Muutokset kropassa

HannaMi

Satasella mukana keskusteluissa
Mä olen jotenkin aina ajatellut olevani sellainen odottaja joka ei turhia stressaa ulkonäöstä ja painonnoususta.

Nyt kuitenkin tässä ensimmäisen kolmanneksen aikana olen huomannu et kyllä se asia mua hivenen kuitenkin stressaa, nyt kun raskaudesta ei vielä ole kertonut kenellekkään ja paisun paisumistaan. Varsinkin kun tänään töissä miespuolinen ystäväni kysyi että mahdankohan odottaa vauvaa vai olenko vaan lihonut... Kiva. No siis, odotanhan minä, mutta kyllä tässä nyt on paisuttu toistaiseksi ihan hormonien ja syömisen ja voimakkaiden raskausoireiden aiheuttaman lepäämisen vuoksi. Kielsin kohteliaasti olevani raskaana ja sanoin vain turvonneeni. :D

Mulla on siis painoa tullut nyt lisää noin nelisen kiloa, tuntuu että olen jatkuvasti sormia myöten turvoksissa. Farkut ahdistavat, niiden käyttöä olen vältelly viimeisen kaksi viikkoa. Ja kun lähtöpainoa katsotaan niin pelottaa että minkähänlainen sotanorsu musta tulee talveksi. :D Lähtöpaino mulla kesän ajan ollut siinä 63 kg luokkaa, neuvolassa kun punnittiin niin painoa oli kertynyt jo 67 kg. Onko teillä muilla lähtenyt paino nousukiitoon? Neuvolantäti sanoi mulle että paino saisi nousta koko raskauden ajan noin 9 kiloa mikä aiheutti mulle kyllä ahdistusta... :sad001

Kaikesta pinnallisuudesta huolimatta pidän tärkeimpänä asiana sitä, että saisin tämän pienen taimen keväällä syliini terveenä ja hyvinvoivana. Raskausarvet ja kertynyt paino jää kyllä siinä toissijaiseksi asiaksi. :Heartred

HannaMi rv 10+3
 
HannaMi mulla kova turvotus myös, alkoi ehkä parisen viikkoa sitten ja nyt siis 9+4 menossa. Yritän käyttää löysiä vaatteita, ettei pallomaha näy ja saa koko ajan pelätä, että kohta joku kysyy. Vaikka olen raskaudesta äärimmäisen iloinen ja onnellinen, pelkään isoa mahaa (esikoisesta oli todella pieni maha) ja liian kovaa painonnousua. Esikoisesta tuli +25kg raskausaikana ja nyt yritän pitää sen maksimissaan 12-15kg, en tiedä miten sekin ja onnistuu. Tällä hetkellä mulla on yhdet housut mitkä mahtuu enää mahasta kiinni, vaikka keväällä ostin kokoa isompia housuja. Ahdistavaa.
 
hannami neuvolas niil o ohjeet mut me kaikki ollaa erilaisii. esikoist oottaes nous 20kg, ei valitust, tyttöö oottaes n.7kg muistaakseni, saa nähä miten täl kertaa. aina paino synnytyksen jälkee tippun alle lähtöpainon jossai vaihees alhamdulillah.

turvotus iltasin tääl.
 
Tuolla on jo yksi ketju aiheesta http://forum.vau.fi/threads/painon-ja-kehon-muutokset.1588065/

Hyvä aihe silti :)

Mulla on paino noussut nyt tämän raskauden aikana jo 7 kiloa, mutta se on vain hyvä, koska lähtötilanne oli alipainon puolella. Kyllähän se ahdistaa, mutta tiedän, että paljon on vielä tulossa ja yritän asennoitua siihen niin, että se mitä tulee, on välttämätöntä. Kunhan pieni voi hyvin ja syntyy ajallaan, on kehoni tehnyt tehtävänsä, vaikka se tässä venyy ja paukkuukin.
 
Esikoisesta tuli 22 kiloa. Lähtötilanteessa olin normaalipainoinen eli 66kg/168cm. Kyllä mua lopussa vähän mietitytti, kun saattoi tulla kilo per viikko ja verenpaine oli koholla. Onneksi se oli kuulemma neuvolatädin mukaan ihan normaalia synnytyksen lähestyessä eikä se edenny mihinkään vakavampaan. Mut sinänsä se oli kyllä merkillistä, että olin melkein 90-kiloinen mutta en kyllä yhtään näyttänyt siltä. Eli itse ulkomuoto ei ahdistanut mutta pelkäsin oman ja pienen terveyden vuoksi. Onneksi kaikki meni hyvin ja terve pötkylä syntyi :) imetinkin melkein vuoden ja sen jälkeen kroppa palautui melko hyvin, mitä nyt +5kg jäi lanteille, mutta eipä se oo niin justiinsa.
 
