Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Mä en ole muuttanut ruokavaliostani mitään, huutomaratoneja ei meilläkään ole ollut enää. Selkeästi huomaa, että öisin on läheisriippuvuutta, viime yönä piti kolmeen otteeseen tehdä lisää korviketta samalla valvomisella, mutta poika söi kahta viimeistä todella pitkään. Pulloa ei saanut ottaa pois suusta, siinä vaiheessa piti todella jämäkästi tuttiosaa suussa. Vasta syötön jälkeen tajusin, että poika oli sylkenyt suurimman osan maidosta puvulleen, ja poika sai olla lopputyön nakupellenä mun vieressä.

Tuttia söi jonkin aikaa, sitten sekään ei kelvannut. Samaan kellonaikaan aiempina öinä on nukahtanut syliin, mutta herännyt aina kun yritän siirtyä sänkyyn.

Lila, se tossa korvikkeessa on just parasta, että mies pääsee osallistumaan. Jonkun ihme aivopierun seurauksena totesin yksi päivä miehelle, että on se niin harmi ettei mies pääse imettämään, kun siinä pääsee ruokkimaan lapsen ja lähelle toista. Nyt ei tunnu siltä kun on univajetta. Mies totesi, että pullon kanssakin tuntuu läheiseltä.

Miehellä on pojan kanssa pääasiassa kaksi hommaa: vaipan vaihto ja pulloruokinta. Mies tuntuu nauttivan kummastakin. Vaipanvaihdosta ehkä vielä enemmän kun yritän pysytellä sieltä pois, niin mies saa olla vauvan kanssa kahdestaan ja jutella rauhassa ym. seurustella vauvan kanssa.
 
Meilläki mies nauttii selvästi, ku saa syöttää pullosta. Mulla kyllä maitoa riittää, mutta kun esim. asioilla ja muutenki satunnaisesti pumppaan ja syötetään pullosta, jotta sekin tarvittaessa onnistuu (esikoiselle ku tosiaan pullo ei kelvannut).

Lisään tähän vähän: meillä iskän hommaa on kylvetys ja sit vaippoja vaihtaa kyllä käskemättä. Usein myös röyhtäyttää imetyksen jälkeen. Oikeastaan kaikki menee aika lailla tasan paitsi että minä tietty imetän. Tänä aamuna sain nukkua 10.30 asti. Mies hoiti molemmat lapset ja toi sitten juniorin syömään. Tuli tarpeeseen huonosti nukutun yön jälkeen, ku vauva heräili jatkuvasti.
 
Muokattu viimeksi:
1 kk neuvolassa mitat: paino 5020 g (+665 g), pituus 55,8 cm (+ 3,3 cm) ja pipo 38,5 (+ 1,5cm). Hyvin on kasvanu niinku oletinki, ku osa koon 56 vaatteista alkaa käydä pieneksi. :P

Lisään sen verran, että massaa tuo +665 g syntymäpainoon lisää. 1,1 kg siitä, mistä lähdettiin sitä taas kerryttään painon tiputtua 10%.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kans tyttö eilen illalla söi kaks ja puol tuntia ja siitä viimenen tunti suurin osa syödystä maidosta tuli pukluina ulos. Lopulta laitoin tytölle ekaa kertaa ikinä tutin suuhun. Pidin tytön tuuteineen edelleen rintaa vasten niin siihen hän nukahti parissa minuutissa. Sama syöntimaratooni toistui tuntia myöhemmin kun tyttö heräs, ja taas syömisen ja puklaamisen lopetti vasta tutti. Yösyötöt ja tämä päivä on menneet ihan normaalisti mut saas nähdä miten illalla käy. Arveluttaa tuo tutin antaminen toistuvasti, kun entä jos tytöllä sittenkin on iltaisin niin kova nälkä.
 
Taitaa teilläkin neito tankata vaan läheisyyttä ♡ tuskin nukahtaisi jos kova nälkä olisi! Meillä tutti auttaa tohon kovaan imemisen tarpeeseen, ei viitsi rintaakaan antaa kun sitten oksentaa jatkuvasti ylimääräisiä ulos :sad001
 
Näin minäkin sen ajattelin, ensimmäisen kanssa on vaan niin kauheen epävarma olo kaikesta...
 
