Neuvolakuulumiset

Tänään kävin jälleen lääkärin tutkivan silmän alla. Kohdunsuu kiinni ja pieni edelleen pää alaspäin. Ei ihme, että kokoajan on kamala pissahätä. :grin Sairasloma jatkuu äippälomaan asti. Nyt voin siis hyvillä mieli unohtaa työ asiat.:smiley-bounce005
 
...näin telkkarista kerran synnytyksen niin läheltä ku sen voi vaan kuvata ja se sai mut jopa pelkäämään ja miettimään leikkaustao_O eli pelkopolia varmaan tiedossa ennen maaliskuuta.

Kannattaa ehottomasti lainaa se dvd!! Nuo "realistiset" synnytykset telkkarissa ei oo omiaan lievittämään synnytyspelkoo kellään... Mekin saatiin joku dvd lainaks, ja muistelisin et vaikka se oli aika vanha, niin se oli ihan hyvä. Mieluummin lukee ja ottaa selville erilaisista kivunlievityksistä ja synnytysmahdollisuuksista, opettelee ulkoo synnytyksen vaiheet ja miettii minkälaisen haluaisi ja mitä ei missään nimessä toivoisi tapahtuvan, käy synnärillä tutustumassa jne. Ei kannata missään nimessä kerätä pelkoja ja kauhistella etukäteen. Kuitenkaan ei voi tietää mitä tulee käymään (muuta kun sen et vauva tulee jotenkin pihalle!) avoimin mielin vaan!! :love017
 
Jatkoksi mammasmurffin tekstille, että ei sinne alas itse näe, että mitä siellä tapahtuu.
 
Joo ei, onneks, eikä miestäkään erityisesti ohjata jalkopäähän kattoo miltä siellä näyttää. Sekin vois saaha traumoja, ehkä... :rolleyes:
 
Me käytiin eilen Tiiveröisen kanssa neuvolassa.

Hää tykkää kovasti olla perätilassa edelleen ja oikealla puolella masua. :) Sydän äänethän löytyi heti, kun tähän asti hää on aina vilahtanut karkuun. Alkaa olee jo kokoa sen verran ettei sitä niin vaan "pyrähdetä" karkuun. :grin

Sf-mitta oli 26 ja se näyttää menevän mallikkaasti keskilinjaa pitkin. Verenpaineet oli hyvät 116 / 72, mutta rauta-arvot olivat lasku suunnassa. :oops: Viime kerralla oli 115 ja nyt tasan 100. :/ Nyt tuplaantui rautakapselit ja lisään myös hitusen verran enempi parsaa ja ruisleipää ruokavalioon. Painoa on tällä hetkellä tullut lisää +12kg. :rolleyes:

Tuli myös varattua paikat pariin valmennuspäivään ja sitt sen jälkeen mennäänkin tutustumaan synnytyssairaalaan. :)
 
Täällä oli myös neuvola, nyt rv 29+6.
Vauva oli poikittain masussa kun tutkittiin :grin ja asento vaihtuu päivän mittaan muutenkin monta kertaa. Ilmeisesti maha antaa hyvin periks ja ligamentit löysät kun mahtuu tolleen oleilemaan ja pyörimään. Esikko ja kakkonen oli tässä vaiheessa visusti pää alaspäin pata jumissa :grin

Sf mitta oli 26,5cm ja verenpaineet 106/64. Hemoglobiini hieman laskenut mutta ok 125, paino noussut sen +10,5kg eli painonnousu lähes pysähtynyt.. ihan ok juttu terkankin mukaan ku tossa rv 17-24 paukahti se 10kg :eek:

Siirryn synnyttämään Porvooseen, päätin tukea pientä synnäriä ennenkuin sulkevat sen :rolleyes: ja kun luultavasti ei ole niin ruuhkainen kuin Kättäri, neukkutäti oli yllättyneen iloinen päätöksestäni. Naistenklinikka kun ei vedä juuri jengiä rempan takia. Soittelen Porvooseen ja siirrän istukan-irtoamis-ongelma-keskusteluni myös sinne...
 