Täällä kanssa yksi tuskastelija. kovasti stressaa painon nousu, kun selvästikin on nousukiidossa. nyt rv 13+3 Ja kiloja tullut 4... :/
Jo ennen raskautta kesällä lopetin treenaamisen ja herkuttelu tuli kuvioihin joten siinä jo ehdin kerryttää semmoiset 5kg omaa elopainoa..
Harmittaa suunnattomasti..
Normaalipainoinen kuitenkin olen, mutta taas kovasti sille näyttää tää kiloja tulee raskausaikana ihan reippaasti.

Onneksi sentään nyt alkaa pahoinvointi olla historiaa ja pystyn taas syömään fiksummin ja normaalimmin.. jopa treenaaminenkin sujuu jo kevyellä sykkeellä. eli mie nyt vaan toivon että tämä painonnousu tasoittuisi..

Oma peilikuva ällöttää. Pehmeää tursuaa vyötäröllä kun housut puristaa. onneksi äitiyshousut antaa paljon anteeksi eikä jää jenkkikset pullottamaan :D

Tsemppiä kanssasisarille. :Heartred
 
eriika: Mulla oli ihan samalla tavalla esikoisen kanssa. Lähtöpaino n. 60 /165, kiloja tuli 22, mutta en näyttänyt niin valtavalta. Kilot tippuivat hiljakseen, mutta tuo 5 kiloa jäi. Ihan omien elintapojen syytä. Nyt alkoi syksyllä ihan uusi elämänvaihe, joten oletan, että kiloja olisi lähtenyt ne muutamat ylimääräiset - mutta tulin sitten raskaaksi.

Ei niitä kiloja kannata tuijottaa tai pelätä. Jos syö järkevästi raskausaikana, liikkuu jos kykenee (minä en oikein kykene) ja synnytyksen jälkeen syö edelleen järkevästi (itse en niin tehnyt useasta syystä, joten kiloja jäi muutama), niin ei kilojen numeromäärällä ole mitään merkitystä.
 
mä77: Mulla kans tippui paino muutaman kilon (ehkä 4-5 kg) tossa kesän ja syksyn aikana, mikä oli tosi jees. Ja lähti ihan sillä ku juoksen tuon naperon perässä. Sit oltiinkin paksuna, mut ei oo tosiaan kyl kiloja vielä tullu ku ehkä yks eli samaa rataa varmaan mennään ku esikosta, joten valmistaudun loppuraskauden kilokertymään.

Joo, ei ois kyllä tullu mieleenkään alkaa heti synnytyksen jälkeen kyttäämään omia syömisiä. Kyllä siinä on ihan muuta mielessä ku kaloreiden lasku :) tärkeintä, että pysyy koko perhe ylipäätänsä hengissä :grin
 
Mulla menossa 11+2 ja kiloja on tullut jo 4 lisää. Lähtöpaino oli 72kg ja nyt 76kg. Pituutta on 170cm ja esikoinen siis tulossa. Lähinnä varmaan turvotusta vielä, kun on tullut paljon lepäiltyä.. Kovasti odotan kyllä kasvavaa kumpua!

Töissä joudun pitämään melko vartalonmyötäisiä vaatteita, josta pieni pömppö jo näkyy jonkin verran. Eniten itseäni myös inhottaa kun näyttää vielä siltä, että olisi vaan syönyt hyvin ja kerännyt kerrosta talven varalle... :hilarious: ei viitsisi vielä vähään aikaan kertoa työkavereille kuitenkaan.

Onko muilla tullut finnejä? Mulla normaalisti hyvin harvoin, mutta nyt tuntuu että koko keho kukkii sitten niiden teinivuosienkin edestä, argh. Olisko vinkkejä mikä auttaisi vai onko vaan kestettävä? :banghead:
 
Täällä 12+5 ja kiloja ei ole tullut juuri yhtään lisää ja se taas vähän huolettaa. Yritän kyllä syödä sen minkä kerkiän, mutta ei se näy missään. Mahakin näyttää vain turvonneelta koko ajan..

Mulle kans tullut näppyjä kasvoihin, vaikka normisti ei ole mitään. Suosittelen teepuuöljyä Body Shopista jos vaan hajun kestää. Itsellä toimii hyvin. :)

Ostin Estelle & Thildin (vai mikä onkaan) yörasvaa. Ajattelin että luonnonkosmetiikkaa olisi nyt hyvä käyttää, mutta tuntuu että kasvot ei tykkää siitä. Kipristelee ja naama menee ihan punaiseksi. Varmaan jotenki herkempi iho nyt raskausaikana? Muilla tällaisia huomioita?
 
