Neuvola

Okei joo kuulostaa järkevältä että katsotaan taas perusjutut (pissa, verenpaine jne). Ei olla vielä ehditty katsoa miehen kanssa sitä voimavaralomaketta, mutta pitääpä katsoa ennen maanantaita ja ottaa sitten mukaan jos sitä käydään läpi :) Ensimmäinen neuvola oli jotenkin niin hämmentävä kokemus (paljon uutta ja ihmeellistä - moni asia saattoi mennä ohi) että jännittää se pissanäyte vaikka kuuntelinkin ohjeita omasta mielestäni tarkasti :D Mut ei kai sitä voi hirveesti mokata!
 
Joo ja jos ei kaikkea muista niin netistä kyllä löytyy tietoa ja apua :)
Täällä ei hempparia katsottu kun ekalla kerralla, ei kuulemma alkuraskaudessa laske niin sitä ei oo otettu kun kerran kun oli 140 kuitenkin..
Mua vähän hämmentää edelleen kun toi neuvolantäti on sellainen 60v vanha rouva joka vaikutti ainakin aluksi olevan aika tiukkis, katsotaan saanko riitaa aikaiseksi sen kanssa :D
Aika vähäpuheinen myöskin et odottaa et mä kerron mut lisää mä kerron jos se ei kysy mitään... Emmä tiedä mitä siellä pitää puhua, tää.mun ensimmäinen ja kaikki uutta ja ihmeellistä..
 
Hemoglobiini katsottiin kaiketi siksi, että kerroin huimauksesta ja jatkuvasta väsymyksestä.
Ekassakin raskaudessa sitä seurattiin tiiviisti kun tuppas tippumaan liian alas.
Olinkin ihan unohtanut ne koko laput mitä miehen kans piti täyttää, eikä tullut edes puheeksi neuvolassa..
 
Se, etteikö hemoglobiini voisi laskea jo alkuraskaudessa, ei kyllä pidä paikkaansa. Itsellä ennen raskautta ollut ihan normitasolla (n. 125) ja ekassa neuvolassa viikoilla 10+3 oli 107 ja rautakuurille samantien.
 
Mulla kans oli laskenut jo hiukan heti alussa, mutta vielä normirajoissa. Lopussa todennäköisesti laskee taas, että joutuu raudalle.

Mulla toukokuussa viel tippu kaavinnassa hempat 80,että luulen, että voi vaikuttaa nyt viel tippumiseen. Rautavarastoha täyttyy noin vuodessa täyteen. Vaikka arvo oiski ok niin varastot kertyy hitaasti.
 
Sitähän minäkin tällei hoitajana ihmettelin mut ajattelin et kai ne tietää sitten paremmin...
 
Mulla on neuvoloista aika tyhjä kokemus. Yleensä käynnit on lyhyitä, jos ei mitään erikoista ole. Ja jos on jotain vaivaa/ongelmaa, niin en koe saaneeni neuvolasta sitä apua. Sellaista kauheeta lässytystä tukiverkoista ym. mutta todellista konkreettista apua ei saa. Lasten sairastelujen kohdalla en koskaan olekaan ollut yhteydessä neuvolaan vaan suoraan lääkäriin. Esikoisen kanssa olin toisessa neuvolassa ja jossain vaiheessa ihan poikki valvomisen kanssa, kun lapsi heräili välillä 10x yössä. Silloin ei tarvinnut paljon sanoa, kun naamasta näki että äiti on ihan poikki. Sain tihennettyjä käyntejä ja perhetyöntekijä soitti muutaman kerran perään. Vaikka lopulta ainoa tehokas apu oli se, että lapsi iän myötä oppi nukkumaan, koin että ainakin joku tuntui oikeasti kuuntelevan ja yrittävän järjestään apua. Sitten muutimme ja täällä uudella paikkakunnalla on vähän välinpitämättömämpi ote. Nykyraskauden ekassa neuvolassa olin täyttänyt sen esitietolomakkeen ja kirjannut etten ole käytännössä alkoholia käyttänyt noin neljään viiteen vuoteen kun olen ollut joko raskaana tai imettänyt eikä ilman niitäkään oikein muutenkaan kuulu elämääni. Silti tämä nuori terkkari väänsi alkoholikyselyn joka hiton kysymyksen kysymykseltä. Siinä vaiheessa kun kysyi, tarvitsenko ryypyn aamuisin, alkoi vaan jo huvittaa, mihin kallis neuvola-aika menee. Tilannetaju ja kokemus puuttui kyllä tältä terkkarilta... Osuvampaa olisi ollut vaikka kysyä että miten arki sujuu kahden pienen kanssa raskaana ollessa ja miten aion jatkossa selvitä :bored:
 
Mulla hemo 117 oli eka neuvolassa ja aivan jäätävä väsymys ollu nyt viimeiset 3 päivää.. herään puoli 12 ja voisin vaan nukkua, ei yhtään mun tyylistä vaan tykkään touhuilla pitkin päivää. Sanoi neuvolassa että jos laskee vielä niin sitten aloitetaan raudan syönti..
Perjantaina sokerirasitus ja 12h paasto niin saa nähä miten pysyy tajuissaan kun jo valmiiksi huimaa ja väsyttää ja kaikkea :D
 
Onko teistä kukaan vaihtanut neuvolaa/tätiä ihan vaan siksi kun ei tunnu sopivalta? Mulla on vähän jotenkin vaikea olo käydä neuvolassa vaikka onkin ihan ok ollut. Mutta joku vaan mättää hänessä...
 
