Mitä teillä syödään tänään?

Eilen aloteltiin hiukan grillausta, tai siis mies alotteli ja oli niinkin suuret tarjoilut kuin makkaraa ja eineshampparia. Itse pienessä mahataudissa en jaksanut pistää vastaa vaan söin sen hampparin ja hyi helv. Ei ole meidän jääkaapissa ikinä einestä ollut eikä kyllä tule olemaan, kauheeta kuraa :eek: illemmalla tein sitten miehen pojalle ihan oikeeta ruokaakin kyllä, maustettuja lohkoperunoita ja kalaa kermassa.
 
Miulla on eineksistä säännöllisimmin käytössä makkara/nakki, niitä menee ruuan joukkoon kerran pari kuukaudessa. Joskus useammin, joskus harvemmin. Samoin maksapasteijaa menee välillä leivän päälle. Siinä kai yleensä ne einekseksi laskettavat mitä meiltä kaapista löytyy :)

Joskus itseäni himottaa nimenomaan kaupan perunasalaatti niiden nakkien kanssa juuri kun se on niin teollista ja etikkaista niin silloin sitä tulee ostettua, ehkä parin kuukauden välein. Sit toi pakastepizza on must muutaman kerran vuodessa. Itse tehty tai ravintolapizza tai mikään muu ei silloin kelpaa, pitää olla se rapea pohja :grin Mut silloin ei myöskään ole ketään muita syömässä, jos on mies kotosalla niin on kotitekoista perunasalaattia ja possunpihviä kaupan nakkien ja perunasalaatin sijaan, pizza tehdään itse pohjasta alkaen. En kehtais kenellekään tarjota noita omia eineshimotuksiani.

Pakastevihanneksia menee silloin tällöin hätävarana. Tortillakuoret ostan kaupasta (menee myös pikapizzapohjiksi) ja leipä on usein kaupasta. Itse en osaa leipää oikein leipoa, mokaan sen aina jotenkin (joskin hiljalleen alan oppia). Oon kyllä onnellinen nyt kun on aikaa olla kotona ja oikeasti panostaakin siihen ruokaan. Eihän siihen välttämättä aikaa niin mene tekemiseen mutta kypsentämiseen kyllä ja esim. opiskellessa kun aikaa kotona oli tosi vähän niin sen ruuan oli aina pakko olla nopeasti valmistuvaa, ei tuu mitään jos ruokaa on vasta illalla kahdeksalta jos koululounas on ollut 10.45. Inhottava aina vaan kiireellä heittää jotain kasaan, saati sit just syödä aina eilistä tai pakasteesta.
 
Eilen ja tänään kotitekoista pizzaa! :p
illalla laitetaan takkaan karjalanpaisti ja sitä sitte syödään alkuviikkko :)
 
En ollut ennen tehnykkään lohipastaa, joten tänään tuli hinku kokeilla ja tein sen tohon tyyliin mitä ReginaVeritas aiemmin kirjoitti, plus että lisäsin vielä joukkoon tonnikalaa. Oli kyl tosi hyvää ja kelpas koko porukalle, joten kiitosta vaan vinkistä! :)
 
Tänään ihan perinteinen mutta aina hyvä kaalilaatikko. Miehelle ei varmaan kelpaa, joten se syö purkkihernekeittoa :p
 
Mä en oo ikuisuuteen syöny makaronilaatikkoa ja tekis sitä hirveesti mieli eli meillä syödään varmaan sitä tänään! Mikään ei oo niin herkullista kun uunituore makaronilaatikko jossa on reilusti jauhelihaa ja kunnon rapee kuori korppujauholla ja juustoraasteella!
 
Viikonlopun pöperöitä:
- perjantaina: itsetehtyä salami, ananas, herkkusieni,paprika,feta,tomaatti pizzaa ja lisukesalaatti
- Lauantaina: Lihapullia kermakastikkeessa ja perunamuussia
- Sunnuntaina: itsetehtyä pitaleipä kebabia (täytyy sanoa,että en enää ikinä tee itse,vaan ostan mielummin pizzeriasta. oli nimittäin niin työlästä ja aikaa vievää hommaa!)

