Neuvola

Mulla otettiin tänään neuvolassa (26+0) ekaa kertaa sf-mitta ja sanottiin että nyt sitä ruvetaan kattelemaan ja puututaan jos se laskee. Suositus ottaa lisärautaa tipahti myös, väsymys on ollut tällä viikolla ihan jäätävää :eek:
 
Tänään oli neuvola, ja 3. neuvolatäti tän raskauden aikana. Tämä täti on kesän loppuun, ja sitten tilalle astuu uusi vakituinen. Alkaa tympiä joka kerta nähdä uus naama ja puolet tapauksista on sijaisia, jotka ei osaa käyttää niitä tietokoneohjelmia yms. Tääkään ei löytänyt mun sokerirasitustuloksia, ja laitto päivämääräksikin jonkun toisen henkilön rasituspäivän, kun hänellä oli useamman henkilön tiedot auki samalla kertaa! Meinasin siinä vaiheessa jo sanoa, että oliskohan ne muut ikkunat syytä sulkea, ennen kun menee pahemmin puurot ja vellit sekaisin :bag:
Hemoglobiini oli 109, mutta täällä lisärautaa suositellaan vasta kun on alle 105, ja mulla rautaa on kyllä monivitamiinissa. Sf-mitta oli 22 cm, ja kotona huomasin, et eihän tää täti ollu sitä käyrääkään osannut oikein piirtää, vaan oli merkannut väärän viikon kohdalle. Eli se "tasainen" kasvu olikin siirtynyt keski- ja alakäyrän välistä alakäyrälle. Tää on vissiin kuitenkin ihan normaalia? En jaksanut sille enää perään soitella.
Noh, tärkeintä kuitenkin, että oli persoonana ihan mukava. Onneksi edes syksyllä saan sen vakituisen tädin, jonka kanssa jatketaan myös lastenneuvolassa.
 
Niin, kummalliselta kuulostaa. Täällä on ainaki 110 raja. Mulla oli viikko sitten neuvolassa hb 113. Neuvolassa ei vielä sanottu juuta eikä jaata, mutta sairaanhoitaja-ystävä kehotti, että jos väsyttää tai muuten oireilee, niin voin ottaa joka kolmas päivä lisärautaa. Sillä nyt mennyt :) seuraavassa neuvolassa täytyy taas pyytää mittaamaan
 
Mul oli kans neuvola tänään.
Painon puolesta edelleen just ja just miinuksella. Pissa oli puhdas, verenpaine oli 111/71 eli oikein hyvä. Edelliskerralla hemppa oli vain 108 ja suositus ottaa lisärautaa, noh muistin syödä sitä viikon sillon ja nyt hemppa oli 115 :D eli jo tuolla viikon kuurilla oli näemmä noussut hyvin. Sf-mitta oli sillon kelaneuvolassa 21+ 23cm ja tänään 27+1 se oli 25,5cm. Vauvan sykkeet oli 145-150. Seuraavan kerran kuukauden päästä jolloin 32+.
Mulla on ens viikolla taas seuranta ultra tuolla naistenklinikalla niin näkee minkäkokoinen tyyppi on tällä hetkellä. Viimeksi oli ultrassa 900g eli oiskohan tuo jo reilun kilon sit seuraavassa :)
 
Ohoh :eek: miulle suositteli lisärautaa kun hemppa oli 115..
 
Täällä on jostain syystä määritelty rajaksi se 105. Eri asia tottakai jos oireilee, itse en tunne itseäni mitenkään väsyneeksi, joten turha kai sitä rautaa pumpata, mikä saa vaan vatsan kovaksi. Th sanoi et hg näillä viikoilla yleensä matalimmillaan, lähteekö lopuraskautta kohden taas nousuun..?
 
Nyt menossa 24+6 ja edellinen neuvola oli pari viikkoa sitten. Silloin SF-mitta oli 20, eli keskikäyrän yläpuolella. Painoa on tullut todella maltillisesti, pikkuisen vähemmän kuin esikoisen aikaan samalla viikolla. Lähtöpaino on tälläkin kertaa täsmälleen sama (51,3) ja viimeksi mulle tuli juuri se 10kg laskettuun mennessä.

Hemoglobiini oli mullakin muistaakseni 115-120 välillä, lisärautaa sanoi että voi ottaa jos oireita on. Mutta ei kyllä pahemmin väsytä - siis normaalia enempää :wink

Seuraava käynti on kahden viikon päästä ja silloin on lääkärineuvola. Samalla saan tulokset toisesta sokerirasituksesta, joka on pari päivää tätä ennen. Edellisessä rasituksessa arvot vielä runsaasti alle rajojen, joten nyt tsempattava että pysyisi nytkin. Hyvä vaan ensin koko juhannusviikonloppu tankata herkkuja mökillä ja siitä sitten maanantaina rasitukseen verisuonet sokerihuurteessa. :D
 
Ja minulle suositeltiin, kun hb oli 117. Oma neuvolan täti on vanhempi ja kokenut, että menee varmaan ennakoinnin piikkiin. Tuossa vaiheessa oma olo oli jo aika voimaton ja veto pois.