Mittaillaanko teillä hemoglobiinia joka kerta? Mulla ei ole ekan kerran jälkeen mitattu.
 
Neuvolassa käyty, rv 28+1:grin
hb nyt 120, viimeksi lokakuussa oli 126 (ei ole mitattu jokaisella kerralla)
verenpaine 130/78, alapaine oli noussut vähän.
painoa tullut tähän mennessä 7,6kgo_O
turvotusta kuulemma vähän, itse en kyllä ole huomannut. Pissa edelleen puhdas.
pikkusen syke 146 ja on pää alaspäin. Jalat oik. Kyljessä, eikä siellä kuulemma enää ole tilaa kasvaa. Nyt lähtee ulospäin ja alas. Sf 30! sain tukivyön lainaksi:rolleyes:
 
Mulla hemoglobiinia mitattu sillon tällön, alkuun ei kun oli niin hyvät arvot mutta kun alkoi laskeen niin seurattu tarkemmin. Ja 111 kun oli 2 vkoo sitten niin alotin lisäraudan. Varmasti siis ens kerralla katotaan onko auttanut :) Tosin seuraavaan neuvolaan vielä melkein kolme viikkoo, mitä tässä onkin niin pitkä väli??
 
Mulla mitattu joka kerta. Alku aikoina välillä kysynyt, ett haluanko. Ja olin sitä mieltä, ett mitataan varmuuden vuoksi joka kerta.
 
Mullakin mitattu joka kerta vaikka ollut hyvät arvot. Nyt luulen että on lasku suunnassa. Ensiviikolla neuvola. Ja uusi täti paikalla.
 
Mulla on mitattu alkulabrojen jälkeen vain kerran, koska arvot olleet sen verran hyvät. Ei myöskään ole ollut mitään oireita, jotka viittaisivat nopeaan laskuun ja kun samaa terveellistä ruokavaliota noudatan kuin aiemminkin, niin ei pitäisikään mitään radikaalia pudotusta tapahtua.
 
Viime neuvolassa viikkoa kasassa 32+4, vauva ollut jo tovin pää alhaalla, tuntenut pepun tossa oikean kyljen alla ja pieni hikka ihan alhaalla varmistanut asian. :)
Kaikki kunnossa, seurava aika onkin sitten lääkärille, ja sit hoitajalla vielä yksi ennen LA. (mihin nää viikot oiken vierii?)
Masumitta oli 29, painoa tullut +11kg, verenpaine 109/57, täällä otettu kans neuvolassa joka kerta hemoglobiini, varmasti neuvola/hoitaja kohtaista, itse olen tykännyt tietää missä se menee, nyt oli 116.
 
MaMamma sulla jo noin pitkällä! Joo ei tosiaan kauaa enään :) oon ihan kateellinen kaikille joilla jo pidemmällä, kun niin malttamaton olen :wink
Tykkään myös että se hemppa katsotaan joka kerta, kun ei niitä "tutkimuksia" muutenkaan juuri tehdä, sydänäänet tsekataan ja loppuaika lätistään millon mistäkin. Mulle varattiin myös lääkäri aika helmikuulle, tosin pohdin josko menisin Femedaan vielä ennen synnytystä kun setä siellä sit tarkempi ja ultraakin käyttää...tosin voihan se tavallaan olla rahan hukkaan heittoa. Mutta kävin aiemmistakin ja tuli itsevarmempi olo kun sai monipuolisemmin tietoa ja hyvin tarkan koko arvion.
 
Tänään neuvola 29+1
Paineet 116/66, painonnousu hidastunut selkeästi (kotivaakan mukaan viimeisessä kolmessa viikossa tullut 100 g, yhteensä 8 kg alusta lähtien).
Pää alaspäin tuolla köllötellään, kuten olin arvellutkin. Sf-mitta 28, pikkaisen on sen normikäyrän yläpuolella, mutta ihan sallituissa rajoissa.
Sain sen veriryhmäpistoksen, vielä ei ainakaan mitään oireita ole tullut. Radi-hommista sain kehuja hyvistä arvoista ja ohjeet loppuraskauden ajan mittailla 2 kertaa viikossa täydet päivät, synnytykseen saa lopettaa.

