Neuvola

Miuku: kukaan ei ole työurallaan koskaan valmis, aina tulee uutta opittavaa. Ja tasosta ei voi kukaa yleistää, jokainen työpiste on erilainen sekä ammattitaito ei ole kaikilla yhtä hyvä. :) Terv. Hoitsu joka on nähnyt yli 30 työpistettä sekä erilaisia hoitajia, johon on mahtunut paljon sairaanhoitajia jotka ei osaa edes perushoitoa. :)
 
Onhan se niinkin. Mut mua aina harmittaa, jos nuoria hoitajia ei "arvosteta" tai ajatellaan, ettei he voi tietää.. Ja kuten sanoit, meit on nii monee lähtöö. Mä olin ainakin uutena terkkana vähän jopa aina varman päälle huolellinen, just ku ei ollu sitä kokemuksen tuomaa varmuutta, tein aina super huolellisesti kaiken.
 
Muokattu viimeksi:
Nuorten hoitajien arvostus ei puutu, mutta tässä tulisi romaani mitä lähinnä tarkoitin omalla kohdalla. Mutta samoiten joistain vanhoista on negatiivista sanottavaa, kun "näin tehtiin 60-luvulla nii tehdään jatkossaki". Sen takia olen itse pitäny itselläni mielessä sen, että minusta ei tule tollasta jäärää, että en ole ikinä valmis hoitaja. Asiat kehittyy ja minun täytyy myös kehittyä. :) Ja omasta kokemuksesta sanon, että työelämässä huomasi, että kyllä työ tekijäänsä opettaa, että en kokenut kaikkea saavani tutkinnon myötä :)
 
Mulla on ehtinyt olla aika monenlaista terkkaa, kun takana on monta raskautta, osa hyvin ja osa huonosti menneitä. Vanhemmat terkat on sattuneet poikkeuksetta olemaan hyviä, nuorista osa hyviä ja osa taas ei niin hyviä. Tykkäsin tosi paljon yhdestä nuoresta terkasta, joka ei heitellyt kaikkeen kirjaviisauksia, vaan osasi sanoa ihan suoraan joissain tilanteissa, että hänellä ei vielä ole tästä kokemusta, mutta voi tarkistaa tai kysyä kokeneemmalta kollegalta. Muutenkin hänellä oli sellainen hyvä asenne työhön. Ehkä avain oli se, että hän osasi kuunnella asiakasta.

Tähän viimeisimpään raskauteen pyysin ihan suoraan kokeneempaa terkkaa, koska mun tokan kolmanneksen keskenmenossa oli nuori terkka, ja kun keskenmenon jälkeen jouduin olemaan yhteyksissä neuvolaan, terkka ei pystynyt itse soittamaan mulle, vaan laittoi kokeneemman kollegan asialle. Sinänsä ymmärrän, että saattoi olla hänellekin järkyttävä kokemus, mutta siinä tilanteessa haluaisin kuitenkin, että ammattilainen osaa suhtautua tilanteeseen ja pystyy kohtaamaan mut edes puhelimitse.

Nykyinen terkka on aivan ihana, ja hänen kanssaan synkkaa ihan täydellisesti. Meinaa vaan käynnit venyä, kun tulee turistua kaikenmoista. :)
 
Mä tapaan meidän terkan ekaa kertaa tiistaina. Ekalla kerralla oli sijainen. Sijainen oli tosi mukava, samaa toivon tästä :)
 
Esikoista odottaessani ensimmäisellä neuvolakäynnillä juteltiin perusasioista, elämäntilanteesta jne. Tämän keskustelun jälkeen terveydenhoitaja totesi oikein sarkastisesti "no, tämähän olikin sitten oikein hyvä aika hankkia lapsi." Ilmeisesti viittasi mun nuoreen ikään ja siihen, että koulu oli kesken jne. Mulla oli jopa sellainen olo että hän vähän olisi ollut abortin kannalla, en tiiä kuvittelinko vain. Eihän se sitä suoraan toki ehdottanut, mutta rivien välistä.

Terkkaa ei kuitenkaan koskaan vaihdettu, hän on nyt hoitanut meidän esikoisen neuvolakäynnit ja mun uuden raskauden käynnit myös. Hän on vissiin tajunnut ettei me olla sen kummosempia ihmisiä, nykyään välit hyvät, käynnit menee ihan mukavasti.
 
Ekan raskauden aikana onkin varmaan monelle tärkeämpää, että terkan kanssa synkkaa ja hän on asiantunteva jne. Itsellä nyt toisella kertaa ei perus neuvolakäynnit tunnu enää niin tärkeältä, ekassa raskaudessa tunsin tarvitsevani tukea vähän enempi.

Tuli vielä mieleen, että perjantaina neuvolassa kun kerroin jo tunteneeni sikiön liikkeitä, sanoi terkka ettei se vielä ole mahdollista tuntea. Mikä siinä on, ettei voida vaan luottaa odottavan äidin omiin tuntemuksiin, vaan pitää alkaa latoa "faktaa" pöytään... :D
 
Nojoo toi ärsyttää kans. Että kirjan mukaan vasta viikolla 22, että et voi tuntea aiemmin. Toi on nii ärsyttävää. Että ehkä jokainen tietää kroppansa parhaiten.
 
