Neuvolakuulumiset

Meillä kans aina miestä pyydellään mukaan. Kun sovittiin tota tokaa neuvolakäyntiä ja se osu just miehen lomalle nii sanoin että hyvä mies voi olla sen aikaa esikoisen kanssa. Terkka vaan innoissaan sano että eikun tulkaa vaan kaikki! Olis ihana nähdä teitä kaikkia ja joka kerta vaan kaikki tänne jos pääsee! :D mies oli viime raskaudessa joka käynnnillä mukana ja myös esikoisen käynneillä. Nyt kun sai töitä niin ei oo enään pääsyt mukaan. Kiva että pääsee nyt ultraan ja tokaan neuvolaan :)
 
Meillä kans toivotettiin hyvin tervetulleeksi mies kaikkiin. Ja haluais kovasti tullakin, kunhan ei vaan joudu töihin just sillon.

Mulle terkka soitti perjantaina, ja sano että haluais laittaa mut sokerirasitukseen viikoilla 12-16, koska pco.
 
Tänään oli eka neuvola :Heartbigred Verenpaineet katsottiin ja paino sitten keskusteltiin ja neuvolatäti esitti kysymyksiä ja varattiin ultraan aika joka on 5.9 :Heartbigredja toinen neuvolakäynti on 26.9 :Heartbigred
 
Ensimmäinen neuvolakäynti käyty myös täällä. Nyt vaan odotellaan postia ja kutsua ultraan. Eipä tuolla kummallista.. hb, verenpaine, paino ja audit kysely.
 
Mun piti töitten takii siirtää tänviikkoinen neuvola maanantaille.. Höh. Ootan innolla jospa saisi siellä sydänäänet kuulumaan, vaikka varhaisultrassa syke näkyikin niin pelottaa onko kaikki hyvin :/ ei varmaan auta asiaa että ooon ite doppleria kokeillut ja en oo saanut mitään kuulumaan. :D
 
Mun piti töitten takii siirtää tänviikkoinen neuvola maanantaille.. Höh. Ootan innolla jospa saisi siellä sydänäänet kuulumaan, vaikka varhaisultrassa syke näkyikin niin pelottaa onko kaikki hyvin :/ ei varmaan auta asiaa että ooon ite doppleria kokeillut ja en oo saanut mitään kuulumaan. :D

Mulla sama etten oo saanu kuuluviin eikä ekassa neuvolassa viime viikolla saaneet. Toki toi taaksepäin kallistunu kohtu vaikeuttaa sykkeiden kuulumista (terkka sano viime viikolla) mutta lisäähän se väkisin huolta...
 
Meillä eka neuvola on 8-10 viikolla ja toka 13-16, kolmas 22-24 ja uudellen synnyttäjillä sen jälkeen vasta 30-32 viikolla seuraava. Eli käytännössä eka neuvola on kun kirjataan tiedot jne, sitten toka on nt-ultran jälkeen ja kolman rakenneultran jälkeen..sit ollaankin muutamat kuukaudet ilman neuvola käynyntejä. Kai ne on jotenkin laskenut/kysellyt että keskimäärin just niillä viikoilla vähiten tarvii neuvolaa.
Meillä ei puhunut neuvolassa miehen osallistumisesta mitään. Kysyi että onko lapsella sama isä, kuin esikoisella ja että 30 viikon jälkeen isyysen voi käydä tunnustamassa neuvolassa.
Mies oli kerran mukana mun raskaus neuvolassa ja sitä ärsytti se terkkari niin paljon että totes "toi ei kyllä meidän lapseen tuu koskemaan ikinä" ja mä mietin senkin jälkeen vielä 2 viikkoa että vaihdanko terkkaria. Vaihdoin ja seuraavaan oltiin tyytyväisiä. Lapsen neuvoloissa mies on ollut lähes joka kerta mukana.
Nyt mies tulee mukaanakin molempiin ultriin ja varmaan sitten loppu raskaudessa ehkä kerran neuvolaan. Kuitenkin viimeistään esikoisen 2v neuvolaan tulee sitten, jos ei aikaisemmin pääse. En jotenkin koe ollenkaan tarpeelliseksi miestä neuvolaan mukaan, kun omalta osalta käynnit tuntuu vaan niin perus rutiineilta joka kerta. Tärkeämpää että käy sitten syntymän jälkeen lapsen neuvoloissa.
 
