Neuvola- ja Ultrauutiset!



Minion kirjoitti:
Heips kaikille!
Kaks viikkoa sitten olin äippäpolilla synnytystapa-arvioinnissa ja silloin kaikki ok, painoarvio oli n. 3kg nyt maanantaina olin taas ja hupsista olikin puoli kiloa pompsahtanut lisää pikkuselle painoa eli painoarvio nyt 3,5kg. Tuntuupa aika kauhialta jos tässä mennään niin että kahdessa viikossa puoli kiloa... Laskettu aika on vasta 17.6. mutta katsotaan. Sano lääkärikin että hän laittaa sulle ajan 16.6. mutta katsotaan tarvitaanko sitä, että nähdäänkö täällä sitä ennen jo. Jännää. Olin viime viikolla joka päivä varma että nyt, nyt on semmoset tuntemukset mutta eih, täälläpä sitä vain hengaillaan vielä hyvinkin raskaana.

Turvotusta on, mutta pysynyt kurissa vedellä, levolla ja hieronnalla. Verenpaine ollut koholla, mutta kotimittauksilla hyvinä. Päänsärkyä on lähes päivittäin, mutta muuten kaikki ok.

Kovasti jo toivoisin h-hetken koittavan...ehkä ensi yönä?? (No tuskin, ei oo yhtään sellasta fiilistä).

Tsemppiä kaikille helteisiin!!

Tähän omaan viestiini vielä lisään että painoarvioon lääkäri kyllä totesi että ihan normaalipaino, ihan mennään missä pitääkin ja normaali alatiesynnytys näillä näkymin edessä.

Se eka synnytystapa-arviointi oli suoraan sanottuna epämiellyttävä ja kivulias, mutta oli tosi nopeasti ohi. Toisella kertaa ei sitten tuntunutkaan juuri miltään, oliko ehkä sen takia että tiesi mitä tuleman pitää vai ehkä kun oli paikat jo pehmentyneet, tiedä sitten. :-)
 
Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Mutta koska LA meni jo, seuraava neuvola-aika on perjantaina jossa saan lähetteen äippäpolille ens viikon keskiviikoksi 15.6. jos tuo ipana ei ole vieläkään syntynyt. Eli siihen asti venaillaan ja siellä sitten pohditaan että mitäs tehdään että saadaan minimies ulos :) 

Neuvolan täti painotti että jos tulee yhtään sellainen olo niin kannattaa äippäpolille lähteä. Jäi vaan itselle epäselväksi että siis mimmonen olo? jos ei supistele, ei mene vedet, lapsi liikkuu, eikä ole proteiinia pissassa (kotitestaustikut mukana) niin miksi lähtisin? Sen sijaan linnottaudun tuonne sohvalle tuuletuslaitteen ja kirjan ja iPadin kera :)
 
Minullakin oli neuvola tällä viikolla ja mitään uutta tietoa se ei tuonut tullessaan. Neuvolan täti totesti vain, että nyt vain ODOTELLAAN. Minunkin laskettu aika lähenee, ja jos lapsi ei lähde syntymään ennen sitä, niin seuraava neuvola on vasta 12 päivää lasketun ajan jälkeen. On kyllä outo juttu, että niin pitkään pitää odotella!

Oma äitini soitti juuri ja muistutteli, että meidän suvussa synnytykset ovat menneet aina tosi nopeasti ja alkaneet yllättäen. Minun synnyttämiseen (olen esikoinen) meni kaiken kaikkiaan 3h. Toivon, että tämä asia olisi perinnöllistä! ;)
Mansikkainen
 
Kontrollissa käyty. Ei siis mitään ihmeitä. Seuraillaan vielä perjantaihin asti ja sit katsotaan uudestaan. Tahtoisin vaan käärön jo kotiin! :)
 
Kuulostaa hyvältä toi Mansikkaisen "sukurasite".

Tulin just neuvolasta. Terveydenhoitaja oli vaihtunut kesälomien takia. Ihan mukava nainen, mutta niin pienikokoinen, että tunsin itseni entistä enemmän valaaksi.

- viikkoja 38+1
- painon muutos viikossa +811 (huh huh, neuvolan täti alkoi puhumaan jo vauvan makrosomiasta, apua! Onko muilla ollut vastaavaa?)
- turvotus +
- paineet 108/76
- proteiini -
- sokeri +
- sf 34
- lapsiveden määrä normaali
- tarjonta rt (ollut oikeassa asennossa jo viikolta 26, eli niin alusta kun tarjontaa on ylipäänsä tarkkailtu - eikä kuulemma enää oikein edes mahdu kääntymään väärinpäin, joten tämän suhteen voi olla huoletta)
- vauvan syke 150
- liikkeet ++ (taas väisteltiin ja potkittiin doppleria)

Sokerirasitustesti odottaa ensi viikolla, kun sokeriarvot antoivat plussaa ja vauva on isokokoinen. Nyt pitää unohtaa kaikki herkut :( ja tällä viikolla olis sekä serkkutytön, että kummipojan synttärit.