Hei! Onko täällä kenelläkään muulla todettu bakteerivagnioosia? Mulla oli tänään lääkärineuvola ja tehtiin sisätutkimus, sekä otettiin samalla näyte, kun valkovuodossa ollut epämiellyttävää hajua. Nyt flagyl kapselikuuri ja toivottavasti sillä menee ohi.
 
Mulla oli viimeraskaudessa sellainen neuvolantäti jonka kanssa ei vaan jotenkin tullut toimeen... Ärsytti kun piti mua tyyliin ensimmäisen odottajana vaikka tiesi että neljäs oli tulossa, selitti kaiken niistä oppaista ihan juurta jaksaen. Jos satuin kysymään jotain niin sain laajan luennon vähän aiheen vierestäkin. Meni kyllä ihan hukkaan aikaa kun selitti ruoka asioistakin juurta jaksaen kaiken. En vaihtanut tätiä mutta kotona peruin hänen antamansa ajan ja varasin kivalle tätille seuraavan. Onnistuin puolesta välistä synnytykseen asti välttelemään tätä mun oikeaa tätiä :grin Nyt se on onneksi siirtynyt lastenneuvolan puolelle ja mun täti on nyt tämä kiva täti, olen kyllä niin onnellinen tästä :)
 
Me vaihdettiin työntekijää, jonka piti alunperin olla kokeneempi ja kypsempi tyyppi. Jouduttiin sit sellaisella juuri koulusta päässeelle hyvää tarkoittavalle, mutta naiville nuorelle, joka ei tuntunut omalta. Soitin sen jälkeen neuvolan neuvontapuhelimeen ja pyysin vaihtoa alkuperäiselle.

Neuvola, ainakin eka tapaaminen, oli minusta yhtä tyhjän kanssa. Työntekijä vaikutti suorastaan hysteerisen tarkalta esim. ruuan suhteen verrattuna siihen, mitä esim. lapsettomuuden hoitoon erikoistunut kokenut lääkäriystäväni on suositellut.
 
Mä taas oon tykänny meiän nuorest neukkutädistä vaikka lapsiä hänel ei ookaa. On niin ihanan rento eikä kato et mä oisin vaa joku tyhmä teiniäiti (19v kun synnytin) ja mua on ärsyttäny kaikki vanhemmat tädit kun he tietävät niin paljon paremmin ja minä en tiiä mitää kun oon tyhmä nuori....
 
Vanhemmat tädit saattaa vaa olla kätilöitä ammatiltaan, ennen oli neuvoloissa vain kätilöitä. Nykyään ovat vaan terkkoja. Harvinaista herkkua jos kätilö neuvolassa. Heillä on enempi tietoa just ko. aihepiiristä kuin pelkällä terkalla. :)

Itse oon tykänny vanhemmilla käydä muutenki. Esikoisesta oli pelkkä terkka, mutta huomasin, että kokemus näkyy hyvällä tavalla työssä. Nuoret saattais panikoida turhaan kiperän tilanteen tullen. Poikkeuksia tietysti löytyy, mutta en halua, että mulla harjoitellaan.
 
Asenne ratkasee mulla :P meil on kiva vanhempi lääkäri joka ei kato pahalla ikää mutta yhellä terkalla (en tiiä onko kätilötaustaa) oli just sellai tunne et mitä helvettiä sä junnu tääl teet että painuppa takas koulunpenkille.. vaikka siis itse koen itseni kypsäksi ja ihan vaan jo 5min keskustelun jälkee tuli tälläi tunne. Että kyllä tuntu kattovan pahalla nuorta ikää
 
Ei siellä neuvolassa Pilvilinna harjottele ku opiskelijat. Valmistuneet työntekijät on ammattilaisia ja Suomessa taso on maailman paras. Terkuin aikaisemmalta ammatiltaan neuvolassa työuransa aloittanut terkka. :grin
 
Mun molemmat terkat on ollu jtn ehkä 3-kymppisiä ja tosi mukavia. Nykyisellä ainakin on kaksi lasta ja tuntuu että sen takia osaa arvostaa esim imetystä ja sormiruokailua.
Oon ollu tosi tyytyväinen mun terkkoihin eikä oo mitään negatiivista sanottavaa kummastakaan. :)
 
Takaisin
Top