Mulla on kans näppylöitä naamassa, vaikka normaalisti ei oo. Esikoista ku ootin, nii ei ollu missään vaiheessa. Hän on poika, joten pukkaisko tyttöä tällä kertaa? :)
 
Miulla ollu aknea pitkään yli kaks kymppiseksi, ja vaikka rasvasin tai en rasvannu ja millä ihmerasvoilla yritinkään niin ei auttanu. Sit luin jojobaöljystä että se on niin lähellä ihmisen omaa ihon rasvaa että ei sekota tavallaan sitä omaa talinmuodostusta. Kokeilin sitä ja riitti puol pulloa niin iho oli normaali enkä tarvinnu enää kosteutusta kun tosi harvoin.

Nyt miulla alko taas näppyjä tulla raskauden tiimoilta ja huomasin että iho kuivuu kasvoista ihan että jo hilseilee, erityisesti saunan jälkeen niin tuo öljy on taas auttanu, kostuttaa kasvot ja jää hetkeksi vähän öljyseksi mutta auttaa tosi paljon kyllä. Suosittelen!
 
Mulla kanssa iho kukkii. tai no nyt alkaa jo vähän helpottaa.
Pahimmillaan oli rintakehä ja selkäkin täynnä kipeää näppylää. :nailbiting:
Samaan aikaan iho kuiva ja rasvainen.. vaikea hoitaa oikein.. :bored:
 
Mulla on kans tullut naama täyteen näppyjä, vaikka koko elämäni oon vähin näpyin selvinny..
Huomasin myöskin, et oli tullut tohon tissien yläpuolelle näppyjä?? Saa nähä mikä rupikonna mustakin vielä kuorituu..hyi.

Mulla oli ekaan neuvolaan mennessä tullut 1,5kg lisää, mut luulen et nyt ei oo juurikaan paino noussut... Ärsyttää kun ei oo vaakaa... Kai se pitää uskaltaa vaan ostaa.,
 
Ihanaa etten oo ainoa näppynaama! Kiitos vinkeistä, täytynee ottaa kokeiluun.
Ja onhan noita tosiaan itelläkin tullut selkään, olkavarsiin ja yks jäätävän kipee ihan keskelle pakaraa! WHAT?? Ompa kiva yrittää istua kun koskee niin vietävästi ja tuntuu että persus räjähtää paineesta. Töihin pyöräilykin sujuu mukavasti toisella pakaralla ja oon varmasti melko koominen näky pyöräteillä kun keikun satulassa puolelta toiselle. :hilarious:
 
Täällä kans kärsitään näpyistä, etenkin rintakehällä! Tosi ärsyttävää, ku nyt on ihan kunnolla epäpuhtauksia, vaikka ennen on melko satunnaisilla selvinny.

Mulla on nyt rv 13+0 ja paino on tässä parin viikon aikana hieman pudonnut. Lähtöpaino plussan aikaan oli n. 78 kg, alkuturvotuksen myötä neuvolapainot oli 79,3 kg ja nyt aamulla 77,1 kg. Oon toki vähentäny sokeria nyt viime viikkoina, ja verensokereitten takia kahtonu muutenki tarkemmin mitä kärsii syyä, joten luulisin että kyse on siitä. Vähän kuitenki semmonen olo, että pitäskö mun jo huolestua kun paino on vaan hivuttautunu alaspäin vaikka ootanki jo että se alkas nouseen?

Hassua sinänsä tämmösiä miettiä, ku oon ikuinen jojo-laihuttaja, joka ei oo pitkään aikaan päässy tänne 77 kilon pintaan - suurin osa aikuisiästä tuli vietettyä 85 kilosena :confused: pituuttakaan ei oo ku 166 cm eli mikään hujoppi en oo, oon vaan tiivis paketti :grin
 
Täälläkin yksi näppynaama ilmottautuu[emoji51] naama kukkii ja rasvoittuu kauheasti.. Nyt kans rintakehään tullut kipeitä näppyjä[emoji30] kyllä tämä tästä joskus [emoji3]
 
Pennonen, ei varmasti oo mitään syytä huoleen. Kyllä se paino alkaa puolenvälin jälkeen viimeistään tarttumaan. Hyvähän se vaan, jos on ylipainoa vähänkään, ettei alusta asti kerry. Itellä lähtöpaino just normaalipainon ja lievän ylipainon rajoilla, ja paino pikkasen (ehkä puoli kiloa) tippunut lähtöpainosta. Sama meininki oli esikoisesta. Ehti kertyä 22 kiloa, vaikka aluksi tippui!
 
Kiitos Eriika! Onhan tässä toki aikaa kasvaa vaikka ja mihin mittoihin [emoji4] katotaan miten käy!
 
Takaisin
Top