Neuvola jutut

Mäkin kävin tänään neuvolalääkärillä. Paikat ei sitten yhtään kypsyneet eikä lyhentynyt kohdunkaula! Oli sentään pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki. Mut lapsi on kovin korkealla edelleen (eihän se aina edes laskeudu ennenku synnytyksessä vasta, ainakaan uudelleensynnyttäjillä). Että tuskin tässä lähiaikoina lähetään synnyttämään :D muutoin ei kai mainittavaa. Paitsi että sf käyrä nyt keskikäyrällä, ei enää lähellä yläkäyrää, joten lääkäri meinas ettei kauhean iso lapsi olisi tulossa. No saas nähdä :) Ens viikolla sitten taas neuvolan terkkarille.

Rv 38+4
 
Muokattu viimeksi:
Mulle on uutta tuo, että uudelleen synnyttäjillä ei välttämättä laskeudu / kiinnity. Miten en oo aiemmin törmänny tuohon tietoon? :eek: Mistä tiedätte?
 
Mulle on uutta tuo, että uudelleen synnyttäjillä ei välttämättä laskeudu / kiinnity. Miten en oo aiemmin törmänny tuohon tietoon? :eek: Mistä tiedätte?

Siis tänään asiasta sanoi ihan neuvolan terkka, joka on siis koulutukseltaan myös kätilö. Aiemmin olen myös asiasta jostain lukenut. En tiedä liittyykö sitten siihen, että ne paikat on jo edellisen/edellisten lasten toimesta raivattu auki tms.
 
Ellukkainen, onpa helpottavaa kuulla :) muistan et näillä viikoilla esikoinen oli jo hyvin asemissa. Sit oonki miettiny, et tää ei kyl oo.. Ihanaa et on normaalia!
 
Miulla ois toinen lapsi tulossa tulossa (1v10kk sit edellinen), tää on ollu lähtökuopissa jo jonkun 1,5kk eli alhaalla, ni miks se ei sit jo suostu syntymään :hilarious: rv 39+1
 
Ellukkainen, onpa helpottavaa kuulla :) muistan et näillä viikoilla esikoinen oli jo hyvin asemissa. Sit oonki miettiny, et tää ei kyl oo.. Ihanaa et on normaalia!

Mullekin sanottiin sama juttu neuvolassa, että uudelleensynnyttäjillä lapsi ei ehkä kiinnitykkään :) ja mä oon tosiaan ensisynnyttäjä :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
En muista mistä olen kuullut, mut uudelleensynnyttäjillä voi vauva kääntyä perätilasta raivotarjontaan vasta synnytyksen ollessa käynnissä :) kaikki on mahdollista, mut tuskin ihan tavallista sekään.
 
Mulle on kanssa neuvolassa sanottu, että ei uudelleensynnyttäjillä kiinnity välttis ollenkaan.

Mulla oli tänään neuvola. 38+1 on viikot ja vauva kuulemma tosi tosi alhaalla jo ja oli tunnusteltaessa selkä mun mahanahkaa vasten. Sanoi täti, että oikein on semmonen asento, josta olis hyvä lähteä syntymään.

Painoa on nyt ekasta neuvolasta tähän käyntiin tullu 6,1kg ja sf-mitta niu nau 28cm. Vauva on niin syvällä tuolla lantiossa, että ei juuri maha kasva. Paineet edelleen hyvät ja pissa ok niinku on ollu kokoajan ja kaikissa raskauksissa. Turvotusta ei ole yhtään ja sitäkin täti ihmetteli, että miten vetreä ja kuulemma hehkeä olen vieläkin, vaikka moni jo tuskailee näillä viikoilla olojen kanssa.

