Mikä sukunimeksi?

Mieheltä jahkailu seis ja vetoa vaikka juurikin tuohon sukunimi-asiaan. Minusta se on hyvä peruste mennä naimisiin ja sekin että sitten ei tartte siellä lastenvalvojalla käydä kun lapsi on syntynyt jos olette jo naimisissa (vältytte jonkinmoiselta paperisodalta muutenkin)! Menette vaikka pienin menoin maistraatissa nyt naimisiin ja juhlitte suuremmin sitten lapsen syntymän jälkeen jos siltä tuntuu :)
 
Mun mielestä tää on äärimmäisen mielenkiintoinen aihe, joten ehkäpä saadaan tää keskustelu täältä taas pinnalle!

Meillä siis pitkään pohdittiin lapsen sukunimeä.. mä oon ehkä vähä "allerginen" miehen hölmölle sukunimelle, mutta lopulta päätettiin se pojalle antaa. Nyt sitten kyllä itseä ahdistaa, että perheen miehet on eri sukunimellä kuin minä! Ja naimisiin en saa tuota ukonrähjäkettä kiristettyä :D Oon kyllä jo uhannut parikin kertaa (enempi leikilläni), että jos ei sitä sormusta ala kuulua, niin mä haluan sitten vaihtaa poikani omalle sukunimelleni! Tosiasiassa tää ei oo siis ollut meillä mikään riidanaihe, enkä sellaista tästä tekisikään...

Hauskaa kyllä, että välillä oon onnistunut "unohtamaan" lapseni sukunimen! Tai siis väittänyt sitä samannimiseksi kuin itse olen ja pari kertaa lääkärin kutsuessa poikaa sukunimellä mm. neuvolassa, niin en ollenkaan tajunnut, että oli meidän vuoro! :D

Onko muilla hauskoja kommelluksia, jos ei olekaan sama sukunimi kuin lapsellaan?
 
Vaikea kysymys... meilläkin on asiasta puhuttu ja päätettiin sitten mennä naimisiin, jotta saataisiin "vanhanaikaisesti" kaikille sama sukunimi ja kun perinteisiä ollaan nimien kanssa, niin tietenkin on kyseessä miehen sukunimi.

Kyllä itsellänikin kävi mielessä, että olisi kiva pitää oma sukunimi. Mutta sitten taas ajattelin, että haluan että koko perheellä on sama sukunimi =) Ja tähän päätökseen siis tultiin!! Tammikuun alussa on häät!
 
Mitenkäs, ollaan menossa miehen kanssa naimisiin. Ajattelin ottaa hänen sukunimensä (Salo) omani perään (Virtanen), eli minusta tulisi Virtanen-Salo.
Lapsi syntyy naimisiin menon jälkeen ja haluaisin hänelle sukunimeksi omani ja mieheni, eli siis Virtanen-Salon.

Onko tämä mahdollista?
Maistraatin sivuilta yms. en löytänyt selkeää vastausta asiaan.
 
Meillä lapsen sukunimeksi tulee isän nimi. Jos mennään naimisiin, niin pidän kuitenkin
mitä todennäköisimmin oman nimeni.

Mä en ihan ymmärrä näitä ihmisiä, jotka vaan ilmoittavat miehelle lapsen nimen, eikä siitä ole mahdollista edes keskustella. Se lapsi on kuitenkin yhteinen, ei vaan äidin.
 
Mulla on sukunimiasiassa kans nyt pieni ongelma.. Esikoisella on miehen nimi, asiasta ei kummemmin aikoinaan edes keskusteltu vaan itsekin automaattisesti ajattelin että lapsella kuuluu olla isän nimi. Ja nimi on harvinainen, alle 100 elossa olevaa sen nimistä Suomessa, joten en pistänyt pahakseni että lapsi sai sen nimen, kuvittelin että menemme joskus naimisiin ja minä otan myös miehen nimen. Nyt olen raskaana samalle miehelle mutta kyseessä on "vahinkoraskaus", jota mies ei ainakaan tähän mennessä (rv 18) ole sulattanut ja ilmoitti heti raskauden alussa, että lähempänä vauvan syntymää hän aikoo muuttaa pois, koska ei halua toista lasta :sad001 Minä en nyt sitten tietenkään haluaisi toiselle lapselle isän nimeä, mikäli isä ei aio lasta koskaan edes tavata eikä kuulua lapsen elämään, mutta esikoinen (kohta 6v) on sukunimensä omaksunut ja tuntuisi hankalalta selittää hänelle että kaikkien muiden mullistusten lisäksi (vauvan syntymä, koirasta luopuminen ja isän lähtö) hänen sukunimensäkin muuttuu..
 
Jonsku90 Muistathan, ettet voi muuttaa esikoisen sukunimeä ilman isän suostumusta?

Aiheesta voit lukea maistraatin sivuilta: http://www.maistraatti.fi/fi/Palvel...en---alaikaisen-lapsen-sukunimen-muuttaminen/

Lisäksi nimilaki määrää jo valmiiksi näin: 'Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on.'


Aiim On jo varmaan saanut vastauksen kysymykseensä, mutta vastaisuuden varalle mainittakoon, että käsittääkseni lapsen sukunimeksi ei voi valita yhdistelmäsukunimeä. En löytänyt asiasta faktatietoa, mutta muistelen lukeneeni, että jos toisella vanhemmalla on yhdistelmäsukunimi esim. Virtanen-Möttönen ja toinen vanhempi on Möttönen, tulee lapsen sukunimeksi ottaa se, joka on lapsen vanhempien yhteinen. Nimilaki saattaa jopa sanoa tähän jotain suoraan, mutta en suoraansanottuna jaksa lukea koko lakia täysin läpi asian varmistaakseni. Myönnän: olen laiska. :P

Nimilakia voi kuitenkin tarkastella tästä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694#L2P2
 
Muokattu viimeksi:
Joo lueskelin tuolta maistraatin sivuilta noita juttuja ja järkytyin tosta mitä se nimenmuutohakemus (tai joku sellainen) maksaa! Enkä epäile isän sanovan asiaan juuta tai jaata, tuskin itsekään haluaa nimeään lapselle, jonka olemassaolon aikoo kieltää :sad001
 
Jonsku Puhuit tuossa aiemmin, että ajattelit esikoisen sukunimen muuttaa, viittasin siis siihen. Kyllähän mies saattaa hyvinkin haluta esikoisen sukunimen säilyvän ja pitää yhteyttäkin häneen, vaikka ei uuden tulokkaan kanssa haluaisikaan olla missään tekemisissä.

Lisäksi jos sinä päätät, että haluat miehen uuden tulokkaan isäksi ilmoittaa, ei isällä (valitettavasti?) ole asiaan paljoakaan sanomista. Sinä voit halutessasi ilmoittaa miehen lapsen isäksi ja vaatia isyyden selvittämistä. Tässä siihen asiaan Finlexin linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700
 
Siis kyllä ehdottomasti tuo isyyden tunnustus hoidetaan, suosiolla tai ei. Ja esikoiseen uskon miehen kyllä haluavan pitää yhteyttä. Silti jotenkin ristiriitaiset tunnelmat itsellä :sad001 Esikoinen ei tosiaan tiedä isänsä ajatuksista mitään ja itsekin päivittäin toivon, että mies vielä tulisi järkiinsä. Mutta pessimistinä yritän varautua pahimpaan jo nyt, ettei sitten kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa putoa koko elämältä pohja "yhtäkkiä"...
 
Takaisin
Top