Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Tänään ensimmäinen neuvola, täytettiin kortteja, juteltiin esitietolomakkeen tietojen pohjalta ja tutkittiin virtsa, verenpaine ja hemoglobiini. Oikein mukava hoitaja ja paljon tuli tietoa. Nyt lähete seulontaan ja ultraan, ja sain heti huomiselle ajan neuvolalääkärille. Siellä on pieni ultralaite, katsotaan onko kohdunsisäinen ym. Iloinen, odottava mieli. Nyt 9+1.
 
Eilen kävimme ekassa neuvolassa. Rv 6+1 on aika varhainen aika käydä neuvolassa ja seuraava steppi onkin vasta viikolla 11, jolloin ultra (+ sitä ennen verikokeet). Informaatiota tuli paljon ja verenpaine (122/73) ja hemoglobiini (126) mitattiin. Ihan mukava kokemus, mies ehkä koki itsensä tosin ylimääräiseksi. Varasin ensi viikolle yksityiselle varhaisultran (tuolloin rv 7+1), koska kunnalliseen on vielä niin pitkä aika. Onko tuo mielestänne liian varhainen aika mennä ultraan?

Mä kävin yksityisellä juuri noilla päivillä, sydän sykki menemään tosi selvästi kuvissa ja pikkuinen oli reilu 9mm pitkä, joten se on jo hyvä aika varmistaa, että kaikki on kohdillaan. :) Onnea ja tsemppiä sinne!
 
Maanantaina olis mulla ar ultra, kyllä jännittää! Sillon ois rv 6+2, toivotaan että löytyy jotain elämää... Eka neuvola on sitten syyskuun lopulla :)
 
Tänään oli alkuraskauden ultra. Aamulla oli kauhea paniikki, että voiko siellä olla kaikki hyvin. Pelkäsin keskenmenoa, tuulimunaa yms. Mutta syke sieltä löyty ja viikot vastasivat oikeita eli 6+5 tällä hetkellä :) Sain nyt ainakin hetkeksi mielenrauhan näistä hyvistä uutisista, en olisi millään pystynyt odottamaan sinne 12+ viikkolle! 16.9 sitten ensimmäinen neuvola...
 
Mekin oltiin tänään ekaa kertaa neuvolassa. Oikein mukava terveydenhoitaja ja saatiin ajat niin nt-ultraan kuin sen jälkeiseen lääkärintarkastukseenkin. Meillä on nt-ultra jo 19.9., mikä tuntuu tosi aikaiselta!

Neuvolassa laskettiin raskausviikot tyhjennysvuodosta, eli neuvolan mukaan tänään olisi 8+6. Sillä laskurilla nt-ultra olis 11+4, mutta oon aika varma, että tänään on 7+5, eli nyt olis se ultra sit 10+3. Mulla ei tosiaan ollut yhtään kiertoa vaan ensimmäisellä tärppäs ja oon melko varma, että tunsin ovulaation. Ymmärrän toki, että neuvola varaa "pahimman" mukaan, ettei käy niin, että menee liian myöhäseen. Meillä kuitenkin varhaisultra oli päivälleen mun laskujen mukaan, eli ite pitäydyn vielä tuossa omassa laskelmassa.

Mietin vaan, että eikös 10+3 ole ihan liian aikaisin nt-ultralle? Näkyykö siinä vielä mitään oikein? Toisaalta, sittenpähän päästään kattomaan pientä kahteen otteeseen, sillä neuvolassakin sanoivat, että varaavat sitten viikon päähän uuden, jos on liian aikaista. Ihanaa, että pienen näkee taas jo vajaan kolmen viikon päästä!!
 
Meillä nt ultra on 21.9. silloin omien laskujen mukaan 12+2 :)
Neuvola laskee menkkojen mukaan 12+4...
Kyllähän ne varaa uuden ultra ajan jos ei näy mitä pitää
 
Eilen posti toi kirjeen jossa oli ultra-ajat. 12+2 (20.9.) nt-ultra. Odottamista tiedossa... kun mieluummin kaikki pitäisi tapahtua nytheti. Sitten pitäisi käydä myös sokerirasituksessa vk 12-16.
 
Tänään oli ensimmäinen lääkäri ja neuvolan pienellä ultralaitteella löytyi sikiö. Kokoa olikin jo enemmän kuin mitä tähän mennessä laskeskeltu joten raskausviikot ovat jo ehkä 11 tienoilla. Sairaalan ultralla sitten tarkentuu. Mutta voi mikä ilo ja helpotus, sydän löi ja kaikki kunnossa.
 
Korhis: Nt-ultrassa pitää olla vähintään 11+0, mutta antaavat sulle sitten uuden ajan. Mutta siis jos sulla oli ar-ultrassa jo viikot määritelty niin aika jännä et neuvola ei laittanut niiden mukaan o_O Mä nimittäin kävin ar-ultrassa 15.8. ja silloin oli 7+1, yli kaksi viikkoa vähemmän kuin menkoista laskettuna ja tän ar-ultran mukaan nyt määritettiin la ja seuraava ultra, verikokeet ym. Mulla on nt-ultra myös 19.9 ja silloin olis 12+1 :)
 
Voi kun joka neuvolassa ois laitteet ja aina katsottaisiin.
Mulla on jo kaksi kertaa ar-ultrassa muuttunut päivät ja harmi kyllä aina vähemmiksi, jo kaksi viikkoa lisää vaan odotettavaa. Ei semmoinen sovi malttamattomalle.
Ja joudun myös kahdesti sokeritesteihin. En vahingossakaan aio varata ensimmäistä ennen nt-ultraa.
 
Tiiikeri, no sitä mäki vähä ihmettelin. Tai siis kun jos kerta jo ultrassa vastaa mun laskuja, nii miks näin aikainen aika. Hassua. Mut toisaalta, nähdään varmaan tätä menoa tyyppi kahdesti, niin en valita :)
 
Sitä mäkin mietin! Meilläkin menkkojen mukaan olisi pari viikkoa vanhempi, niin hiukan epärehellisempi olisi voinut hyödyntää tilanteen ja jättää ar-ultran tulokset kertomatta :D
 
Millä perusteella sokerirasitukseen "pääsee" kahdesti? Mietin, että joudunkohan, kun ikä 35+, BMI 30 ja vahva sukurasite diabetekselle. Toisaalta edellisessä raskaudessa oli arvot ok, vaikka paino nousikin hurjasti.
 
Mulla on ainakin hyvä kokemus sokerirasituksesta. Litku minkä joutu juomaan oli ihan ok makusta ja mulla ei ollu siellä huono olo. Mut ymmärrän kyllä et jos on pahoinvointia niin varmasti ei oo mikään herkku kokemus.
 
Takaisin
Top