Neuvola- ja ultrakäynnit

Ei se vaikuta muuhun kuin just liikkeiden tuntemiseen ja sit voi vaikuttaa synnytystapaan jos ois aivan kohdunsuun edessä alhaalla. Tässä vaiheessa voi kuitenkin viel vaihtaa paikkaa sitä mukaa kun kohtu kasvaa eli tota tuleeko kohdunsuun eteen seurataan sit myöhemmässä vaiheessa ja se on hyvin harvinaista että tulis. Mullakin istukka edessä ja aika monella muullakin tais täällä olla. Nou hätä :)
 
Mulla myös istukka edessä ja samoin oli ekassa raskaudessakin. Liikkeet olen silti tuntenut hyvissä ajoin ja nyt toisessa raskaudessa jo viikolla 15 älysin varmaksi että joku siellä massussa hipsuttaa. :)
 
Mulla eka 8+6, ja seuraava neuvola 17+4. sit meneekin seuraava sinne 22+1... Ja koko raskauden aikana yksi neuvola lääkäri käynti! :eek:
Toki sit perus nt ja rakenne ultrat mutta ihankuin multa puuttus yks mneuvola kerta välistä ja ainakin toinen lääkäri :sad001
 
laapotti: ei meillä täällä Joensuussa ole kuin yksi lääkärikäynti raskauden aikana. Ja neuvolat on samoilla aikaväleillä kuin nuo sinun. Esikoinen syntyi 2013 ja silloin oli vielä loppuraskaudessa neuvola viikon välein, nykyään siitäkin on säästetty ja terkka sanoi, että on vain kahden viikon välein ihan viimeisilläkin viikoilla..
 
Täältä puuttuu kokonaan tuo 17 viikon käynti. Ekasta käynnistä hypätään suoraan sinne viikolle 22. Yksi neuvolalääkäri oli ja ihan viimeisillä viikoilla on kahden viikon välein käynnit....

Kohta varmaan netissä vaan ilmoitetaan koko raskaudesta neuvolaan :D
 
Jep, mutta joka paikassa muualla tuntuu että on vähintään se kaksi lääkäri käyntiä ja useampia neuvolakäyntejäkin :/
 
Mulla oli kanssa vaan eka neuvola 6+ viikolla ja seuraava on vasta 22+, välissä oli yksi neuvolalääkäri 14+. Ilmeisesti toinen neuvolalääkäri olisi vielä loppuvaiheessa mutta noista neuvolakäyntien tiheydestä ei oo mitään tietoa. Ymmärtäähän sen toisaalta että jos ei ole mitään ongelmia niin käyntejä on vaan harvoin, mutta ite voisin kyllä ihan mielellään vähän useamminkin siellä käydä vauvajuttuja höpisemässä :rolleyes:. Varsinkin kun esikoista odottaa niin olisi kiva. Onneksi on oma doppleri, muuten tulisin kyllä hulluksi jos ei sykkeitäkään voisi kuulla niin pitkiin aikoihin!
 
Mulla oli tänään (18+4) eka neuvolalääkäri. Oli kerrassaan erilainen kuin aikaisemmat muistikuvat. Ei mittailtu muuta kuin ne sydänäänet, kuten ns normineuvolassa. En ihan ymmärrä, että miksi tämä käynti piti olla lääkärillä? Onkohan jokin Kelan vaatimus vielä, että lääkärin käynti on pakollinen ennen viikkoa 20 tms. Vika lääkäri on noin viikolla 35, jolloin kai tehdään myös sisätutkimus.

No olihan kiva kuunnella nuo sydänäänet, ja ensi viikolla sitten rakenneultraan Naikkarille.
 
Mulla oli tänään se eka neuvolalääkäri ja siellä ultralla katsottiin pikkuista! Tuli ihan yllätyksenä, ajattelin, että kuunnellaan vaan sydänäänet, niin kuin viimeksi neuvolassa tehtiin! Ensi viikolla sitten on jo se rakenneultra!
 
Tänään oli neuvolakäynti numero 2. Sykkeet jytkytti 150 ja kaikki hyvin. Sokerirasituksen tulokset tuli ja paastoarvo vähän heitti.. Muut arvot täysin normaalit.. Voinen kuulemma heittää myös flunssan takia.. Mutta taas sitten joutuu vähän mittailemaan arvoja.. Kääk ja äääh!! Pääasia, että mahassa kaikki hyvin. Kuukauden päästä rakenneultra ja kolmas neuvola heti muutama päivä siitä..
 
Tänään oli neuvolalääkäri, ja kaiken pitäisi olla hyvin. :happy: Meidän neuvolassa ei ole ultraa, mutta lääkäri kuunteli sykkeet. Syke oli 145 ja jumputti kuulemma hyvin. Kohtu oli pyöristynyt mukavasti, ja sokeri- ja proteiiniarvot ja verenpaine olivat ok.