Kiinnostaa "kuulla" miten usein teillä toisen lapsen tai useamman odottajilla on ollut neuvolakäyntejä. Itse olen toista odottamassa ja neuvolakäyntejä on ollut ehkä 4-5 ja raskausviikkoja 28. Huomenna olen menossa kyllä, mutta onko muillakin näin harvoin ollut. Ensimmäisessä raskaudessa ramppasin koko ajan neuvolassa kuukausittain ja loppuaikana tiheämmin.
 
Täällä muuten myös sanottiin et hempan ei pitäs laskee alle 110. Aika paljon vaihtelee..

Jolanda, mie kans toista ootan ja neuvolakäyntejä tullu nyt 4. Pari ylimäärästä oon viel lisäks käyny.. nyt kyllä tulee paljon käyntejä kun 2-3 vkon välein käynnit.
 
Saa nähdä huomenna tuleeko useampia käyntejä loppuraskautta kohden. Tuttava ehti käydä viisi kertaa ennen synnytystä ja oli täysiaikainen raskaus. Sama neuvolan täti. Kiva, että sulla on mannikka käyntejä nyt tiheämmin.
 
Neuvola takana... vauva tukevasti pääalaspäin ja lähtökuopissa, neuvolan täti sanoi että vielä ei todellakaan tarvitsisi olla! Paino eli turvotus tippunut -790g onneksi. Mutta verenpaine pysyttelee siellä reilussa 130 yläpaine vielä ei hätää mutta seuraavat. Juhannuksen jälkeen onkin sitten äitipolilla aika... ja jos supistelut jatkuu tai tihenee niin sit tayssiin
 
Odotan ensimmäistä, ja mulla oli nyt 5.neuvola, lisäksi ollut 1 lääkärineuvola. Seuraava käynti on rv 32. Ekan käynnin (rv7) jälkeen seuraava neuvola oli vasta rv 16, sen jälkeen kerran kuussa. Täällä ensiodottaja käy neuvolassa 9 kertaa + 2 lääkärikäyntiä, uudelleen synnyttäjä 7+2.
 
Mä kävin perjantaina labrassa hemoglobiinin takia, eikä vieläkään näy tuloksia kannassa. Aiemmin on tullut jo samana päivänä :s
 
Mulle määrättiin lisärauta (ei tosin neuvolasta, vaan työterveyslääkäriltä) vaikka hg oli 126. Mutta se ei kuulemma kerro mitään niistä rautavarastoista mitä kehossa on, vain veren kapasiteetista kuljettaa tuota rautaa, ja mullahan ne rautavarastot oli ihan pohjalukemissa hyvästä hemoglobiinista huolimatta. Kyllä sen tästä väsymyksestä huomasikin. Eka sain 100mg/vuorokausi, mut siitä huolimatta oli kuukaudessa rautavarastot puolittunut entisestään joten nyt mennään 200mg/vuorokausi
 
Joko teillä muilla on ollut synnytysvalmennus tms.? Me oltiin tänään neuvolan tilaisuudessa pari tuntia ja no, olihan se tyhjää parempi toki. Mies tosin hieman ärtyneenä totesi valmennuksen jälkeen, että "samat asiat olisi lukenut netistä kymmenessä minuutissa." :wink Ei siellä itsellekään kauheasti uutta tietoa tullut - sen siitä saa kun on etukäteen jo niin utelias ja illat netissä selvittelemässä ties mitä aquarakkula-asioita...:D
 
Mä ole just tänään menossa sairaalan tilaisuuteen. Kierrokselle tiloihin ei valitettavasti päästä, tilaisuus on sairaalan auditoriossa. En myöskään odota saavani erityisesti uutta tietoa, mutta mielelläni silti menen. Mies ei pääse mukaan, mutta saa sitten netistä lukea :)
 
Me oltiin perhevalmennuksessa viimeviikolla ja oltiin molemmat ihan kypsiä jo tunnin jälkeen. Ei mitää uutta infoa, ei mitään! Vaikka meillä ei edes ennestään lapsia ole :D Mua lähinnä nauratti koko juttu, kun tuntu et infot ja neuvot oli jostain 80-luvun paremmalta puolelta... :D
Muoks: Ja synnytysvalmennus jätetään suosiolla väliin kun meille on tulossa suunniteltu sektio. :)
 
Meidän sairaala tarjoaa parituntisen imetykseen valmistautumiskurssin ja viime viikolla oli viimeinen kerta ennen kesätaukoa, joten kävin kuuntelemassa. Oli kyllä ihan hyödyllinen ja tuli luottavainen olo siitä, että osastolla saa sitten varmaan aika hyvää imetysohjausta. Synnytysvalmennus on sitten maksullinen, yht. 8 tunnin kurssi, jolle menemme heinäkuun vikana viikonloppuna.
 
Jennyhannele et ole tainnutkaan mainita tuosta sektiosta? Kävit siellä pelkopolilla, mutta eikö siitä ollut loppujen lopuksi apua vai miten teillä päädyttiin tähän? Jos saa siis udella :) Täällä saattaa olla sama edessä.
 
Takaisin
Top