Kyllä on vaikeaa tämä odottaminen, neuvolaan vielä yli viikko ja sitten olen viikolla 11. Ekakertalaisena olisin toivonut vähän aiemmin tuota käyntiä, kun tuntuu että niin paljon kaikkea mitä ei saa syödä tai tehdä. Että tähän mennessä ainut ohjeistus minkä neuvolasta saanut on se lyhyt puhelu, kun ilmoitin asiasta. Johan sitä kerkiää vaikka mitä vahinkoa tulemaan sikiölle, jos tekeekin jotain tietämättään väärin :mad:... Onkohan täällä enää ketään muita, joka ei ole neuvolassa vielä käynyt?!?
 
Soitat vaan rohkeasti omalle neuvolatädillesi. :) itse olen ainakin ottanut kaiken ilon irti heidän soittoajoistaan ja soittanut aina, kun joku asia on mietityttänyt. En usko, että olen kenenkään muun puhelinaikaa näin tekemällä vienyt, kun aina on th vastannut heti eikä ole tarvinnut jonotusmusiikkeja kuunnella. :angelic: Sitä varten ne siellä on, että saa ja pitää kysellä.
 
Kyllä on vaikeaa tämä odottaminen, neuvolaan vielä yli viikko ja sitten olen viikolla 11. Ekakertalaisena olisin toivonut vähän aiemmin tuota käyntiä, kun tuntuu että niin paljon kaikkea mitä ei saa syödä tai tehdä. Että tähän mennessä ainut ohjeistus minkä neuvolasta saanut on se lyhyt puhelu, kun ilmoitin asiasta. Johan sitä kerkiää vaikka mitä vahinkoa tulemaan sikiölle, jos tekeekin jotain tietämättään väärin :mad:... Onkohan täällä enää ketään muita, joka ei ole neuvolassa vielä käynyt?!?

Mä olin eilen ekassa neuvolassa ja oli ihan puhtaasti paperin pyörittämistä ja prosessin kuvausta. Itse myös ensikertalainen. Mun mielestä turhaan stressaat sitä, että voisit tehdä jotain kovin pahaa omalla toiminnalla sikiölle. Itse ainakin haluan välttää tuollaista ajatusta, koska jos jotain menee alussa pieleen ja raskaus vaikka keskeytyy, niin se on lähes poikkeuksetta aina joku muu syy kuin äidin toiminta. Sikiön epämuodostuma tai muut kehityshäiriöt jotka ei mahdollista raskauden jatkumista. Mut ainakin lääkäri istutti keskenmenon jälkeen tuoliin ja luennoi miten itseään ei missään nimessä saa syyllistää ja varmisti että uskon ennen kuin lähetti mut kotiin. Onko sun kunnan neuvolan nettisivuilla esim. jotain tietopaketteja tai vaikka sähköisenä esitteenä matskua jota ne jakaa muutenkin? Ehkä fooruimeilta vinkkejä lukiessa tulee liikaa ristiriitaista tietoa ja meillä odottajilla on niin erilaiset suhtautumiset kieltoihin ja kehoituksiin. Osa supertarkkana ja osa taas vähemmän. Siinä saa oman pään ihan pyörälle. Ja jos tuntuu liian pitkältä ajalta niin voithan sä soittaa ja pyydät aikaistamaan.
 
Meilläkin on vasta ens viikolla neuvola, tosin loppukuisena silloin on vasta 9+1. Mäkin kannustan soittamaan jos jokin painaa mieltä, varmasti mielellään neuvovat puhelimitsekin ja tarvittaessa aikaistavat käyntiä :)

Neuvolakäyntejä tosiaan vissiin on näin uudelleensynnyttäjällä vain muutama, mut ajattelen et ainahan sit voi mennä avoneuvolaan etenkin myöhemmin jos jokin huolettaa. Mulla ei oo neuvolakäynneille oikein muita odotuksia kuin että voitais puhua terkan - ja toivottavasti mukaan tulevan miehen - kanssa uuden raskauden ja sitä myötä taas muuttuvan elämäntilanteen aiheuttamista tunteista. Terkka on sama kuin esikoisella (tosin viime raskausaikana oli eri), mukavan sensitiivinen ja tuntee meidän perheen. Aika paljon tunnepuolta on avattu ennenkin. Esikoisenkin seuraava neuvola on vasta ensi kesänä, joten nyt tavataankin sit vain raskauden merkeissä hetki.
 