Tänään syödäänkin pasta carbonaraa (itsetehtynä tietenkin! Meillä ei eineksiä käytetä.)
 
Ihana ketju! :)

Mä aion tänään kokeilla tehdä ihan perinteistä kanaviillokkia. Se on ruoka, joka jakaa mielipiteitä tosi paljon, mutta mulle on jäänyt siitä ihan hyvät muistot jopa kouluruokien ajoilta. Nyt sitten ensimmäinen yritys tehdä sitä ihan itse!
 
Mie oon aika paljon tehny tota kanaviillokkii, kun meillä sattuu koko perhe tykkää siitä...
 
Tänään olisi tarkoitus tehdä:
Rypsiporsaan herkkupaistia kera valkosipuliperunoiden, herkkusienikastikeen, vihersalaatin ja jos kerkeen niin patonkia itse leipoen.
 
Mie lykkäsin just äsken ison lohifileen uuniin. Vielä ei ole HAJUAKAAN, mitä siitä teen. Miulla ois bataatti, parsakaalia ja muutama peruna kaapissa, mut en osaa päättää haluanko niistä uunikasviksia, sosekeittoa vai esim. bataatti-perunasoseen ja höyrytetyn parsakaalin. Vai säästäiskö parsakaalin niin et laittais huomenna lohta ja parsakaalia piirakkaan ja sen uuniin tms. Salaattiakin ois paljon ja munia et teoriassa vois tehdä vaikka lohisalaatin? Heittää vähän pastaa sinne joukkoon? Tai lohipastaa? No ei ehkä sentään, se on kätevä pikaruoka mut tänään olis oikeesti aikaakin.

Osan joka tapauksessa laitan kypsänä rasiaan ja pakkaseen ni on just kätevä esim. kasvisten kanssa syödä välillä kun on kotona itekseen. :)
 
Mie oon aika paljon tehny tota kanaviillokkii, kun meillä sattuu koko perhe tykkää siitä...
Ihana ketju! :)
Mä aion tänään kokeilla tehdä ihan perinteistä kanaviillokkia. Se on ruoka, joka jakaa mielipiteitä tosi paljon, mutta mulle on jäänyt siitä ihan hyvät muistot jopa kouluruokien ajoilta. Nyt sitten ensimmäinen yritys tehdä sitä ihan itse!

Minä kuulun niihin joille on jäänyt kanaviillokista kammo ala-asteelta enkä ole sitä sen jälkeen syönyt. Mistä/miten te sen teette? Muistan vain, että se oli jotain limaista vihreää paksua kastiketta missä oli sellaisia kananräippeitä... :rolleyes:
 
Mie oon aina rakastanu kanaviillokkia, jopa koulussa. Yks noista syyllisistä eineshimoista mitä en oo hetkeen kyllä harrastanu on HK:n kanaviillokki. Lisään siihen vielä puol purkkia raejuustoa joukkoon niin että vihaajille tulis varmana oksennus jo jos joutuis maistamaan :p

Toinen vastaava on tilliliha. Pitäis joskus varmaan oikeesti laittaa sitä kanaviillokkia tai tillilihaa ihan itse, en tiiä miks en saa aikaiseksi. Ei tietty ikinä tuu mieleen kun ei oo tottunu tekemään. Niin ja vihaan tilliä kaikissa muodoissaan, kalaruuassa, pottujen kanssa jne, mut jostain syystä tilliliha on parasta mitä maa päällään kantaa.
 
