Neuvolakuulumisia

Annnika

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Marrasmammat 2018
Ajattelin tehdä neuvolakuulumisille oman ketjun, kun helposti ne häviää noihin muihin ketjuihin. Ja itseäni ainakin näin esikoisen odottajana kiinnostaa muidenkin neuvolajutut, kun kaikki tulee ekaa kertaa.
Meillä oli tänään toinen neuvola, jossa mieskin oli mukana ja kuultiin nyt myös ekaa kertaa sydänäänet, rv 15+1. Sain myös tietää, että en joudu menemään sokerirasitus kokeeseen, kun se vähän jännitti. Luulin, että siihen joutuu jotenkin automaattisesti, mutta ei ainakaan Helsingissä.
 
Sokerirasitukseen joutuu kyllä käsittääkseni automaattisesti silloin joskus 20? viikoilla, 12 viikolla joutuvat ne, jotka kuuluvat riskiryhmään (BMI 25>, ikää muistaakseni 35>, Aikaisempi radi), tai näin meillä. Alueellisia eroja tuntuu olevan tässäkin asiassa.

Itsellä sokerirasitus parin viikon päästä siis. Esikoista odottaessahan se radi tässä ensimmäisessä napsahti.

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Esikoinen oli todella väsynyt ja melkein koko aika menikin sitten imettäessä. :P

Kehuja tuli runsaasta painonpudotuksesta verrattuna esikoisen odotukseen. Hb 133, verenpaine hyvä. Kävin samalla sitten niissä seerumiseuloissa. Np-ultra-ajankin varasin. :)
 
Jos on nuori eikä ole ylipainoa tai sukurasitetta, ei sokerirasitusta tehdä automaattisesti. Ikä, sukurasite ja paino ratkaisee.. Ainiin + et jos neuvolan pissakokeissa paljastuu glukoosia tai proteiineja
 
Minulle ekasssa neuvolassa kirjoitti terkkari ylös että sokerirasitus viikoilla24-28. Ja minä siis joudun sen ylipainon takia.
 
Mun ekassa raskaudessa neuvolat oli yhtä tyhjän kans :sad001 Toki kuunneltiin sydänäänet, mutta muuta en sieltä saanut. Oma vikakin, en osannut vaatia! Kannattaa siis olla aktiivinen, kysellä, ja vaatia hoitoa jos jokin selkeästi vaivaa/mieltä askarruttaa :)
 
Tässä vielä faktatietoa sokerirasituskokeesta ja kenelle se tehdään:
Raskausdiabetes todetaan kahden tunnin glukoosirasituskokeella. Koe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta sekä normaalipainoiset alle 40-vuotiaat uudelleensynnyttäjät, joilla ei ole ollut raskausdiabetesta ja joiden vastasyntynyt ei ole ollut suurikokoinen (ns. makrosominen).
Pääsääntöisesti glukoosirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28, mutta jos äidin sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin, sokerivirtsaisuutta raskauden alussa tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos tulos on tuolloin normaali, se uusitaan raskausviikoilla 24–28.
 
Jep, mä kävin tänään (11+5) siellä ylimääräisellä neuvolakäynnillä, kun stressasin niin tyypin hengissäoloa :wink. Sydänäänet löytyi kuitenkin heti, 170 ❤️. Nauhotin miehelle ja isovanhemmillekin pienen pätkän. Nyt voi niin paljon paremmin odotella tiistain ultraa, kun tietää, että ainakin on hengissä. Suurin stressi hävisi! Hyvää palvelua tosissaan, kun vaan itse pyytää apua ongelmaansa :).
 
Minulla eilen tokassa neuvolassa hemoglobiini 134, verenpaineet 142/84 ja vauvan sykkeet 160. Painokin oli laskenut 800g ensimmäisestä käynnistä, mutta jonkin verran oli ennestäänkin ylipainoa, niin tuo ei onneksi haittaa yhtään. Ihan normaalisti olen kuitenkin syönyt eikä huono olokaan ole vaivannut. Me puhuttiin myös siitä sokerirasituksesta ja itsekin siihen joudun. En vaan enää yhtään muista, että sanoiko se neuvolatäti että tekee minulle lähetteen sinne vai pitikö meidän tehdä se eilen yhdessä käynnin yhteydessä... Miten teillä muilla on tuo mennyt? Minulla neuvolalääkäri noin puolentoista viikon päästä, että jos siihen mennessä ei mtn kuulu, niin täytyy silloin siitä kysyä. Olin niin innoissani niistä sydämenlyöntien kuulumisesta että unohdin tuon sokerirasituksen tyystin :)
 
Mulle neuvolas sanottii et kohtu on enemmän oikeel puolel? :confused:
Sydänäänet kuunneltii ja vauva kauheesti potki kohdussa ❤ Sykr oli 145-150 ja jotenki rupeen kallistuu pojan puolee :p
 