Neuvolatädin lisäksi oli neuvolatätiopiskelija :) mukana tuolla. Mittasin verenpaineen ja harjoitteli mahan/kohdun/vauvan tunnustelua. Piti sanoa, että en minä nyt rikki mene painelemisesta, kun oli aika varovainen :D
 
Parempi noin päin, Sanoja! Minulla on ollut kaksi kertaa opiskelija, ja ne on kyllä runnonu kun tunnotonta ruumista. Ne on kai pitäny siinä makavaa äitiä vaan koehiirenä mistä ei tartte välittää. :yuck:

Olin tänään radi-seurannassa, ja oli kivaa päästä näkemään pikkuoravat ultraruudulla. Ne on taas siellä päät vastakkain, molemmat viistossa perätilassa. Tiedän, että Taku oli pää alaspäin jossain vaiheessa, mutta kääntynyt takaisin. Ne on kasvaneet ihan käyrien mukaan, joten minun masussa on nyt yhteensä 3,5kg vauvaa. :grin Ja hyvin lapsivettä, että mahtuvat siellä pyörimään miten vaan. (Kaksoset vois jo näillä viikoilla hidastaa kasvutahtia yksösiin verrattuna, mut nää on kai päättäneet olla ihan yhtä isoja kun muutkin. Kääk, ja minä joudun venymään!!!) Yllättävää kyllä, kohdunsuu oli vielä ihan hyvä, ettei sen kummempia liikuntarajoituksia tullut. Pitää vaan kuunnella mikä itsestä tuntuu hyvältä.

AadaEveliinaa ymmärrän, jos haluat mennä ylimääräiseen ultraan. Ellei näitä radi-seurantoja olisi, minullakin olisi jo kova tarve nähdä pikkuiset. On turvallisen tuntuista saada painoarvio ja kuulla että siellä on kaikki hyvin 3vk välein.
 
Tänään oltu neuvolassa rv 30+3. Painoa on nyt tullu tasan 8kg ja verenpaine oli 113/64, vähän jännitti toi vetenpaine ku näillä viikoilla se lähti viimeks nousuun. Sf mitta oli 28cm eli ihan käyrillä mennään. Viimeks (rv 24+6) oli hb 112 ja aloitin silloin raudan syönnin, vaik oon ottanu joka päivä yhden ni ei kuotenkaan ollu noussu paljoa. 117 oli tänään, ei auta ku lisätä määrää. Tunnusteli ja paineli mahaa ni meinas et olis pää alas päin mutta tiedä ny tuosta... Suppareista ku sanoin ni oli vaan sitä mieltä et jos tulee 4-5 kipeetä peräkkäin ni sit kannattaa soittaa Tyksiin. Seuraava aika onki sit 12.2 ja lääkäri, saan kuulemma sillon samalla sit lähetteen Tyksiin ultraan missä tarkastetaan paino.
 
Eilen oli neuvola rv 32+1. Sf-mitta oli 39cm :woot: ja painoa tullut tähän mennessä 15,4kg. Lähtöpaino kun oli aika huima, ei oo todellakaan kaukana enää 100 kilon raja, apuaa! Ihan kauheeta, en oo koskaan halunnu sitä rajaa ylittää mut tulee varmaan viikon sisään menee rikki. :sad015 Turvotusta on alkanu olemaan...
Hemppa oli noususuunnassa 112 ja verenpainekin ihan hyvä. Oli vaikeuksia löytää pikkuoravien sykkeitä, mut pikasesti ruudulla vilahti Takulle 150-158 ja Tikulle 165-175. Niillä oli vähän vauhti päällä.. mut sykkeet vahvistais sitä että ne olis poika ja tyttö... saa nähhä sitten.
 
Takaisin
Top