Marrasmammat 2009

Näköjään jotain häikkää noissa lilypie janoissa kun tosiaan päivät heittää eri ihmisillä vaikka samoissa kohin mennään. Itse en huomannut kuin vasta joku asiasta mainitsi.
 
Itsellä nyt taas tälläinen "ei jaksa mitään" päivä. Nämä vapaa päivät menevät aina laiskotellessa. Mitään ei jaksa tehdä vaikka meillä kyllä tarvitsisi siivota. Ja sitten iskee tämä tylsyys, ja tällä hetkellä vielä mukavasti pieni etova olotila joten kaikki hyvin [:D] 
 
Jännä miten erilaiset käytännöt on eripuolilla Suomea. Meillä täällä pikkupaikkakunnalla on hirveen hyvä neuvola. Mähän kävin tosiaan neuvolassa ku raskaustesti näytti haaleaa viivaa ja kuukautisista alko olla jo 6 viikkoa. Tekivät testin neuvolassa ja antoivat kotiläksyjä. Eli opuksen sekä isälle, että äidille. Lisäks tietoa niistä seulonnoista. Eka neuvolakäynti on 9. rv, eli ensi viikolla. Täti lupasi vielä soittaa ja varmistaa ajan, kunhan tietää lääkärin ajoista. Pääsiäinen kun tulossa, niin ei varmaksi ollut tietoa päivästä.

Ultraan pääsis niin pian kun haluaa. Neuvolasta sanottiin, että jos haluaa tuohon varhaiskauden yhdistelmäseulontaan, niin rv. 8-11 verinäyte ja ultra rv. 10-12. Eli ensi viikolla sitten ollaan viisaampia, kun tuo eka neuvola on ollut.

Ihmettelen vaan, miten eripuolilla Suomea on niin erilaista. Jotkut harkinneet ja ehkä käyneet yksityisellä, kun kunnalliselta puolelta ei ole herunut. Ite ei ole tarvinut edes miettiä sitä vaihtoehtoa. Tässä n. vuosi-kaks sitten mittailtiin noita neuvoloiden palveluita ja meidän neuvola oli siellä ihan kärkipäässä. Siinä mielessä olen kyllä onnellisessa asemassa.


Tein muuten tuon lilypien uusiksi. Joku ihmetteli noita päiviä, niin katotaan nyt miten tuli..
 
Seksiasiaan kommenttia.. Ei kyllä ole kiinnostanut PÄTKÄÄKÄÄN! Uskomatonta, että juuri minulle kävi näin, olen aina ollut aika aktiivinen sillä elämänsaralla, jopa aktiivisempi kuin mieheni. Joten nyt ollaan molemmat hieman ihmetelty, kun vierähti melkein kaksi viikkoa edellisestä kerrasta, eikä juuri ollut sinä aikana ehtinyt asiaa ajatellakaan [:D] Pohdittiin sitten vaan, että kun tämä muutos on niin radikaali ollut, ja ajoittuu juuri raskauteen, turha siitä on paineita ottaa. Menee omalla painollaan [;)]

Eilen kyllä oksu lensi taas kaaressa, eikä oikein mitään pystynyt syömäänkään, joten onko se sitten ihme, jos ei petihommat kiinnosta? [:'(]
 
Tuosta neuvolakäytännöstä vielä..
niin, vaikka meillä täällä on resurssit sillai, että mitään ekstraa ei oikein saada, niin meillä oli kyllä ihana neuvolantäti. Mun äidin kaikki raskaudet on päättyneet pahaan raskausmyrkytykseen ja sektioon, joten loppuraskauden ajan kävin viikon välein neuvolassa seurannassa, vaikka normaalisti se väli olisi ollut kaksikin viikkoa. Lisäksi vaikka kaikki tuntui olevan ok eli vauvan syke kuului jne, niin sf-mitan hitaan kasvun (ja mun olemattoman painonnousun) vuoksi käytiin vielä pari kertaa kunnallisella sikiön kasvuseurannassa. Se oli todella huojentavaa! Terve poika siellä oli vaikka kasvussa olikin häikkää(kalvokiinnitteisen napanuoran takia, jota ultrassa ei pystytä toteamaan). Toivottavasti tätä toista odottaessa on samanlaista, meillä kun vaihtui tuo neuvolantäti :)
 
Me ei osallistuttu seulontoihin esikoisesta eikä osallistuta nytkään. Turhaa huolta siitä vain tulisi, täytyy vain luottaa siihen, että jos siellä jotain häikkää olisi, niin luonto hoitaisi. Mies ei haluaisi sukupuolta tietää ennakkoon, mä kyllä toisaalta haluaisin. Meille kaikki veikkaili esikoisesta tyttöä, joten oli vastassa iso liuta yllättyneitä naamoja kun poika sieltä tulikin. [:)] Mä sentään näin jossain välissä raskautta unta, että meillä oli pikkuinen pellavapää nimeltä Mikko. Pikkuinen pellavapää meillä on, tosin nimeksi ei valittu Mikkoa...[:D]
 
Heippa kaikille!

