Neuvola- ja Ultrauutiset!

Täälläkin eniten jännittelin supistelujen vaikutusta, kun oli lääkärineuvola tänään rv 35+6.
Sanoi sormilla tunnustellessaan, että vauvan pää tuntuu selkeästi jo todella alhaalla, kanavaa kuitenkin jäljellä n.1,5cm. Ei oikein selitellyt lääkäri mitään, sanoi vain et kaikki okei ja se nyt tietysti tärkeintä. Nyt vaan aloin itekseni miettiä et onko tuolla pään tuntumisella joku yhteys siihen et ois kiinnittynyt? Vai tuntuuko se pää siis käsikopelolla aina jos raivotarjonnassa? Mies kovasti myös väittänyt viime päivinä et luikautellessaan tuntee tökkivänsä vauvaa ja stressaa asiasta :D

Sf-mitta oli laskenut sentillä viime viikosta ollen nyt 31cm ja painokin oli tipahtanut puoli kiloa. Hb 152, verenpaine 102/68. Turvotuksia ei edelleenkään, varmaan siksi painoakin tullut vain reilu 5 kg yhteensä. Ehtiihän tässä vielä kyllä tapahtua...
 
Mangue, mullakin tuntuu itse kokeillessa pää selkeästi, kun tuossa neuroottisuuden puuskassani menin tunnustelemaan että mikä on meno. Olisin kovasti halunnut että lääkäri kurkkaisi tilanteen, mutta neuvolassa katsottiin tarpeettomaksi kun olen siellä äitipolilla rampannut pari kertaa.. Kaipa se kuuluu tähän vaiheeseen, ja ainakin mulla on sellainen minirakko tällä hetkellä että voisin kuvitella pään kiinnittyneen. 
  Katsotaan uskaltaako kokeilla peuhuja miekkosen kanssa, jos aiheuttaa supisteluja, puhumattakaan siitä jos toinen takoo pienen päälakea =D On tää kyllä taas niin tätä, odotuksen "ihanuus"
 
Täälläkin lääkärineuvola tänään takana ja kaikki ok. Rv siis 37+4

hb 114
verenpaine 100/64, pissa ok
syke masuasukilla 150-160, rt
kohdunsuu kiinni mutta pehmeä, pituus 2cm, sf-mitta 37
tullut alemmas mutta ei vielä kiinnittynyt.
painoa tullut viikossa 500g nyt siis 84,9 kun lähtö oli 77,4

Olo on ollut hyvä lukuunottamatta närästystä, ja ahdistusta sekä uudelleen alkaneita liitoskipuja jotka koskevat pirusti. Eilen supisteli koko päivän mutta tänään ei mitään.
Viikonloppuna vielä reissu tiedossa sitten jos sen jälkeen rauhoittuis viettämään kotielämää. Kassitkin on pakattu valmiiks. Täällä jännäillään että millainen kaveri siellä mahassa asustelee ja että kumpaa sukupuolta hän mahtaa olla :)
 
Täällä myös normineuvola ja synnytystapa-arvio takana.
Neuvolassa kaikki ok, niinkuin ennenkin. Viikot 35+5, sf-mitta 30cm, paino +636g/vko, raivotarjonta, syke 144, liikkeet ++. Seuraava neuvola vasta kahden viikon päästä, koska en ole ensisynnyttäjä. Mutta saa kuulemma varata ajan aiemmin, jos olo menee tukalaksi tai tulee uusia vaivoja.

Synnytystapa-arviossa lääkäri teki sisätutkimuksen, jossa tarkasti kohdunkaulan ja lantion luut. Kohdunkaulaa oli vielä 2 cm jäljellä, mutta paikat pehmeät. Lantion luut oli ok eikä niiden puolesta pitäisi estettä normisynnytykselle olla. Myös mun vartalonrakenne on kuulemma synnyttäjälle optimaalinen.
Ainut mitä vielä tutkitaan on mun häntäluu, joka kuulemma on kaartunut eteenpäin eikä se jousta. Huomenna siis pitää vielä käydä lantion magneettikuvauksessa ja siinä sit kunnolla näkee onko se häntäluu jotenkin vauvan ulostulon tiellä. Lääkäri kyllä sanoi, että jos ei alla olisi sektiota, ei hän olisi koko asiaan huomiota kiinnittänyt.

Kokoarvio vauvasta tällä hetkellä oli 2900g ja n. 3500g vauva olisi arvion mukaan taas tulossa (esikoinen syntyi viikolla 42+2 ja painoi 3530g).
 
