä syödä rautapitoisia ruokia. Ei siksi, että tuo huono olisi, mutta parempi jos synnytyksessä olisi vähän korkeampi. Kuitenkaan rautatabletteja ei tarvitse ottaa. Sf mitta oli sama kuin viikko sitten eli 30cm. Alakäyrillä siis edelleen... Vauva nyt kuitenkin kiinnittynyt, joten olisiko samalla myös vähän laskeutunutkin. Vauvan kokoa tunnusteli ja sanoi, että kasvanut on, ei kuitenkaan mitään isoa kasvuspurttia ole ottanut, painoarviota ei nyt antanut. Lopuksi toivottiin vielä ettei enää viikon päästä tarvitse nähdä ainakaan ilman vauvaa :wink
 
Jos joku Keski-Suomessa synnyttövistö miettii streptokokki hommaa, niin pelkopolilla kertoivat, että se otetaan kaikilta synnyttämään tultaessa. Mulle ei oo asiasta normi neuvolakäynnillä puhuttu mitään, mut kiva, et tuli ilmi, kun olin ite sitä pohtinut.

Mulla ollu 3 eri th:ta ja tää kesäsijainen on kyllä ollu jotenki symppis; siis jo 40 vuotta neuvolatätin hommaa takana, niin tietää mitä tekee ja osaa jotenkin ottaa asiakkaansa vastaan suurella lämmöllä. Taidan tykätä hänestä jopa enempi kun varsinaisesta tätistä joka palaa pöydän ääreen parin vkon päästä, kun käynti hälle merkitty 16.7. kun LA 19.7. Voooi, kun mein lapsukainen tulis jo himpun ennakkoon. esmes 14.7. kun olisi 3. hääpäivä :love7
 
Nonni strepto oli positiivinen :sad001 elikkä tiputukseen joudun ennen synnytystä. Muutoin neuvolassa kaikki ok, vauvan pääkin jo melko tiukasti kiinnittynyt
 
Multa otettiin streptokokki näyte ja tulos tulee loppuviikosta. Verenpaine 119/72. Syke 145. Sf-mitta 32. Eli kaikki muuten hyvin. Nyt vain jännäillään niitä strepto vastauksia
 
Neuvola oli tänään rv 39+2 ja suuri pettymys oli kypsymätön kohdunsuun tilanne. 2cm jäljellä vielä kanavaa ja paikat kiinni, vähän pehmenneet. Menee kuulemma yliajalle varmasti. Vauvan pääkin heilui. Varattiinkin jo ensiviikolle neuvola-aika ja puhuttiin lähetteestä käynnistykseen jne. Jotenkin masentaa tää nyt, kun melkein 3 viikkoa vielä luultavasti edessä! Olin niin toivonut, että erilaiset kivut ois kypsyttäneet kohdunsuuta, mutta ei.. No, ei auta kun asennoitua odottelemaan vielä kolmisen viikkoa! Vauvalla kaikki hyvin onneksi ja ei vaikuta kooltaan hirveän isolta (toivotaan ettei kasva jättiläiseksi tässä 3 viikon aikana)..
 
Diamond, miksi on jo puhuttu käynnistyksestä kerta ei ole isoa vauvaa odotettavissa? Onhan tuossa hyvin tilanteen aikaa edetä, jos ei ole syytä olla antamatta mennä sinne 42 + 1. Kyselen, koska minua kiinnostaa (ja jännittää) erilaiset syyt käynnistyksille, mulle kun ei moisesta ole puhuttu ja huomenna on laskettu aika.
 
No jos käynnistys asiasta sen verran, että itseäkin kiinnostaa syyt käynnistyksille. Itselle uhkailtiin käynnistystä 40+0. Mikäli joudun insuliinille, joten vielä n.3päivää aikaa tsempata arvot kuntoon..mutta itse pelkään käynnistystä enemmän kuin muuta.. Vaikka hyvin sekin menisi. Mutta on se parempi jos antaa vauvan päättää milloin on valmis :)
 
Tänään siis neuvolassa. Painoa tullut reilu kilo viikossa!!:eek: Ehkä noi hetken kestäneet helteet sai aikaan lisää turvotusta ja siksi lukema oli mitä oli. No onneksi siihen ei puututtu sen enempää. Verenpaine alapaineen osalta myös vähän koholla, ei pahasti. Muuten kaikki kunnossa. Sydänäänet vaihtelulla 130-160. Vauva majailee rt ja kuulemma kiinnittynyt. Puhuttiin vähän myös synnytyksestä, koska olen myös ns ensisynnyttäjä. Esikoisen sektion vuoksi. Kaiken kaikkiaan jäi kyllä hyvä fiilis, vähän jännitti mennä kun ei ollut oma th:)
 