Tässä vielä faktatietoa sokerirasituskokeesta ja kenelle se tehdään:
Raskausdiabetes todetaan kahden tunnin glukoosirasituskokeella. Koe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta sekä normaalipainoiset alle 40-vuotiaat uudelleensynnyttäjät, joilla ei ole ollut raskausdiabetesta ja joiden vastasyntynyt ei ole ollut suurikokoinen (ns. makrosominen).
Pääsääntöisesti glukoosirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28, mutta jos äidin sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin, sokerivirtsaisuutta raskauden alussa tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos tulos on tuolloin normaali, se uusitaan raskausviikoilla 24–28.
Eli ton mukaan miunki pitäis mennä siihen sokerirasituskokeeseen, mut neuvolassa sanottiin kuitenkin tänään ettei tarvii :confused:. Oon kyl toisaalta ihan tyytyväinen jos ei tarvi mennä, mut...
 
Me mennään ens viikon perjantaina neuvolaan nyt toista kertaa terveydenhoitajan luokse. Lääkärin luona ollaan jonkerran käyty
 
Ihme kyllä jos kuulut kriteerien mukaan riskiryhmään niin ei ehdottanut sitä Annnika.. Itse haluan mennä vaikka ei varmaa miellyttävää tule olemaankaan mutta tietääpä sitten ainakin onko vai eikö ole raskausdiabetesta tai riskiä. Muutenkin on nuo sukurasitteet sellaiset että kaikki mikä mahdillisesti ajoissa huomataan on plussaa.
 
Täällä huutelee eräs, jolla ei sukurasitetta eikä ylipainoa. Ikää oli esikoista odottaessa 28v, joten automaattisesti määrättiin sokerirasitukseen (Varsinais-Suomessa(?) kaikki yli 25v joutuvat) vaikka en iänkään puolesta riskiryhmään kuulunut. Tulos muuten normaali, paitsi tuntiarvo ihan ministi koholla. Ruokavalio siis kuntoon ja syntyi terve, normaalikokoinen vauva. Ylimääräinen painoarvioultra oli kiva boonus, vaikka arvio heittikin häränpyllyä.. :taunt005

Kalaäiti & Kyytiläinen 14+5
 
Mä pääsin viime raskaudessa, kiitos yli 25.ikävuoden. Jollain viikolla 25 se tais olla. No se meni ihan perseelleen, kun aloin oksentaa n. 5minsaa sen litkun juomisesta ja sit meinasin pyörtyä (loppupäivä menikin kotona sängyssä maaten ja oksennellen.). Eli sit sitä rasitusarvoa ei tietenkään mitattu. Se paastosokeri oli niin alhanen, et ei sit nähty tarpeelliseks enää mennä toistamiseen. Nyt sitten toinen raskaus, ja oon jo ilmottanut, etten tohon mieluusti olis menossa enää. Rasitteena pelkkä ikä, eikä meillä ees oo suvussa mitään, eikä esikoisella ollut mitään sokereissa tms. Inhottava koe. Tuskinpa se sen paremmin tälläkään kertaa menisi.
 
Mutta siis aiheeseen palatakseni, omassa neuvolassa (toinen) oli mies mukana ja käytiin nyt pääosin läpi meidän voimavaroja ja alkoholin käyttöä yms. etukäteen täytetyistä testeistä. Kuulumisia kyseltiin ja sitä onko kymysyksiä. Ja tietenkin kuunneltiin sydänäänet. Sitten uutta aikaa sovittiin ensin raskausviikoille 20-> mutta terkkari sanoi että menee niin pitkälle niin muutettiin aikaa hieman aiemmaksi, helmikuun loppupuolelle. Lääkäriaika oli jo aiemmin varattu parin viikon päähän ja se eka sokerirasitus on reilun viikon päästä.
Meillä on välillä hirveän vaikea saada hyvää aikaa sovitettua oman vuorotyön takia ja sen takia että ilmeisesti neuvolassa käy paljon porukkaa.. :)
 
Eilen toinen neuvola. Paino tullut viime käynniltä, joka oli jo rv5 tai 6, -200g. Verenpainetta ei meinannu mittari löytää. Oli himppa matala. Hemoglobiini tippunut 124-> 113.

Täällä Helsingissä en joutunut viime raskaudessa sokerirasitukseen, vaikka ikää oli silloin 32-v. Nyt aion vaatia.

Muutenkin viimeksi matalaa sf-mittaa seliteltiin mun hoikkuudella. Taustallahan sitten oli istukan vajaatoiminta ja erittäin pienipainoinen vauva.
 
Mulla oli eilen toka neuvola eikä oo mitään puhuttu tosta sokerirasituksesta. Kuunneltiin sykkeet oli 140 luokkaa. :)
 
Mulla ollut vasta yksi neuvolakäynti. Pisti silloin lähetteen ravitsemusterapeutille. Oli tosi kiva käydä siellä, vaikka kaikki olikin pientä hiomista vaille kohdallaan. Suosittelen, jos on pienintäkään syytä.
 
Takaisin
Top