Mä luulen, että kun on menny aikasemmat yli lasketun ja sit taas nyt on niin pieni maha, että ei haittaa unia, tai kyykkimisiä ja muita normaaleja liikkeitä, eikä kipuja ole kuin häpyliitoksessa jos seisoskelee tai kävelee, niin se vaikuttaa jaksamiseen. Aiemmin oon ollu niin yli kaikkien käyrien sf-mitoillani ja painoa on tullut reippaasti ja sitten kaikki kivut ja kolotukset ja mahdottomuus nukkua mitenkään ja jatkuvat vessassa juoksut pitkin öitä (nythän mun ei tarvi käydä öisin veskissä ja nukun edelleen puoliksi mahallaan) on tehneet näistä viimeisistä viikoista ihan kidutusta.

Tosin mä tiedän, että kun alkaa se 41+ eikä merkkiäkään synnytyksestä, niin mulla alkaa kiristää kupolia todenteolla. :D
 
Täällä käyty neuvolassa tänään.

Laitan vähän arvoja verrattuna viime neuvolaan (toki äitiyspolikäyntikin merkattu mutta jätän nyt välistä).

Rv 37+6 (35+1)

RR 124/79 (116/65)
Pissat puhtaat molemmilla kerroilla
Hb 127 (rv 31+6 oli 119)
Sf-mitta 34,5 (33)
Syke 145 (160)

Jännä kun verenpaine hieman noussut ja Hb oli kans pompannu lähes samaan ku ennen raskautta vaikka rautatabujen syönti ollut vähän mitä sattuu nyt. :) Th:n mukaan vatsa laskeutunut kun oli kuopat kyljissä. Sanoin että saman olin huomannut muutama päivä sitten ku napa oli karaannut alemmaksi. :D

Th oli ihan ymmärtäväinen kun kerroin että ois kiva kun saisi synnytyksen jo pois alta kun jännittää kovin.
 
Neuvolassa käyty tänään. Kaikki hyvin ja hyvin vauva laskeutunut. Sf-mitta 34cm. Syke 142, pissi ja verenpaine ok. Hb jäi jostain syystä mittaamatta, vaikka viimeksi oli laskenut ad. 110. No, ensi viikolla jo taas neuvola, jollei vauva ole jo syntynyt. (:hilarious: Hah, on varmaan :grin)

Ja esikoinen sai influenssapiikin. Nyt ei tarvitse enää sitäkään miettiä :)

Rv 38+3
 
Tämän päivän polikontrollissa pääsin lasketun ajan ollessa ovella (huomenna) "käyrille". En tuntenut oikeastaan mitään puolessa tunnissa, mutta niin vaan piirtyi supistuksia ja vauvan reagointia käyrille niinkuin pitää. Verenpaine on ollut toisina päivinä koholla, ja niin nytkin vaikka rentona makasin (128/85).
Lääkärin sisätutkimuksessa todettiin, että paikat on vielä kiinni, kohdunkaulaa 3cm vielä jäljellä. Vauva on kasvanut tasaisesti, ollen neljässä viime mittauksessa jonkin verran verran keskikäyrän yläpuolella. Painoarvio tänään 39+6 on 3.735g. Pää muuta vauvaa sirompi edelleen (isänsä tyttö).
Lapsivettä edelleen hyvin (AFI kahdessa viime mittauksessa 16, normaalin ylärajoilla).
Seuraava neuvola 40+4, jos tarvetta. Ensimmäinen yliaikaiskontrolli on jo 41+1, radin vuoksi (oikein hyvä näin). Eli nyt sitten odotellaan. Jos vauvaa ei kuulu näy, varaan ensi viikon tiistaina ajan perjantain polikäyntiin...
Eli lisää vadelmanlehtiteetä kehiin! Olen joka päivä harrastanut liikuntaa ja touhunnut kotitöitä, eli aktiivisuuden puutteesta ei voi johtua asioiden etenemättömyys :)
Rv. 39+6
 
Neuvola takana. Kaikki hyvin, vauva alhaalla muttei kiinnittynyt mikä ilmeisesti uudelleensynnyttäjälle normaalia. Verenpaine 160/90 mutta kotona mittaustulokset olleet hyviä. Oli mitattava taas kun pääsin kotiin ja 121/76 näytti. Jännä miten ne noin paljon nousee neuvolassa. Pissa oli puhdas ja paino noussut noin 400g/viikko. Sf-käyrä yläkäyrällä 36cm. Seuraavan ajan sain viikoille 40+5 ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä ettei sinne tarvisi enää mennä. Toivottavasti niin. Pakko yrittää liitoskivuista huolimatta vähän liikkua jos se edesauttaisi synnytyksen käynnistymistä :)
 