Diamond, miksi on jo puhuttu käynnistyksestä kerta ei ole isoa vauvaa odotettavissa? Onhan tuossa hyvin tilanteen aikaa edetä, jos ei ole syytä olla antamatta mennä sinne 42 + 1. Kyselen, koska minua kiinnostaa (ja jännittää) erilaiset syyt käynnistyksille, mulle kun ei moisesta ole puhuttu ja huomenna on laskettu aika.
Juu siis alustavasti vain th sanoi, että laittavat lähetteen äitipolille kun la on ohi ja sit yleensä kuulemma käynnistetään kun se 2vk tulee täytee la:sta, kun tosiaan ei mitään muutosta tuolla alakerrassa ole tapahtunut kuukaudessa niin varmaan vaan halusi kertoa käytännöistä jos menee yliajalle :D
 
Taas yksi täysin turha neuvolassa käynti takana. Kaikki kunnossa molemmilla. Olisin voinu ite todeta samat asiat. Ens viikolla ois joku eri th ku oma jää lomalle. Ei kiinnostais yhtään enää ravata tuolla. Voitaisko sopia että vauva syntyy ennen sitä. Tänään ois hyvä päivä. Tai huomenna.
 
Tänään 40+6 oli vika neuvola. Seuraava käynti onkin sitten yliaikaiskontrolli äippäpolilla. Sitä siis odotellessa. Siis enää kuusi yötä ja sit varmuudella tietää että kohta jotain alkaa tapahtua. Kaikki oli hyvin. Sf 36cm. Paineet minulle normaalilla tasolla. Hb 124. Paino jumahtanut paikoilleen. Ja näin kauniina kesäpäivänä taidan vallata sohvan ja nauttia olostani. Kun muutakaan ei voi!!
 
Neuvola 37+5, mulle uusi th. En ottanu muuta pesuetta mukaan tällä kertaa :wink. Paino taas noussu... Huoh. Noh. Se siitä. Paineet normit, kaikki muutenkin kunnossa mulla ja vauvalla (päätä vaan taas särkee, särkenyt nyt noin kerran viikossa). Viime yönä menkkakivut jatku, otin panadolia, jotta olisin saanu nukuttua. Th:n mielestä vauva on nyt tosi alhaalla (eli mun sunnuntai-illan tuntemus siitä alaspäin pungertamisesta olis ollu oikea) ja kiinnittynyt. Ens ti seur aika, taas eri th lomien takia. Ei haittaa. Kysyin streptosta, kuulemma otetaan vasta sit sairaalassa.
 
Neuvola 38+2, kaikki ok. Pissanäyte puhdas, verenpaineet kunnossa. Paino noussut reilut 700 g per viikko, mikä on vähemmän kuin edellisillä kerroilla - vissiin kannatti syödä hellepäivinä kaksin käsin jätskiä ja unohtaa suolan välttely. :D Ei vais, ei tässä painonnousussa mitään logiikkaa ole.

Vauva tuntui olevan melko hyvin lähtöasemissa, käsikopelolla arvioituna reilu kolmekiloinen tällä hetkellä. Sf-mitta 34 cm.
 
Niin ja kuulemma on ihan normaalia olla tässä vaiheessa täysin kyllästynyt koko raskauteen ja toivoa pikaista synnytystä. :wink Harva näistä vikoista viikoista jaksaa nauttia.
 
Oli tänään taas käynti gravidassa ja voin sanoo et nyt sattu ihan nakkina !! Neuvolassa jo viime vk:lla varoitteli et voi olla että lääkäri ns ärsyttää kohdunsuuta aukeamaan enemmän. Juu en ihan ollu varautunut moiseen:confused:
Kohdun suu oli kahdelle sormelle jo auki mut nyt taitaa olla koko nyrkille. Lääkäri otti mahan yläosasta kiinni ja kaks sormee sisään ja pyöräytys. Ja tätä parkertaa ! Jos ois ollu jalat pankoilla ni tää mamma ois potkassu ihtesä lattialle..
Paino arvio vaaville on nyt 3400g.Rv 38+4. Supistellu tänpäivän ihan napakasti mutta semmonen tunne et tässä mihinkään lähetä :banghead:
Ens vk:n pe uus aika ja silloin käynnistetään. Sitä siis ootellessa :smiley-angelic001
 
Takaisin
Top