Tässä minun kuulumiset eiliseltä neuvolakäynniltä, jonka yhteydessä oli myös lääkäri.

rv 36+2
paino -800g (kokonaisuudessa tullut 10,6kg)
turvotus +
verenpaine 123/91 (sain lääkkeet, toissapäivänä mitattiin 159/105)
hb 127
sf 36
raivotarjonta
vauvan syke 130
liikkeet ++
kohdunsuu pehmeä, 2cm, kiinni

Lisäksi lääkäri totesi pään olevan lantiossa ja tuntuvan hyvin ja arvioi vauvan myös mahtuvan hyvin ylos. Eli nyt vain odotellaan!
Mansikkainen
 
Just tulin neuvolasta. Terveydenhoitajan lisäksi paikalla oli oikein mukava harjoittelija. Eli päivän käynti venyi vähän normaalia pidemmäksi, kun kaksi ihmistä teki melkein kaikki tunnustelut ja muut. Mä en kyllä olis jaksanut olla se harjoittelija - terveydenhoitaja ei ollut kovin kannustava, vaan teki selväksi, ettei harjoittelija osannut. Harjoittelija oli tosin tähän mennessä ensimmäinen, joka kysyi millaisia tunteita äitiysloma ja tuleva synnytys on herättänyt ja olenko huomannut muutoksia mielialassa (normaalien heittelyiden lisäksi). Tosin keskustelua ei saatu aikaiseksi, kun terveydenhoitaja halusi jo seuraavaan asiaan. Mä olisin halunnut vähän jutella asiasta, koska äitiysloma ei ollutkaan ihan niin ykisinkertainen juttu, kun kuvittelin. Kirjoittelen tästä jonnekin muualle lisää...

Mutta sitten ne tekniset tiedot:
RV 35+3
painon muutos -219 (kokonaismuutos +5,7kg)
turvotus -
paineet 133/82
rauta 126
sf 33
tarjonta rt (tätä harjoittelija sai ronkkia aika pitkään, ennen kuin terveydenhoitaja totesi "tuosta ei tule nyt mitään" ja sen sijaan, että olisi neuvonut, päätti tunnustella itse) vauva makoilee kyljellään ja kaikki potkut kohdistuvat oikealle puolelle mahaa, musta tuntuu, että oon ihan toispuoleinen emoticon
syke +
liikkeet + + (yritti karata doblerin alta)

Ja kaiken tämän hyvän lisäksi olen sairastunut ihan älyttömään flunssaan... se siitä äitiyslomasta nauttimisesta. Seuraava kerran lääkärille ens viikolla.
 
Elikkäs, perjantaina 20.5 kävin neuvolassa ja kaikki tuntui olevan hyvin. Vauva vaan ei oikein tykännyt kun sydänääniä piti kuunnella ku meni kokoajan karkuun mutta kuului kumminkin hyivn! :)

Rv 36+4
Hb 117
Verenpaine 132/88
Paino 62.4 +200/vk (kokonaismuutos +3,4kg)
Sf-mitta 36
Sydämen syke +
Sikiön liikkeet ++
Tarjonta RT

Perjantaina olisi siis käynti Taysin äitiyspoliklinikalla synnytyslääkärille joka tekee tutkimuksia ja suunnitellaan synnytystä. Tämän mun vaginan väliseinän takia.
Itse haluaisin sektion, koska pelkään että vauva jää jotenkin väliseinään jumiin tai jotain muuta tapahtuisi ja sitten joutuisin kiireelliseen tai hätäsektioon niin siinä mielessä mielummin suunniteltu sektio kuullostaa paljon turvallisemmalta, mutta saa nähdä mitä synnytyslääkäri on mieltä asiasta.
Ensi viikon tiistaina olisi sitten taas neuvola. :)
Tahtoisin vaan vauvan kotiin jo! <3
 
Täällä sitten todettiin eilisessä neuvolassa valkuaista hieman virtsassa. Turvotuskin on aika kova eli voi olla että tässä on raskausmyrkytystulossa. Koska valkuaista oli niin vähän, käskettiin levähtää ja tarkkailla oloa ihan kotosalla. Jos oireet pahenee tai ilmaantuu uusia niin sitten äippäpolille verikokeisiin. Ipana kyllä ainakin liikkuu ihan normaalisti (eli kovasti :)). Toisaalta en hätäile kun LA on jo ensi viikolla :)
 
