Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Jos OIKEASTI toi veriryhmiä vaikuttaa, niin mulla on AB-veri, eli olen yleisvastaanottaja enkä tuota vasta-aineita A- tai B-ryhmää vastaan, toisin kuin muut ryhmät, O-ryhmällä on vasta-aineita kumpaakin kohtaan (toisin kuin Rh-tekijä, näitä vasta-aineita on veressä aina ilmeisesti jonkun suoliston bakteerikannan vuoksi mutta se ei ole vaarallista raskausaikana toisin kuin Rh-).
Pojalla oli pikamittarilla bilirubiini päivän iässä 30, kahden päivän iässä 12-15 ja 4 päivän iässä useista mittauksista saatiin pyöreä 0. Itse jouduin valohoitoon vauvana, äidilläni joko A- tai B-ryhmä, jolloin tuotti vasta-aineita mun toista tekijää vastaan. Veljeni ei joutunut valohoitoon, mutta hänellä itsellään 0-veri...

Mielenkiintoista..
 
Mulla kylläki ihan A+. Mies AB. Ois kyllä hauska tietää lasten veriryhmät.

Todennäköisimmin ihan maksan kypsymättömyyttä tai äidinmaitokeltaisuutta, kuin veriryhmien erilaisuutta, mutta ois hauska tietää kyllä.
 
Muokattu viimeksi:
Tämä neuvolatäti sanoikin, että se O-veri vaikuttaisi juuri äidinmaitokeltaisuuteen, ei siis ollut puhetta edes eri veriryhmistä. Mut en tosiaan itse faktoja tiedä enkä ottanu sen enempää asiasta selvää... Luulis kuitenki, ettei alan ammattilainen höpöttäis omista uskomuksistaan vaan et niissä ois jotain perää. Paino sanalla luulis :)
 
Se, mitä oon keltaisuudesta lukenu niin lukee joka paikassa ainoastaan, että äidinmaitokeltaisuuden syytä ei tiedetä, mutta voihan siitä olla tutkimuksia, joihin ko. th perehtynyt.
 
Mutta tuosta Koben mainitsemasta veriryhmien erilaisuudesta johtuvasta keltaisuudesta oon kans lukenu ja siinä moni asia vaikuttaa, ei pelkkä veriryhmä, paitsi vakavimmat seuraamukset voi olla jos äidin veriryhmä A-. Vasta-aineet kyllä testataan kaikilta alkuraskaudessa. Itellä ne otettiin vielä ihan raskauden loppuvaiheessa, kun päätettiin sektiosta.
 
Meillä oli tänään eka käynti neuvolassa. Syntymäpainoon oli tullu lisää jo melkeen puoli kiloa ja ikää on 2vko 1 päivä :) neiti on tähän mennessä joka kerta punnittaessa tehnyt pissat vaalle, mutta tänään rikottiin kaava kun vaalle tuli kakka :wink
 
Meillä ei ole vieläkään ollut ekaa neuvolakäyntiä neuvolassa :D on vasta helmikuun lopussa kun poika jo lähes 2kk vanha. Äitiysneuvolasta ja lastenneuvolasta tarjotaan meilläpäin kotikäynnit :) äitiysneuvolasta käytiin lähes heti kun kotiuduttiin ja lastenneuvolasta kun poika oli n. 1kk vanha.
 
No niin. Vietettiin vauvan kans viikonloppu tiheesti imutellen ja tarkkaan kirjaten. Otin siis kaikki imetyspainot ja pari kertaa päivässä nakupainon, tissin lisäks meni muutama ml korviketta kahdesti päivässä. Eilen aamulla oli kontrolli ja paino oli 4005g!!! Jesjesjes! Eli syntymäpaino (3965g) vihdoinkin ylitetty!! Vaaka sai jäädä sille tielleen ja samalla systeemillä jatketaan, mutta ilman tota seurannan tuomaa painetta. Ihanaa. Ja kaikkien näiden kontrollien perään vauva onkin 1kk vanha joten eka "oikee" neuvola on sit torstaina. :D
 
Tänään oli eka neuvola ja siinä samalla eka ulkoilu.
Pituutta tullu reilu 2cm lisää ja painoa nyt 3900g (syntymäpaino 3170g). Iso äijä (ikää 2vk, 2pv) alkaa olla!
Kärryissäkin näytti viihtyvän. Äitille kaupassa käynti oli taas todella ahdistava kokemus, mökkihöperyys iskeny jo täällä kotona ollessa.
 
Ohoh! Hyvin on kasvanut. Sumppi, itsellä toi kaupassakäynti taas on mukavaa. Saa valita mitä itse haluaa ostaa.
 
Tänään eka neuvola. Viikko sitten kotiuduttiin ja kotiinlähtöpaino oli 3150g ja tänään 3510g. Hyvin kasvetaan :) Sitten huonompia uutisia.. Jouduimme lähtemään neuvolasta suoraan lähetteellä sairaalalle, jossa vauvan röhinä paljastui Loringamalaciaksi eli pehmeäksi kurkupääksi. http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Laryngomalasia . Jäi jotenkin tyhmä olo kun ensin neukkulääkäri sanoi että kuuluu keuhkoista (synnytyksessä höräisi vihreää vettä) ja sairaalassa täksi pehmeäksi kurkunpääksi. Käskivät tarkkailla ettei tyttö pidä taukoa hengittämisestä (??) hyvästi yöunet
 
Meidänkin poika rohisee välillä (yleensä yöllä) nukkuessa, ja olen noussut välillä kurkkaamaan, että hengitys on säännöllistä kun siitä rohinasta ei pysty päättelemään mitään, kuulostaa kuin poika tukehtuisi.
Iem, tuon Wikipediatekstin (ja englanninkielisen) perusteella kuulostaa siltä, ettei mitään äkillistä pahenemista keskellä yötä pitäisi tulla mutta flunssan yhteydessä ehkä pahenee? Tai sitten hiljalleen kehittyy pahemmaksi ennen kuin alkaa helpottaa. Ja että refluksi pahentaa koska lisää turvotusta.