Tehoimupäivinä kasvattavat maidontuotantoa olemalla jatkuvasti rinnalla. Niitä muistaakseni parin viikon välein tai myöhemmin saatto olla harvemminki. Meillä selkeästi tankataan myös aina yötä vasten. Viime yönä heräili jatkuvasti, ku jäi tankkaus vähäksi, ku oli vieraita. Ei se tutti auta, jos oikeen nälkä eli minusta sen puolesta voi antaa.
 
Niin ja meillä puklaa ja tarttee kans ruokaa sit lisää. Kun on molemmat tissit syöty pariin kertaan, tarjoan tuttia ja myöskin silloin, ellen ehdi just sillä sekunnilla imettää (esikoisen kanssa joku kesken). Saatan antaa myös huikat pahimpaan nälkään ja sit tutti suuhun, kunnes hetken päästä ehditään tissitellä rauhassa. Mulla ongelmana, että öisin maito pakkautuu ja sit on tuskaa ja siitä varmaan rintatulehduski johtu ja päivisin sitte ei yleensä sitä ongelmaa. Johtuu varmaan iltaisesta tankkauksestA, mut ilman sitä ei nuku... Yöllä ei myöskään jsksa syödä niin paljoa, mitä päivällä, kun silloin just tarttis molempien rintojen tyhjennyksen...
 
Tietääkö kukaan tollasen noin nelivkoisen biliruubiinien viitearvoja? Meillä oli eilen labra ja nyt saatiin tulokset: 173. Neukkutäti vaan ei ollu löytäny taulukkoja eikä saanu lekuria vielä kiinni niin ei osannu sanoo et onko rajojen yli. Lupas soittaa uusiks heti kun saa selvitettyä mutta aattelin välissä kysellä täältä. Jos toi esikoinen tuolla sais simahdettua päikkäreilleen ni voisin soittaa johki muuallekin tietty ja kysellä....
 
Viitearvot löytyy helposti, mutta kriteerit valohoidolle onkin vaikeampi löytää. Rintamaitokeltaisuus? Onko teille varattu soittoaikaa neuvolaan tai lääkärille? Nyt on tietysti perjantai, mutta käskikö neuvolan täti lisätä korvikemaidon määrää ja kontrolloida arvoa? Vai lupasiko vaan olla yhteydessä kun on selvittänyt asian?

http://huslab.fi/ohjekirja/4592.html

Jostain löysin tietoa, että keskoset kestävät bilirubiinia huonommin, mutta terveillä täysaikaisilla lapsilla raja-arvo olisi 3 päivänä 250 ja yli kolmen vuorokauden iässä n. 300.
Mulla oli kuitenkin huonekaveri, jonka lapsi joutui valohoitoon paljon matalammalla arvolla, varmaan varoiksi tai sitten oli syntynyt aiemmilla viikoilla.
 
Lila, meillä oli sairaalasta lähtiessä 280, joka lähellä valohoitorajaa (olikohan 300, mut saattavat aiemminkin hoitaa? mut ei vielä näillä arvoillakaam). Nousi siis takaisin noihin lukemiin vuorokauden sinivalohoidon jälkeen. Käytiin kontrollissa, kunnes lähti laskuun (viimeinen arvo 253). Kuukauden ikäinen lapsi edelleen keltainen omasta mielestä. Eilen oli neuvola niin mun mielenrauhan vuoksi otettiin arvot ja ne oli vielä 180. Kontrolloidaan taas viikon päästä, että on kuiteski laskussa edelleen, vaikkaki hitaan puoleista lasku onki.
 
Mä nukahdin... :D Mutta siis joo, ei toi 173 arvo kuulostanu omaan korvaan mitenkään hälyyttävältä. Ja todennäköisesti siis ihan rintamaidosta johtuu. Koitetaan saada korvikkeella liikenteeseen nyt viikonlopun aikana, maanantaiaamuks on kontrolli varattuna. Oli tosiaan itelläkin tarkotus alkaa nettiä selaan tai soitella asiasta johonkin, mutta uni vei voiton... :) Ja nyt tämä kaikki tieto onkin tässä! Te ootte ihania! ♡
 
Ja saattaa olla nyt kyse äidinmaitokeltaisuudesta tai sit vastasyntyneen keltaisuus, mut arvot vaan laskee hitaasti. Meillä ne sano, että ku vauvan virtsa normaalin näköistä (vaaleaa) ja herää ite syömään ja syö hyvin niin ei ole syytä huoleen.
 