Mie oon tehny vaihtelevasti myös tolla ohjeella ja sit myöskin ostanu kaupasta ihan valmiin grillikanan ja sit siitä( aika paljon nopeempi tolla grillikanalla tehtynä)
Mut siis tällä ohjeella mie oon tehny ja hyvää tulee:
Grillikana riivitään irti luista ja jätetään odottamaan kastikkeen valmistumista. Mie en oo kanaa hirveen pieneksi pilkkonu, koska se kuitenkin kiehuu tossa kastikkeessa pienemmäksi.
Kastikkeeseen:
Reilu 50g voita tai oivariinia tai muuta sellaista
3rkl vehnäjauhoja (välillä laitan reilumminkin, jos haluan saada ison satsin)
1l vettä+ muutama kanaliemi kuutio
1/2-1rkl currya
ripaus suolaa
ripaus valkopippuria
(1/2 sitruunan mehu, aina en laita sitruunaa, hyvää on ilmankin)
2dl kermaa

Sulata voi kattilassa, lisää vehnäjauho ja pöyrittele hetki, lisää mausteet, vesi ja kanaliemikuutiot.
Kun kastike kiehuu lisää kanapalat ja kerma, anna kiehua vähintään 10min( mitä pitempään annat kiehua sitä maukkaampaa kastikkeesta tulee)
Tarkasta maku ja tarjoa keitetyn riisin kanssa.
 
Joskus kun sitä on hyvä niin ei tiedäkään miten hyvä sitä on! :)

Eilen laitoin sen lohen uuniin päivällä ja vedin sitä salaatin kanssa lounaaksi (salaatissa oli jäävuorisalaattia, pari appelsiinia, luumua ja pilkottuja pähkinöitä - sekä sitruuna-avokadoöljyä ja omenaviinietikkaa). No se pitikin nälkää sen verran hyvin et jäi päivällinen väliin, vedin välipalaksi kauraleipää ja iltapalaksi paistoin pari munaa ruisleivän seuraksi. Mieskin söi ihan tyytyväisenä vaan sitä lohta ja salaattia ja ruisleipää päivälliseksi.

Tänään sit kyselin mieheltä että ehtiikö se lounaan käydä kotona syömässä. No sieltä tulikin sit vastaus että hän lähtee saman tien ja pitää 50 min päästä viimeistään olla töissä takas! Apua, eihän miulla ollu mitää valmiina!

Laitoin sit vedenkeittimen täyteen vettä ja pienen kattilan hellalle johon sentin vettä pohjalle ja levyn täysille. Sit keraamisen kattilan toiselle levylle ja sinne voita pohjalle ja levy täysille. Pian vesi kiehui kattilassa ja keittimessä ni ei muuta kuin kuuma vesi kattilaan, suolaa ja 10 min riisiä perään. Samalla voi oli sulanut niin levyä vähän pienemmälle, voin ruskistuttua perään 1rkl currya, vähän kanaliemijauhetta ja 3 rkl vehnäjauhoa. Sitä hämmentelin hetken ja kaadoin pari desiä kiehunutta vettä päälle, ja kastikkeen sakeuduttua hyvin nopeasti lisäsin hiljalleen 2dl kermaa mukaan, annoin juuri ja juuri kiehahtaa ja siirsin vetäytymään.

Lopputuloksena oli alusta loppuun alle vartissa eilisen salaatin ja uunilohen seuraksi tummaa riisiä ja currykastiketta. Ja hyvää sellaista! Melkoista pikaruokaa eikä silti mitään puolivalmista tai mikroon tungettavaa. Tällaiset hetket on aina pieniä arjen riemuvoittoja.

Samaa siis vielä päivälliseksi ja sitten saakin kai huomiselle keksiä jotain muuta. JOS lohta jää niin loput menee sit varmaan piirakkaan huomenna. :p
 
Eilen tein jauhelihapihveja ja italian salaattia (siis ihan itse kun ei taalta tuollaisia saa) ja tanaan siis ruuaksi pihveja perunamuusin ja sipulirenkaiden kera (ehka jopa teen ruskeaa kastiketta) ja tuota italian salaattia.
Pitaa vaan lisata majoneesiasoosia tuohon salaattiin kun meni hiukan reilusti muita aineita niin on hiukan kuivaa...
 
Huomisille kahvivieraille valmistumassa porkkanakakku ja broileripiirakka (broileria, paprikaa, ananasta, paprika/chili-creme fraiche).
 
Takaisin
Top