Kyllä toisaalta olisin itse varmaan ostamassa sitä Nannyn hälytyspatjaa, joka hälyttää jos vauva ei liiku 20 sekuntiin tai hengitä 8 kertaa minuutissa.. Eli vaikka kuinka tuolla Wikipediassa kuulostaa ei-niin-vaaralliselta, niin huolissaan sitä silti on.
 
Mutta oltiin mekin eilen neuvolassa.
21.1. Paino 3030 g pituus 49 cm pää 33 cm
25.1. Paino 2832 g, pää 34 cm
29.1. Paino 3000 g
10.2. Paino 3530 g pituus 52,7 cm pää 36,4 cm (päivä vajaa 3 viikkoa)

Kolmessa viikossa kivasti kasvanut. Tavallaan surettaa että pieni nyytti kasvaa niin vauhdilla, vaikka toisaalta odotan innolla pojan kehittymistä ja vuorovaikutusta
 
Sisäänhengittäminen rohisee ja pahenee innostuessa/raivostuessa. Nuo taudit nyt eniten pelottaa ja varmasti lähdetään sairaalaan tarkkailuun, jos flunssan tai muun hengitykseen vaikuttavan sairauden saa. Kyllä lääkäri kysyi haluammeko nyt olla osastolla ja tarkkailla tilannetta, mutta sairaalassa ollaan oltu ihan tarpeeksi.. syöminen vaan kovin vaikeaa, koska maito menee koko ajan väärään henkeen ja muutenkin tyttö keskeyttää koko ajan. Kärsivällisyyttä vaan.. sain minä pari tuntia viimeyönä unta, mutta rohina kuuluu jopa toiseen huoneeseen asti.
 
Iem mun tutun pojalla sama vaiva..on nyt kylläkin jo vuoden vanha. Käsittääkseni heillä mennyt eka vuosi ilman vaivasta aiheutuvia ongelmia. Tsemppiä teille ♡
 
Siihen neuvolakäyntiin vielä. Vaihtui neuvolatäti kun siirryttiin lastenneuvolan puolelle.
Kehui, että kyllä sitä maitoa ihan kivasti tulee, jos pumppaamalla kuitenkin saan 20-40 ml kun imemällä saa paremmin. Lämmitti mieltä kun olin just todennut, että pääasiassa korvikkeella mennään.

Ja pojalla lähti iho hilselemään jo synnärillä, jossa sanottiin että alta tulee sitten normaali iho ja niinhän siinä kävikin. Ihosta oli äitiysneuvolakäynnillä kirjattu kuivuudesta tietoihin, ja nyt totesi, että ihan hyvältähän se näyttää. Pojan kirjaseen oli kyllä kirjattu, että "normaalia hilseilyä" :wink .

Plus että kuulemma ei ole samanikäisillä nähnyt yhtä siistiä napaa :happy:
Yllättävän iloiseksi tulee positiivisista kommenteista. Toisaalta negatiiviset kommentit sitten tuntuu vähintään saman verran mutta pahoilta. On kyllä niin kiltti täti, että tuskin kovin pahasti sanoisi vaikka olisi aihetta.
 
Tervesiä neuvolasta... Meidän tytön paino oli TAAS tippunu. :sad001 Otettiin kontrolli huomiselle ja ohjeeks tehostaa imetystä (voiko sitä enää enempää tehostaa...?) ja tarjota joka tissittelyn jälkeen lisämaitoo. Neukkutäti sano koittavansa vielä lastenlääkäriä kiinni että vois vähän konsultoida. Noh... Sit täti soitti perään ja sano et ei saanu lääkäriä kiinni ja oli alkanu miettii et ois kuitenkin parempi lähtee käymään päivystyksessä ettei vaan tapahdu mitään kohtalokasta. Käytti vielä tota sanaa, ja se kuulosti hirveeltä. Kamalaa. Tästä tissiltä ku noustaan ni lähetään käymään ja katotaan sit....... :sad001
 
Voi lila♡ tsemppiä kovasti♡ hyvä kuitenkin että varulta tutkivat vaikka kohtalokas on ehkä turhan voimakas sana?! Infoa meitäkin jos vain kerkiät että miten meni!
 
Lähete lastenlääkärille, eli huomenaamulla Taysiin. On täs tullu itkeskeltyä kun on tunteet pinnassa, tietty huolestuttaa kaikki tällanen, mut toisaalta helpottunu olo et ainakin asia nyt tutkitaan. Tyttö on kuitenkin tyytyväinen, virkee ja jäntevä nii ei mitään akuuttia suolisto-ongelmaa ainakaa luulis olevan. Kai tää silloin nälkäänsä kirkuis 24/7 tai sit nuupahtais täysin....?
 
Takaisin
Top