Täällä olisi uusi 31v. ensimmäisen lapsen odottaja Vantaalta, LA 28.11! Tämä tuli itsellekin hieman yllätyksenä, koska meillä tärppäsi heti ensimmäisellä yrityksellä. Nyt vaan sitten toivotaan, että kaikki menee niin kuin toivoisi. Eka neuvola on jo huomenna, koska lähden loppuviikosta reissuun ja sen jälkeen olisi vissiin mennyt pitkälle toukokuulle ennen kuin vapaita aikoja olisi löytynyt.

Jännää! [:)]
 
Moikka taas kaikille,

Jozz, tosiaan ei tiedetä vaikka yhtäaikaa oltas synnyttämässä (jos siis kaikki vaan hyvin menee...). Mä soitinkin tänään sinne neuvolaan ja sain ultra- ja neuvola-ajan 21.4 eli sillon viikot 9+2, jos kaikki hyvin menee. Neuvolan täti kuulosti kyllä aivan ihanalta puhelimessa. [:)]

Ei mullakaan kyllä mitään kauheen voimakkaita oireita oo ollu. Ja tosiaan mä plussasin aika myöhään ja aika hennosti, toivottavasti se ei tarkota mitään pahaa... Mutta ei auta kun odotella. Ei millään jaksais odottaa kertomisen kanssa. Ollaan menossa pääsiäisenä porukoille, ja sovittiin ettei vielä kerrota mutta meidän äiti yleensä lukee mua kuin avointa kirjaa ja onpa vielä ammatiltaankin kätilö että en tiiä miten onnistuu...[:D] Äitienpäivä vois olla aika hyvä ajankohta.
 
Heippa!
Oli pakko kirjoittaa kun aikalailla samanlainen tilanne meillä täällä, kun Ionalla. Mä olen 30v ja ekalla tärppäs ja aika ihmeissämme oltiin ja onnellisiakin heti kun tilanne tajuttiin[:)] Meillä laskettuaika on 18.11, mut neuvola vasta 17.4 ja eka ultra vapun jälkeen.
 
Ionalle kovasti onnea plussauksesta! [:)]
 
Mä just nukuin kolmen tunnin päikkärit. :) Pojan eiliset synttärit vissiin eilen väsytti.. ja muutenkin kyllä väsyttää aika lailla.
Tuli lisää mieleen mitä siellä ekassa neuvolassa käsitellään. Tarkistetaan alkupaino ja laskeskellaan milloin olis laskettu aika, eli täytellään tota äitiyskorttia...Pissatestit luonnollisesti ja sitten hemoglobiini ja verenpaine tarkistetaan. Sitten mun piti käydä kaupungilla labrassa antamassa näyte jossa tsekattiin noi taudit. Virtsakoe siis. Kaikenlaisiin testeihin sitä tässä joutuu! :D Mutta se on vasta alkua! Kyllä mulle oli aluksi ihan kamalaa kaikki lääkärintutkimukset, mutta kyllä sen 9kk aikana siihen tottui niin et sitä vain ajatteli että "jaa, nyt taas sitten ronklataan..."
Esikosta soittelin aika myöhään neuvolaan kun se yleinen ohje on että pitäisi odotella, että kahdet menkat jää väliin. Silloin mä soittelin suunnilleen niihin aikoihin kun toisten menkkojen olis pitäny alkaa. Sainkin neuvola-ajan sit lähes samantien,silloin oli rv 9. Ultrassa kävin siitä viikon päästä ja siellä mitattiin et rv:t oli 10+1 :) Syke saatiin neuvolassa kuulumaan vasta rv 14+6, kun ne neuvolan laitteet ei ole niin tarkkoja. On niin ihana muistella tuota raskauden alkua, koko esikon raskausaika oli niin onnellista ja ihanaa aikaa, vaikka olikin niitä kaikenlaisia vaivoja.
 