Valittelin aikaisemmin, etten ole päässyt synnytystapa-arvioon. No se ei ollutkaan ihan totta. Lääkäri oli tehnyt sen viime käynnin yhteydessä, ei vaan mulle ollut viitsinyt kertoa mitään siitä. Terveydenhoitaja katsoi koneelta, että lääkäri oli arvioinut vauvan mahtuvan hyvin ulos alakautta, vaikka onkin isokokoinen poika tulossa. Musta olis kiva, jos mullekin kerrottais tällaisia asioita.

Uusi neuvola-aika varattiin jo ens viikolla sokerirasituksen ja makrosomian takia. Tosin terveydenhoitaja sanoi, ettei aikoja tarvitse erikseen peruuttaa, jos lapsi on jo syntynyt.
 
Ei ihmeempiä uutisia tämänpäiväisen neuvolan tiimoilta, kaikki arvot näyttää hyvältä, ja tuo turvotuksen keräämä painokin alkaa tasaantumaan, eli nousua oli vain 300g, kun edellisellä kerralla oli tullut melkeen 2kg kolmen päivän sisällä prkl. Täälläkin vaan odotellaan. Oireiluja on, ja viime yö meni taas kipuillessa, mutta minkäs teet kun ei mitään lähde tapahtumaan. Turvotus on yllättäen kuitenkin vielä pahentunut, vaikka luulin ettei jalkapöytiin enää millään voi mahtua enempää nestettä. Olin väärässä.. T: Turbohuulet
 
Mansikkainen: Kuten Tii jo totesikin, todella hyvän kuuloinen "sukurasite" sulla! :D

Tii: Mulle povattiin pari viikkoa sitten suurikokoista vauvaa, mutta tämänpäiväisen tutkimuksen perusteella meidän Nyytti on hyvinkin normaalikokoinen. En siis ottaisi tästä asiasta sinunakaan paineita. Tosin riippuu siitä minkä tutkimuksien perusteella sinulle on tätä kokoasiaa arvioitu? Mulla sf-mitta ei ainakaan kertonut totuutta, eikä edes vakiterkkarin käsikopelo. Tällä hetkellä haluan luottaa eniten ultraan ja ultranneen äiiyspoli-lääkärin käsikopeloon, jotka siis kertoivat normikokoisesta vauvasta. :)

RiikkaJ: Tsemppiä hankalan olon kanssa!!

Ja sitten omia kuulumisia: Mulla oli tänään synnytystapa-arvio, josta tarkempaa kertomusta blogissani. Tässä lyhyesti:
- Supistuskäyrän mukaan minulla on (harjoitus)supistuksia vaikken niitä itse tuntenutkaan, eli ne supistukset mitä todella myös itse tunnen (melkein joka ilta, epäsäännöllisiä) lienevät jo ihan oikeita suppareita (jee!)
- Kohdunkaula 1cm (kaksi viikkoa sitten 3cm)
- Kohdun suu 1,5cm auki (kaksi viikkoa sitten kiinteä ja kiinni)
- Vauvan pää laskeutunut ja kiinnittynyt jo todella alas lantioon
- Nyyttimme kokoarvio ultralla n. 3,5kg ja lääkärin käsikopelon perusteella 3,7-3,8kg
- Nyytti ultran mittausten mukaan todella sopusuhtainen, kenties jopa hieman hoikka vauva (ei siis onneksi isovatsainen sokerivauva, jota ehdin jo pelätä kun on tullut herkuteltua melko paljon)

Lääkäri oli aivan ihana (riuska ja rempseä :D) ja kaikki saamamme uutiset hyviä. Lääkäri myös tokaisi lopuksi, ettei usko Nyytin olevan yliaikainen vauva. Seuraava neuvolakäynti meillä olisi ensi tiistaina (eli LA) mutta lääkäri vähän väläytteli mahdollisuutta, etten olisikaan enää tuolloin yhdessä koossa. Mahtavaa!!! Nyt kaikki peukut pystyyn! :)
 
Hienoja uutisia, Äni! Tuollaiset uutiset auttavat varmasti jaksamaan loppuun asti. Olisin halunnut kysyä sellaista, että kun sinulta otettiin supistuskäyrää, minkälaisia lukuja kone näytti? Itsekin olin samaisessa tutkimuksessa verenpaineiden vuoksi, mutta kukaan ei kertonut, mitä luvut tarkoittavat. Minullekin kerrottiin, että supistuksia oli ollut, mutta itse en tuntenut mitään. Suurimman osan tutkimuksesta luku oli n. 20, mutta välillä jopa 50. Olikohan silloin kyse supistuksesta?

