Matkustelu maha pystyssä :)

Tinja79

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2014
Helmimammat 2018
Moikka armaat kanssaodottelijani,

Onko muilla kokemusta ja/tai suunnitelma (ulkomaan) reissuista raskaana ollessa? Olemme varanneet matkan Kreikkaan pariksi viikoksi heinäkuun lopulle, lähtiessä rv22.
Mitä kannattaa ottaa huomioon? Ihanat kreikkalaiset salaatit varmaan jätettävä väliin, koska Feta. :sad001 Onko matkavakuutuksissa yleensä jotain erityistä huomioitavaa raskausajalle.

Me ollaan matkattu Kreikassa ennenkin melko paljon, jännä nähdä millaisena ko. maa avautuu odottajalle. Toivon että noilla viikoilla jaksaisin vielä vähän liikkua ja lenkkeilläkin ja tutustua uusiin paikkoihin jalkaisin. :)
 
Meillä on kans kreikkaan lähtö kesäkuun viimesellä viikolla ja ite olisin rv.17, rokotuksia ei tarvihe ottaa mutta se ruoka että hedelmät pesee ja kuorii ja ruoka on kypsennettyä janä pullo vettä juua. Ite en saanut sen kummempia ohjeita neuvolasta kun kyselin. Matkavakuutuksista en osaa sanoa mitään :eek:
Ite nyt matkustan ekan kerran jonnekki lämpimään paikkaan :) mitä olen nyt lukenu nii jotkut on lentosukkia pitäny lentokoneessa ettei jalat turpoa?? :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
En nää noita välissä olevia viestejä (joitain ihme mainoksia edessä), joten saattaa tulla samoja asioita. Kun raskaus on kestäny 28 viikkoa, tarttee lentoyhtiölle todistuksen että raskaus on sujunut normaalisti. Siulla ei tietty ne viikot vielä heinäkuussa pauku :)
Tukisukat on ihan hyvä juttu lennoille ja myös mahollisesti reissussa, jos tunttuu jalat väsyvän kulkiessa. Mie olin tokaa oottaessa rv 27-28 Espanjassa ja jaksoin tosi hyvin kulkee ja touhuta. Meillä oli esikoinen mukana (silloin 2v3kk), jonka ehdoilla mentiin ja se rytmi sopi odottajallekin hyvin eli päivällä oli aina unitauko. Joskus tosin ajettiin päiväuniaikaan, jos haluttiin käydä pidemmällä. Meillä oli siis koko reissun ajan auto vuokralla ja se oli tosi hyvä juttu. Näkkee niin paljon enemmän. Kaikki äyriäisruuat ja muutkin merenelävät jätin sillä reissulla välliin.
 
Itsekin lähdössä Kreikkaan heinäkuussa ja sillon on rv 22-23. Kreikka paikkana tuttu ja hyväksi havaittu. Itse en ota sen kummempaa stressiä siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Tietty varmaan fetaa ja äyriäisiä vältän ja pullovettä juon reippaasti. Oman jaksamisen mukaan kaikki touhut siellä. Ihanaa päästä reissuun!!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä pari reissua pienen kanssa jo takana ja perjantaina lähdetään Karibiaa kiertämään reppu selässä, rv16. Neuvolan vinkit: paljon vettä ja hygieniasta huolehtiminen tärkeää. Lisäksi tulossa pari mannertenvälistä pitkää lentoa rv21 ja rv28. Viimeinen reissu tälle vuodelle varattu rv32. Lentosukkia on kehotettu käyttämään, ja lennoilla veden juominen korostuu entisestään. Tämän lisäksi huolehdin että on riittävästi omia eväitä lennolla ja muutenkin aina mukana, ettei pääse nälkä yllättämään :)

Jossain oli juttua aurinkorasvojen haitallisuudesta raskausaikana, kannattaa tarkastaa sekin.