Huomenet kaikille!
Heräsin viime yönä järkyttävään alavatsakipuun muutamaan otteeseen. Ihan olin jo paniikissa ja miehelle tuumin, että kohta varmaan lähdetään päivystykseen. Mitää vuotoa ei kuitenkaan ole tullut tähänkään mennessä, joten toivottavasti ei enteile keskenmenoa. Mietin, että voisko tää johtua eilisestä jumpasta? Kun aloin miettiä niin viime viikollakin tais juilia jumpan jälkeen, mut rauhottu viikonloppua kohden. Tai sit vaan söin liikaa mämmiä eilen. Pelottaa kauheesti, mutta toivottavasti tää olis nyt vaan jotain kasvukipuja... Pitää mennä ruokatunnilla panadolin ostoon. Kauheeta olis jos nyt menis kesken, varsinki kun eilen kerrottiin vauvauutisia miehen perheelle..

Itse huomasin tossa Lilypiessa, että ne päivät normalisoitu, kun laitoin myös lasketun ajan sinne. Mullaki pelkkien menkkojen perusteella näytti ekaks päiviä alle 200, mutta lisäsin LA:n niin nyt näyttää vissiin oikein.
 
Hei! Minäkin uskaltaudun mukaan! Tilanne on melko sama kuin Ionalla, eli odotan ensimmäistä lastani, ja tärppi tuli yllättävän pian eli ekasta kierrosta. Ikää on 35 ja myös minä olen Vantaalta. Laskettu aika on 30.11. Ensimmäinen neuvola on vasta pääsisäisen jälkeisellä viikolla. Samalla viikolla aion käydä myös yksityisellä varhaisultrassa.

Pahoinvointia ei ole vielä ollut. Iltaisin paleltaa kamalasti ja rinnat ovat tosi kipeät, mutta muita oireita ei vielä ole ilmaantunut.
 
moikka taas! [:D]

Kertokaa viisaammat ja kokeneemmat että tuleeko normaaleja raskausoireita esim. pahoinvointi,lisääntynyt virtsaamisen tarve yms. vaikka olisikin kohdunulkoinen tai tuulimuna?? Hieman hölmö kysymys mutta tosiaan ensikertalainen olen niin kaikki on vielä niin uutta eikä tietoa juuri mistään [:D] Olen taas pienessä mielessäni osannut kuvitella tilanteen niin että jospa minun kohdalla tämä raskaus onkin sellainen kohdunulkoinen tai tuulimuna,jotenkin vaan sellainen tunne on tullut.. [:(] Tänään rv 6+4 ja vielä tasan 2 viikkoa ensimmäiseen neuvolaan ja ultraan.
Piiiiiitkä aika siis vielä odotettava... [:(]
 
 
Terveisiä kaikille ensimmäisen ultra-käynnin jälkeen! Näytöllä näkyi pienenpieni alkio, joka on kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja jolla oli matkassaan hyvän kokoinen ruskuaispussi. Sykettä ei vielä nähty. Alkion koko ei lääkärin mukaan vastaa kuukautisista laskettua raskausviikkojen määrää, mutta mulla onkin kierto vaihdellut 26-33 päivän välillä. Todennäköisesti nyt on ollut vähän pidempi kierto kyseessä ja siksi alkio on vielä pieni, n. 3mm. Uusi ultra varattiin ensi viikolle ennen pitkääperjantaita, ja tarkoituksena on silloin varmistaa että alkio on kasvanut ja mahdollisesti jo löytää sykekin.

Mahdotonta hommaa. Koko päivä on mennyt töissä jotenkin ihan ohi ja lähdinkin sieltä aikaisemmin, kun ajatukset on ihan muualla... Viime yönä ei tullut juurikaan nukuttua, nyt pääsin töistä kotiin ja on pakko mennä kohta päiväunille...Siis väsynyt, mutta onnellinen äidinalku on täällä [:D]
 
Heip,
elikkä yöllä alkaneet kivut jatkuivat päivällekin ja ei auttanut muu kuin mennä päivystykseen. Eihän siellä mitään osattu kertoa, onko menossa kesken vai ei. VOi olla kuulemma normaaliakin. Kohtu kasvanut kuulemma reippaanlaisesti viikkoihin nähden, voisin kuulemma olla pidemmälläkin. Nyt edelleen jännään, että alkaako vuoto vai loppuuko kipu. Ei oo kovin kivaa. Huomenna labrakokeisiin, että onko jotain niissä. Näin tänne odotukseen...[&o]
 