Neuvolakäynti taasen takana :-D

Rv 38+2
Painoa +262g/vk
Hieman turvotusta tullut jalkoihin ja käsissä nivelissä jäykkyyttä
Paineet: 111/71 p. 68
Hemppari 131
Sf-mitta 33
Raivotarjonnassa ollaan ja suht alhaalla :-)
Vauvan syke tällä kertaa 131.

Kaikki siis mallillaan ja ensi viikolle uusi käynti neuvolaan mikäli yhdessä koossa vielä ollaan :-)

Niin ja edelliskerralla otettu streptokokki oli +++, joten antibioottia saan sitte synnytyksessä.
 
Neuvolasta kotiuduttu.. tänää rv 40+0

Paino oli noussu 400g/vk ja täti kehu kovasti taas kuinka maltillista mun painonnousu on(nyt +1kg lähtöpainoon).
Turvotusta vähäsen,lähinnä sormissa.
Pissa puhdas
Hb oli 150(oli kuulema kone arponu pitkään tulosta).
Sf-mitta 34cm,lapsivettä normaalisti,vauva rt ja vauvan syke +145. Vauva hyvin kiinnittyny ja pää jo tosi alhaalla.
Ainut mikä huoletti,oli verenpaine.. mitattii neljä kertaa ja paras tulos oli 163/95.. sain nyt ohjeeks mittailla joka päivä kotona,kolmesti tuplamittauksia.. ja sain lisäks pissaliuskoja kotiin ja heti jos ilmestyy proteiinia ja verenpaineen alapaine nousee yli 100 ni yhteys synnytysvastaanottoon..
Yliaikaiskontrolli on sit rv 41+3, jos semmosta tarvii..

Seuraava käynti neuvolassa on rv 40+5.
 
Tänään käyty neuvolassa, 37+2.
Th oli huolissaan, että haluanko saada uuden synnytystapa arvion kun en ollut oikein tyytyväinen tähän lääkäriin, joka sen viikko sitten teki. Sanoin, että mennään nyt näillä, eli käynnistys 7.12 jos ei itsestään käynnisty. Todella toivon, että käynnistyy itsestään. Edellinen käynnistys ei mennyt hyvin.

Hb 142
Vauva ei laskeutunut kovin paljon mutta ei kuulemma uudelleensynnyttäjillä välttämättä laskeudu kovin alas tai kiinnity. Saa nähdä! Paineentunne ainakin on aika voimakas jo, pitkät kävelyt saa unohtaa. :D

Verenpaine hieman noussut, kotimittauksissa 130/84..neuvolassa taivaissa. :sad001
Sf-mitta on yläkäyrillä mutta ylipainoa löytyy, joten selittyy silläkin. Äitiyspolin ultrassa lupailtiin alle 4kg mutta en usko tuohon koska esikoinenkin piti olla 3,5 kg ja olikin reippaasti alle 3kg.
 
Neuvolassa kaikki ok! :happy:

Edelleen on vauva perätilassa :grin Kätilöopiskelijakin oli kuulemma ääneen ihmetellyt tälle mun hoitajalle, et miten hän ei ollut huomannut vauvan olevan perätilassa.

Hb 118
Pissa ok
Paino +2,5kg reilussa kahdessa viikossa
Rr 138/88
Sf-mitta 37cm
Liikkeet ++
Syke +

Varattiin aika kahden viikon päähän, jolloin 40+0, jollei vauva vauva ole syntynyt ennen sitä. Poriin polille mulla on kontrolliaika ensviikon perjantaina. Odottelen vieläkin soittoa niistä magneettikuvien tuloksista.

