Neuvola- ja ultrakuulumiset

Briala, Ai on? :eek: 2015 kävin viimeksi, joten toki voi olla asia muuttunut. No mutta hyvä tietää ettei vaikuta arvoihin, vähän voin siis juoda vettä jos kovin kurkkua kuivaa. Kiva, kiva! :happy:
 
Jyväskylässä fimlabilla oli ehdoton kielto että sokerin jälkeen testin aikana ei saa juoda ettei laimene vatsassa. Aamulla sai juoda lasillisen, paaston ajasta ei tainnut olla mitään mainintaa..
 
Hassua, kuka sulle noin on ohjeistanut? :eek: Silloin on ollut ainakin nimittäin jo ohjeistus että vettä saa juoda. Kummallista. :D Mut joo ei hätää, senkun juot jos janottaa! :grin
 
Nipper, paljo sulla sit oli se pappa ja hcgb? Mua ahistaa omat lukemat. :/

Papp-a oli 180 ja hcgb 133...verikoe kk laskettuna 10+0. Eli ihan surkeat veriarvot, mom-arvoinakin papp-a oli jotain 0,2 päälle ja hcgb noin 2,3.
Itse veikkaan että mulla imetys vaikuttaa arvoihin ja varmaan muutenkin on vaan mulle tyypilliset arvot.
Esikoisesta papp-a oli n. 391 ja hcgb 112 suurin piirtein samoilla viikoilla parin päivän erolla. Siinäkin mom-arvot 0,7 ja 2,0.
Esikosta otettiin lapsivesinäyte ja tästä tulokkaasta nipt. Kummassakin ok tulos.
Ilmeisesti tuloksiin vaikuttaa mm. äidin paino ja myös hedelmällisyys. Käsittääkseni esim. hedelmöityshoitojen jälkeen toi papp-a voi olla matala. Ja sit toisilla vaan on ilman syytä.
 
Täälläkin samoin ku aikaisemman kaupungin fimlabissa ohje että 10-14h paaston aikana saa juoda lasillisen vettä, mutta rasituksen aikana ei saa koska se nimenomaan vaikuttaisi arvoihin?

Mä kävin lasten kans rasituksessa, olipa vaikeaa istua rauhallisesti ja samalla saada ne pysyyn jossain aisoissa siellä.. itse rasitus oli ihan ok mut ois se vaan kiva kun vois jättää lapset jonnekki siksi ajaksi :P Tällä kertaa narahdin jo ekassa rasituksessa, paastoarvo 0.1 koholla. Aikaisemmin ollu saman verran koholla vasta tokassa ja ekassa nelosella alkava. Aina se on sit lähteny kohoamaan, nyt sit kotona mittaileen. Turhauttaa vaan ku mittaris sanotaan että antaa oikean arvon +/- 15% mikä tarkoittaa että voi saada normaaliarvoja mittarilla vaikka sokerit on pielessä tai vastaavasti huonoja arvoja vaikka sokerit kunnossa :wacky: Tosi hyödyllistä mitata.
 
Minä jouduin siirtämään tuota rasitusta nyt ikävä kyllä ja seuraava aika vasta 2 viikon päästä eli rv 20. Noh ei voi minkää! :meh:
Täytyy ottaa vielä ensi viikolla neukussa puheeksi tuo, riittäiskö vaan yksi kerta.

Miten ihmeessä selvisit Aaria! :grin
Minkä ikäisiä lapsia? Mä en voi kuvitellakkaan meneväni tuon tehopakkaus taaperon kanssa, senpä takia täytyi peruakin kun olisi pitänyt poika ottaa mukaan. Meillä on kovin vilkasta sorttia ja turhautuu todella nopeasti vaikka koittaisi keksiä millaista aktiviteettia.
Tää raskaus on vielä saanut olotilat sellaisiksi etten ihmettelisi vaikka olisikin ollut heikko happi ja pyörtyisin.
 
3v ja 1v :D Ei ne siellä mielellään istuneet.. :P 3v:lla tabletti ja pikku kakkonen auttoi kylläkin jo vähän mut 1v ei välitä mitään kattoo.
 
Nipper. Okei. Mulla tais arvot olla 309 ja 187, eli päin pyllyjä täälläkin. :/ Jäi ahistamaan. Kuitenkin down-riski 1:470 eli normaalin rajoissa, eli ei aiheuttanut hälyjä. Mutta mietityttäähän tuo kovasti silti. :sad001 Oliko sulla esikolla sitten nt korkea vai miksi jouduit suoraan punktioon? Kun multa ei tosiaan tutkita tätä mitenkään vaikka huonommat arvot kun sulla esikoisesta...
 