Ilmottaudun nyt sitten tännekin. Taustaillut jo useamman viikon. Olen esikoista odottava -83 syntynyt tyttönen vaasasta. Löytyykö muita pohjanmaalta?
Laskettu aika olisi laskurien mukaan 12.11, ensimmäinen neuvola on ensiviikolla. Sitä kovasti odottelen.
Pientä kuvotusta ollut muutamia viikkoja sitten, mutta se meni ohi. Nyt kuvotus iskee aamuisin jos ei tarpeeksi nopeasti syö mitään. Iltaisin ja aamuisin voisi syödä vaikka rekallisen ruokaa. Kauhea nälkä. Samoin mäkkärin juustohampurilainen on koko ajan mielessä. Mutta olen parhaani mukaan yrittänyt välttää tuota ns. roskaruokaa. Välillä paremmin, välillä huonommin.
Rinnat ovat olleet alusta asti todella kipeät. Varsinkin öisin herään kipuun, kun vaihtaa asentoa. Pitäisi varmaan hankkia jotkut kaarettomatliivit niin saisi edes vähän tukea.

Täällä on mukavasti porukkaa. Kirjoittelen sekä täällä, että tuolla helistimen foorumilla. Mukava lukea teidän kirjoituksia. [:)]
 
Tervetuoloa Nukenkaulus[:)]

MaiSalle voimahalauksia!

Täällä ei edelleen oikein mittään oireita.
 
MaiSa, toivottavasti kaikki on masussa kuitenkin hyvin! Voimahali tältäkin!

Ionalla taisi olla tänään sitten eka neuvola? Tulethan sitten kertomaan, miten meni :)
 
Ugh. Mulla on jonkinlaisia "oireita" nyt, en vaan tiiä mitä ja minkä oireita!
Siis ihan kauheat vatsanväänteet eilen, kun söin porkkanoita ja persikoita. Mikään muu ei oikein maistu kuin kaikki raikas ruoka, hedelmät jne. Tosin nyt kaikki maistuu pahalta. Mun lempparijugurttikin maistui ihan paskalta!![:(] Kahvia ei pysty enää oikein juomaan. Jee siis oireita...mun pitäs olla iloinen [:D]
Silti ei mulla ekassa raskaudessa tollasia vatsanväänteitä ollu. Tuntui kuin koko vatsalaukku ja suoli olis ihan kuolleet. Kuin järkyttävä ummetus kouristusten kera! Tietty sitä pelkäsi että jotain pahempaakin olisi kyseessä, kun tuntui ihan supistuksilta kun suolet kouristeli :D
Toivottavasti tuo ei jatku enää. Söin pojan Rela-tippoja, heh, niillä oli melkein samanlainen vaikutus kuin sairaalan peräruiskeella...[;)]
Tällaista tänne. Aika oikein matelee. Meillä on 6. päivä se ensimmäinen neuvola. Silloin olis viikkoja noin 7 täynnä, eli tuskin kannattaa edes yrittää etsiä sykettä vielä neuvolassa. :p
 
Minäkin yritin tehdä ton lilypie-homman, mutta pakko sanoo että se näyttää ihan väärin vaikka mielestäni oikein tein...johtuisiko sitten siitä että mulla on normia pitempi kierto eikä se ota sitä huomioon. rv 7+0 pitäis nyt mielestäni olla.
 
Nukenkaulus minä olen tästä Laihialta myös :)

Tänään kuulin ensimmäistä kertaa vauvan sydämenlyönnit <3 160/min! Oli aika jännää kuulla niitä, olin varmaan ihan posket punaisina jännityksestä :) Edelleen on pieni epäilys kaksosista, en tiedä miksi. Mutta en sitä paljastanut vielä lääkärille, ja se yhden sykkeen kuuleminen riitti mainiosti :) Ultraa odotellessa.. Saas muuten nähdä, joudunko siirtymään lokakuun äitien puolelle ultran jälkeen, tää aamulla tutkinut lääkäri sanoi arvioivansa mun kohdun olevan jo 11 tai 12 raskausviikon kokoinen, vaikka nyt pitäisi olla 9+2. No, katsotaan katsotaan!
 
Noniin.. Täälläkin nyt eka neuvola käynti takana. Suurimmaksi osaksi keskusteltiin raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Lopuksi yritettiin kuunnella sydänääniä vaikka neuvolatäti epäili ettei niitä kuuluisi. Eikä niitä kyllä kuulunutkaan. Nyt siis menossa 7+5. Huomenna olisi sitten ultran varaus edessä.. [:D] Aika tulisi tuonne pääsiäisen jälkeen, jos vapaita vielä löytyy ja toivottavasti löytyy koska lähdemme miehen kanssa 25 tätä kuuta etelään viikoksi niin olisi mukava tietää vauvan kuulumiset ennen sitä. [:)]
 
Maisalle voimia! Toivottavasti kaikki on siellä hyvin!! Ja tervetuloa Nukenkaulus!
 
Takaisin
Top