Ps. Alkoholittomat drinksut paljon parempia kuon holilliset, eli baaritiskille vain esittämään toiveita :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei minulla ole mitään lisättävää noihon vinkkeihin. Itsekin ole matkustellut raskaana ollessani niin Ruotsissa, Venäjällä, Saksassa, Sveitsissä, USAssa kuin Japanissakin. Viimeisimmän reissun tein muistaakseni rv 29, jolloin lentoyhtiö vaati lääkärinlausunnon. Japani oli sikäli hankalin, kun raakaa kalaa ja merilevää runsaasti tarjolla. Matkapahoinvointilääkkeitä en uskaltanut syödä, joten lentomatkat jännäs vähän etukäteen, mutta ne menivät varsin hyvin. Mitään erityistä ei mielestäni vakuutusten suhteen ollut. Hyvin jaksoin painaa vielä rv 29 kieppeilläkin, paremmin kuin alkuraskaudessa, jolloin tolkuton väsymys painoi. Lentosukkia käytän muutenkin lentomatkoilla.

Oi, Kreikka kuulostaa ihanalta! :)
 
Juuri tanskasta palautunut ja lähden uudelleen rv 30. elä ihan normaalista.
 
Kiitoksia vastauksistanne! Itsekin olen muuten melko kokenut matkustelija, mutta raskaana en ole aiemmin reissussa ollut. Osa jutuista on toki itsestään selviä, ja niitä noudatan matkoillani muutenkin (esim. pullovesi). Ymmärrän myös että kaikki raskaudet on erilaisia, mutta siis jos vointini jatkuu yhtä hyvänä kuin alkuraskaus, voinen siis olettaa jaksavani vielä rv 22-23 tallustella patikointireiteillä mieheni perässä, kunhan vain muistan nestetankkauksen? :) Toki voinnin mukaan mennään, jos en muuta voi, niin kääntelen vain kylkeä sitten aurinkotuolissa :cool::wink.
 
Tinja79: tee hiekkaan kuoppa ja laita masu sinne ja voit ottaa selälle aurinkoa... TOIMII!! :thumleft
 
Muokattu viimeksi:
Laitan tänne vähän Karibian kuulumisia :) Lentoja yhteensä 6 kpl joista yksi pienellä hajoamispisteessä olevalla koneella, venematkoja isoissa aalloissa rahtialuksilla ja paikallisten kalastajien kyydissä takana ja kirppu pärjäsi matkassa kuin vanha tekijä! Ei minkään sortin ongelmaa, merisairautta tai muuta vaikka välillä äiskää hirvitti aallonpohjalla :) todella hyvin meni. Paljon hedelmiä ja muita syömisiä kun varasi niin hyvin meni :) äiskä on ylpeä!

Snorkkelointi oli ainut joka sai pahasti hengästymään ja muutenkin uiminen otti voimille. Muuten ei valittamista :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
16+3 ja kreikassa ollaan! Ei oo raskaus kyllä tuntunu missää, muutakun pitäny kieltäytyä ruuan jälkeisistä snapseista ja puolikkaita annoksia pitäny pyytää :D ollaan kävelty nii mahottomia matkoja (jyrkkiä ylämäkejä paljon) että en tiijä oikein miten ees oon selvinny niistä :D (en ole urheilullinen xD) lentämine jännitti iha hirveenä (2. Kerta ja edellisestä 4v aikaa) mutta hyvinhä sekin meni eikä jalat turvonnu eikä mittää :D
Eli siis, normi elostelua ollu :-)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi nauttikaahan kaikki jotka jo olette, tai kohta menette jonnekin lämpimään!
Mä oon niin kylmissäni ette kestä, meillä on matka edessä vasta ensivuonna että saapi tovin vielä odotella...
 