Itseäni harmittaa, kun minulle ei tehty viime viikolla Jorvissa sisätutkimusta. Lääkäri totesi vain hieman tylyyn sävyyn sen olevan täysin turha, koska on selvää, että synnytän kuitenkin lähiviikkoina eikä heitä siksi kiinnosta, miten tilanne kohdunsuulla on kehittynyt.

Tiistai lähenee ja jännitys nousee! Haluaisin jo niin nähdä pikkuisen!
Mansikkainen
 
Mansikkainen: Onpa turhauttavaa ja mielestäni törkeääkin (tai ajattelematonta?) kun ei selitetä kaikkea tarkkaan. :/ Saati ettei tehdä sisätutkimusta ollenkaan! :O

Supistuskäyrällä munkin lukemat pyöri normaalitilassa siinä 20 tienoilla. Itse en nähnyt lukemia, mutta Mieheke näki ja saatiin sitten lopuksi koneen tulostama käyräpaperi itselle muistoksi. Tuosta paperista lunttasin, että pienet supistukset on nostaneet käyrää n. 30 tienoille ja isoinsupistus juurikin tuonne 50 asti. Eli juurikin ne on varmaan sullakin olleet supistuksia! :) Tuliko sulla niitä paljon? Mulla tuli 20min aikana yksi tuollainen isompi ja muutama pienempi, enkä tosiaan itse tuntenut yhtään mitään.

Ensi tiistaita odotellen myös - tai toivottavasti saataisiin tuloksia jo viikonloppuna. ;)
 
Kiitos Äni tsemppauksesta. Kokoarvio tehtiin ultratutkimuksen yhteydessä, joten kai se aika hyvin pitää paikkansa. No, ens keskiviikkona sitten tehdään uusi.
 
Äni:  kiitos vastauksesta, siitä oli paljon apua! Minä olin tunnin verran siinä käyrällä ja noita isompia supistuksia tuli kolme ja pienempiä useampi. Toivon, että tilanne kohdunsuulla on kehittynyt, sillä ilmeisesti supistuksia on siis ollut. ;)

Mansikkainen
 
Neuvola oli tänään rv 39+5 ja terkka sano et näytän ihan siltä et kohta on lähtö :D
Tiiä sit uskoako vai eikö, mihinhän se perusti väitteesä, ei tullu kysyttyä..Mut lähtö ois enemmän ku toivottua :)
Muutoin paineet oli normit ja paino laskenu reilussa viikossa 900 g, mitähän seki sit meinaa, onko ollu muilla tällasta?
Turvotus on ainaki ihan järkkyä et olin ihan varma et paino ois menny ihan toiseen suuntaan.
Ehkäpä jo lähipäivinä nyytti sylissä... :)
 
Eilen neuvolassa (oma TH poissa, ja sijainen tilalla - ihan mukava ja pätevä hänkin), laskettuun aikaan eilen tasan 3 viikkoa.

Painonnousu 0,6 kg / vko (viimeksi 0,770!)
Hemppa 122
Paineet 111/77 (noussut vasta kesäkuussa ekan kerran yli 70:n)
SF 34,5
RT ja pää ilmeisesti oikealla paikallaan alhaalla
Syke 135
Liikkeet ++
....ja turvotusta mulla runsaasti... (kuten vissiin kaikilla näillä keleillä vikoilla viikoilla!)

Kokoarvio nyt 3 kg ja laskettuna aikana 3,4 - 3,5 kg. Itse tosin olin 4,2 kg, joten saas nähdä, miten käy.

TH neuvoi tarkkailemaan liikkeitä nyt loppuvaiheessa eli jos tuntuu, että jonain päivänä on selkeästi rauhallisempi, tulee mennä kyljelleen tunniksi makaamaan ja pitäisi saada vähintään 10 selkeää liikettä tunnin aikana. Jos ei tule, saattaa nukkua, eikä pidä hätääntyä - sitten pitää jatkaa makaamista kyljellään, ja toisen tunnin aikana pitäisi saada ne 10 liikettä. Jos ei tule, tulisi soittaa sairaalaan ja kertoa, niin neuvovat, onko tarpeen käydä näytillä. Meillä on Doppler-laite kotona, eli sillä voin tarvittaessa myös mittailla sykkeitä, jos siltä tuntuu.

Sitten vaan jatketaan odottelua, neuvola viikon välein ja varattuna myös neuvola 4.7. - toivottavasti en enää tarvitse sitä, ainakaan synnytystä ennen olevaksi ajaksi!

