Neuvola

Meillä oli neuvola tänään (rv 28+4). Isyys on tunnustettu ja tarvittavat mittaukset tehty. Kotiin sain mukaan seuraavaa kertaa varten täytettäväksi esitietolomakkeen synnäriä varten.

Arveluttamaan jäi sf-mitta (30cm). Yläkäyrän yllä mennään niin että paukkuu. Terkka lupasi ilmoittaa kontrolliajoista, puhui ensi viikon neuvolakäynnistä ja mahdollisesta lääkärireissusta. Saa nähdä. Jäi vähän ahistamaan...
 
Hei helsinkiläiset neuvolakävijät, onko tietoa millä neuvolakerralla toi isyyden tunnustaminen tehdään? Mulla seuraava käynti on jo viikkoa 31+ ja ylläri ylläri mun neuvolatäti ei ole asiasta mitään maininnut. Lähtökohtaisesti käyn neuvolassa miehen töiden takia yksin ja tietty olis ihan kiva tietää, millä kerralla olis hyvä napata toi ukko kun mukaan :)
 
Oi minulla on seuraava vasta 35. viikolla ja edellinen oli 28. viikolla. En edes tiedä miten sen jälkeen, jotenkin hassua ettei aikoja ole katsottu valmiiksi eikä tiedä miten menee.
 
Täällä kun ei ole neuvolaa, vaan käydään aina vaan gynellä, niin tuntuu nyt tosi pitkältä tää väli, kun ei ole mitään tutkimuksia. Edellinen kerta oli rv 26 ja seuraava vasta rv 32...
 
Nyt vasta näin Jolandan viestin, näköjään tuo käyntitiheys vaihtelee paljon siellä Suomessakin.
 
Hei helsinkiläiset neuvolakävijät, onko tietoa millä neuvolakerralla toi isyyden tunnustaminen tehdään?

Meillä isyyden tunnustamisesta puhuttu jo ekasta neuvolakäynnistä lähtien ja tunnustaminen tapahtuu seuraavalla neuvolakäynnillä ja sillon siis 31+0. Ja ennakkoon saatiin ohjeistus et mitkä lomakkeet pitää olla mukana allekirjottamattomina ja henkilöllisyystodistukset mukana molemmilla.

Edit. Kannattaa varmaan asiointipalvelun kautta laittaa viestiä, että mikä meno :eek: se ei kymmentä minuuttia kauempaa kestä ja meilläkin hoidetaan se alussa, että mies pääsee lähtemään siitä töihin.
 
Meillä tehdään myös ensi viikolla kun on 28+6. Tää siks kans kun miehen tytöt ja lähtee kolmeksi viikoksi pois:sad001 neuvolatäti ei meilläkään mitään tuosta maininnut vaan otin itse puheeksi ja kertoi sitten mitätarvitsee mukaan.
On kyllä tosi erikoinen tää mun neuvolatäti kun tosissaan viimeksi kysyi mun neuvolakorttia katsoessa, miksi mulle on tehty yksi keskeytys.. kun siinä hämissäni vastasin, että tavattiin muutamaa kuukautta ennen vasta miehen kanssa niin Tämä vastasi, että KAi se ihan hyvä syy on. Tuli sellai olo että saako tuollaista oikeasti edes kysyä.
 
Minusta voi kysyä neuvolassa, mutta ei kyllä kommentoida noin. Hoitohenkilökunnan kuuluu pitää mölyt mahassaan, eikä oman katsantokannan kuuluisi vaikuttaa siihen, miten asiakkaita kohdellaan.
 
MInusta neuvolassa saa ja oikeastaan pitääkin kysyä, koska keskeytysten syitä on niin monia. Mutta asia täytyy osata hoitaa hienovaraisesti asiakasta ja hänen päätöstään kunnioittaen.

Meillähän on myös taustalla keskeytys rv17.lla viikolla ja siitä neuvolassa juteltiin ja neuvolan kautta sitten sain tukea tämän uuden raskauden alussa, kun kaikenlaisia pelkoja jäi tuosta edellisestä raskaudesta. Mielestäni tärkeää on neuvolan hoitavan th:n tietää asiakkaan taustoja ja näin osata seurata uuden raskauden aikana ja tarvittaessa ohjata lisätutkimuksiin tms.
 