Olemme myös varanneet ulkomaan matkan kreetalle ennen tietoa raskaudesta. Lähtö päivänä mulla olis viikkoja 27 ja jokin päivä päälle, viikon reissu.. hmmp :confused1 mutta sanoi että matkaan voi huolettomin mielin lähteä jos olo vain sellainen on :) Tarvitsee vain lääkärin todistuksen siitä, ettei kohdunsuussa näy merkkejä ennenaikaisesta synnytyksestä. Silti nyt mietityttää tuo matkalle lähtö... Mitä jos siellä kuitenkin tapahtuu jotakin :confused004 Varmasti fiiliksen muuttuvat vielä pitkin raskautta.. Olen lähdössä siis puolisoni, hänen veljensä ja parin ystävä pariskunnan kanssa matkaan... Miehelle lupasin jo että hän saa kyllä mennä vaikka ite en pääsisikään.. Kadunkohan myöhemmin :rolleyes::p
 
Reissuun vain :) itselläni on viimeisin reissu varattuna rv 33. Turha sitä on etukäteen murehtia. Katsoo mikä on tilanne kun reissu on ajankohtainen ja menee oman jaksamisen mukaan. Ei siellä ulkomailla voi sattua mitään mitä ei sattuisi Suomessakin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kyfi, lähde ihmeessä!
Esikoinen syntyi rv 43, itse mietin viikosta 35 eteenpäin että uskaltaako sitä enään kummempia tehdä. Onneks uskalsin :D
Vointi oli hyvä synnytykseen asti. Jos sulla kävis kun mulla niin varmasti katuisit kotia jäämistä...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kyfi, kyllä mäkin lähtisin matkaan, jos raskaus sujuu normaalisti. :)

Katselin juuri omaa raskaustodistustani edellisestä raskaudesta kun olen näemmä lentänyt rv 28+5. Lääkäri kirjoitti todistuksen käytännössä haastattelun perusteella ja katseli neuvolakortin. Todistuksessa on raksi ruutuun -periaattella joko "kyseessää on normaali raskaus; lentämiselle ei ole estettä" tai "kyseessä on riskiraskaus; lentäminen ei ole suositeltavaa". Tai näin oli Finskillä vielä 2009 joulukuussa.
 
Mie matkustelin koko alkuraskauden aina tuohon viikolle 18 saakka joka viikko ja lentoja sitä myöten kertyi kymmeniä. Kaukaisin matka oli Kiinaan, loput Euroopan eri kolkkii. Miulle sanottiin neuvolassa, että älä stressaa, terveitä lapsia syntyy jokapuolella maailmaa. Pahinta oli ehkä pitkät lentomatkat, mutta join paljon vettä, kävelin ympäri konetta ja pidin tukisukkia. Yritin syödä mahdollisimman paljon kypsennettyjä tuotteita, mutta Kiinasta on hankala sanoa mitä kaikka sammakonkoipia ja rotanhäntiä siellä tuli vedettyä :)

Kannattaa muistaa, että vauvanvaatteet ja -tarvikkeet on ulkomailla paljon edukkaampia kuin Suomessa. Juuri toin säkillisen vaatteita Saksasta :)

Tsemppiä reissuun ja nautiskelkaa, niin vaavikin nauttii masussa.
 
Reissu lähestyy hitaasti mutta varmasti, jo parin viikon päästä! Olo on ollut koko raskauden, ja on edellee *kop-kop* hyvä, ja liikkuakin olen jaksanut ongelmitta, joten uskoisin osaavani ja pystyväni nauttimaan reissusta.

Tuosta matkavakuutusjutusta sen sijaan en ole tullut hullua hurskaammaksi. Edelleen olen käsityksestä ettei matkavakuutukseni korvaa jos tulee raskaudesta johtuvia lääkärikäyntejä. Toisaalta vauvavakuutus minkä ottamista OP/Pohjolasta olemme harkinneet, ei käsittääkseni kata odotusaikaa, vaan vasta synnytyksen jälkeisiä vauvan lääkärikäyntejä yms... o_O
 
Täälläkin reissu lähestyy, vielä 1,5 viikkoa! 11 pvä ensiksi t-ultra ja siitä suoraan lentokenttä hotelliin ja seuraavana aamuna kohti Rodosta! IHANAA :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top