Voi höh, NtiKesäheinä, toivotaan, että oireet ei pahenisi!
Onneksi sulla tosiaan alkaa noi viikot olemaan täynnä, joten mitään suurta hätää ei ole :))
Apua, kohtahan niitä kesäkuisia vauvoja alkaa tosiaan tupsahdella!! emoticon
 
Sain tänään tulokset lantion magneettikuvauksesta ja kaikki kuulemma ok ja ei pitäisi olla estettä normisynnytykselle. Sitten lääkäri kysyi tämän sanottuaan: "Mutta mitäs sinä haluaisit tehdä?". Vähän olin ihmeissäni langan toisessa päässä ja sanoin että normaalin alatiesynnytyksen haluaisin, jos se vaan on mahdollista. (oiskohan ne toivonut, että haluan sektion?)
No tilannetta nyt kuitenkin seurataan ja 2 päivää ennen laskettua aikaa pitää mennä vielä kontrolliin, jossa katsotaan lopullinen tilanne paikkojen ja vauvan koon suhteen.
 
NtiKesäheinä,



minultahan löytyi myös pari viikkoa sitten valkuaista virtsasta ja turvotusta on ollut, mutta kun asiaa tutkittiin (mm.verikokeet), niin kyse ei kuitenkaan ollut raskausmyrkytyksestä. Toivotaan, että myös sinä pääset pelkällä säikähdyksellä. Voimia!





 
Tänään taas oli neuvola :)
rv 38+6

paino +700
turvotus +
pissa -
RR 144/93 ja muutaman muun mittauksen jälkeen 125/94
Hb 126
sf-mitta 34
Rt
sykkeet 159 (ei meinannu yhtään rauhottua kun sykkeitä mittailtiin :D )
liikkeet ++

Oli lähetettä laittamassa äippäpolille korkeitten verenpainetten takia mutta ei sitten laittanut kun ajatteli verenpainetten nousun enteilevän lähestyvää synnytystä :) kun kerroin että sellainen tuntemus on ollu, limatulppankin huomasin tossa eilen, ja viime viikonloppuna oli ihan mukavat säännölliset 4min välein tulevat supistukset(jotka harmiksi loppui aamuun mennessä). vaavi jo hyvin kiinnittyny erittäin syvälle näin neuvolatädin mukaan ja kaulaa ei jäljellä joten nyt ei kun odottelua :)
 
Mansikkainen kirjoitti:
NtiKesäheinä,



minultahan löytyi myös pari viikkoa sitten valkuaista virtsasta ja turvotusta on ollut, mutta kun asiaa tutkittiin (mm.verikokeet), niin kyse ei kuitenkaan ollut raskausmyrkytyksestä. Toivotaan, että myös sinä pääset pelkällä säikähdyksellä. Voimia!






Mulla kanssa oli ihan vähän valkuaista virtsassa mutta neuvolatäti sanoi sen johtuvan todennäköisesti valkovuodosta joka lisääntyy ja jos sitä joutuu näytteeseen.
 
Neuvolakäynti myös juuri takana (rv 36+6), ja tällä kertaa tuli sit lähete äippäpolille. Syynä sf-mitta (31cm), joka viime viikolla oli laskenut, ja tän päivän käynnillä ei nousua ollut tapahtunut. Painon suhteen sama homma. Lisäksi verenpaineet oli viikossa pompahtaneet 102/68 -> 134/95.
Neuvolatäti silti arveli samaa kuin jojoballa, et lähestyvän synnytyksen merkkejä ois kaikki, kun jotain epämääräistä punaista vuotoakin ollut sekä supistukset lisääntyneet.
Itellä ei ole kyllä ollenkaan sellainen olo et synnytys ois lähellä. Mutta eipä tässä auta kuin odotella nyt sitä kutsua polille. Pieni huoli nousi kieltämättä :S
 
Manque, onpa hyvä kuitenkin, että puuttuvat heti asiaan! Varmasti tulee itsellekin parempi mieli siitä, kun tietää olevansa "tarkkailussa". Sinusta ja vauvasta pidetään hyvää huolta! Voimia!
 