Meillä ei ees käsketty korvikekuurille. Oon jostain kuullu, ettei sille ois mitään perustetta, kun se äidinmaitokeltaisuus ei ole vaarallista. Mutta voihan se olla joku raja siinäki, milloin ne haluaa tarkistaa, onko kyse siitä...

Lisäys: luinki toisesta ketjusta painoseurannasta niin se onki eri juttu sitten se. Tsemppiä! Biliarvot lähtee yleensä laskuun just painonnousun myötä :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä paino mennyt näin;
syntymäpaino 19.1 3180 g
20.1 3060 g
21.1 3060 g
22.1 3052 g
23.1 2976 g
24.1 3016 g
Neuvolan tädin kotikäynnillä 29.1 3160 g

Syömisen kanssahan oli alkuun ongelmia kun tyttö ei saanut imuvoimaa, eikä syytä tiedetty ja vasta teholta pääsyn päivänä selvisi syyksi suulakihalkio ja tuon diagnoosin jälkeen osasi syöttää erilaisella pullolla ja auttamalla painamalla pullosta ja paino lähti hyvin nousuun :happy: Seuraava neuvola ensi maanantaina. Uskoisin, että paino noussut kun hyvin syö :)

Muutaman päivän päästä kotiutumisesta alkoi vaikeat yöt ja kovat vastavaivat. Itkua riitti öisin 22-07 (ja äiti oli hyvin hyvin väsynyt) ja pierua pukkasi ja vaippaa vaihdettiin välillä 5 min väleinkin kun edellisen sai vaihdettua niin tuli seuraavaan satsit heti perään ja taas vaihtoon.. Cuplatonia mennyt siitä lähtien ja on auttanut todella hyvin. Päivisin ei vatsaongelmia ole niin olen aloittanut Cuplatonin aina yöksi iltasyötöistä lähtien..
 
Joo meillä on toi korviketouhu siis sen painon takia. Typy vähän alle neljä viikkoo ja vieläkään ei olla syntymäpainoo tavotettu.... =/
 
Saan olla onnellinen, että meillä imetys onnistuu ja maitoa riittää. Syntymäpaino oli siis 18.1. 3450g ja kotiutumispaino 20.1. 3270g. Eka neuvola 27.1. ja paino silloin 3550g, eli 9 pv iässä +100g syntymäpainoon :)

Keltaisuutta mekin päiviteltiin neuvolassa ja varattiin varoiksi labra-aika. Neukkutäti osasi kuitenki kertoa, että jos äidillä on O-veri, niin vauvojen äidinmaitokeltaisuus olisi jopa yleisempää. Mun veriryhmä on siis O+. Painokin oli noussu kuitenki hyvin ja vauva virkeä, niin ei osattu pelätä biliarvoja. Haluttiin vain olla varmoja, ettei ainakaan aiheuteta mitään vahinkoa. Tulos olikin "pari sataa" ja raja olisi ollut 400. Testi 10 pv iässä.

Meillä oli myös lonkkakontrolli lastenpolilla 5.2., koska kotiutumispäivän lääkärintarkastuksessa oikea lonkka rutisi. Nyt ei enää rutissut ja lonkat oli hienosti maljoissaan :) Tää on kuulemma yleistä perätilassa olleilla, ja poitsu tosiaan kääntyi vasta rv 32 jälkeen. Punnitus tehtiin myös lonkkatarkissa ja vaaka näytti 4070g! Puoli kiloa reilussa viikossa! :)
 
Mullaki on muuten O-veri! Jospa se johtuis siitä.. Mut koitan ajatella positiivisesti et vaikka ny joudutaan antaa vähä korviketta niin siitä on sekin hyöty (sen tärkeimmän eli vauvan painonnousun lisäksi) että ne bilirubiinit lähtis poistumaan kehosta. Muutenkin tänään on taas paljon huolettomampi olo, aurinko paistaa ja kaikki on ihanaa - mitä sitten jos ei mun maito riitä täysimetykseen! Pääasia et vauva on terve ja ihana ja skarppi! ♡
 
Takaisin
Top