Kyllä on ollut hyvä ja onnellinen fiilis tänään, kun sai taas varmuuden, että tyyppi elää ja kasvaa masussa. Olen tuntenut jo jonkin verran liikkeitä, mutta joka päivä niitä ei tunne. Tiedän, että se on täysin normaalia, mutta silti välillä vähän huolestuttaa.
 
Tänään käytiin lääkärineuvolassa. Vastaanotolla oli mukana myös opiskelija, joka myös pääsi tunnustelemaan kohdun kokoa. Harjoitussupistukset eivät olleet tehneet mitään kohdunkaulalla, joten niitä ei omalla kohdalla tarvitse huolehtia. Aiemmat kiputuntemukset liittynevät suoliston toimintaan (vai pitäisikö sanoa toimimattomuuteen). Lääkäri sanoi kuitenkin kaiken olevan kunnossa ja vauvan olevan todella aktiivinen tapaus :grin näytti lääkäri ja dopplerkin saavan muutaman potkun osakseen :wink
 
Hyvä Imme että olivat siis "harmitonta" kipuilua vaikka ei se ummetuskipu kivaa olekaan! Kiva että tuli siis kivat kuulumiset neuvolasta! :)
 
Mulla oli myös aamulla neuvolalääkäri :) Kaikki normaalia, kohdun kaula tiukasti kiinni ja muksu riehu ja piilotteli dopplerilta aikansa, kunnes rauhottu ja saatiin kuunnella ihanat vahvat sydän äänet :happy: Mun painon nousu oli hidastunut ja tottakai aloin heti miettiä, että onko vauva kasvanut... Nyt oli tullut vaan 900g vajaassa neljässä viikossa, kun aikasemmin oli tullut reilu 400g per viikko. Lääkäri sanoi, että normaalia vaihtelua ja vauva voi hyvin :) Mulle on tullut nyt noin 3,5kg painoa lisää, kun olin varautunut viiteen kiloon tässä vaiheessa. Noh, jää enemmän varaa loppuraskauteen :grin

20 päivää rakenneultraan :happy: Vielä jaksaa odottaa.
 
Tänään käyty neuvolassa.syke 145♥ ensiviikolla ylimääräinen aika sokereitten vuoksi..aamulla ollu 5.5-6.2 & illalla 7.8-8.7..verenpaine oli hyvä ja paino ihan ok.
 
Täällä neuvolalääkärin vastaanotto oli aikalailla neuvolakäyntien ja ekan ultran toistoa. Tämä nuori lääkäri kysyi miten olen voinut, hoitajaharjoittelija mittasi verenpaineet, lääkäri otti valkovuotonäytteen (vähän tulehdukseen viittaavia oireita oli...), ja ultrasi mahan päältä. Käytiin läpi verikokeen tuloksia. Tuo ultraus oli kyllä ihan positiivinen ylläri, koska luulin että kuunnellaan vain sydänäänet. Tosin terveyskeskuksen ultra on tooosi surkea :D enkä saanut siitä oikein mitään selvää, paitsi että sydän sykki ja pikkuinen hillui minkä ehti :love2. Pari kuvaakin sain mukaan :) Eipä lääkäri sanonut mitään kohdunkaulan tilanteesta, enkä tajunnut kysyä kun muutenkin vaikea puhua flunssaisena. Kaipa se oli ihan ok kun se kurkkas sinne kuitenkin x) Reilun viikon päästä on rakenneultraus, joka onneksi tehdään sairaalan kunnon laitteella, 4D ja kaikki herkut hih :p
 
Oih, Pian taas pääsee rakenneultaan katselemaan pienoista! Meillä oli tullut neuvolaan uusi doppleri, mikä oli jo sinänsä luksusta, mutta 4D menee kyllä ihan omasta pussista yksityisellä.
Jotenkin tuntuu hylätyltä, kun nyt rv 18 vihdoinkin pääsen neuvolaan. Tähän mennessä on neuvolassa minulta vain mittattu hb ja paino viikolla 6. Lääkärillä kävin muutama viikko sitten mittauttamassa kohdunkaulan, kun unohtivat sen nt-ultrassa tehdä, mutta siinä se.
Vielä en ole keskustellut neuvolan kanssa, kuinka harvoin niitä oikein on mutta kyllä tähän mennessä olin esikoisen kanssa käynyt jo vaikka kuinka monet pissanäytteet ja verikokeet antamassa...
 
Just eilen juttelin yhen kaverin kanssa,jolla toukokuussa la.. Olivat käyneet Tallinnassa 4d:ssä, maksoi 75€ :O Kun eikös Suomessa yksityisellä noi oo aika kalliita?
 
On varmaan parinsadan euron luokkaa kun ihan normaali ultrakin taitaa olla lähemmäs sitä kun jossain vaiheessa kyselin.

Itse kävin tuolla Kys:in äitipolilla niin sieltä sai 4d kuvat mukaan. Sielläkin kätilö ihmetteli miten neuvolakäynnit on niin harvoin. ( eli ensimmäisen ja toisen käynnin välissä on se 14 viikkoa )
 
Takaisin
Top