Meillä viikko sitten neuvolassa todettiin, että muru oli mennyt ja kääntynyt pois raivotarjonnasta johon oli ehtinyt jo mennä... Eilen neuvolassa (rv 35+2) oli edelleen masussa poikittain ja neuvolatäti pisti lähetteen kättärille. Tänään sieltä sitten soitettiin ja 6.6. olis siellä ultra ja jos on vielä väärinpäin, niin koittavat samalla kääntää sitä. Samalla kattovat taas istukan paikkaa, joka on ollut vähän turhan alhaalla alatiesynnytystä ajatellen. Muuten siitä ei mitään haittaa oo mutta voi joutua sektioon ellei se sieltä nouse tarpeeksi pois tieltä. Eli jos käännös ei onnistu ja istukka vieläkin liian alhaalla, niin sektio taitaapi väistämättä olla edessä... Ei kyllä yhtään nappais kun siinä se toipumisaika on kuitenkin sen verran pidempi ja sit ei sais mitään oikein nostella yms. Jos istukka siirtyy pois tieltä mut muru ei suostu kääntyy, niin saa valita haluuko mieluummin sektion vai perätilasynnytyksen. Toi perätilasynnytys ei muuten niin kauheesti haittas mut sit jos se onkin paljon isompi kun mitä ne arvioi ja repee vielä molempiin suuntiin/joutuu hätäsektioon, niin ei kauheesti kyllä houkuttele sekään ajatus...Noh, 6.6. sen sitten kai tietää mitä tehdään...
 
Kävin tänään neuvolalääkärillä ja olen kyllä käyntiin hieman pettynyt. :/ Lääkäri oli todella nuori ja kokematon, ja mm. mittasi sf-mitaksi 35cm (viikot 37+2). Reilu viikko sitten edellisellä neuvolakäynnillä terkkari sai mitaksi 31cm, joka on keskikäyrällä. Nyt tuo lääkärin mitta on aivan yläkäyrällä, ja hän epäili että meille olisi tulossa suurikokoinen vauva. Vaikkei mulla olekaan mitään kokemusta aiheesta, niin epäilen vähän tuota mittauksen tulosta. Olisiko mahdollista, että sf-mitta kasvaa viikossa jopa 4cm?? Paino ei ole noussut ollenkaan. Lisäksi viime viikon neuvolassa terkkari arvio vatsan päältä tunnustellessa Nyyttimme normaalikokoiseksi. Tämä lääkäri ei tunnustellut vatsan päältä ollenkaan. Vähän jäi siis epäilevä fiilis, mutta onneksi saatiin sitten lähete tarkempaan tutkimukseen (ultra ja synnytystapa-arvio) sairaalaan. Mieluusti sinne menen, niin saadaan toinen mielipide ja vähän tarkempaa tietoa! :)
Muutoin käynnillä ei mitään uutta tai hälyyttävää: pissa puhdas, Nyytin sykkeet 150 ja liikkeet ++, verenpaine hyvä, painoa tosiaan pysynyt ennallaan, ei turvotusta. (Hemoglobiinia ei mitattu...)
 

Ei onneksi ole muita raskausmyrkytyksen oireita ilmennyt ja ipana liikkuu niin ahkerasti että olen vaan lepäillyt ja juonut paljon nestettä. Seuraava neuvola on ens tiistaina, katsotaan sitten mitä valkuaisarvot sanovat. PÄIVÄT VÄHENEE! eli LA tosissaan ens viikolla. Ipana ei ole laskeutunut vieläkään eli masu on hyvinkin ylhäällä... ei ole yhtään sellainen olo että synnyttäisin ennen LA. 
 
Noniin, nyt on käyty synnytyslääkärin juttusilla ja oli sitä mieltä että synnyttäisin alateitse. Noh, vähän se jännittää mutta hyvin se menee kumminki! :) Jos nyt kumminkin alan ihan kamalasti pelkäämään synnytystä niin sitten neuvolasta vaan lähete pelkopolille juttelemaan ja miettimään uudestaan synnytystapaa, mutta uskon että synnytys menee hyvin!

Vauva painaa nyt 2,4kg ja kaikki oli muuten hyvin. Kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan ja paikat oli jo sormelle auki ja kuulemma erittäin pehmeät! :D Eli siis synnytys voi käynnistyä ihan milloin vaan. Nyt jännittää et koska tulee lähtö. Kumminkin kun kokeilivat sielä äitiyspolilla kohdunkaulaa ja sitä väliseinää ja sörkkivät minkä kerkesivät niin sekin tietysti kypsyttää vielä enemmän kohtua ja nyt sen lääkärin jälkeen on supistellut 15-20min välein jonkun 3 tuntia mutta nyt on sit taas helpottunut. Saa nähä koska lähtö tulee! Kaikki on onneks jo valmiina ja sairaalakassikin pakattuna!
 
Takaisin
Top