Kurpitsakakku, outo kommentti terkalta :O Kyllähän uudelleensynnyttäjällä voi liikkeet jo tuntua... Itsellä tuntunut jo useamman viikon. Ja joka paikassa sanotaan että ne on "kevyitä hipaisuja", koska sikiön jalat eivät ole vielä tarpeeksi vahvat potkujen tuntemiseen. Joopa joo, mulla ainakin tuntuu jo selvää monotusta :D

Itselle on sattunut aina mukavia terkkoja. Aiemmin ollut suht nuoria aina, nyt on vanhempi. Jotenkin oon niistä nuorista tykänny enemmän, ehkä huolellisempia ja positiivisempia ovat olleet. Viime käynnillä oli nuorempi sijainen, niin heti oli jotenkin kivempi käydä. Mut en valita, hyvä on varsinainen tätikin.
 
Mä en oo vielä tavannu meidän uutta terkkaa. Eka tapaamisella oli joku tuuraaja, nuori tyttö. Terkka vaihtu viime raskaudesta, mikä voi olla ihan hyvä juttu. Viime kertainen oli ihan mukava tyyppi, mutta mua jäi vaivaamaan ammattitaidon puute, kun ei ihan viime metreillä osannut sanoa, miten päin vauva mahassa on. Käytiin sitten ultrassa yksityisellä toteamassa, että "väärinpäinhän" se oli. :)
 
Tänään oli toinen neuvola (15+6), terkalla oli opiskelija joka hoiti käynnin. En ole immuuni parvorokolle, joudun nyt käydä 2 vkon välein verikokeessa, josta katotaan olenko saanut tartunnat. Rv 24 asti näin, kivan stressaavaa :sad001 opiskelija ei löytänyt kohtua painelemalla eikä millään meinannut löytää sydänääniä, alko jo jännittää onko vika opiskelijassa vai vauvassa. Mutta lopulta sai terkan ohjauksessa pienen hetken kuulumaan sykkeen 150. Olisin halunnut sykkeitä kuulla kunnolla, olisi pitänyt sanoa asiasta mutta pääasia että ne kuului.
 
Meille on osunut ihan älyttömän ihana terkka, jolle voin laittaa tekstaria aina jos mietityttää tai ahdistaa jokin asia. Äsken kävin kuuntelemassa sydänääniä yhden päivän varoitusajalla kun tuli kauhea stressi onko pienokainen kunnossa. Ens viikolla on myös aika, koska miehelle pitää laittaa rokote :D Sitten kun lääkärikäynnin yhteydessä oli eri terkka niin huomas kyllä eron - ei oikein kuunnellut eikä jäänyt yhtään hyvä fiilis.. Mutta voi kun on taas hyvä päivänaloitus kun sydänäänet oli okei, itkettää melkein :Heartred
 
Meillä yhtä hyvä terkka. Oon saanu käydä jo kolmesti virallisten neuvoloiden lisäksi katsomassa ultralla, että on kaikki ok. Ois ollu sen lisäksi viime viikolla kans normi käynti, mutta aattelin, että viikko väliä niin kyllä mie nyt pärjään jos vaikka kaksi viikkoa ois nyt väliä.. Kerran näin pitkälle on päästy jo :) Joten ensi viikolla toinen virallinen nla vasta :)
 
Tänään vasta oli toinen neuvola. Paino edelleen 2 kg miinuksella. Olot on jatkunut huonona ja en oikeastaan nuku enää yhtään. Viime yönä unta alle tunti yhteensä. Katsotaan, kauanko levolla pärjää. Terkka olisi laittanut lähetteen sairaalaan. Pitäisi kuulemma jotenkin saada nukkumaan. Ei vaan onnistu esikoisen hoito, jos äiti on osastolla ja isä kuukauden työmatkalla... aika vähissä on neuvolan neuvot, kun vointi on tällainen. Pahoinvointi pavun sykkeet kuului ja vaihteli, jotain hyvääkin siis....
 
Onkos muilla neuvola kova perumaan ja siirtelemään aikoja? Huomenna piti olla lääkärineuvola, mutta *tadaa* peruttiin näin edellisenä päivänä ja uus aika kahden viikon päähän!!:arghh::arghh::arghh: Käyn siis rakenneultrassaki ennen lääkärineuvolaa.. Edellistäkin siirsivät päivän varotusajalla viikon!:shifty: Sumpli siinä sitten työvuoroja, kun on toisella paikkakunnalla töissä eli kesken päivää ei lähdetä..:banghead: Muuten kyllä toiminta näin kahden käynnin kokemuksella ookoo ja täditki mukavia, mutta kyllä riepoo tämmönen! Näitä kumminkin "vähän" odottaa..:sorry:
 
Ikävää!
Meillä pojan neuvolaa on peruttu miljoonasti. Se kävi ärsyttämään. Viimeksi ärähdin, että mikä se on, että puoli vuotiaasta asti kaksi vuotiaaseen saakka perutaan kaikki ajat ja pahimmoilleen uudestaan perutaan peruttu aika! Saa nähdä miten kolmevuotis neuvolan käy, kun vuosi väliä nyt..
 
Meillä on kerran kolmen vuoden aikana (pojan raskaus ja lastenneuvola) kysytty onnistuuko siirto muulle päivälle. Ois saanu siis pitää sen oman ajan mutta meil ei ihmeempii ollu nii sanoin ettei haittaa :) tosin pieni paikkakunta niin ei hirveesti jonoja
 
mulla on kerran siirtynyt esikoisen neuvola-aika, ku lääkäri olikin eri aikaan paikalla (oli joku koulutus tai muu meno kai). Mut samana päivänä oli sit aika, eri aikaan vaan ku aiemmin sanottiin.
 
Takaisin
Top