Joo en minä sitä kysymystä kokenut loukkaavana juuri ollenkaan vaan tuo vastaus juuri hämmensi. Jos siis sai sen kuvan että se olisi häirinnyt :)
 
Rv 30+0 neuvola takana ja käski vain levätä, kun olo on huono kokoaika. Arvot kaikki kunnossa ja sf-mitta pompsahtanu kuukaudessa 5cm ylöspäin. Keskikäyrillä edelleen mennään. Painoa oli tullu vaan 1,3kg lisää ja lähtöpainoon tähän mennessä yhteensä 10kg.. Hurjalta kuullostaa :D
 
Mulla oli eilen neuvola rv 26+0 ja sf mitta oli 24cm painoa tullut nyt koko raskauden ajalta 5.4kg ainut mikä mua häiritsee niin tuntuu välillä ettei mua oteta todesta kun kerroin että radin takia on mua alkanut synnytys pelottaa ja vauvan hyvin vointi. Täytyy palata asiaan uudestaan myöhemmin :shifty: Kun haluaisin koko arvioon kun ei musta mikään 5kg ulos mahdu :eek: ( Edellisestä synnytyksestä pahat repeämät ja silloin vauva oli 3408g)
 
Minulle lääkäri puhui radin yhteydessä, että mahdollisesti käynnistetään pari viikkoa ennen laskettua aikaa, että vauva ei kasvaisi niin isoksi. Itsellä on kyllä sellainen fiilis, että en luota ultrallakaan tehtyihin koko arvioihin, kun ei siinä mitään puntaria tietenkään ole ja arvio annetaan vain tiettyjen mittojen perusteella. Meillä villeinkin koko arvio oli esikoisedta puoli kiloa liian pieni.
 
Muistan kun esikoisen synnytystä käynnistettiin (raskausmyrkytyksen takia) sillon oli paino arvio reilusti yli 4 kiloa. Ja puhuivat että kun mieheni oli syntyessään 5.5 kg. Että mun vauva voi olla iso kokoinen. Mutta tyttö olikin vain 3700 g. Että en tiedä miten ne pystyy tekemään tarkan paino arvion. Mun raskautta ei anneta mennä yli aikaiseksi tän vasta aineen takia. Mut en tiedä sit vaikuttaako tää mun verensokeri mittaus myös sit siihen että käynnistetäänkö synnytys aikasemmin. Itse haluisin luonnollisesti alkavan synnytyksen mitä en esikoisesta ole kokenut. Mut voi olla että tääkin sit käynnistetään.
 
Mun kaverin raskautta seurattiin tosi tarkkaan lopussa ja tehtiin useita kokoarvioita ja kaikki sanoi että yli 4 kg. Myös molemmat vanhemmat oli olleet isoja syntyessäön. Lopulta syntyi alle 3,5 kg vauva rv 40+6. Vaikea sitä kokoa on varmaan arvioida ainakaan kaikissa tapauksissa.
 
Mulla on tänään lääkäri neuvola. Vähän jännittää että ottaako mun kipuja tosissaan, kun töihin pitäis viikon päästä palata ja viikkoja on nyt 30+3 :/
 
Meillä annettiin esikoisen painoarvio yliaikakontrollissa viikolla 41+4 ja se oli 3615g, esikoinen syntyi lopulta 42+0 ja painoi 3680g, vain 65g painavampana eli voi nuo painoarviot joskus osua nappiinkin.

Mutta painoarviohan annetaan mm pään ja reisiluun mittojen perusteella, eikä vauvan varsinaista kokoa pystytä ultralla mittaamaan, joten eipä mikään ihme, että usein menevät metsään...
 
Mullaoli tänään ylimääräinen lääkäri käynti ja hyvä että menin löytyi emätin tulehdus :shifty: Viikko sitten alapää turpos ja valkovutoa runsaasti. Nyt kyllä turvotus helpottanut mutta hyvä että tuli käytyä. verenpaine oli hiukan koholla ja pissassa proteiinit yhdellä plussalla mitä lääkäri sanoi että ei tuo ole mitään:wideyed: Täytyy nyt itse seurailla tilannetta.
 
Onneksi Zeinika menit käymään. Itse varasin neuvola-ajan, 7viikkoa olisi muuten mennyt ilman välitarkistusta ja viikkoja nyt 30. Kaipasin tuohon väliin jonkun ajan.
 
Takaisin
Top