Tsemppiä kaikille helteisiin ja loppusuoralle!
 
Helsku:Mulla oli myös paino laskenut viime neuvola käynnistä (joiden väli viikon) 1050g ja turvotustakaan mulla ei mitään mahdottomia ole. Paljon kuulemma riippuu vaatteista ja vuorokauden ajasta mitä puntari näyttää.
 
Tänään taas jälleen neuvolassa jossa sain sen lähetteen äippäpolille jonne mennään ens viikona ke (silloin on se 12 pv lasketusta täynnä) jollei päästä jo sitä ennen "luonnollisesti". Eikä ne näemmä välttämättä silloinkaan käynnistä synnytystä, tsekkaavat tilanteen ja tekevät ultran. 

Muuten kaikki hyvin lukuunottamatta infernaalista turvotusta. Painoa on tullut muutamassa viikossa lisää 3,5 kiloa!! eli nyt raskauskiloja on nesteineen yhteensä 20 kiloa! Noh mut onneksi itsekin tajuaa et tuossa on nyt niin paljon turvotusta ettei ihan hirveästi huolehdi. Näillä ylipäivillä on ilmestynyt sitten myös raskausarvet mahaan, nyyhkis. Ei onneksi kovin voimakkaan värisiä mutta alamaha silti ihan seeprajuovituksella....
 
NtiKesäheinä: Täällä sama homma turvotuksen suhteen. Istuin äskenkin jalat kylmässä vedessä, kun oikein pistelee jalkapohjia, kun jalkaterät on niin isot. Ja painoa tosiaan oli tullut 3kg kahdessa viikossa. Mulla turvotus on nyt sormissakin enkä saa oikein tarrattua tavaroihin, kun sormet on niin jäykät.

Sulla on siis yliaikakontrolli samalla tavalla kuin minullakin. Minne muuten menet synnyttämään? Toivotaan, että ennen kontrollia olisi meillä molemmilla vauvat sylissä!
Mansikkainen
 
Mansikkainen: TYKSiin ollaan menossa synnyttämään. juu kyllä olisin valmis luopumaan mahasta ihan millä hetkellä tahansa! :) nyt on päiviä 41+1 mutta ei ole kuin muutamia harjoitussupistuksia ja nekin todella mietoja. Eniten jännitän että mennäänkä oikein reilusti yli, eli toteavat tuolla yliaikakontrollissa että kaikki on ok ja tilanne ei ole todellakaan edistynyt tms. ja saan kärvistellä tässä vielä koko seuraavankin viikon...

Voisin tintata päähän jokaikistä joka sanoo a) nauti nyt siitä kun saat istua vielä sohvalla rauhassa b) yksikään vauva ei ole sisälle jäänyt ....
 
Täällä neuvolassa kaikki ok, painoa ei ollut tullut yhtään lisää viikossa!! Ja, ilmeisesti on rääpäle mennyt vielä alemmas, kun SF mitta ei ollut muuttunut. Eli, ei muuta kun odottelua. Edelleenkään.
 
Minäkin kävin eilen neuvolassa ja ei mitään uutta kerrottavaa. Vauvalla kaikki hyvin, oli vilkkaalla päällä, syke 160 ja anturia vasten potkittiin kovasti. Itselläni verenpaine on lähtenyt taas nousuun ja Jorviin jouduin soittamaan, mutta tilannetta nyt vain tarkkaillaan. Meillä yliaikakontrolli olisi ensi viikon sunnuntaina, mutta juhannus sotkee sairaalan aikataulua ja ilmeisesti pääsemme jo torstaina tutkittavaksi, jos mitään ei sitä ennen tapahdu. Neuvolan täti totesi taas vauvan olevan todella alhaalla, mutta ei pidä kuulemma pettyä, jos mitään ei ennen ensi torstaita tapahdu, joten täälläkin vain odotellaan.
Mansikkainen
 
Neuvolasta tänään jälleen hyviä uutisia:

Paineet 118/79 (korkein paineeni tähän asti)
SF 35
Syke 138
Liikkeet ++
Lapsivettä runsaasti, mikä kuulemma kertoo hyvin toimivasta istukasta

Turvotusta on ja painoa tullut viikossa taas 1 kg, arveli olevan isolta osin helteiden aiheuttamaa turvotusta ja nestettä.

Tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan, ja viikon päästä taas neuvola. Totesin tosin, että olemme päättäneet, että vauva syntyy juuri sinä päivänä jo ennen juhannusta, enkä siksi ehkä pääse neuvolaan ensi viikolla. TH totesi nauraen, että "no siinä tapauksessa hyvää synnytystä". :)
 
Takaisin
Top