Nipper. Okei. Mulla tais arvot olla 309 ja 187, eli päin pyllyjä täälläkin. :/ Jäi ahistamaan. Kuitenkin down-riski 1:470 eli normaalin rajoissa, eli ei aiheuttanut hälyjä. Mutta mietityttäähän tuo kovasti silti. :sad001 Oliko sulla esikolla sitten nt korkea vai miksi jouduit suoraan punktioon? Kun multa ei tosiaan tutkita tätä mitenkään vaikka huonommat arvot kun sulla esikoisesta...
Mulla riskiä nostaa eniten varmaan ikä, nyt 37. Esikoisen kohdalla 35. Esikoisella niskaturvotusta 1,8 ja tulokkalla 1,3.
 
Mulla nämä riskilaskennat meni jotenkin kummasti, tai siis en itse nyt ymmärtänyt, miten yhdistellä omien verikokeiden tulokset ja riskilaskenta, kun munasolu ei ole oma o.O Mutta kai ne luvut sitten meni oikein ja silleen kuin pitikin, ainakin ilmoitettiin, että ihan on hyvissä rajoissa lukemat. En voi muuta kuin luottaa laskelmiin :)
 
Mulla nämä riskilaskennat meni jotenkin kummasti, tai siis en itse nyt ymmärtänyt, miten yhdistellä omien verikokeiden tulokset ja riskilaskenta, kun munasolu ei ole oma o_O Mutta kai ne luvut sitten meni oikein ja silleen kuin pitikin, ainakin ilmoitettiin, että ihan on hyvissä rajoissa lukemat. En voi muuta kuin luottaa laskelmiin :)

Juu, pitäis yrittää muistaa, että ne on vaan tietokonelaskelmia. Millään laskelmalla ei saada diagnoosia, vaan vain riskin mahdollinen todennäköisyys. Sitä on vaan vaikea itsekään muistaa, kun tuntuu seula hälyttävän joka kerta...sit vaan miettii, että onkohan mussa jotain vikana vai vauvassa. Ilmeisesti mussa :wacky:.

Puolestaan toiset saavat yhden suhde miljoonaan-tuloksia, ja silti se yksi voi osua omalle kohdalle. Se on vaan laskelma, jolla pyritään seulomaan suurin osa sellaisista, joilla riski on kohonnut. Osa jää aina verkon ulkopuolelle.

Itse olisin joka tapauksessa teettänyt NIPT-tutkimuksen riskilaskennasta huolimatta. Se on halpa hinta mielenrauhasta, jos asia stressaa niinkin paljon kuin itseäni.
Tietty, sikiöseulan tuloksella on merkitystä vain, jos keskeyttäisi raskauden mahdollisen kehitysvammadiagnoosin takia.
 
Seuraava neuvola oliskin sitten 24.5 :) mulle ei oo puhuttu mitään neuvolalääkäristä enkä muista esikoisesta oliko ja missä vaiheessa oli (vaikka siitä on vaan vuos kun oltiin samassa tilanteessa [emoji23]) ja onko tokassa mitään käyntiä edes
 
Mullekaan ei ole mainittu mitään neuvolalääkäristä...Ehkä semmoista ei sitten joka paikkakunnalla ole? Vai oisko tuo rakenneultra sitten lääkärin tekemä? Mene ja tiedä.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri (17+6) ja toissapäivänä kävin hoitajalla (17+4). Pikakäyntihän se lääkärillä olo oli, vajaa 15min ja pääsi jo pois. Teki sisätutkimuksen, sydänäänet kuunneltiin taas ja vähän vointia ja oireita/särkyjä kyseli ja miten olen jaksanut. Samalla käytiin vähän tuota peruslääkitystäni läpi :) Seuraava neuvolalääkäri onkin sitten vasta joskus rv 36 paikkeilla, kun en ole enää ensisynnyttäjä. Ensisynnyttäjälle olisi kuulemma meidän kunnassa kuulunut yksi käynti vielä väliin.
 
Meillekään ei o puhuttu mitään neuvolalääkäristä, mutta ultrat tekee lääkäri niin kai se siinä sitten samalla?
 
Terve tipu :greet025

Meillä oli tänään neuvola. Kaikki vaikutti olevan kunnossa. Hemoglobiini oli vähän laskenu 119, mutta ei tarvi vielä rautalisää. Mitkäs ruoka-aineet tuota nostais, missä on rautaa?

Neuvolalääkäri meillä 9.5. Ja sillon ultrataankin kun meidän neuvolassa on ultra.

Mää oon 38, mutta sokerirasituksesta ei oo puhuttu mitään... tarviikohan mun mennä siihen ollenkaan?
 
Mäkin täytin just 38, mutta sokerirasituksesta ei oo mitään mainittu. Mutta mututuntuntuma on että ihan varmasti mun siihen pitäisi mennä. Jännä juttu kaikenkaikkiaan, että eri paikkakunnilla on niin eri käytännöt (esim. tuon neuvolalääkärin suhteen).
 
Meilläkään ei o mainittu sokerirasituksesta mitään ja seuraava neuvola on vasta viikolla 23+1 :D on kyllä eri käytäntöjä!
 
Takaisin
Top