Rv 38+0
 
Meillä oli tänään neuvolatätin kotikäynti. Oli tosi mukava käynti. Saatiin neuvolakortti ja se hymynaama (punakeltainen), joka on omassaki kotona penskana ollut :love2 olin jo vähä järkyttyny ettei sitä enää ole mut joku sit kerto et neuvolasta sen saa.

Neuvolatäti punnitsi neitin (sellaisella kalavaakalla ja haikarapussukassa, tiättekö milainen kuva aina piirretyissä on siitä haikarasta joka tuo vauvan kotiin :hilarious:). Painoa oli nyt 3970g kun sitä oli sairaalasta lähtiessä 9 päivää sitte 3640g. Syntymäpaino oli 3870g.

Pituutta ei mitattu. Neiti oli tosi reipas, sitä sai väännellä ja käännnellä ja kävelyttää yms. Kaikki oli kunnossa. Neuvolatäti kirjoitti korttiin että kaunis tyttövauva :Heartred ooh:love7

Sain jälkikontrolliajan neuvolaan, annettiin ohjeet vuotojen ja tulehdusten osalle ja tietenkin sukupuolielämän "jatkamisen"osalle :wink vauvalle annettiin seuraava neuvola-aika. Sitte multa viel poistettiin tikit jokka oli muuten syvällä ihossa ja niitä kuulkaas poistettiin noin 30 min vaikka niitä oli vaan 15. Olihan se kipeetä ku piti kaivaa ihon alta osa esille etä sai leikattua :nailbiting: mutta ei edelleenkään verrattavissa supistuksiin :p
 
Tänään oli toivottavasti se viimeinen äitiysneuvola ennen synnytystä. Kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Sf-mitta on nyt jämähtänyt 34 cm:iin ja vauvan sykkeet on normaalit. Sitten vaan odotellaan. Vauvan pää ei oo ihan täysin lukkiutunut lantioon, mutta toivotaan, että viikon sisään syntyy. Ihan älyttömältä tuntuu, että tästä saattoikin tulla joulukuun vauva ... vähän sulattelemista. Muutenkin karua odotella näin LA:n jälkeen. Jos synnytys ei ala huomiseen iltapäivään mennessä, saan varata yliaikakontrollin tulevalle perjantaille (41+1).
Tervetuloa vaan maailmaan, täällä toivotaan, että lopultakin vuosikymmenen odottamisen jälkeen tavattais!!
Katjusha rv. 40+4
 
Tänää taas neuvola. Alkaa olla vähä turhauttavaa :sad001
Painoo oli tullu 500g(eli 100g/pv)
Sf-mitta sama 34cm mikä viimeks. Vauvan syke hyvä ja tasanen. Vauva rt, ja pää hyvin alhaalla ja kiinnittyny.
Verenpaineetki iha ok,mut torstaina meen uudellee iha vaa noide paineiden takia..

Sunnuntaina(41+3) sitte yliaikaiskontrolli jossa ehkä selviää jotain lisää.. aletaanko samantien käynnistää vai mitä.. kysyin et pitääkö varautua jäämää sairaalaan sillo vai,ni sanottii et kyllähä siihe on hyvä varautua.

Rv 40+5
 
Tänään käytiin taas neuvolassa.

Raskausviikot 38+6
Verenpaine 130/97
Paino 69,8 kg (-0,2 kg edellisestä neuvolasta)
Vauva raivotarjonnassa, liikkeet ++ ja syke 140, ei vieläkään kiinnittynyt
Kohdunpohjan korkeus 35 cm

Tässäkään raskaudessa en näemmä selvinnyt ilman verenpaineseurantaa ja nyt tarvii taas joka toinen päivä lähettää kotimittaustulokset neuvolaan. Koska muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ei tälläkään kertaa ole (ei turvotusta tai päänsärkyä ja pissa puhdas) niin aluksi seuraillaan vain ja jos paineet jatkuu samanlaisina niin kuulemma asia siirtyy äitiyspolille. Toivottavasti vauveli tulisi itse ulos ennenkuin paineet nousee korkeemmiksi ettei tarvitsisi puuttua synnytyksen alkamiseen.
 
Takaisin
Top