Meillä soittoaika puoli tuntia viikonpäivinä ja tuntuu aina kiinni. Mä olen kaksi kertaa joutunut jättämään soittopyynnön kun muuten ei saa puhuttua :eek: ja olis muuten heillä tarvinnut soittaa mulle kun piti nostaa thyroxinin 50mikrogrammalta 100mikrogrammaan. Molemat kerrat soitin sen takia kun ensimmäisella kerralla sanoi että lääkäri soittaa takaisin mutta ei soittanut :P Jotenkin on tuntunut et ensimmäisen käynnin jälkeen mua unohdettiin neuvolassa kun olen sairaalaan seurannassa. Ei laidettu sikiöseulanta myös automaattisesti vain täytyi siitäkin itse puhua toista kertaa kun kutsuja ei näkynyt ja melkein olisin verikokeista myöhästynyt sen takia :/
 
Kiitos kovasti tsempeistä :) Soitella varmaan pitäisi, en vaan osaa kysyä mitään, kun en tiedä mitä tässä vaiheessa pitäisi tietää :shy: Kunnan nettisivuilla kerrotaan, että ensikäynti tapahtuu viikoilla 7-9 mutta mulla menee jostain syystä siitä ysistäkin aika reilusti yli. En tiedä miksi, sanoivat vaan että se on seuraava mahdollinen aika...

Eniten varmaan jännittää, että kun ultrakin voisi jo olla samaan aikaan kun mulla vasta tuo eka neuvola, että lykkääntyykö nyt kaikki tutkimukset, labrat, sokerirasitukset, lääkärikäynnit ja ultrat, kun ei ole ekaan neuvolaan edes päässyt... Töissäkin on kalenteri jo täyteen buukattu lokakuulle asti, eli jokaisen oman käynnin vuoksi joudun itse jotain perumaan tai siirtämään. Mutta mitään muuta tutkimus- tai muuta ajankohtaa ei ole sovittu, kun tuo eka neuvola :sad001
 
Sikiöseulonnasta varmaan pitäis aikasemmin kysyä kun niillä aika tarkat viikot milloin mitään pitäis tehdä jos halua osallistua niihin :)
 
Ultrat ja labrat pitää ottaa tietyillä viikoilla joten niitä ei voi lykätä. Vähän kiirus tulee sen labran kanssa kun mulle ilmotettiin että pitää ottaa 10+0-10+6 välillä. Siitä kannattaa ainakin soittaa ja kysyä.

Mie muuten joudun viikolla 36. Ylimääräiseen verikokeeseen josta ne kattoo jotain vasta-aineita. Tämä siis siksi että kuopus kellastui ja oli valohoidossa ja siksi että mulle tehtiin verensiirto marraskuussa.
 
Voiko noihin tutkimuksiin mennä ennen neuvolaa vai saako niihin vasta sieltä jotain lähetettä? On tuo 10 jo kulunut siinä vaiheessa kun eka neuvolakerta... Kiitos ihmiset kun neuvotte :Heartred Nyt on kyllä niin pettynyt olo neuvolan toimintaan, mitään eivät ole näistä asioista infonneet...
 
Kertut tarvii lähetteen sekä labraan että ultriin. Kannattaa soittaa ja pyytää lähete. Ompas tyhmää toimintaa neuvolastakin kun eivät huolehdi. Voisit varmaan laittaa neuvolan esimiehellekin vähän palautetta. Niin mie ainakin tekisin koska kaikilla on oikeus osallistua seulontoihin jos haluaa ja neuvola ei voi sitä noin evätä.
 
Sekin tuntuu niin vaihtelevan paikkakunnittain nuo labrahommat. Mulla oli tänään 11+4 ja kävin tänään labroissa. Ne seulontaverikokeet on tärkeät ottaa tietyn ajan puitteissa, muilla labroilla ei ole niin kiire. Soita neuvolaan tuosta ja kysy että ehtiikö seulontaverikokeet ottaa, kyllä ne sieltä lähetteet sitten laittaa jos tarvii.:) mulla lukee neuvolan ohjeissa että seulontalabrat pitää ottaa 9+0-11+6.
Mitenhän tuo on muuten tarkkaa, mietin vain, kun mulla menkoista laskettuna 11+4 ja varhaisultran mukaan oli pidemmällä ja oliskkn jo 12+1.:wideyed:
 
Ultraaika on varmaan myös hyvä aikasemmin varata kun sinnekin voi olla jonoa ja se myös ei kannata kovin pitkään odotta että sais oikeassa ajassa tehty.
 
Takaisin
Top