Naimisiin vai ei?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko naimisissa tai aikeissa mennä naimisiin? Vai oletteko mieluummin avioitumatta? Ja kumpi ensin lapset vai avioliitto?

Me edettiin "perinteisellä" tyylillä ensin naimisiin ja sitten lapsi. :)
 
Meillä oli molemmilla ensin yksi lapsi, sitten mentiin naimisiin ja sitten saatiin kaksi yhteistä lasta. Eli epäperinteisen perinteistä? :grin
 
Me mentiin naimisiin kun odotettiin meidän 2 yhteistä lasta joten masupystyssä maistraatiin:D hyvin epäperinteistä:wink
 
Meillä ensin naimisiin ja sitten lapsia saa tulla. Oli itsestäänselvää tehdä perinteisessä järjestyksessä. Ja helpottaahan se toki monessa käytännön asiassa ettei susiparina elä. Mielestäni lasten kuuluu syntyä avioliittoon, avioliitto on perheen perustamista varten ja kaikki saman perheen jäsenet käyttää samaa nimeä.
 
Meille tuli ensin lapsi ja lapsen ollessa 1,5 vuotias mentiin naimisiin. Mä olen myös aina ajatellut, että lapset tehdään vasta avioliitossa, mutta elämä päättikin toisin. Seuraavat neljä lasta ovat syntyneet sitten liitossa.
 
Ensin tuli lapsi ja edelleen on työn alla puhua mies ympäri, että mentäisiin naimisiin :D mut mä oon aina ollu kyllä sillä linjalla et lapset ensin, naimisiin meno on toissijainen asia
 
Muokattu viimeksi:
Me ei varmaan koskaan mennä naimisiin. Minusta ois hienoa kun kaikilla olisi sama sukunimi ja tavallaan muutenkin olisin virallisesti miehen "oma" :)

Miehellä on kuitenkin jotakin avioliittoa vastaan, hänestä se on esimerkiksi turhanpäiväistä. Tässä vaiheessa ollaan nyt 16-vuotta oltu yksissä. Veikkaan, että näin mennään loppuun asti, minä haluaisin ja mies ei, mutta hyvässä yhteisymmärryksessä :grin
 
Meillä perinteinen järjestys :) En ymmärrä, miksi avioliitto on niin vastenmielinen joillekin siihen nähden, että koen lapsen olevan huomattavasti enemmän sitova asia :O
 
Meillä perinteinen järjestys :) En ymmärrä, miksi avioliitto on niin vastenmielinen joillekin siihen nähden, että koen lapsen olevan huomattavasti enemmän sitova asia :O

Meillä hellun mielestä mm. avioliitto on turha juuri sen takia, että lapset ja yhdessäolon kesto jo kertoo sen sitovuuden mitä hänen mielestään ilmeisesti avioliitolla haetaan. Minusta taas olisi mukava saada sama sukunimi kuin muulla perheellä virallisesti ja jotenki siitä tulis kiva olo, että on rouva :)

Ei tämä aihe meillä koskaan mikään sen kummempi juttu ole ollut. Olen kysynyt miks ei halua ja vastaus on riittävä, kysyy sitten joskus jos kysyy. En odottele kuitenkaan ihmeitä:grin
 
2 lasta on eikä aikomustakaan mennä naimisiin näillä näkymin. Ainoa asia joka välillä harmittaa on, että ei oo kaikilla sama sukunimi. Mutta voihan sen vaihtaa ilman naimisiin menoakin jos asian yli ei pääse:hilarious:
 
Paitsi ettei sukunimeään voi nykyään vaihtaa miten vain.

Me mentiin ensin naimisiin ja sitten vasta tuli lapset. Avioliitto on juridinen sopimus ja helpotti paljon perimisjuttuja ja muita aikanaan toisen mahdollisesti menehtyessä.
 
Elaffy ei kai se sen kummempaa ole kuin laittaa hakemusta menemään perusteluineen? :)
 
Käsittääkseni sukunimeksi ei voi ottaa noin vain jollain toisella olevaa sukunimeä ellei ole sukua sukunimen kantajalle. Ei siis voi ottaa kenen hyvänsä sukunimeä, mutta oman vaimon/aviomiehen/isoäidin sukunimen voi ottaa. En nyt muista enkä jaksa tarkistaa kuinka monta sukupolvea saa olla välissä tai saako ottaa esim. serkun sukunimen.
 
Olisin halunnut jo monta vuotta sitten naimisiin.
Mies päätti kosia vasta kun lapsi on syntynyt.
Voitte kuvitella, että tässä hulinassa kihlaus vaan "meni ohi" ja häiden järjestäminenkin tuntuu niin uuvuttavalta että helpommalla pääsisi kun ei menisi naimisiin ollenkaan.

Joskus aikoinaan jollekin foorumille taisin kirjoittaa, että sitten kun se päivä koittaa, että mies kosii, niin se ei "tunnu enää miltään". Eipä tunnu ei.
 
Elaffy ei kai se sen kummempaa ole kuin laittaa hakemusta menemään perusteluineen? :)

Joo, ei se sen kummempaa olekaan. Uudissukunimen saa helpommin, mutta jo olemassa olevaan nimeen täytyy olla tietyt kriteerit olemassa. Kuka vain ei voi siis vaihtaa sukunimeään esim Virtaseksi. :)
32a94290899a1b322ca78b6bee565d72


Avoliitossa puolison nimen ottaminen toki on mahdollista tiettyjen pykälien puitteissa.
 
Niin, kysymys olikin ihan vaan sukunimen yhtenäistämisestä samaksi kuin muulla perheellä ilman avioitumista :) eli jos avokki vain suostuu niin homman pitäisi mennä läpi (kohta 3)..?:)
 
Jännä muuten, vaikken ole naimisiin menossa niin silti jos tv:stä tulee se morsiuspukuohjelma ni mun on pakko jättää se kanava päälle ..:rolleyes:
 
Naimisiin, reilun vuoden päästä lapsi syntyi, lapsen täytettyä kaksi on myös nyt avioerokin virallinen... Eli perinteisesti meni, mutta pilalle. :grin Nykyisen miehen kanssa ei olla puhuttu mitään naimisiinmenosta tai vastaavasta, ei ole ihan ajankohtaista vielä. Mutta ajatuksena kyllä se, että jos meille lapsia joskus tulee, niin tulee avioliittokin.
 
Takaisin
Top