Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Sain neuvolan 15.9. jolloin tasan rv 9. Pitkä aika odotella... Heillä tosin jo perustiedot minulta löytyy, kun huhtikuussa ennen km:a ehdin ekan neuvolakäynnin käydä. Silloin pääsin jo viikolla 7+1. Täällä kunnalliseen ultraan pääsee vasta viikolla 14. Miten lie jaksaa odotella? Huhtikuussa tosiaan varhaisultrassa huomattiin, että sikiö kuollut paria viikkoa aiemmin. Koska vuoto ei alkanut spontaanisti, milloin lie olisi asia selvinnyt jos ei olisi yksityiselle menny. Vaikka silloin varhaisultraan meno oli hyvä päätös, mietityttää haluaako mennä tällä kertaa, jäi sen verran huonot muistot, varsinkin siitä miten kunnallisella puolella asiat eteni.
 
Ensimmäisessä raskaudessa kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, mutta nyt en ole varma. Aion kysyä, onko mahdollisuutta päästä kunnallisen kautta ja jos ei, niin mietin asiaa uudestaan.
 
Ihania tuplauutisia, onneksi olkoon! :happy090
Miehen kanssa arvuutellaan, olisko useempi meilläkin, kun miehen suvussa on paljon kaksosia. Tosin muistelen jostain lukeneeni, että kaksosuus periytyy ainoastaan äidin kautta. Meidän puolella ei ole kaksosia ollenkaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä :)
 
Olen jo varannut ajan neuvolaan, ja odottelen pääsyä sinne normaaliin ultraan viikoille 11-13, en mene varhaisultraan. Ajattelin malttaa mieleni, vaikka vaikeaa tämä onkin. Olisi kiva tietää, onko siellä masussa oikeasti joku ja vieläpä hengissä.
 
Äidin puolelta tosiaan se periytyy! Minun äidinäiti on saanut kaksoset, ja tavallista on myös, että taipumus hyppää sukupolven yli.
Teksti kopioitu vau.fi sivun kaksostestistä :grin

Kaksosraskauden mahdollisuus ei kuitenkaan periydy miehen sukulinjan kautta vaan ainoastaan äidin sukulinjaa pitkin. Kaksosraskauteen altistava geeniperimä kulkeutuu kuitenkin myös miesten kautta. Jos esimerkiksi naisen isoisä on itse kaksonen, silloin naisella on suurempi todennäköisyys kaksosraskauteen. Jos taas pariskunnan miesosapuolen sisar on kaksonen, tämä ei vaikuta parin kaksosmahdollisuuteen.

Kaksosraskauden mahdollisuus kulkee nimenomaan äidin sukulinjaa pitkin, sillä kaksosraskauden mahdollisuuteen vaikuttaa gonadotropiinitasot naisen elimistössä.

Sukurauhasiin vaikuttavien hormonien korkeat pitoisuudet lisäävät kaksosraskauden mahdollisuutta. Jos siis naisen suvussa on yksi monikkoperhe, myös naiselle itsellä saattaa olla tyypillistä korkeammat gonadotropiinitasot, jolloin naisella on suurempi taipumus kaksosraskauteen. Jos naisen suvun monikkoperhe on saaneet lapsensa hedelmöityshoitojen avulla, silloin kaksostaipuvuuden periytyvyyttä ei tietenkään ole.
 
Hei kaikille! :) Olen seurannut ja lukenut palstaa viikon verran ja nyt ajattelin itsekin kirjoittaa tänne. Olen 30 vuotias ja esikoista odotan. Kaikki on siis aivan uutta ja jännää :) Kävin eilen kauan odotetussa alkuraskauden ultrassa yksityisellä kätilöllä, kun halusin varmistua että onko kaikki niin kuin pitääkin. Viikkoja oli 6+6 ja lasketuksi ajaksi tuli 7.4. :) Kaikki oli siis hyvin ja kuulemma vahva syke näkyi :) Olo on helpottunut ja onnellinen.
 
Kiitti tosta perhe-artea vinkistä! Itellä on aika varttuna varhaisultraan terveystaloon tiistaiksi jolloin 6+6, perunkin sen. Keskiviikoksi varattu aika perhe-artelle, huima satasen ero hinnassa kuitenkin Mulla neuvola 5.9.
 
luin että avoneuvolassa (ilman ajanvarausta) voi mm. käydä kuuntelemassa sydänääniä. onko kukaan kokeillut tai ajatellut kokeilevansa? mitenhän se homma toimii
 
Hmmm..mikäs tuollainen avoneuvola on. Pitää googlata. Itseäni harmittaa, ettei täällä toimi neuvolajärjestelmä, ei juuri mitään seurantaa. Jos vaikka Suomen lomalla pääsis ujuttautumaan vaikka maksua vastaan neuvolapalveluun, niin varmasti menisin, vaikka maksais mansikoita, edes kuuntelemaan ne sydänäänet.
 
Oliko joku siis suorittanut hintavertailuja eri paikkojen hinnoista? Lukuun ottamatta siis tuota perhe-artea, joka taitaa olla vain helsingissä ja lahdessa?
 
Huomenna ois eka neuvola.. Toivottavasti sitte pian eka ultrakin, ois jo ihana nähä pikkuinen :Heartpink.
 
Mulla torstaina neuvola, vähä pelottaa paino kommentit. Ja viikonpäästä ultra :smiley-bounce005
 
Varhaisultra on keskiviikkona ja ensimmäinen neuvola 8.9. Alkaakin jo olemaan hieman hermostunut kun ei tiedä onko tuo asukki oikeassa paikassa, edellinen raskaus oli kohdunulkoinen
 
Takaisin
Top